var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55711;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","48"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","39"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55711","0","כינוס קידוש החודש","28/03/18 22:36","יב ניסן","תשע"ח","22:36","בן מיכאל","בשורה טובה לשוחרי התורה והחכמה - כמדי שנה ושנה יתקיים גם השנה יום עיון בקידוש החודש ואסטרונומיה יהודית לאחר הפסח - ביום שני כ"ד ניסן, מצורפת התוכניה.","646","pdf","2223","True","True","False","","960","95.86.119.41","0","0","ראש השנה|כה ע"א","0-pdf"),new Message("55716","55711","היש אסטרונומיה יהודית מובדלת מזו של הגוי","29/03/18 13:03","יג ניסן","תשע"ח","13:03","הודו_כי_טוב","","207","","2222","False","True","False","","218","109.67.63.170","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55727","55716","השאלה נכונה","30/03/18 09:52","יד ניסן","תשע"ח","09:52","אביגדור","ובאמת הביטוי "אסטרונומיה יהודית" לא כ"כ מדויק.
ברור לכולנו שמי שרוצה לדעת מהו מיקום הירח או השמש המדויקים ברגע זה, יפנה לאסטרונומיה המדעית העדכנית ויקבל תשובות מדויקות, והיהדות לא יכולה לחלוק עליהן (עכ"פ במאות השנים האחרונות).
אבל בכל זאת ברור שיש ללומדי התורה מה ללמוד בתחום זה. בעיקר משום שהאסטרונומיה שההלכה מתבססת עליה אינה האסטרונומיה העדכנית, אלא המולדות ואורכי שנת החמה והתקופות שהיו מקובלים לפני כ-2500-1500 שנה (עכ"פ אצל חלקים מסוימים בעולם המדע דאז), או חישוביו של הרמב"ם - הדומים לאלו היוונים והמוסלמים.
לימוד האסטרונומיה העתיקה יכול להבהיר לנו את דברי קדמונינו.
למשל, איך נבין את דברי התוס' חגיגה יב. ופסחים צד., שאמנם הגמרא אומרת שכל היישוב כולו (השטח המיושב בכדוה"א) עומד תחת כוכב אחד (כמפורש בגמרא פסחים צד., והתוס' שואל אם כן כיצד יש כ"כ הרבה כוכבים ברקיע, ועונה ששאר הכוכבים הם כנגד ים אוקינוס. ברור לנו שעם הידע שלנו היום, אין אפשרות להבין את דבריהם. לצורך כך צריך ללמוד על הידע שהיה בזמנם.","571","","2221","True","True","False","","186","164.138.119.151","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55819","55716","ראה בפ' האברבנאל לשמות יב ב' :","08/04/18 17:28","כג ניסן","תשע"ח","17:28","אליעזר מ ש",""החודש הזה לכם ראש חודשים" וכו' שכתב שהאורך הממוצע של חודש הלבנה [החודש הירחי הסינודי] נמסר בהלכה למשה מסיני ,כחלק מהפירוש למצות החודש .וכך גם כתוב שם ברבינו בחיי על התורה ובפי' רבינו חננאל . וראה עוד שם באברבנאל:שבטולמיוס ששמע את זה מחכמי ישראל ושהם ידעו את זה לפני המדידה הודה שזה נמסר בנבואה . גם בפ' המלבי"ם כאן כתוב כעניין הזה עיין בדבריו . וראה עוד בפירוש המשניות לרמב"ם מסכת ראש השנה פרק ב' משנה ו' שכתב שבסוד העבור שבא במסורת מהלכה למשה מסיני נמסר מידע יותר מדוייק [או יותר מבורר]ממה שהיה לאסטרונומים בימיו של רמב"ם ,ויותר מבורר בעניין "קשת הראיה" של הלבנה בחידושה . להגיע לדעת היכן ומתי תיראה הלבנה בחידושה . זה איפה חלק מהאסטרונומיה היהודית ,מידע מאד נכון שנמסר בכלל התורה שבעל פה בהלכה למשה מסיני, עוד הרבה הרבה שנים, לפני שהתברר למדע על ידי תצפיות מדידות וחישובים .
**אמנם ברור שהאסטרונומיה אחת. זה מדע טבע ולא שייך לומר שיש אסטרונומיה יהודית ולעומתה יש אסטרונומיה לא יהודית . כמו שלא שייך לומר שיש פיזיקה יהודית ולעומתה יש פיזיקה לא יהודית. אפשר לדבר על "אסטרונומיה במקורותינו" כמה מקומות בתנ"ך ומפרשיו שעוסקים בזה, או בתלמוד בבלי . חלק מהם זה להלכה למעשה למצות החודש ועיבור החודש וקידוש החודש או למצוה לשמור שחודש שבו חל חג המצות והחג עצמו יחולו בעונת האביב ולכן עושים פעם ב2 או 3 שנים -שנה מעוברת . וחלק מהדברים שהובאו בתלמוד או בתנ"ך ומפרשיו, לא קשורים לזה, אלא להתבונן בגדולת הבורא, או תוך כדי נבואות .
*** יש שם מידע נרחב ומעניין ומובן נכון . אבל מובן שזה עדיין לא מספיק כדי לדעת כל האסטרונומיה באופן בסיסי , ולכן יש לעיין מידי פעם בספר מדעי תמציתי ובהיר שעוסק בזה . גם חז"ל בתלמוד שהביאו כמה מאמרים בזה כתבו בכלליות מבלי להאריך ולפרט . ומי שרוצה היה יכול, ויכול גם בימינו ,לעיין בספרי אסטרונומיה ,ולהבין בפירוט יותר. או לשמוע מרבו הסבר שמרחיב בזה.","610","","2212","True","True","False","","227","213.151.52.130","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55729","55727","שהעולם תחת כוכב אחד","30/03/18 10:12","יד ניסן","תשע"ח","10:12","הודו_כי_טוב","כיום ברור שהכוונה לשמש ושאר כוכבים מערכות אחרות
כך שהיום התוספות לא היה שואל זאת","207","","2221","True","True","False","","194","2.53.16.115","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55818","55727","ההסבר הנכון במאמר בפסחים צד","08/04/18 17:23","כג ניסן","תשע"ח","17:23","אליעזר מ ש",""כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד" ,הבאתי בסדרת מאמרי שפרסמתי כאן בפורטל, שמתחילה בהודעה:"אסטרונומיה במקורותינו". ופי' המאמר הוא:1] מדידת פרילקסה לכוכבים, שלפיה ידעו שהכוכבים רחוקים מאד מאתנו לפחות מליוני ק"מ , כתובה גם בספר של תלמי פטולימיוס שחי בזמן רבי עקיבא ותלמידיו . 2] שכל כדור הארץ, נכנס תחת גודל של כוכב אחד, וכפי שכתוב בתנא דבי אליהו:"שכל באי עולם תחת כוכב אחד הם עומדים". ותלמי הנ"ל כתב שייתכן שזה כך, ודבר זה לא הוכח ממדידת הפרילקסה הזו ,והוכח רק לאחר שהומצאו טלסקופים . [ועל כן ,זה כנראה ההסבר שבא אליהו ואמר לחכמים שאכן זה כך]
**וכל המאמרים של חז"ל כפי שסכמו בזה, הם דברים שמובנים לנו בנכונותם, ומרחיבי דעת .ובמאמר הזה, הכוונה במילה "ישוב" לכל כדור הארץ ,וכך זה גם במאמר ש"כל היישוב בין עגלה לעקרב"-. ו"עגלה בצפון ועקרב בדרום",ופי' המאירי בעירובין נו: "קוטב צפוני וקוטב דרומי" .
***את ההסבר הנכון למאמרי חז"ל האלו אנו יודעים גם מתוך השוואה לדברי תלמי פטולמיוס הנ"ל ועוד חכמי יון, שחכמינו עיינו לפעמים בדבריו ובדברי חבריו, וכפי שכבר כתב הרב היש"ר מקנדיא, שהיה רב גדול ומקובל ורופא גדול , וגם איש מדעי הטבע, ומתלמידיו של גליליאו גליליי המפורסם, ובקי במדעים, ובהסטוריה של המדעים.[וכאן, כל כדור הארץ נקרא:"היישוב" כי זה ההבדל בינו לבין הכוכבים שגם הם כדורים מרחפים בעולם, שהוא ראוי ליישוב .]ושם מובא שחכמים הגדירו מקום כדור הארץ ,וקטנות הארץ לעומת היקום, ש"כל הישוב כולו אינו אלא בין עגלה לעקרב" ,ובא אליהו והוסיף להם שכל הארץ יכולה להכנס תחת כוכב אחד","610","","2212","True","True","False","","199","213.151.52.130","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55923","55727","גם בזמן התוספות, כל חכמי ישראל או ..","12/04/18 18:16","כז ניסן","תשע"ח","18:16","אליעזר מ ש","כמעט כולם, שכתבו על הנושאים האלו, כתבו שהארץ כדור שמרחף בחללו של העולם וכדכתיב:"תולה ארץ על בלימה"[איוב כו ושם במפרשים והראב"ע] ,ושאין היא טבולה בשום ים אוקיינוס רחב שבתוך קערה . וכפי שמדגיש זאת הראב"ע בפ' לעשרת הדברות על הפסוק 'לא תעשה לך כל תמונה ... ואשר במים מתחת לארץ '. כך שהדעה המובנת מהתוספות שם לא מייצגת את דעת [כל או כמעט כל] הראשונים . וגם היה ידוע בראיות מופתיות שאין זה כך . ואולי התוס' נקטע באמצע, כי לא מיישב שאלות שהביא ודבריו הם רק: "הוא אמינא", ומסקנתו כמו התוס' בע"ז תחילת פרק ג' שכתבו שהארץ כדור .
חשוב גם להזכיר שהיו כ200 בעלי תוס, ואם יש שם הדעה המוטעית הזו ,אולי היא כדעת אחד או מיעוט קטן מבעלי התוס'.","610","","2208","True","True","False","","183","213.151.52.130","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55893","55818","חבל שלא התייחסת בתגובתך לדבריי","11/04/18 10:42","כו ניסן","תשע"ח","10:42","אביגדור","דעתך על חז"ל וכו' ידועה לנו. ועליה אין לי צורך להגיב.
אבל בכל הודעותיך כאן לא הגבת לדבריי על כך שדברי התוס' בפסחים צד. (ובדומה לזה בחגיגה יב.) לא יכולים להיות מובנים ע"פ המדע המוכר לנו היום.

תוספות מסכת פסחים דף צד עמוד א
כל הישוב כולו תחת כוכב אחד עומד - הך פליגא אהא דאמר בעלמא כל העולם כולו שליש ימים שליש מדברות שליש ישוב דא"כ לא היה להיות ברקיע אלא שלשה כוכבים ואפילו אם נאמר דאין ים אוקינוס בכלל שליש ימים וקיימי כל הכוכבים כנגד ים אוקינוס מ"מ פליג אדאמרי' לקמן מן הארץ עד לרקיע ה' מאות שנה ובמס' תמיד (דף לב.) משמע דממזרח למערב כמו מן השמים לארץ ואי כל הישוב תחת כוכב א' עומד א"כ אורך העולם כמה אלפים שנה שהרי אין מספר לכוכבים וגם חשבון של ה' מאות שנה פליג אחשבון דכוש אחד מס' בעולם

בהודעתי הנ"ל הסבתי את תשומת הלב לכך שדברי התוס' המודגשים, אין להם הבנה בימינו. לדבריהם, כל החלק המיושב בכדור הארץ גודלו כגודל כוכב, והם שואלים כיצד אנו רואים כוכבים רבים ברקיע. ומשיבים (באחד התירוצים) ששאר הכוכבים (מדובר על מאות רבות שנראות לעיין, כמובן) נמצאים כנגד ים אוקיינוס.
ע"פ המוכר לנו היום, האוקיינוס לא גדול פי כמה מאות מהשטח המיושב.
אמנם ע"פ מקורות אחרים בימי הביניים באירופה, האוקיינוס אכן היה נראה להם אינסופי (כמעט). למשל: "כל השיעורים לא נאמרו רק על שאר ימים, אבל ים אוקיינוס בוראו יודע מדתו". ובדומה לזה מצויר ברזיאל המלאך, הן בדפוסים השונים והן בכתב היד.","571","","2209","True","True","False","","206","164.138.119.151","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55838","55819","אמנם ברור שהאסטרונומיה היא אחת ..","09/04/18 12:23","כד ניסן","תשע"ח","12:23","אליעזר מ ש","זה מדע טבע ולכן לא שייך לומר שיש אסטרונומיה יהודית ולעומתה אסטרונומיה לא יהודית . כמו שלא שייך לומר שיש פיזיקה יהודית ולעומתה יש פיזיקה לא יהודית . אבל יש כמה ידיעות שידעו על פי המקרא או המסורת, עוד לפני שזה נודע על פי מחקר מדעי במדעי הטבע , ואפשר לקרא לזה כך .","610","","2211","True","True","False","","209","199.203.37.197","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55895","55893","וודאי שטועה כבודו","11/04/18 11:12","כו ניסן","תשע"ח","11:12","אור חדש","שהרי הרב אמ.ש כבר הוכיח לנו מעל כל ספק שדבריו צודקים לחלוטין ואין עוד מקום לדון בזה כלל
ייש"כ","458","","2209","True","True","False","","101","213.151.55.26","0","55711","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("55922","55893","הסברתי הגמרא שם לא התוס' ו...","12/04/18 18:06","כז ניסן","תשע"ח","18:06","אליעזר מ ש","ההסבר שכתבתי בגמרא הוא גם לפי ספר "באר הגולה" וכנראה עוד חכמים . התוס' הבין אחרת את הגמרא ,או שיכול להיות שזה רק "הוא אמינא" בדיון התוס', כי הוא גם מביא עוד סתירה בתוך הגמרא ולא מסיים מה התשובה, וגם לא כותב "תימה". ובמקום אחר יש עוד תוס' שמציין בהקשר לזה שהארץ כדור וזה מסקנת התוס' ליישב את הסתירות . או שכוונתו שחלק מהדברים נאמרו כדברי אגדתא ולא כפשוטו.","610","","2208","True","True","False","","162","213.151.52.130","0","55711","ראש השנה|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);