var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54185;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","54")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54185","0","קרבן שבועת העדות בעדים נגד התובע","04/01/18 01:42","יז טבת","תשע"ח","01:42","המכריע","לסיום הפרק.

שאלה

מה הדין ראובן תבע את שמעון, ודינו לזכות בדין. לשמעון הנתבע יש טענה שאם יעידו עליה היא תתקבל והממון יישאר בחזקתו. שמעון הנתבע משביע את העדים לבוא ולהעיד לטובתו ונשבעו לשקר וכו'. האם נוהג בזה דין שבועת העדות?

כלומר האם זו רק ב"תביעת" ממון ולא בהחזקת ממון. או שתביעה רק בא לומר שהנושא הוא תביעה, אבל אין הפרש בין עדות להוציא ממון או עדות להחזיק?

למשל לראובן יש שטר. אבל אם יעידו עדים שהשטר פרוע יפסיד. או לראובן יש עדים, ואם יעידו כנגדם יהיה מצב של "תרי ותרי" והממון יישאר בחזקתו. וכדומה.

לא מצאתי לזה גילוי בגפ"ת. אבל גם לא נעזרתי במנחת חינוך או ספר המפתח לרמב"ם פרנקל וכדומה. אולי לחכמי הפורום פתרונים.","199","","2310","True","True","False","","1061","164.138.120.78","0","0","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54190","54185","כמה מקורות","04/01/18 09:54","יז טבת","תשע"ח","09:54","אור חדש","סימן כ"ח
טור (וכן בשו"ע):
כל מי שיודע עדות לחבירו וראוי להעידו ויש לחבירו תועלת בעדותו...
ב"י:
...כתב הרשב"א ח"א סימן תרנ"ז שאלת ראובן שרצה להחרים בב"ה שכל מי שיודע לו עדות שפרע לשמעון ש"ח פלוני מהו שיאמרו לו קרובי שמעון שיוציאם מן החרם כיון שאינם ראויים להעיד תשובה מחרים סתם ומה בכך שהרי אין הקרובים בכלל החרם מן הסתם דעדות אינה בקרובים וכיון שאינם בכלל למה יוציאם בפירוש עכ"ל וכך הם דברי הרא"ש בתשובה כלל ו' סימן כ"ו

אך ברמב"ם:
הַתּוֹבֵעַ עֵדָיו לְהָעִיד לוֹ עֵדוּת שֶׁיִּתְחַיֵּב הַנִּתְבָּע בְּעֵדוּתָן לְבַדָּהּ לִתֵּן לְתוֹבֵעַ זֶה מָמוֹן הַמִּטַּלְטֵל. וְכָפְרוּ בְּעֵדוּתָן וְנִשְׁבְּעוּ. בֵּין שֶׁנִּשְׁבְּעוּ בְּבֵית דִּין בֵּין שֶׁנִּשְׁבְּעוּ חוּץ לְבֵית דִּין הֲרֵי אֵלּוּ חַיָּבִין מִשּׁוּם שְׁבוּעַת הָעֵדוּת. שֶׁהֲרֵי הִפְסִידוּהוּ מָמוֹן בִּכְפִירָתָם. וְכֵן אִם הִשְׁבִּיעָם הַתּוֹבֵעַ
וביתר ברור:

ג תְּבָעָן בְּעֵדוּת שֶׁאֵינָהּ מְחַיֶּבֶת מָמוֹן אוֹ בְּעֵדוּת קַרְקָעוֹת אוֹ עֲבָדִים אוֹ שְׁטָרוֹת וְכָפְרוּ וְנִשְׁבְּעוּ פְּטוּרִין מִשְּׁבוּעַת הָעֵדוּת. שֶׁאֵין חַיָּבִין אֶלָּא עַל כְּפִירַת עֵדוּת מָמוֹן שֶׁדּוֹמָה לְפִקָּדוֹן וּתְשׂוּמֶת יָד וְגֵזֶל וַאֲבֵדָה שֶׁפֵּרְטָן הַכָּתוּב בַּפָּרָשָׁה שֶׁהֵן מִטַּלְטְלִין שֶׁגּוּפָן מָמוֹן וּכְשֶׁיָּעִידוּ לָזֶה יִתֵּן זֶה:","458","","2310","True","True","False","","106","213.151.55.26","0","54185","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54191","54185","האם לא ראינו זאת בדף לב,א ?","04/01/18 10:16","יז טבת","תשע"ח","10:16","אבי גרינבלט","לכא' זה גמ' בדף ל"ב א' הכל מודים בעד סוטה שחייב והיינו בעד טומאה ושם הלא העדות היא כדי להחזיק ממון להיפטר מחיוב הכתובה.","539","","2310","True","True","False","","110","37.26.146.177","0","54185","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54192","54191","","04/01/18 10:31","יז טבת","תשע"ח","10:31","אור חדש","","458","","2310","False","True","False","","79","37.26.147.185","0","54185","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54197","54191","הראיה מעד סוטה מופלאה","04/01/18 15:42","יז טבת","תשע"ח","15:42","המכריע","הבוקר שאלתי זאת מישהו וגם הוא הביא לי ראיה זו.

יישר כח.

דומני לפום ריהטא שהמקורות שציין אור חדש מהטור והרשב"א לא מדברים על קרבן שבועה כלל.
אין ספק שראוי להעיד לחבירו בכל מקרה, מטעמי השבת אבידה ועוד.
ויתכן שמחרימים.
וממילא יש לדון האם הקרובים כלולים בחרם ועל זו הדרך.
השאלה שלי היתה רק האם זה בכלל אם לא יגיד בשבועה ונשא עוונו בקרבן.
אבל באמת לא עיינתי בפנים. שמא יש משם ראיה לנידון.","199","","2310","True","True","False","","244","164.138.120.78","0","54185","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54198","54197","למעשה בזה הסתיים הפרק","04/01/18 15:47","יז טבת","תשע"ח","15:47","אבי גרינבלט","ענין הסוטה אינו רק איסור אלא גם ממון","539","","2310","True","True","False","","165","37.26.148.246","0","54185","שבועות|לה ע"ב",""),new Message("54327","54197","הראיה מעד סוטה מופלאה + הוספה","15/01/18 22:02","כח טבת","תשע"ח","22:02","המכריע","הבוקר שאלתי זאת מישהו וגם הוא הביא לי ראיה זו.

יישר כח.

אותו ת"ח הוסיף שיש לדון לפי ב"ש בדף מח: ששטר העומד לגבות כגבוי דמי, נמצא שבכתובה היא המחזיקה ולא הבעל, ואולי לשיטתם אין ראיה מסוטה.

דומני לפום ריהטא שהמקורות שציין אור חדש מהטור והרשב"א לא מדברים על קרבן שבועה כלל.
אין ספק שראוי להעיד לחבירו בכל מקרה, מטעמי השבת אבידה ועוד.
ויתכן שמחרימים.
וממילא יש לדון האם הקרובים כלולים בחרם ועל זו הדרך.
השאלה שלי היתה רק האם זה בכלל אם לא יגיד בשבועה ונשא עוונו בקרבן.
אבל באמת לא עיינתי בפנים. שמא יש משם ראיה לנידון.","199","","2299","True","True","False","","219","95.86.100.68","0","54185","שבועות|לה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);