var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54110;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54110","0","שאלה בתוס'","31/12/17 11:48","יג טבת","תשע"ח","11:48","אור חדש","אי נמי לשודא. לפר''ת דמפרש דשודא למי שירצה הדיין ליתן יתן צריך לומר דהכא היה בעל דין שכנגדו ת''ח והיה ירא שמא יתן לו כדאמר (כתובות פה:) תלמיד חכם קודם גבי נכסיי לטוביה ולכך שלח ליה שגם זה ת''ח ויעשה שודא למי שירצה:

נראה שפירוש זה שנכתב כאן לא ייתכן
הרי אם היה שכנגדו ת"ח בעצמו, כלל לא היה מעלה בדעתו ר"נ את הסברו הראשון למכתבו של ר"י- שעשה להקדים דינו (הרי היה מקדים בשביל הכנגדו גם בלי לדעת שעולא עצמו ת"ח) אלא פשוט שהיה ברור שהכנגדו לא היה ת"ח
וממילא י"ל שגם זה נקרא שודא ולא רק כדברי ר"ת","458","","2313","True","True","False","","866","213.151.55.26","0","0","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54112","54110","תירוץ","31/12/17 15:45","יג טבת","תשע"ח","15:45","דוד כוכב","כתב לו שגם עולא ת"ח, וכך יקדים את דינם לדין אחר שרק צד אחד ת"ח.","125","","2313","True","True","False","","154","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54114","54112","גם אם נקבל חידושך זה","31/12/17 19:58","יג טבת","תשע"ח","19:58","אור חדש","שיש להקדים שני ת"ח לאחד (חידוש יפה אך כלל לא מוכרח וכנראה ללא מקור) זה וודאי לא מיישב דעת התוס' שלא הזכירו זאת","458","","2313","True","True","False","","115","213.151.55.26","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54120","54114",""קבעת": 'לא יתכן', אך תורץ. ותירוץ נוסף:","31/12/17 23:33","יג טבת","תשע"ח","23:33","דוד כוכב","לצדדים קתני: למאי שלח לי? למישרא בתיגריה - אם שכנגדו יהיה עם הארץ, אי נמי לשודא דדייני - אם שכנגדו יהיה ת"ח.","125","","2313","True","True","False","","176","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54130","54120","אכן לא ייתכן כאן הסברך הראשון","01/01/18 09:39","יד טבת","תשע"ח","09:39","אור חדש","שהרי ר"נ אמר 'למשרא בתגריה' ואילו לדבריך היה לו לומר 'בתגריהו' ואם כן ברור שרק ת"ח אחד היה בדין זה והוא רב עולא.

ממילא גם תרוצך השני לא מתחיל שהרי כפי שראה ר"נ היה לפניו רק ת"ח אחד ורב עולא עצמו ידע מה מעמד בעל דינו ומסתמא סיפר זאת בכלל הדברים לר"י (שאם לא סיפר מניין ידע ואם לא סיפר וחשש ר"י מעצמו שמא החבר ת"ח וודאי היה לו לשאול זאת את עולא ולא לשלוח שליחים להטריד את ר"נ על דבר שיכל לברר בעצמו מעולא)","458","","2312","True","True","False","","130","213.151.55.19","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54173","54120","חוזרני בי","03/01/18 11:00","טז טבת","תשע"ח","11:00","אור חדש","גם התרוץ השני לא טוב
הרי וודאי הבעל דין ניגש לר"נ לבקש שיזמן את עולא לדין (אחרת מי התחיל את הסיפור?) אם כן היה ברור לכולם שר"נ מכיר את הבעל דין ומעלתו התורנית ורק נותר לר"י לוודא שגם יכיר מעלת עולא, לזאת היו שתי נ"מ אפשריות- או להקדים דינו של עולא לכבודו שהרי הוא ת"ח (והבעל דין לא) או לעשות שודא בין עולא הת"ח לבעל דין שאינו כזה ולכן זה דין ממש להקדימו ולא כר"ת אם לא שנאמר שהעדפת ת"ח בזה אונו דין אלא רק המלצה טובה לדיין שזה יהיה ה'טוב בעיניו'","458","","2310","True","True","False","","107","37.26.147.202","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54134","54130","נאמר 'בתגריה' כי כרגע רק הוא נמצא פה","01/01/18 11:52","יד טבת","תשע"ח","11:52","דוד כוכב","רב נחמן לא ראה דבר כי הדין טרם התחיל.
לא מניחים הנחות "מסתמא" כדי שתוכל להציל "קושיה" כביכול, קל וחומר לא כדי "לקבוע" שדחית ראשונים.
רב יוסף ידע שיש לעולא דין. אך מי הבעל דין - יתכן שגם עולא לא ידע, יתכן שטרם ידע מי הוא, ויתכן שטרם ידע מה מעמדו.","125","","2312","True","True","False","","176","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54136","54134","לא ייתכן שעולא לא הכיר בעל דינו","01/01/18 12:18","יד טבת","תשע"ח","12:18","אור חדש","הנחתי לא היתה מסתמא בלבד אלא הוסבר שממ"נ כך היה (מה עוד שזה המסתמא).

אני מבין שהסכמת שתרוצך הראשון לא מתאים (ר"נ כלל לא העלה בדעתו להעדיף שני ת"ח על אחד במקרה זה, לא לפני הדיון וגם לא במהלכו)

לגבי תרוצך השני (צדדים קתני), אם מניחים שדברי ר"נ נאמרו לפני הגיעם של עולא ובעל דינו אז זה אכן הופך את ההסבר לאפשרי
יישר כח","458","","2312","True","True","False","","84","213.151.55.26","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54137","54136","כן יתכן, מעשים שבכל יום.","01/01/18 12:23","יד טבת","תשע"ח","12:23","דוד כוכב","תרוצי הראשון כן מתאים, כפי שהסברתי בכותרת הקודמת: "נאמר 'בתגריה' כי כרגע רק הוא נמצא פה".","125","","2312","True","True","False","","167","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54138","54137","תוכל לתאר ה"ת אחד כזה","01/01/18 12:25","יד טבת","תשע"ח","12:25","אור חדש","שמזמינים אותך לדין ואינך יודע מי המזמין ולשם מה מזמינים אותך?","458","","2312","True","True","False","","107","213.151.55.26","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54154","54138","מהנתיבות בסימן יא נראה שזה ייתכן","02/01/18 12:02","טו טבת","תשע"ח","12:02","חננאל","","81","","2311","False","True","False","","103","213.151.37.143","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54162","54138","בדידי הוה עובדא, בעלי רכבים התובעים זא"ז","03/01/18 08:43","טז טבת","תשע"ח","08:43","דוד כוכב","","125","","2310","False","True","False","","122","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54155","54154","כוונתך לזה:","02/01/18 12:12","טו טבת","תשע"ח","12:12","אור חדש","" (א) כיצד מזמינים. כתב הש"ך [סק"א] דיכול הנתבע לומר לא אדון עמך עד שתגיד לי תחילה על מה תרצה לדון עמי, ואין התובע יכול לומר לא אגלה הטענות רק בבית דין."?

לדעתי הפוך
מסתמא מצופה שכל אדם ידע על מה מזמנים אותו לדין (יודע מה עשה בחייו) ולכן אין חיוב ששליח הב"ד ידע זאת ויאמר למזומן על מה מזמנים אותו. אומנם בכ"ז אם טוען המזומן שאינו יודע שום סיבה שבשבילה יזמנוהו לב"ד וודאי צריך לבאר לו זאת מראש (כנראה כדי שיוכל להביא עמו מסמכים ועדים לביסוס דבריו, אחרת זה יגרום לכך שיצטרך להגיע שוב וזה בזבוז מיותר של זמן של כולם)
על כן אדרבה מוכח מכאן שאו שהבעל דין של עולא היה מוכר לו או שלפחות שליחו של ר"נ ביאר לו במה מדובר בעת ההזמנה וכשעולא סיפר על כך לר"י כנראה שאלו ר"י מי הבעל דין (כדי לדעת מה לבקש מר"נ)","458","","2311","True","True","False","","103","213.151.55.26","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54165","54162","כמובן השאלה על זמן התלמוד","03/01/18 08:52","טז טבת","תשע"ח","08:52","אור חדש","זיהוי אדם ע"פ צילום לוחית רישוי זה חידוש גדול(וכפול)
וגם היום ההנחיה לא להסתפק בנל אלא להחליף פרטים לצורך ברור עתידי מול חברות הביטוח ומשפט אם יש צורך","458","","2310","True","True","False","","113","37.26.147.226","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54166","54165","אין שום הבדל, לא כל ניזק מכיר כל מזיק","03/01/18 08:58","טז טבת","תשע"ח","08:58","דוד כוכב","כיום דוקא קל יותר לברר זהות ופרטים.
וכגון במסכת כתובות דף טו ע"א: "בקרונות של ציפורי היה מעשה". אנשים העוברים ממקום למקום עלולים להזיק ואינם מוכרים וידועים.
ובמסכת שבת דף קכא ע"ב: "אבא בר מרתא דהוא אבא בר מניומי הוה מסקי ביה דבי ריש גלותא זוזי, אייתיוהו קא מצערי ליה. הוה שדי רוקא, אמר להו ריש גלותא: אייתו מאנא סחיפו עלויה. אמר להו: לא צריכיתו, הכי אמר רב יהודה: רוק דורסו לפי תומו. אמר להו: צורבא מרבנן הוא, שבקוהו". ריש גלותא תבע אותו לשלם חובו ולא הכירו שהוא בר אוריין.
וכן במסכת נדה דף לג ע"ב שלא הכירו זה במעלת זה.
ובמסכת קידושין דף כה ע"א שלא הכירו סבי דנזוניא במעלת רב חסדא ורב המנונא. ועוד.","125","","2310","True","True","False","","168","213.151.39.162","0","54110","שבועות|ל ע"ב",""),new Message("54171","54166","זה היה דין פלילי ולא אזרחי","03/01/18 09:29","טז טבת","תשע"ח","09:29","אור חדש","וגם שם וודאי ידעה על מה מזמנים אותה. וכן ראה מש"כ על הנתיבות שהביא ר' חננאל, לזמן אדם לדין אזרחי בלא להודיע לו מול מי יידון ובאיזה נושא זה השחתת זמן כולם שהרי לא יוכל להביא כל ראיותיו ויצטרכו להתכנס שוב.
תודה על עצותיך הטובות אכן מומלצות לכולם","458","","2310","True","True","False","","105","37.26.147.250","0","54110","שבועות|ל ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);