var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53707;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53707","0",""דאמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה"","02/12/17 21:06","יד כסלו","תשע"ח","21:06","אבי גרינבלט","הגמרא דנה כדעת מי נשנתה משנתנו ומקשה על רבי יוחנן.
מדוע אין שאלה על מימרה אחרת של רבי יוחנן שקבע שסתם משנה כרבי מאיר (וכולהו אליבא דר"ע) ומשכך , מדוע ההתלבטות האם המשנה כדעת רבי ישמעאל או כדעת רבי עקיבא (השאלה שייכת רק אם המשנה כרבי ישמעאל) ?","539","","2343","True","True","False","","827","95.86.72.27","0","0","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53712","53707","סתם משנה כרבי מאיר, אך לא כולן","02/12/17 22:56","יד כסלו","תשע"ח","22:56","דוד כוכב","הגמרא רגילה להעמיד משניות רבות כתנאים שונים.","125","","2343","True","True","False","","160","213.151.48.50","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53716","53707","גם בין הכללים יש מדרג","03/12/17 10:21","טו כסלו","תשע"ח","10:21","חננאל","ויש כללים שניגשים אליהם בתור ברירה ראשונה, ויש כללים שניגשים אליהם כברירה אחרונה. התלמוד מלא מזה.","81","","2342","True","True","False","","111","213.151.37.143","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53751","53707","הסבר","04/12/17 11:56","טז כסלו","תשע"ח","11:56","אור חדש","הכלל שסתם משנה כר"מ בא רק לומר שבד"כ הלכה כמותו (כלומר ההלכה בד"כ כר"ע כפי שלימדה ר"מ)
כלומר תמיד 'סתם' משנה מציין שזה פסקו של רבי (ולא מציין מי בעל השמועה)
אם לא מצויין אחרת והשיטה מתיישבת עם שיטת ר"ע אז מסתמא מי שאמר הדברים היה ר"מ

אומנם אם יש סתמא שמיושבת עם דעת ר"י ולא ר"ע אז ממילא ברור שלא שייך להסביר שיש כאן דעת ר"מ בשיטת ר"ע
כמובן שרבי יכל מדי פעם לפסוק כר"י נגד ר"ע ואין בכך כל תימה","458","","2341","True","True","False","","93","213.151.55.26","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53771","53707","אם נזכור שבכל מקום רבי יוחנן פוסק כסתם","05/12/17 09:55","יז כסלו","תשע"ח","09:55","יהודי_קדום","משנה ושאצלנו הובאו שתי משניות סתומות (השניה "שבועה שלא אוכל ככר זו..." דף כז עמוד ב) הרי שמיד עולה השאלה מדוע פסק רבי יוחנן כמשנה הסתומה השניה דוקא?.
כפי שראינו הגמרא משיבה שרבי חזר בו מהמשנה הסתומה שלנו ולכן רבי יוחנן פסק כמשנה הסתומה השניה שאין לוקין על לאו שאין בו מעשה.","233","","2340","True","True","False","","126","79.176.31.249","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53717","53716","מה המדרג ?","03/12/17 10:24","טו כסלו","תשע"ח","10:24","אבי גרינבלט","","539","","2342","False","True","False","","113","31.168.68.82","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53718","53717","במקרה הזה חז"ל לא אמרו מהו","03/12/17 10:38","טו כסלו","תשע"ח","10:38","חננאל","אך מכללא אתה מבין שיש מדרג. בדיוק כמו שיש מדרג בכללים אחרים.","81","","2342","True","True","False","","124","213.151.37.143","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53753","53751","אם יורשה להוסיף מעט על דבריו","04/12/17 12:09","טז כסלו","תשע"ח","12:09","אבי גרינבלט",""כלומר תמיד 'סתם' משנה מציין שזה פסקו של רבי (ולא מציין מי בעל השמועה)"
אולי רק לצורך הדיוק ,
רש"י בתחילת ביצה : "הוא סדר המשנה וכשראה דברי חכם וישרו בעיניו שנאן סתם ולא הזכיר שם אומרו עליהן כדי שלא יהו שנויה מפי יחיד ונראין כאילו נשנו מפי המרובים ויעשו כמותן"

יש"כ על דבריו","539","","2341","True","True","False","","115","31.168.68.82","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53848","53751","לתת חיזוק נוסף לדברי כבודו","10/12/17 18:31","כב כסלו","תשע"ח","18:31","אבי גרינבלט","מהגמרא בדף יג,א המביאה סתירה לכאורה בין דברי רבי יהודה במקום אחד בספרא לבין דבריו במקור אחר בספרא ,היות וידוע הכלל "סתם ספרא רבי יהודה".
על כך מבאר הריטב"א כי כלל זה אינו ללא חריגים (לשון שלי) וראה במקום את דבריו ואשריך שכיוונת (הוא מזכיר גם את הכלל שבו החל הדיון) !","539","","2335","True","True","False","","103","37.26.146.167","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53754","53753","לא הבנתי דיוקך","04/12/17 12:12","טז כסלו","תשע"ח","12:12","אור חדש","במה שונה ממה שכתבתי?","458","","2341","True","True","False","","45","213.151.55.26","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53755","53754","שאין זה פסקו של רבי בהכרח","04/12/17 12:13","טז כסלו","תשע"ח","12:13","אבי גרינבלט","","539","","2341","False","True","False","","90","31.168.68.82","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53756","53755","נכון ביחס לדעתו","04/12/17 12:24","טז כסלו","תשע"ח","12:24","אור חדש","זה המשך גמרתנו
אומנם הנטיה הפשוטה תהיה לפרש שזו אכן דעתו ושפסק כר"ע

אם לא שיש אילוץ לפרש אחרת

פסקו של רבי לעולם נמסר לנו ע"י סתימות לפי כלליהם","458","","2341","True","True","False","","108","213.151.55.26","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53759","53755","רק לדייק","04/12/17 13:12","טז כסלו","תשע"ח","13:12","אור חדש","סתם=פסקו של רבי אך לא בהכרח סברתו
כלומר ייתכן שיפסוק נגד דעת עצמו מטעמים השמורים עמו","458","","2341","True","True","False","","106","213.151.55.26","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53758","53756","אכן "וכולהו כר"ע" , יש"כ","04/12/17 13:02","טז כסלו","תשע"ח","13:02","אבי גרינבלט","","539","","2341","False","True","False","","82","31.168.68.82","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53857","53848","לדעתי אין קשר בין הדברים","11/12/17 09:46","כג כסלו","תשע"ח","09:46","אור חדש","פשוט שעורך המשנה היה רבנו הקדוש (ובית דינו- רמב"ם) ומוסכם שקיבל ריו"ח מרבותיו שמלאכת העריכה כללה גם מגמת פסיקה- רבי ובית דינו ערכו כך שסתם משנה תהיה גם ההלכה (תמוה הרעיון שניתן בימנו להעריך את מגמת החיבור יותר טוב מכפי שקיבל ריו"ח במפורש מרבותיו שהיו חלק מהעוסקים בעריכת המשנה).
ב'מקרה' כמעט ברוב רובם של המקרים ההלכה (כפי שקבעוה רבי ובית דינו) היתה כר"מ וממילא סתמו כמותו ולכן הגיוני שנאמר הכלל ש'סתם משנה ר"מ'.
במקרה שרצו רבי ובית דינו לפסוק כאחד מחבריו, הוזכר בשמו וגם הוזכר שם החולק ואז ברור שההלכה כחברים (הרי לשם כך הוזכר בשמו, כדי שנבין שכאן אין הלכה כמותו(למה ערכו כך ראה כאן)).

אומנם נכון נראה ברור שרבי ניגש למלאכת העריכה כאשר הרבה מהעבודה כבר נעשתה לפניו.
נראה מחז"ל שדורו של ר"מ כבר הניחו קבצי הלכות (משניות) מסודרות למדי כאשר כ"א התמחה בתחום דרשני ספציפי יחסית (וכולם בשיטת ר"ע, הקובץ של בית מדרשו של ר' ישמ' נקרא בזמנם מכילתא ולא ברור מי היו האחראים על עריכתו וגם לא זכה כמעט שיפסקו כמותו) לכן יש לנו כללים כדוגמת הבא:
"וכן אמרו סתם מתני' ר' מאיר, סתם ברייתא ר' יהודה, סתם ספרי ר' נחמיה, סתם ספרא ר' שמעון"
(כמובן שיש גרסאות שונות ביחס למפעל דורו של ר"מ אך העיקרון מוסכם- עסקו כבר בעריכה מתקדמת של שיטת ר"ע רבם).

אומנם ברור הדבר שמלאכת הדור ההוא איננה מלאכת דורו של רבי (הרי בא אחריהם)!
וכן אין כל הכרח לטעון שהכלל שקבע לעצמו רבי ש"הלכה כסתם" היה מוסכם גם על חכמי דורו של ר"מ (ליתר דיוק- כל חכם שחיבר חיבור וודאי סבר כעצמו וכתב דעתו בסתם, גם כי מיותר להזכיר עצמו בכ"מ וגם כי זו הדעה הפשוטה לו, אלא שבאותו דור לא התקיים קיבוץ של חכמים בצורה שאיפשרה מעבר מסודר ושיטתי על כל ההלכות ופסיקה כרוב דעות בכל שאלה ורק בדורו של רבי כשהתאפשר הדבר נעשתה מלאכת הפסיקה- מכח 'אחדות' זו חייבה לפי הרמב"ם הפסיקה את כל ישראל, בניגוד לפסק של תנא או אמורא או כל חכם פרטי אחר שלא מחייבת כלל אחרים, להרמב"ם אותו מעמד היה לעורכי התלמוד, וי"א שאח"כ גם לשו"ע...)
אם כן אין כלל ללמוד הלכה מ'סתם' בריתא, ספרא או ספרי שהרי אלו 'סתם' דעות של חכם בודד וכלל לא מבטאים את הקונצנזוס ההלכתי ששרר בבית דינו של רבי בדור שאחר חיבור אותן 'סתמתאות' ורק מהמשנה שהיא חיבור של 'כל חכמי אותו הדור' היא שיש לה תוקף הלכתי כאשר כללי הפסיקה נמסרו ע"י העורכים לריו"ח (ורבותיו)","458","","2334","True","True","False","","120","213.151.55.26","0","53707","שבועות|ג ע"ב",""),new Message("53859","53857","התכוונתי לציטוט מסויים מהדברים","11/12/17 09:57","כג כסלו","תשע"ח","09:57","אבי גרינבלט",""הכלל שסתם משנה כר"מ בא רק לומר שבד"כ הלכה כמותו"
מצ"ב ציטוט מהריטב"א","539","png","2334","True","True","False","","150","31.168.68.82","0","53707","שבועות|ג ע"ב","0-png")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);