var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52314;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","47"),new MostViewed("107179","בחצי הדרך ?","עלי","17/05/24 09:58","209","41"),new MostViewed("107178","הגהות הגר"א בבא מציעא עח","אוריאל שלמוני","16/05/24 22:46","605","37")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52314","0","מיהו הטועה בדבר משנה","24/08/17 17:22","ב אלול","תשע"ז","17:22","אור חדש","מה ההבדל בין טועה בדבר משנה לטעות בשיקול הדעת והאם ניתן לאמורא לחלוק על תנא, בקובץ המצ"ב","458","docx","2462","True","True","False","","857","213.151.55.19","0","0","סנהדרין|לג ע"א","0-docx"),new Message("52315","52314","חסרים בדיונך כמה דברים חשובים","24/08/17 17:38","ב אלול","תשע"ז","17:38","Almuaddib","ראשית, כבר למדנו בב"ב (ס"ב:) דיני ספקות, ואיך מכריעים בדינא כאשר יש ספיקא ברבוותא, והדברים ידועים.

שנית, הנושא שנוי במחלוקת דורות רבים. ראה, למשל, המהרש"ל בהקדמות לים של שלמה לחולין ולב"ק, בו הוא קובע כי פוסק לא צריך להסתמך על תקדימי פסיקות קודמיו, אלא רק על הכרעה מהתלמוד, ירושלמי או בבלי. וכן ראה עוד דברי הרא"ש בנושא טעה בדבר משנה, ועוד ראה בש”ך חו”מ סי’ ס”ו ס”ק קכ”ו שכ’ שאין לפסוק כרוב כשיודעים את האמת, ועל כן פסק שם כרמב”ם נגד רוב הראשונים.

=========

למען הנוחות - ציטוטים מדברי הרא"ש סנהדרין פ"ד ס"ו :

"...כתב בעל המאור ז”ל שמעתי משום חכם גדול מחכמי דורנו שלפנינו דהאידנא לית לן טועה בשיקול הדעת, שהרי כל ההלכות פסוקות בידינו או מן הש”ס או מן הגאונים שאחר הש”ס…

ואני [=בעה”מ] אין נראה לי דברים הללו אלא כל מי שאין טעותו מתבררת מן המשנה או מן הש”ס מפורש בלי ספק, לאו טועה בדבר משנה הוא אלא בשיקול הדעת…ומה שפסקו הגאונים אחר סתימת הש”ס מדעת מכרעת ולא מהלכה ברורה ופסוקה מן הש”ס כסוגיין דעלמא הוי, ומאן דטעי ביה טעי בשיקול הדעת ולא בדבר משנה.

והראב”ד כתב על דברי בעה”מ דאמת אמר החכם, שאם טעה בפיסקי הגאונים שלא שמע דבריהם ואילו שמע היה חוזר בו באמת ובברור, זה טועה בדבר משנה. וקרוב אני לומר שאפילו אם היה חולק על פסק הגאון מטעם שנראה לו לפי דעתו שלא כדעת הגאון ולא כפירושו, גם זה טועה בדבר משנה. שאין לנו עתה לחלוק על דברי גאון מראיית דעתנו לפרש העניין בדרך אחר כדי שישתנה הדין מדברי הגאון אם לא בקושיא מפורסמת, וזהו דבר שאין נמצא עכ”ל.

ואני [=הרא”ש] אומר ודאי כל מי שטעה בפיסקי הגאונים ז”ל שלא שמע דבריהם וכשנאמר לו פסק הגאונים ישרו בעיניו טועה בדבר משנה הוא. ולא מיבעיא טועה בפסקי הגאונים, אלא אפילו חכמים שבכל דור ודור שאחריהם לאו קטלי באגמא הן ואם פסק הדין שלא כדבריהם וכששמע דבריהם ישרו בעיניו והודה שטעה טועה בדבר משנה הוא וחוזר.

אבל אם לא ישרו בעיניו דבריהם, ומביא ראיות לדבריו המקובלים לאנשי דורו, יפתח בדורו כשמואל בדורו, אין לך אלא שופט אשר יהיה בימים ההם. ויכול לסתור דבריהם. כי כל הדברים שאינם מבוארים בש”ס שסידר ר’ אשי ורבינא אדם יכול לסתור ולבנות אפילו לחלוק על דברי הגאונים…

דאמוראים האחרונים פעמים חולקים על הראשונים, ואדרבה אנו תופסים את דברי האחרונים עיקר כיון שידעו סברת הראשונים וסברתם והכריעו בין אלו הסברות ועמדו על עיקרו של דבר…

והיכא שנחלקו שני גדולים בפסק הלכה, לא יאמר הדיין אפסוק כמי שארצה, ואם עשה כן זהו דין שקר. אלא אם חכם גדול הוא, גמיר וסביר, ויודע להכריע כדברי האחד בראיות ברורות ונכוחות הרשות בידו. ואפילו אם פסק חכם אחר בעניין אחר יכול החכם לסתור דבריו בראיות ולחלוק עליו כאשר כתבתי למעלה, כ”ש אם יש לו סיוע מאחד מן החולקין. ואם לאו בר הכי הוא לא יוציא ממון מספק…","107","","2462","True","True","False","","186","209.88.198.77","0","52314","סנהדרין|לג ע"א",""),new Message("52317","52315","ייש"כ על המקורות","24/08/17 18:02","ב אלול","תשע"ז","18:02","אור חדש","דבריי הם אכן קרובים לדברי הרא"ש

ולענ"ד כך חייבים לבאר גם בגמרתנו (הקושיות על הבנות אחרות כתבתי בפנים...)","458","","2462","True","True","False","","104","213.151.55.19","0","52314","סנהדרין|לג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82988);