var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=51080;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("51080","0","הערה","11/07/17 05:30","יז תמוז","תשע"ז","05:30","שמואל דוד","ב"ב קסח. שטרי אירוסין החתן נותן שכר

והק' בגמרא פשיטא, ותי' לא צריכא דאפילו צורבא מרבנן דניחא ליה לחמוהי לקרוביה. 
וצע"ק מדוע תירץ הגמרא דוקא בצורבא מרבנן הרי יש לומר בפשיטות דאע"ג שטב למיתב טן דו מ"מ החתן צריך ליתן שכר","595","","2487","True","True","False","","863","174.200.23.120","0","0","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51082","51080","כאן האינטרס של אבי הכלה לשלם","11/07/17 09:21","יז תמוז","תשע"ז","09:21","אבי גרינבלט","אם כן , "טב למיתב" אינו הסיבה שתגרום לאבי הכלה לשלם לסופר אא"כ החתן, ת"ח ואז יש לו ענין לשלם.
כך רבי עקיבא הפר את נדרו של כלבא שבוע.","539","","2487","True","True","False","","138","31.168.68.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51087","51080","טב למיתב טן דו - בנישואין","11/07/17 12:26","יז תמוז","תשע"ז","12:26","דוד כוכב","ואילו באירוסין יכול הוא לגרשה לכשירצה טרם קיבלה דבר.
משא"כ במארס בתו לת"ח שהוא שבח, כגון ר"ע לבן עזאי.","125","","2487","True","True","False","","214","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51093","51082","יתכן שמטעם טב למיתב גם אביהחפץ בנישואיה","11/07/17 17:45","יז תמוז","תשע"ז","17:45","שמואל דוד","","595","","2487","False","True","False","","140","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51094","51087","עוד יש להעיר מדוע החתן משלם ולא אביו","11/07/17 17:46","יז תמוז","תשע"ז","17:46","שמואל דוד","","595","","2487","False","True","False","","165","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51095","51087","עיין יד רמה וצ"ע","11/07/17 17:56","יז תמוז","תשע"ז","17:56","שמואל דוד","","595","","2487","False","True","False","","171","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51096","51093","לענ"ד לא מסתבר","11/07/17 18:13","יז תמוז","תשע"ז","18:13","אבי גרינבלט","הביטוי הזה הוא חידוש גדול שגורר בעקבותיו נפק"מ שונות.
מסתבר שזה רק רצונה של האשה לוותר על זכויות שונות רק כדי לא להיות לבד.
האב מתחשב בצד הכלכלי גרידא.
כתובת אשה בזיבורית וכעזה"ד.","539","","2487","True","True","False","","136","2.53.161.21","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51100","51094","אבי החתן רגיל לשלם מה שהחתן צריך לשלם","11/07/17 19:54","יז תמוז","תשע"ז","19:54","דוד כוכב","במסכת כתובות דף ד ע"א: "ודוקא אביו של חתן או אמה של כלה, דליכא איניש דטרח להו, אבל איפכא לא".","125","","2487","True","True","False","","181","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51101","51095","זה לשונו","11/07/17 20:02","יז תמוז","תשע"ז","20:02","דוד כוכב","יד רמ"ה מסכת בבא בתרא דף קסח ע"א:
(עט) הרי אמרו שטרי אירוסין ונישואין מדעת שניהם. והחתן נותן שכר. פשיטא. לא צריכא אפילו צורבא מרבנן. כלומר אפילו הוי האי חתן צורבא מרבנן דשביחא לה מילתא לאשה לאנסובי ליה. כיון דאיהו הוא דקא קני איתתא החתן נותן שכר.

נישואין טב לה בכל דהו.
בחתן צורבא מרבנן שביחא וכבוד לה מילתא לאשה אפילו עצם האירוסין.","125","","2487","True","True","False","","200","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51097","51096","הגירסא בגמרא לחמוה אינו מוסכם","11/07/17 18:59","יז תמוז","תשע"ז","18:59","שמואל דוד","עיין ראש יד רמה וברבינו גרשום וא"כ הדרא קושייתי לדוכתא","595","","2487","True","True","False","","193","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51105","51097","רבנו גרשום במקום","11/07/17 20:53","יז תמוז","תשע"ז","20:53","אבי גרינבלט","ביאורו כי
הגמרא שואלת על הצורך "אין כותבין אלא מדעת שניהם" ופשיטא הדבר שכך צריך להיות.
תשובת הגמרא , שאפילו והחתן ת"ח והיתה הו"א שאפשר גם שלא מדעתה ופשוט שתסכים , קמ"ל שצריך דעת שניהם.
מה שבהחלט צריך להבין , מדוע ר"ג לא התייחס לשכר הסופר שכן זה נושא הסוגיא.
והדברים מתחברים לדברי הרב כוכב שציין את הגמרא בקידושין מא,א","539","","2487","True","True","False","","89","95.86.72.27","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51102","51101","היד רמה כתב לאינסובי","11/07/17 20:05","יז תמוז","תשע"ז","20:05","שמואל דוד","ועיין בר"פ ב דקידושין סברת טב למיתב אצל קידושין","595","","2487","True","True","False","","155","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51103","51102","ודאי שחפיצה גם לאינסובי","11/07/17 20:07","יז תמוז","תשע"ז","20:07","דוד כוכב","אך כיון שזה שביחא וכבוד, יש בזה הנאה כבר באירוסין.
מה שאין כן טב למיתב טן דו - זה רק למיתב, כלומר לשבת בצוותא בנישואין.
---

בר"פ ב דקידושין סברת טב למיתב לא לקדושין:
"אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו... איסורא לית בה, כדר"ל, דאמר ר"ל: טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו".
כלומר שהחשש באיש שתתגנה עליו בנישואין. ובאשה אין חשש זה.","125","","2487","True","True","False","","209","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51106","51103","עיין תוספות ב"ק דף קי:","11/07/17 21:11","יז תמוז","תשע"ז","21:11","שמואל דוד","מבואר מדבריהם ששייך טן דו מאירוסין וע"ע שו"ת אג"מ אה"ע סימן קמח","595","","2487","True","True","False","","137","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51108","51106","אדרבה, מבואר שם ההיפך","11/07/17 23:38","יז תמוז","תשע"ז","23:38","דוד כוכב","תוספות מסכת בבא קמא דף קי ע"ב: "דמקדושין אין לה שום טובה".
התוספות אמר שחפיצה להתקדש כדי להיות נשואה טן דו אפילו זמן קצר, למרות שאח"כ ימות בעלה ותיפול ליבום לפני אחיו מוכה שחין. אבל אינה חפיצה להתקדש בלבד אם ימות לפני הנישואין ותיפול לפני מוכה שחין, כי אין לה מכך שום הנאה של טן דו.
ובמסקנת הגמרא "טב למיתב טן דו" היא אינה חוזרת בה מהנ"ל, אלא שטב לה להיות נשואה אפילו למוכה שחין.


באשר למ"ש: וע"ע שו"ת אג"מ אה"ע סימן קמח.
נא להעתיק את המילים המדוייקות מתוך דבריו שם כדי שיהיה קל למוצאם, ולפרט מה טענתך שמשמע משם לכאורה. וכך בכל ההפניות. כי אחרת החיפוש מבזבז זמן רב מאוד שאין לי. וכבר חיפשתי ולא מצאתי.","125","","2487","True","True","False","","214","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51109","51108","תוספות בתחלת דבריהם","12/07/17 00:03","יח תמוז","תשע"ז","00:03","שמואל דוד","כתבו להדיא שטענת הטן דו שייך גם באירוסין. ותמה באג"מ ע" ז. ועוד יש לעיין בחות יאיר סימן רכא ובשו"מ קמא ח"א קצז (עה-ג)","595","","2486","True","True","False","","199","174.200.23.120","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51110","51109","לא נכון","12/07/17 00:11","יח תמוז","תשע"ז","00:11","דוד כוכב","צריך ללמוד היטב את דברי התוספות וכוונתו. הסברתי לעיל את דבריו בפירוט. תוספות אמר להדיא שטן דו לא שייך באירוסין.

באשר לדברים באג"מ, בחות יאיר, ובשו"מ.
ביקשתי להעתיק מספר מילים מדבריהם במקום המדויק, וכך אוכל לחפש במחשב בפרויקט השו"ת ולראות מה כתוב שם. אחרת אינני יכול להתייחס לדברים.

החוות יאיר סימן רכא כתב דניחא למיטב טן דו גם אם אינו יכול לבעול. אך זהו רק אם הם נשואים ודרים יחד.","125","","2486","True","True","False","","211","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51124","51110","תוספות כתבו להדיא שמיירי מן האירוסין","12/07/17 18:42","יח תמוז","תשע"ז","18:42","שמואל דוד","צירפתי האג"מ","595","jpg","2486","True","True","False","","146","174.200.9.118","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א","0-jpg"),new Message("51125","51124","אסביר את התוספות ותראה מה כוונתו","12/07/17 19:53","יח תמוז","תשע"ז","19:53","דוד כוכב","ותראה שהתוספות לא אמרו שדי לאשה לשבת טן דו באירוסין.

לשון הגמרא במסכת בבא קמא דף קי ע"ב:
"אלא מעתה, יבמה שנפלה לפני מוכה שחין תיפוק בלא חליצה, דאדעתא דהכי לא קדשה עצמה!?".
פירוש: היות שאמרת שאומדים את דעתו של אדם שמעשיו היו על תנאי, למה לא נאמר שאשה שנתקדשה לראובן, ומת ראובן ונפלה לפני אחיו שמעון שהוא מוכה שחין, למה לא נאמר שהסכימה להתקדש רק על תנאי שלא תיפול לפני שמעון, והקידושין בטלים למפרע?

וזה לשון התוספות שם, ומצורף ביאור דבריו:
"דאדעתא דהכי לא קדשה נפשה - נראה דבנפלה מן האירוסין איירי"
פירוש: מדובר שראובן מת לאחר הקידושין אך לפני הנישואין.

"דאי מן הנישואין ודאי מקדשה נפשה כדי שתהא נשואה לבעלה דמשום אחר מיתת בעלה לא מסקא אנפשה מלהיות נשואה"
פירוש: אבל אם מת ראובן לאחר שנשא אותה, ודאי שרצתה את הקידושין כדי שהנישואין יהיו כדת, למרות אח"כ תיפול לפני שמעון מוכה השחין.

"אלא מן האירוסין איירי דמקדושין אין לה שום טובה".
פירוש: אבל בגמרא מדובר שראובן מת לפני שהספיק לשאת את האשה. וכיון שלא היתה לאשה שום הנאה בכך שראובן קידש אותה, שהרי הוא לא הספיק לשאת אותה, לכן היא מעדיפה שהקידושין יתבטלו למפרע, וכך היא לא תיפול ליבום.

לסיכום:
התוספות אכן כתבו שמיירי בגמרא מן האירוסין.
אך אין הפירוש כמו שהבנת שאף מן האירוסין טב למיטב טן דו. אלא כתב להדיא להיפך, שכיון שהוא מן האירוסין אין שום הנאת טן דו אצל ראובן.



באשר לאגרות משה.
אין צורך לצלם, יש לי אגרות משה במחשב ואני יכול למצוא את המקום המדויק בתוך תשובתו הארוכה.
אך בשני תנאים:
1. כתוב מה רצונך לדייק מדברי האגרות שמה.
2. העתק בדייקנות ארבע מילים בלבד מהמקום המדויק שבו משמע כדבריך, ואני אמצא את המקום לבד.
מכל מקום בצילום שהבאת, הבין האגרות משה את התוספות בדיוק כמו שכתבתי לעיל. ולא ברור מה נראה לו דחוק בדברי התוספות. ומדברי גמרתנו יש ראיה לדברי התוספות, כפי שהערת לעיל בהודעה הראשונה.","125","","2486","True","True","False","","260","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51126","51125","על הבנת תוספות שמיירי מן האירוסין","12/07/17 20:16","יח תמוז","תשע"ז","20:16","שמואל דוד","תירץ הגמרא להדיא טב למיתב טן דו!!","595","","2486","True","True","False","","197","174.200.9.118","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51127","51126","הסברתי לעיל בהודעה "אדרבה"","12/07/17 20:20","יח תמוז","תשע"ז","20:20","דוד כוכב","הגמרא תירצה טב למיתב טן דו - שנוח לה להיות נשואה עם שמעון למרות שהוא מוכה שחין, משום טב למיתב טן דו.","125","","2486","True","True","False","","231","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51128","51127","עיין רשי","12/07/17 20:27","יח תמוז","תשע"ז","20:27","שמואל דוד","דמינח ניחא לה - להתקדש לראשון שהוא שלם על ספק זה שאם ימות תזקק לאחיו","595","","2486","True","True","False","","148","174.200.9.118","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א",""),new Message("51130","51128","יש לפרש שגם רש"י מודה שפשט הגמרא כמהר"ם","12/07/17 22:00","יח תמוז","תשע"ז","22:00","דוד כוכב","בשו"ת מהר"ם מרוטנברג חלק ד (דפוס פראג) סימן אלף כב:
"ומהרר"ם הביא ראיה לדברי הגאונים דהיכא דליכא יבם אלא המשומד דפטורה מן החליצה מדפריך בהגוזל קמא (ק"י ע"ב) אלא מעתה יבמה שנפלה לפני מוכה שחין תיפוק בלא חליצה דאדעתא דהכי לא קדשה נפשה ומשני [טב] למיתב טן דו וכו' א"כ לגבי משומד דל"ל {=דליכא למימר} הכי דאנן סהדי דלא ניחא להתייבם לו כי יעבירנה על דעת' ואדעתא דהכי לא קדשה נפשה מעיקרא היכא דמשומד היה והו"ל כאלו התנתה עמו ע"מ שלא תתייבם לו עכ"ל מהרר"ם".
וכן בשו"ת מהר"ם מרוטנברג חלק ד (דפוס פראג) סימן תקסד:
(כת"י מינכען סי' רל"ב ועיין מרדכי החולץ רמז כ"ז כ"ח ולעיל סי' תנ"ו ותצ"א) "מצאתי כתוב בתשובת הגאונים יבמה שנפלה לפני משומד דפטורה מן החליצה ומן היבום היכא דליכא יבם אחר אלא הוא ולא הביאו שום ראיה לדבריהם ופירש"י דלא סמכי' עליהו כלל אע"פ שחטא ישראל הוא לכל דבר דקדושיו קידושין וחולץ ולא מייבם ונראה להביא ראיה מדאמר בהגוזל קמא (ק"י ע"ב) אלא מעתה יבמה שנפלה לפני מוכה שחין תיפוק בלא חליצה דאדעתא דהכי לא קדשה נפשה מעיקרא ומשני מינח נייח לה טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלי א"כ גבי משומד דליכא למימר הכי דאנן סהדי דלא ניחא [לה] להתייבם לו כי יעבירנה על דת לבא בגויות".
מתוך דבריו עולה שפירש שטב למיטב טן דו אפילו עם מוכה שחין וכשם שאמרו שמתרצה לבעל גוץ כנמלה וכדומה (יבמות דף קיח ע"ב; וכתובות דף עה ע"א). וכן כתבו אחר המהר"ם מפרשים נוספים.

אמנם קשה היה לרש"י:
א. מפורש בירושלמי מסכת גיטין פרק א ה"ה:
"אמרי רבי יוחנן בעי הגע עצמך שהיתה אשתו של מוכי שחין הרי זכות הוא לאשה?!".
הרי שפשוט לרבי יוחנן שלא טב לה להיות נשואה למוכה שחין.
ב. במסכת כתובות דף עז ע"א: "מתני'. ואלו שכופין אותו להוציא: מוכה שחין... בין שהיו עד שלא נישאו ובין משנישאו נולדו; ועל כולן אמר רבי מאיר: אף על פי שהתנה עמה, יכולה היא שתאמר סבורה הייתי שאני יכולה לקבל, ועכשיו איני יכולה לקבל; וחכ"א: מקבלת היא על כרחה, חוץ ממוכה שחין, מפני שממקתו".
את זה יש לדחות שאם האשה תובעת גט כופין להוציא, כי למיעוט נשים זה קשה מאוד.
ג. חזינן שרוב נשים אינן רוצות להנשא לכתחילה למוכה שחין.

לכן נחית רש"י להסביר שכאן הרי מיירי בקידושין לראשון, וחפיצה היא שיהיו כהלכתם. וגם אם תיפול למוכה שחין אינה חוששת לסיכון הקטן, ואינה רוצה משום כך להתקדש רק על תנאי.
תדע, שכתב רש"י: "דמינח ניחא לה - להתקדש לראשון שהוא שלם על ספק זה שאם ימות תזקק לאחיו". ולא כתב שנוח לה להיות מקודשת לראשון משום שטב למיטב, אף אם ודאי תיפול לפני השני.
ועוד, שאם פירוש רש"י שטב למיטב כבר בקידושין, מה תירצה הגמרא? הרי עכשיו נחשבת למקודשת ונהנית, ואם נפלה ליבום מה איכפת לה שיבטלו לה את הקידושין למפרע ותינצל ממוכה השחין?","125","","2486","True","True","False","","253","213.151.51.82","0","51080","בבא בתרא|קסח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);