var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50545;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50545","0","קנין אודיתא","20/06/17 06:38","כו סיון","תשע"ז","06:38","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2505","True","True","False","","682","212.76.106.88","0","0","בבא בתרא|קמט ע"א",""),new Message("50555","50545","חוששני כי נפלו טעויות בדבריך","20/06/17 09:40","כו סיון","תשע"ז","09:40","Almuaddib","ראשית, שאלתך כי אין דבר שאינו רמוז בתורה, פורחת באוויר. וכי כל תקנות חכמים רמוזות בתורה? והרי תוספות הרא"ש עצמו, כפי שהביא בשטמ"ק עליה אתה מבסס את דבריך, קבע כי מדובר בתקנת חכמים(1).

וכי כל תקנות חכמים רמוזות בתורה? היכן רמוזות תקנות אושא?


שנית, לא ברור על סמך אתה מבסס את דבריך כי "דברים שבעל פה לאו כלום הם". וכי לא כל דיני צוואת שכיב מרע, בנויים על כך שדבריו - אף על פי שבעל פה הם, יש להם כוח?

שלישית, אתה קובע כי האודיתא אינה קניין בפני עצמו, אלא שמדובר בשטר. והלוא אף האחרונים שחלקו אם צריכה הודאה זו להיות בפני עדים או לא, לא חלקו על כך שמדובר בקניין - רק על הצורך בעדות חלקו, ואף אחד לא דרש שם קיום של שטר?

גם השטמ"ק, בהמשך דבריו (ד"ה נפק), מציין כי קניין האודיתא הוא כמו קניין סודר. וכי קניין סודר אינו תופס בלי שטר?! (1).

ועיין בקצות החושן שכתב שקניין אודיתא הוא קניין גמור ככל הקניינים, וכן כתבו רבים אחרים. לא זו אף זו, אלא שקניין אודיתא - על פי דעת הרוב - מועיל גם לבריא ולא רק בשכ"מ, וראה מפורשות דברי הר"י מיגאש ופסיקת הש"ך שאף טוען שכל הפוסקים מודים בקניין אודיתא שהוא קניין ככל הקניינים (2). וכן הוסיף קצות החושן, לאחר דבריו המפליגים בעניין כוחו של קניין זה, כי " קונה הוא אותו באודיתא של הנותן, כמו שקונה במשיכה וכסף".

שטר מן דכר שמיה?

ונלע"ד שמה שפירש תוסי הרא"ש הוא בשל המלה "נפק" בגמרא, ב"נפק אודיתא". ואין המדובר שם בשטר שהוא חלק מהקניין, אלא בשטר עדות של הנוכחים על יד מיטתו של איסור, ובו הם מאשרים כי אכן הודה איסור שהכסף שייך לרב מרי בר רחל.









(1)
"ולא עבד איסור איסורא במה שהודה שהיו של בנו וגם רב מרי במה שקבלם מאחר ששכיב מרע היה כי תקנת חכמים היא שתועיל ההודאה כמו קנין סודר או משיכה.".

(2)
יש לציין שהתשב"ץ חלק עליהם לגבי מתנת בריא, ואמר שקניין אודיתא הוא רק לגבי שכ"מ","107","","2505","True","True","False","","235","82.81.160.69","0","50545","בבא בתרא|קמט ע"א",""),new Message("50560","50555","היא הנותנת","20/06/17 11:55","כו סיון","תשע"ז","11:55","דוד כוכב","א. ב. זה אינו דאורייתא כי אין לכך מקור. תקנות חכמים ברורות כמו של אושא ושכיב מרע, מפורשות במשניות ובברייתות בגמרא.
ואני תמיה כיצד מקשה רב איקא בריה דרב אמי אגב אורחא, שפשיטא שתועיל אודיתא, בלי ששמענו מעולם וגם לא נשמע על קיום דבר הדומה לזה, להוציא מבמעשה זה, ומבלי שיהיה לענין שמץ של ביאור בסברה ובפרטי הדינים?

ג. ידועים לי דברי האחרונים ומקצת אחרוני ראשונים. ועל כך אני תמיה, מנין כל חידושי הדינים ללא מקורות ודיונים מפורשים בגמרא ובדברי הראשונים העיקריים.

ולעומת זאת כן מצינו לשון זו בדיוק בענין אחר לכאורה, ושם הענין ברור ומושתת על הקיים והידוע.","125","","2505","True","True","False","","247","212.76.106.88","0","50545","בבא בתרא|קמט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);