var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50519;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","46"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50519","0","מה בין מעמד שלשתן לדברי שכ"מ?","19/06/17 12:46","כה סיון","תשע"ז","12:46","אור חדש","שכיב מרע שאמר תנו הלואתי לפלוני הלואתו לפלוני ואף על גב דליתיה בבריא!
רב פפא אמר הואיל ויורש יורשה
רב אחא בריה דרב איקא אמר הלואה איתא בבריא וכדרב הונא אמר רב
דאמר רב הונא אמר רב מנה לי בידך תנהו לפלוני במעמד שלשתן קנה


לפי רב אחא ניתן ללמוד דינו של שכ"מ המצווה להעביר הלוואתו לאחר מדין 'מעמד שלשתן'
אומנם הדברים קשים הרי אמרנו שדין 'מעמד שלשתן' הינו כהלכה שאין לה טעם ולא למדים ממנה למקום אחר וכיצד אם כן למד ר"א משם לכאן?
ובעיקר קשה, הרי אין כלל דמיון בין מצב 'מעמד שלשתן' שבו כולם נמצאים באותו מעמד למצבו של השכ"מ ואם כן כיצד יעלה על הדעת ללמוד משם לכאן?

אלא שצ"ל שיש כאן מעמד שלשתן אפילו שהזוכה והלווה לא נמצאים בפני השכ"מ!
כיצד ייתכן הדבר?
כבר הזכרתי פעם היסוד ש"נשמות ישראל נשמה אחת היא אלא שמחולקת באברים הרבה"
לפי יסוד זה נבין שבאמת כל ישראל מחוברים בנשמתם ונחשבים כגוף אחד הנמצא בסמיכות זה לזה בכל עת
אלא שבחיים הרגילים אמת זו נסתרת מעיננו בגלל הגופים הנפרדים ולכן ההלכה המתייחסת לנראה לעיניים מתייחסת לישראל כאברים ששייך בהם פרוד
אומנם בשעה שאדם נמצא על ערש דווי וגופו נראה כקליפה בלבד לנשמתו שגלויה לעין כל, ברגע זה גם מתברר ש'הכל קרוביו' של מת ולכן גם כל ישראל נראים כאילו הם איתו במקומו, אם כן יש כאן מעמד שלשתן ממש ויכול להעביר ההלוואה לזוכה בלא פקפוק.","458","","2513","True","True","False","","631","213.151.55.19","0","0","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50532","50519","מעמד שלושתן","19/06/17 22:22","כה סיון","תשע"ז","22:22","אבי גרינבלט","ההשוואה למעמד זה, מתייחסת לנקודה מאד מסויימת והיא ,
כמו שבשכ"מ אין דרישה לבצע פעולה קנינית כפי שנדרש בין אנשים בריאים ואין צורך שיהיה המקבל במעמד הנתינה, כך במעמד זה ושלושת הנוגעים בדבר כן נמצאים במקום (שאל"כ לא תחול המתנה/העיסקה) , אין דרישה לביצוע פעולת קנין רגילה (שטר , עדים).
על כך נאמר שזו הלכה (לא "כהלכה" , הל' מכירה ו,ח) שאין לה טעם וכוונת הדברים , אין לה טעם מדוע מקבלת תוקף למרות שאין כאן פעולה קנינית , טעם יש כאן כדברי התוס' שכותב שהמטרה היא למנוע טירחה בעשיית קניינים.

כבר עסקנו ביננו ב"מעמד שלושתן".","539","","2513","True","True","False","","104","95.86.72.27","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50534","50532","לא הבנתיך","19/06/17 22:35","כה סיון","תשע"ז","22:35","אור חדש","כיצד תוכל להשוות בין המקרים כאשר התנאי הבסיסי של "מעמד שלשתן" שהינו ששלשתם יהיו במקום אחד לא מתקיים כאן
הרי דיננו נלמד מדין מעמד שלשתם לפי מ"ד זה
ואתה מנסה ללמוד מדין שכ"מ למעמד שלשתן?","458","","2513","True","True","False","","85","213.151.55.19","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50536","50534","אין דרישה כזו במתנת שכ"מ","19/06/17 22:50","כה סיון","תשע"ז","22:50","אבי גרינבלט","ההשוואה רק לעצם אי ביצוע פעולה קנינית רגילה","539","","2513","True","True","False","","74","95.86.72.27","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50537","50536","אבל זאת בדיוק שאלתי","19/06/17 22:56","כה סיון","תשע"ז","22:56","אור חדש","הרי דיננו נלמד מהדין המיוחד של 'מעמד שלשתן'- לא רק השוואה יש כאן!
הדין המיוחד אומר שבהצטרף שלשת צדדי הקניין למקום אחד ניתן לוותר על הקניין, היותם במק"א זה תנאי הכרחי לכך שנוכל להפעיל את דין 'מעמד שלשתן' -זה ממש מופיע בשם של דין זה!
ואילו לך פשוט ללמוד מדין מעמד שלשתן שבשכ"מ לא צריך מעמד שלשתן????
אז מה וכיצד למדת מדין מעמד שלשתן?","458","","2513","True","True","False","","91","213.151.55.19","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50538","50537","מה שיש בשכ"מ יש בבריא","19/06/17 23:00","כה סיון","תשע"ז","23:00","אבי גרינבלט","בשכ"מ אין צורך בפעולת קנין (כדי שלא תיטרף דעתו)
בבריא אין צורך בפעולת קנין (למנוע טירחה בעשיית קניינים כדברי התוס')","539","","2513","True","True","False","","79","95.86.72.27","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50539","50538","אנא חזור לגמרא","19/06/17 23:04","כה סיון","תשע"ז","23:04","אור חדש","אין כאן לימודים לפי סברות
יש כאן טענה ששכ"מ נלמד באופן ישיר ממעמד שלשתן
כדי ללמוד מדין מעמד שלשתן צריך שיהיה דמיון מוחלט (כמעט) לאותו הדין, בוודאי שבנושא העיקרי של 'מעמד שלשתן חייבת להיות זהות אחרת לא יעלה על הדעת ללמוד משם.
ועל זה שאלתי כיצד מתקיים תנאי סף זה של מעמד שלשתן במציאות של מתנת שכ"מ שאז אין את שלשתן במקום אחד.

מה לא מובן לך או לחילופין כיצד ניתן להבין אחרת את הגמ?","458","","2513","True","True","False","","109","213.151.55.19","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50540","50539","לשון הרשב"ם במקום","19/06/17 23:19","כה סיון","תשע"ז","23:19","אבי גרינבלט",""הלואתי לפלוני - ממון שחייב לי פלוני במלוה על פה אני נותן לפלוני ויפרעם לו הלוה במקומי נתקיימו הדברים ותהא הלואתו לפלוני ואע"ג דבבריא ליתיה דאינו יכול להקנות לחבירו מלוה על פה דלהוצאה ניתנה ואין קנין תופס אלא בדבר שהוא בעין אא"כ מלוה בשטר וכגון שמסר לו השטר א"נ במעמד שלשתן".
ובהמשך "אפ"ה אם נתנו במתנת שכיב מרע קנה מהאי טעמא דהלואתי לפלוני".
דברי ר"א - מה שיש בשכ"מ יש בבריא , מה שיש בשכ"מ , לא נלמד ממעמד שלושתן.
כך לענ"ד הבנתי את דברי הגמרא .","539","","2513","True","True","False","","129","95.86.72.27","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א",""),new Message("50541","50540","הסבר הגמרא","19/06/17 23:28","כה סיון","תשע"ז","23:28","אור חדש","בעמוד הקודם תמהה הגמ':
"למימרא דסבר ר''נ מילתא דאיתא בבריא איתא בשכיב מרע דליתא בבריא ליתא בשכיב מרע והא אמר רבא אמר רב נחמן: שכיב מרע שאמר תנו הלואתי לפלוני הלואתו לפלוני ואף על גב דליתיה בבריא?"
מקשה הגמרא שמההוראה של ר"נ אצלינו נראה שניתן לבצע בשכ"מ דבר שלא יעלה על הדעת בבריא אלא אם כן יש שם 'מעמד שלשתן' ואם כן זה סותר ההנחה שהבין שרק מה שיש בבריא יש בשכ"מ.

מתרצים האמוראים שאין כאן שום חידוש כי מציאותנו היא 'בדיוק כמו בבריא' ולכן וודאי שהש"מ יכול להעביר הלוואתו לגורם שלישי.
על זה הקשתי, אם היה השכ"מ בריא ולא היו לידו הלוה והזוכה וודאי לא היה יכול להפעיל דין 'מעמד שלשתן' אם כן מה תרץ ר"א?
ותרצתי שכאן רואים שאכן כל ישראל נמצאים באותו מעמד ממש ולכן יש כאן דין רגיל של מעמד שלשתן ויכול ר"נ לסבור שרק מה שיש בבריא יש בשכ"מ","458","","2513","True","True","False","","104","213.151.55.19","0","50519","בבא בתרא|קמח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);