var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50323;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50323","0","מתנת שכיב מרע","11/06/17 22:26","יז סיון","תשע"ז","22:26","אבי גרינבלט",""א"ר זירא אמר רב מנין למתנת שכיב מרע שהיא מן התורה ?.... (סיום הדברים בדף קמז,ב) אינה של תורה ועשאוה כשל תורה".
פוסק הרמב"ם בהל' זכיה ח,ב
"שדברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין הן ודבר זה מדברי סופרים ואע"פ שאינו אלא מדבריהם עשו אותה כשל תורה כדי שלא תטרף דעתו עליו כשידע שאין דבריו קיימים"

מאי נפק"מ אם עשו דבריהם כשל תורה אם לאו , אם יש פסוקים כאסמכתאות אם לאו לענין נתינת תוקף לתקנת חכמים שנועדה לצורך תיקון וכפי הסברו של הרשב"ם בהבנת תקנה זו "ונראה בעיני דלהכי תקון רבנן שיקנו דבריו באמירה שאם אין דבריו נקנין חיישינן שמא תטרף דעתו בחליו מתוך צער שהוא יודע שלא יקיימו בניו צוואתו" ?","539","","2517","True","True","False","","664","95.86.72.27","0","0","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50335","50323","יש עוד הבדלים בין דאורייתא לדרבנן","12/06/17 12:35","יח סיון","תשע"ז","12:35","דוד כוכב","אם נדחה בשבועה. ואם יכול בי"ד אחר לבטל. ולעיל במסכת בבא בתרא דף קלג ע"א: "אמר ליה רבא: מיגרע גרעא, השתא בירושה דאורייתא אמרת: אלמנתו נזונית מנכסיו, במתנה דרבנן לא כל שכן?". את הק"ו יכל לעשות רבא רק מתוך הידיעה שמתנת שכיב מרע דרבנן.","125","","2516","True","True","False","","142","95.86.64.181","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50338","50335","היא באמת מדרבנן למסקנה","12/06/17 12:52","יח סיון","תשע"ז","12:52","אבי גרינבלט","והפסוקים כדברי תוס בע"א "דאינה כשל תורה ועשאוה כשל תורה אלא אסמכתא בעלמא הוא דקאמר".
בדף קלג מביא הרשב"ם
"א"ל רבא - וכי בשביל שנתנו במתנת שכיב מרע שאינה קונה אלא מדרבנן שהרי אין מתנה לאחר מיתה אלא תקנת חכמים היא שיהיו דבריו ככתובין וכמסורין כדי שלא תטרף דעתו עליו:"
"מיגרע גרעה - בתמיה וכי הורע כחה של אלמנתו בכך השתא בירושה דאורייתא דאלימא כח יורש אם ראוי ליורשו שהתורה זיכתה לו כדכתיב ביום הנחילו את בניו אפ"ה אמרינן אלמנה ניזונת מנכסי היורש:"

ירושה דאורייתא האם הכוונה למתנת שכ"מ ?","539","","2516","True","True","False","","99","31.168.68.82","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50341","50338","נכון, דברי רבא הם לפי המסקנה","12/06/17 12:58","יח סיון","תשע"ז","12:58","דוד כוכב","ירושה דאורייתא זו ירושה רגילה. ומתנת שכיב מרע היא מדרבן. לכן למד רבא ק"ו שאין כוחה גדול מירושה רגילה.","125","","2516","True","True","False","","142","95.86.64.181","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50343","50341",">>>","12/06/17 13:03","יח סיון","תשע"ז","13:03","אבי גרינבלט","א"כ האם חזרנו לשאלה מאי נפק"מ אם עשו דבריהם כשל תורה אם לאו ?
זו תקנת חכמים מעין אותן 3 תקנות ללא טעם כמובא בדף קמד וכולן להלכה ומחייבות גם ללא פסוקים כאסמכתאות.","539","","2516","True","True","False","","115","31.168.68.82","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50345","50343","לא חזרנו","12/06/17 13:27","יח סיון","תשע"ז","13:27","דוד כוכב","אילו מתנת שכיב מרע היתה מהתורה לא היה ניתן ללמוד שכוחה פחות משל ירושה.","125","","2516","True","True","False","","131","95.86.64.181","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50346","50345","האם היתה הו"א שדינה מדאורייתא ?","12/06/17 13:43","יח סיון","תשע"ז","13:43","אבי גרינבלט","האם מייתור המילים בתורה כפי דעות האמוראים , היתה כזו הוו"א והמסקנה שאינה מהתורה (תוס' בקמז,א כבר מבאר את הדברים עפ"י המסקנה) ?","539","","2516","True","True","False","","96","31.168.68.82","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א",""),new Message("50347","50346","ראה במהרש"א שגירסה שלנו לא כתוספות","12/06/17 14:00","יח סיון","תשע"ז","14:00","דוד כוכב","וכתב כאן הפני שלמה לבעל הקשו"ע: "אבל מרבינו יונה ז"ל בש"מ מבואר דבאמת הני מ"ד דהכא ס"ל מתנת שכיב מרע דאורייתא ע"ש, וכן הוא במרדכי סי' תרל"ו".
וכן משמעות לשון היד רמ"ה.","125","","2516","True","True","False","","151","95.86.64.181","0","50323","בבא בתרא|קמז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);