var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50117;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50117","0","פלגינן דיבורא","30/05/17 08:48","ה סיון","תשע"ז","08:48","אבי גרינבלט",""איש פלוני בא על אשתי , הוא ואחר מצטרפין להורגו , להורגו ולא להורגה".
כלפי אשתו , פסול הוא לעדות ולכן אינו מעיד כלפיה.
מדוע לא יפסל גם מול הבועל שהרי הבעל נוגע בעדות ויש לו ענין שהבועל יענש ?
האם אדם יכול להעיד ביחד עם עד נוסף כי פלוני גנב ממנו ?","539","","2532","True","True","False","","741","2.53.60.117","0","0","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50123","50117","אין לו ענין. משא"כ הגונב ממנו ממון","30/05/17 13:36","ה סיון","תשע"ז","13:36","דוד כוכב","","125","","2532","False","True","False","","126","212.76.119.88","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50150","50117","אם רוצה רק לפוסלו או להענישו יכול:","01/06/17 10:40","ז סיון","תשע"ז","10:40","אור חדש","שוע לד סעיף כו:
לוה שהעיד על המלוה שהלוה לו ברבית ויש עד אחד עמו מצטרפין
לפוסלו,
ואעפ"י שעושה עצמו רשע, פלגינן דיבוריה ומאמינים אותו לגבי
מלוה ולא לגבי עצמו. וכן אם העיד שפלוני רבעו, אפילו לרצונו, או שבא על
אשתו, או שרבע שורו, הוא ואחר מצטרפים לפוסלו. והוא הדין שהנגזל
יכול להעיד על הגזלן כמו הלוה על המלוה ובלבד שלא יהא לו הנאה
מעדותו (מרדכי פרק זה בורר).

כמובן שלא יכול להרויח דבר לעצמו מבחינה ממונית אך לפסול אחר וודאי יכול שלא נחשב שבעדותו מקבל דבר מה

אולם אם שונא את שמעיד עליו (אף רק לפוסלו), למשל אם רואים הדיינים ששונאהו מחמת שבא על אשתו נפסל מדין 'שונא', אם רק רוצה לבער הרשעה מהעולם אך נשאר 'שפוי' ולא פועל מנקמנות של שנאה יכול להעיד והדבר מסור לב"ד להבדיל בין שונא לצדיק הנלחם ברשעה

(למרות דברי כמה מגדולי הראשונים והאחרונים פשוט בכל הש"ס שהזכירו 'נאמנות' גם ביחס לקרובים (למשל יכול אדם להכשיר קרוב לעדות או לדין אם יאמר "נאמן עלי קרוב זה" כלומר הבעיה היא חוסר נאמנות כללית שיש לקרובים אך יכול לקבל על עצמו שיהיה נאמן וממילא הבעיה סרה), דברי הטוענים שזה גזה"כ בלא טעמה ניתן לדחות בקלות (אם מבינים שהתורה דיברה בדרך הכלל הגם שמקרים יוצאי דופן לא נכללים בכלל, לכן משה ואהרון פסולים להעיד כאחד, לא כי הם לא נאמנים אלא כי אחים לא נאמנים בד"כ))","458","","2530","True","True","False","","151","37.26.148.221","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50124","50123","הרבה יותר חמור מגונב ממונו !","30/05/17 13:41","ה סיון","תשע"ז","13:41","אבי גרינבלט","","539","","2532","False","True","False","","137","95.86.72.27","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50126","50124","אבל לא קשור אליו. סתם נקמנות","30/05/17 13:43","ה סיון","תשע"ז","13:43","דוד כוכב","","125","","2532","False","True","False","","122","212.76.119.88","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50127","50126","מה המשמעות של נוגע בדבר ?","30/05/17 13:58","ה סיון","תשע"ז","13:58","אבי גרינבלט","האם אין כאן חשש שהעדות לא תהיה עדות אמת בגלל קרבת משפחה או סיבה אחרת היכולה לעוות את העדות ואף להוביל לעדות שקר ?","539","","2532","True","True","False","","150","95.86.72.27","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50129","50127","פסול קרבת משפחה אינו בגלל נגיעה בעדות","30/05/17 15:26","ה סיון","תשע"ז","15:26","דוד כוכב","ראה בדף קנט ע"א את ההבדל בין פסול קרוב משפחה לפסול חשש משקר.","125","","2532","True","True","False","","159","212.76.119.88","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50131","50129","יש"כ על כולנה וחג שמח","30/05/17 18:35","ה סיון","תשע"ז","18:35","אבי גרינבלט","","539","","2532","False","True","False","","124","95.86.72.27","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50158","50150","שונא כשר לעדות ופסול רק לדון","01/06/17 16:10","ז סיון","תשע"ז","16:10","דוד כוכב","","125","","2530","False","True","False","","140","212.76.119.88","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50202","50150","למה פסול קרוב להעיד לרעת קרובו","05/06/17 10:48","יא סיון","תשע"ז","10:48","אור חדש","שלא כתרוץ הרמב"ם ודעימיה שזה גזה"כ בלא טעמא ראו תרוץ מתוק על השאלה שבכותרת בסיפור המצ"ב","458","png","2526","True","True","False","","126","213.151.55.19","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב","0-png"),new Message("50164","50158","נכון חלקית","01/06/17 16:36","ז סיון","תשע"ז","16:36","אור חדש","זכרתי בטעות שיטת ר"י
אומנם גם לשיטת חכמים הגם ששונא לא נפסל אוטומטית בלא לאפשר לדיין להכריע אם לקבל דבריו או לא אך למעשה יש לדיין לנהוג כך:

ג וּמִנַּיִן לְדַיָּן שֶׁהוּא יוֹדֵעַ בְּדִין שֶׁהוּא מְרֻמֶּה שֶׁלֹּא יֹאמַר אֶחְתְּכֶנּוּ וְיִהְיֶה הַקּוֹלָר תָּלוּי בְּצַוְּארֵי הָעֵדִים. תַּלְמוּד לוֹמַר (שמות כג-ז) 'מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק'. כֵּיצַד יַעֲשֶׂה. יִדְרשׁ בּוֹ וְיַחְקֹר הַרְבֵּה בִּדְרִישָׁה וּבַחֲקִירָה שֶׁל דִּינֵי נְפָשׁוֹת אִם נִרְאֶה לוֹ לְפִי דַּעְתּוֹ [שֶׁאֵין בּוֹ רַמָּאוּת חוֹתֵךְ אֶת הַדִּין עַל פִּי הָעֵדוּת אֲבָל אִם הָיָה לִבּוֹ נוֹקְפוֹ] שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רַמָּאוּת אוֹ שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ סוֹמֶכֶת עַל דִּבְרֵי הָעֵדִים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְפָסְלָן אוֹ שֶׁדַּעְתּוֹ נוֹטָה שֶׁבַּעַל דִּין זֶה רַמַּאי וּבַעַל עָרְמָה וְהִשִּׁיא אֶת הָעֵדִים אַף עַל פִּי שֶׁהֵם כְּשֵׁרִים וּלְפִי תֻּמָּם הֵעִידוּ וְזֶה הַטַּעַם אוֹ שֶׁנִּרְאֶה לוֹ מִכְּלַל הַדְּבָרִים שֶׁיֵּשׁ שָׁם דְּבָרִים אֲחֵרִים מְסֻתָּרִין וְאֵינָן רוֹצִים לְגַלּוֹתָם. כָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אָסוּר לוֹ [ג] לַחְתֹּךְ אוֹתוֹ הַדִּין אֶלָּא יְסַלֵּק עַצְמוֹ מִדִּין [ד] זֶה וִידִינֶנּוּ מִי שֶׁלִּבּוֹ שָׁלֵם בַּדָּבָר. וַהֲרֵי הַדְּבָרִים מְסוּרִים לַלֵּב וְהַכָּתוּב אוֹמֵר (דברים א-יז) 'כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא':

כלומר יצטרכו הדיינים לברר היטב אם דברי העד הינם נגד הרשעה ואז לקבל את דבריו הגם שאכן שונא רשעה הוא או שמא מדובר באדם שהינו שונא אישית את הנדון ושנאתו הגיע לרמה שלא יכול לראות בו זכות וכל דבר יפרש לרעה, במצב כזה העדות תתקבל עם כוכבית גדולה של חשש לעדות מרומה
כל הנ"ל צריכים הדיינים לבר היטב במקרה כנד"ד","458","","2530","True","True","False","","117","213.151.55.19","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50203","50202","נפלא !","05/06/17 11:34","יא סיון","תשע"ז","11:34","אבי גרינבלט","נזכרתי בהסברו הנפלא של הרמב"ם בסוף הלכות תמורה ולמרות שמשנה תורה הוא ספר הלכות , ידוע שבסיומן של הלכות מסויימות (הלכות צרעת ומעילה כדברי הרמב"ם כאן ועוד), מביא הרמב"ם הלכה שהיא בעצם דברי מחשבה יסודיים וכך מביא הרמב"ם בסוף פ"ד מהלכות תמורה :

"ואין מערימין על בהמת הקדש להקדיש עוברה קדושה אחרת אלא הרי הוא כקדושת אמו שולדות הקדשים ממעי אמם הם קדושים כמו שביארנו והרי כל עובר מהן כקדושת אמו ואינו יכול לשנותו בבטן כדרך שעשה בבכור שהבכור ביציאתו הוא שמתקדש אף על פי שכל חוקי התורה גזירות הם כמו שביארנו בסוף מעילה ראוי להתבונן בהן וכל מה שאתה יכול ליתן לו טעם תן לו טעם הרי אמרו חכמים הראשונים שהמלך שלמה הבין רוב הטעמים של כל חוקי התורה יראה לי שזה שאמר הכתוב והיה הוא ותמורתו יהיה קדש כענין שאמר ואם המקדיש יגאל את ביתו ויסף חמישית כסף ערכך עליו ירדה תורה לסוף מחשבת האדם וקצת יצרו הרע שטבע של אדם נוטה להרבות קניינו ולחוס על ממונו ואע"פ שנדר והקדיש אפשר שחזר בו וניחם ויפדה בפחות משוויו אמרה תורה אם פדה לעצמו יוסיף חומש וכן אם הקדיש בהמה קדושת הגוף שמא יחזור בו וכיון שאינו יכול לפדותה יחליפנה בפחותה ממנה ואם תתן לו רשות להחליף הרע ביפה יחליף היפה ברע ויאמר טוב הוא לפיכך סתם הכתוב בפניו שלא יחליף וקנסו אם החליף ואמר והיה הוא ותמורתו יהיה קדש וכל אלו הדברים כדי לכוף את יצרו ולתקן דעותיו ורוב דיני התורה אינן אלא עצות מרחוק מגדול העצה לתקן הדעות וליישר כל המעשים וכן הוא אומר הלא כתבתי לך שלישים במועצות ודעת להודיעך קושט אמרי אמת להשיב אמרים אמת לשולחך:
סליקו להו הלכות תמורה בס"ד":

עפ"י הדברים המתוקים שהביא כבודו , אולי ניתן לחבר את הסברו של הנער עם לשון הזהב של הרמב"ם ואולי לנסות להבין את עומק האיסור בעדות של קרוב , רק לענ"ד כמובן.","539","","2526","True","True","False","","135","31.168.68.82","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50205","50203","מביא דברי מחשבה בסוף כל ספר מהי"ד","05/06/17 11:39","יא סיון","תשע"ז","11:39","אור חדש","ויותר מזה כתב במורה:
"יש בבני אדם אנשים שקשה בעיניהם מתן טעם למצווה מן המצוות, ויותר חביב עליהם שאין להשכיל לציווי ולאזהרה עניין כלל. ואשר הביא אותם לידי כך הוא חולי שמצאוהו בנפשם, ואינם יכולים לבטא אותו, ואינם מצליחים להסבירו; והוא, שהם חושבים כי אילו היו המצוות הללו מועילות במציאות הזו ומשום כך נצטווינו בהן, הרי כאילו באו ממחשבה ומרעיון בעל דעה. אבל אם היה דבר שאין להשכיל לו עניין כלל ואינו מביא לתועלת, הרי הוא בלי ספק מאת ה', שהרי אין בינת אדם מביאה לידי דבר מזה. וכאילו אלה חלושי הדעת, האדם בעיניהם יותר שלם מעושהו, כי האדם הוא אשר יאמר ויעשה מה שמביא לתכלית מסוימת, והאלוה אינו עושה כן, אלא יצווה אותנו לעשות מה שלא תועילנו, ויזהירנו מלעשות מה שלא תזיקנו עשייתו, יתעלה ויתרומם. אלא הדבר הוא בהיפך זה... ממה שנאמר 'לטוב לנו כל הימים לחיותנו כהיום הזה', ואמר 'אשר ישמעון את כל החוקים האלה, ואמרו: 'רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה'. הרי ביאר כי אפילו החוקים, כולם מורים אצל כל העמים שהם בחוכמה ובתבונה. ואם היה ציווי שאין לדעת לו סיבה ואינו מביא תועלת ואינו דוחה נזק, מדוע ייאמר על הסוברו או העושהו שהוא חכם ונבון ורם מעלה, ויהיה זה מופלא בעמים? אלא הדבר כפי שאמרנו בלי ספק, והוא שכל מצווה מאלו השש מאות ושלוש עשרה מצוות היא או למתן השקפה נכונה או לסילוק השקפה רעה, או למתן חוק צדק או לסילוק עוול, או להדריך במידה נעלה או להזהיר ממידה רעה" (מורה נבוכים, ח"ג, פרק ל"א).","458","","2526","True","True","False","","128","213.151.55.19","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50210","50203","טעם פסול עדות קרובים","05/06/17 15:54","יא סיון","תשע"ז","15:54","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2526","True","True","False","","124","212.76.119.88","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50206","50205","עיתים גם "בין הפרקים" ובסיום הלכות שונות","05/06/17 11:53","יא סיון","תשע"ז","11:53","אבי גרינבלט","","539","","2526","False","True","False","","88","31.168.68.82","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50207","50206","אין ביננו מחל' (הרי זו מציאות!)","05/06/17 11:55","יא סיון","תשע"ז","11:55","אור חדש","הבאתי את הכלל- שמרחיב בענייני מחשבה בסוף כל ספר
זה לא סותר שגם משרבב עניינים כאלה בהלכות כמקרים פרטיים","458","","2526","True","True","False","","128","213.151.55.19","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב",""),new Message("50208","50207","חלילה רק להגדיל תורה , יש"כ !","05/06/17 11:56","יא סיון","תשע"ז","11:56","אבי גרינבלט","","539","","2526","False","True","False","","81","31.168.68.82","0","50117","בבא בתרא|קלד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);