var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5005;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","45"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5005","0","אפתח אנא פתחא","14/11/10 23:24","ז כסלו","תשע"א","23:24","דוד כוכב","פירוש הביטוי.","125","","4915","True","True","False","","990","95.86.126.70","0","0","זבחים|ה ע"א",""),new Message("5018","5005","אך מטבע לשון נפוץ הוא","15/11/10 14:10","ח כסלו","תשע"א","14:10","Almuaddib","ניתן למצאו לאלפים במדרשים הקדומים. "פתח רבי XYZ " וכדומה.","107","","4914","True","True","False","","201","212.25.82.194","0","5005","זבחים|ה ע"א",""),new Message("5039","5018","יש לחלק","16/11/10 00:36","ט כסלו","תשע"א","00:36","דוד כוכב","פתיחה בפסוק קיימת גם ברוב המקומות בהם הלשון: פתח רבי פלוני. אמנם יש מקומות שלא הוסכר בהם פסוק.
אך יש לחלק בין פתח סתם לבין פתח פיתחא, שכן מהו אותו 'פיתחא'? ואין לומר שפתח פתחא וכו' היינו פָּתַח, שכן לשם מה הכפילות?","125","","4913","True","True","False","","129","95.86.126.70","0","5005","זבחים|ה ע"א",""),new Message("5042","5039","אך מטבע לשון הוא, ואין משמעות לכפילות","16/11/10 10:16","ט כסלו","תשע"א","10:16","Almuaddib","בדיוק כשם ש"קם ועמד", אין משמעות לכך שגם קם וגם עמד, אלא ה"קם" - פועל עזר הוא.

והנה, מקבץ דוגמאות לשימוש במטבע לשון זה:

1.
רבי חנינא בר פפא פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא: הרכבת אנוש לראשנו...
(בבלי, מגילה יא. באותו הדף מופיע ביטוי זה עוד כמה וכמה פעמים, כאשר תנאים אחרים דורשים מפסוקים אחרים, ועיי"ש)

2.
רב חמא בר חנינא פתח לה פתחא להאי פרשתא מהכא: טוב וישר ה'...
(בבלי, מכות י:. יש בדף עוד דוגמא נוספת כגון זו, מפי ריש לקיש).

3.
ילקוט שמעוני - מביא עוד שתי דוגמאות לשימוש בביטוי זה, אחת מהן היא חזרה על הסיפור המוכר לנו מזבחים עם ר"ל, אחרת - דרשת רב חמא בר חנינא.

4.
בזוהר יש שימוש פעמים רבות במטבע לשון זה - כך על פי בדיקה שעשיתי בפרוייקט השו"ת של בר אילן.



הנה כי כן, אין לתלות בוקי סריקי בשימוש בביטוי זה, כאשר בסך הכל מדובר בביטוי מצוי ביותר, שהשימוש בו נפוץ במקרים רבים - וראה במיוחד את הדף במסכת מגילה ממנו השקיתי אך דוגמא בלבד.","107","","4913","True","True","False","","231","212.25.82.194","0","5005","זבחים|ה ע"א",""),new Message("5047","5042","ברור שזהו מטבע לשון מקובל","16/11/10 10:35","ט כסלו","תשע"א","10:35","דוד כוכב","השאלה היא האם כל הביטוי הארוך: "פתח לה פתחא להא פרשתא מהכא: הרכבת אנוש לראשנו" רק בא לומר שהוא התחיל לומר דרשה. או שקיימת הדגשה ומשמעות מיוחדת שאותו פסוק המופיע תמיד לאחר ביטוי זה הוא 'פתח' לדרשה.","125","","4913","True","True","False","","165","95.86.126.70","0","5005","זבחים|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);