var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49988;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49988","0","מקרה גורל וגזרה","22/05/17 11:31","כו אייר","תשע"ז","11:31","אור חדש","ולא נתחלקה אלא בגורל שנאמר {במדבר כו-נה} אך בגורל ולא נתחלקה אלא באורים ותומים שנאמר על פי הגורל הא כיצד אלעזר מלובש אורים ותומים ויהושע וכל ישראל עומדים לפניו וקלפי של שבטים וקלפי של תחומין מונחין לפניו והיה מכוין ברוח הקדש ואומר זבולן עולה תחום עכו עולה עמו טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו זבולן טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום עכו וחוזר ומכוין ברוח הקדש ואומר נפתלי עולה ותחום גינוסר עולה עמו טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו נפתלי טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום גינוסר וכן כל שבט ושבט
רשב"ם:
ואומר זבולן עולה. עכשיו יבא לידי הטורף בקלפי כתב של זבולן והאי דנקטינהו שלא כסדר לפי שאין עולה שום גורל על הסדר אלא על ידי מקרה:

הרשב"ם שכאן מגלה עניין עמוק וחשוב ביותר, הנהגת הקב"ה את העולם:
מבואר כאן שאלעזר היה מתנבא איזה שם יעלה לו בגורל לפני עשיית הערבוב ואכן נבואתו היתה מתקיימת ומה שניבא היה יוצא.
כיצד התרחש הדבר?
שתי אפשרויות היו לקב"ה לקיים הנבואה:
א: לסדר כך שיצא בגורל בדיוק מה שאלעזר יאמר
ב: לגלות לאלעזר בדיוק מה שייצא בגורל וכך יוכל לומר זאת לפני שהגורל ייצא

הבדל גדול יש בין שתי הדרכים
לפי האפשרות הראשונה הקב"ה היה מתערב בעולם ומשנה במציאות כדי שהנבואה תתגשם
לפי האפשרות השניה אין כלל התערבות של ה' בנעשה בעולם והכל נעשה בדרכים ארציות לחלוטין, כל שה' שמר לעצמו זה רק היכולת לספר מראש את שקרה כבר בעתיד.
הרשב"ם קובע שהדרך השניה היא הדרך הנכונה שבה יש לראות הנהגת ה' בעולם.
מהבנה זו נבין כמה עניינים:
א: אדם שכבר קנה כרטיס לוטו למשל לא יכול להתפלל שייצאו המספרים שרשם בכרטיס שהרי כדברי הרשב"ם 'הגורל תמיד בא ע"י מקרה' לעומת זאת יכול להתפלל שה' יתן בדעתו לסמן המספרים שייצאו בגורל של ההגרלה הקרובה.
ב: 'חופש הבחירה והידיעה'
בסוגייתנו רואים כשיטת הרמב"ם (כך אני מבין אותה לפחות) את אי הסתירה שבין חופש הבחירה הנתון ביד כל אדם לבין ידיעת ה'
ההסבר הוא שה' לא יודע מראש מה תבחר וממילא אתה מחוייב לעשות כך, אלא שבחירתך נתונה בידך לגמרי וכל שה' יודע זה רק מה בחרת (רק שיודע זאת גם בזמן מוקדם כי לגביו אין הפרש זמנים,שהרי אינו תחת מימד הזמן)","458","","2538","True","True","False","","834","213.151.55.19","0","0","בבא בתרא|קכב ע"א",""),new Message("50001","49988","ראה, בנידון, שיש לשנות לשון הגמרא שאמרה:","22/05/17 17:26","כו אייר","תשע"ז","17:26","יהודי_קדום","1. "...זבולן עולה תחום עכו עולה עמו ..." וצ"ל אָשֵׁר עולה וכו'.

וזה לשון התוספות : 'זבולן עולה תחום עכו עולה [עמו] - לאו עכו ממש דעכו מחלק אָשֵׁר דכתיב (שופטים א) וְאָשֵׁר לא הוריש יושבי עכו אלא כלומר תחום שבצד עכו'. ע"כ, [לשון התוספות שונה מלשון הפסוק בספר שופטים פרק א פסוק לא: אָשֵׁר לֹא הוֹרִישׁ אֶת יֹשְׁבֵי עַכּוֹ וגו'].
השיטה מקובצת כותב: 'רבנו תם גריס אשר עולה -- תחום עכו [עולה ‏עמו], כדמוכח בשופטים דעכו בחלק אָשֵׁר הייתה כדכתיב אשר לא הוריש את יושבי ‏עכו'. ע"כ.

2. לזבולון לא היה כלל גבול לחוף הים, הנקודה הקרובה מגבול זבולון לחוף הים הייתה במרחק כעשרים ק"מ..
אף שנאמר בבראשית פרק מט פסוק יג: זְבוּלֻ֕ן לְח֥וֹף יַמִּ֖ים יִשְׁכֹּ֑ן וְהוּא֙ לְח֣וֹף אֳנִיֹּ֔ת וְיַרְכָת֖וֹ עַל־צִידֹֽן – הרי שלא היה חוף ים בגבולות נחלת זבולון (!). גבולה של העיר המערבית, בכיוון הים התיכון נמצא במרחק עשרים ק'מ מחוף הים. ‏ראה יהושע פרק לט פסוקים י-טז וכן המפה המצורפת:","233","png","2538","True","True","False","","233","37.26.146.214","0","49988","בבא בתרא|קכב ע"א","0-png"),new Message("50005","49988","'חופש הבחירה והידיעה' (ב.) יורחב","22/05/17 22:01","כו אייר","תשע"ז","22:01","יהודי_קדום","ויידון בע"ה בדף קמד: בעיקר בתוספות.

הגמרא שם:
הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים, שנאמר: צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם.

התוספות שם:
הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים - פירוש אריא וגנבי הבאים על האדם הכל נגזר בידי שמים אבל צנים פחים מזה לא נגזר עליו כלו' יכול לשמור אבל ודאי אם רוצה לאבד עצמו באש או בנהר יכול לאבד עצמו אף על פי שלא נגזר כלום ולא דמי להא דאמר הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים דהתם מיירי במדות של אדם מה יהיה גבור או חלש עשיר או עני ארוך או קצר [חכם או טפש] כדאיתא בנדה בפרק כל היד (דף טז: (1) ושם) אבל הכא מיירי במאורעות הבאות על האדם.


(1) נדה דף טז עמוד ב

דדריש ר' חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון לילה שמו, ונוטל טפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא, ואומר לפניו: רבש"ע, טפה זו מה תהא עליה? גבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - לא קאמר, כדר' חנינא; דא"ר חנינא: הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים, שנאמר ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה וגו'.","233","","2538","True","True","False","","254","217.132.101.105","0","49988","בבא בתרא|קכב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);