var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49909;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49909","0","בכור במלוה נוטל/אינו נוטל כפול","18/05/17 23:21","כב אייר","תשע"ז","23:21","אבי גרינבלט","במחלוקת רבי ורבנן גבי זכויות הבכור בכפל לגבי מה יוגדר כ'מוחזק' וממילא זכות הבכור לכפל, מובאות 2 דעות
א. רב יהודה בשם שמואל - שטר חוב , אי הבכור נוטל פי שניים למרות שישנו שטר ונחשב לכאורה כגבוי , אין זה מוחזק אלא ראוי וממילא אין לבכור זכות לכפל.
ב. חכמי א"י - שטר חוב , בכור נוטל פי שניים וגם לדעת חכמים היות והמלווה נחשב לגבוי וממילא מוחזק לענין זכות הבכור לכפל.

1. להלכה נפסק כדעת שמואל ושט"ח (ללא משכון צמוד) נחשב לראוי בלבד ולא למוחזק , מה הסברה ? לכאורה דעת חכמי א"י נשמעת הגיונית שהרי ניתן למכור שט"ח כמו שניתן למכור כתובה. דעתו של רבי יש בה הגיון רב ומדוע לא התקבלה דעתו להלכה (מעבר ליחיד ורבים) ?
2. מה דינם של ני"ע ואג"ח בימינו לענין זכויות הבכור (כמובן רק ברמה העקרונית) שהרי מנפיקי האגחי"ם לא באמת משלמים למחזיקים את החוב ?","539","","2538","True","True","False","","680","95.86.72.27","0","0","בבא בתרא|קכד ע"ב",""),new Message("49913","49909","תשובות","19/05/17 09:22","כג אייר","תשע"ז","09:22","דוד כוכב","1. כך נפסק להדיא בדף קכה ע"ב: "אמר רב פפא, הלכתא: אין הבעל נוטל בראוי כבמוחזק, ואין הבכור נוטל בראוי כבמוחזק, ואין הבכור נוטל פי שנים במלוה - בין שגבו קרקע בין שגבו מעות".

לגבי אפשרות מכירת שטר חוב,
שטר נחשב ל"אין גופו ממון", כי החוב אינו חלק מהשטר עצמו. דוגמה לכך, אי אפשר לגמרי למכור חוב שבשטר חוב - גם לאחר המכירה יכול עדין המוכר למחול על החוב! כי גם לאחר המכירה החוב הוא אליו, ובמכירה הוא מכר כביכול רק את הגביה לאחר שהוא יגבה אותה.
(כך הדין מעיקר הדין. אך כתב הרשב"א בכמה מקומות שלענין דיני גביית חוב נוהגים חכמי דורו להתייחס לשטרות חוב כאל כל סחורה. ולמרות שאין הדבר נראה לו והוא אף הוכיח את דעתו, הוא קיבל את המנהג).

2. בפתחי תשובה חושן משפט סימן רעח ס"ק ה הביא את תשובת נודע ביהודה [קמא חו"מ] סי' ל"ד שלא חילק בין חוב לחוב, שגם שטרי חוב מודרנים ששערם עולה ויורד לפי הזמנים נחשבים לראוי.
לדעת שו"ת משנה הלכות חלק יב סימן תלח כסף המופקד בבנק נחשב לפיקדון ולא להלואה.","125","","2537","True","True","False","","222","213.151.40.172","0","49909","בבא בתרא|קכד ע"ב",""),new Message("49917","49913",">>>","19/05/17 10:41","כג אייר","תשע"ז","10:41","אבי גרינבלט","א. האם לאחר שמוכר שטר החוב , "מוכר" את חובו ומוחלו לחייב , הוא מחזיר לקונה את כספו ? האם קונה שטר החוב יכול לתבוע את המוכר ?
ב. גבי כסף המופקד בבנק , הדבר פשוט , גבי ני"ע אגחיים ,הנמצאים בתיק ני"ע של המוריש , האם מוגדרים כראוי ולא כמוחזק ?","539","","2537","True","True","False","","163","2.53.137.198","0","49909","בבא בתרא|קכד ע"ב",""),new Message("49920","49917","תשובות","19/05/17 17:59","כג אייר","תשע"ז","17:59","דוד כוכב","א. השו"ע חו"מ סו סעיף לב כתב שצריך לשלם את הנזק מדין גרמי, והרמ"א כתב שיש רבים שחולקים.

ב. לכאורה גם בכסף שמופקד בבנק הדבר לא פשוט, הרי הכסף אינו פיקדון בכספת אלא חוב לבעל החשבון. וכשהבנק פושט רגל החוב אובד אא"כ הממשלה מחליטה לשלם את החובות מכספה היא.
ק"ו שיש בעיה באגרות חוב. לנוב"י ואחרים דינן כראוי, ויש אחרונים שסוברים שדינן כמוחזק אם הגיע זמן פרעונן. לערוך השולחן ממשלתיות הן מוחזק ופרטיות ראוי.","125","","2537","True","True","False","","193","213.151.40.172","0","49909","בבא בתרא|קכד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);