var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49895;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49895","0","נחלה ממשמשת והולכת עד ראובן","18/05/17 08:21","כב אייר","תשע"ז","08:21","שמואל דוד","ב"ב דף קטו:

א) נחלה ממשמשת והולכת עד ראובן ולימא עד יעקב אמר אביי גמירי דלא כלה שבט.
וצ"ע מרש"י ב"ק דף קט שכתב בד"ה וכי יש לך אדם בישראל שאין לו גואלים - אם אין לו בן או בת או אח יש לו קרוב עד "יעקב אבינו" הקרוב קרוב יורש.

ב)רשב"ם בד"ה אמר אביי בא"ד בפר"ח ראובן דנקט לאו דוקא אלא מפני שהוא שבט ראשון נקטו.
ולכאורה צ"ע מה כוונתו בזה, הרי דבר פשוט הוא ומה ההו"א שראובן דוקא.","595","","2536","True","True","False","","723","174.200.23.224","0","0","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49896","49895",">>>","18/05/17 11:46","כב אייר","תשע"ז","11:46","אבי גרינבלט","א. אולי ניתן לומר מסברה , הגמרא אצלנו עוסקת בעניני הנחלות והדיון יסוב בנחלות השבטים וחלוקת הארץ לשבטים והציווי לשעה למנוע העברת נחלות ממילא הגמרא מחדדת את היסוד שאמר אביי. בבבא קמא דנה הגמרא בגזל הגר ואין צ"ע על רש"י.
עוד יובא בעמוד הבא על שבט בנימין שכמעט כלה ח"ו וגם שם עלה האיסור להעביר נחלה דרך בנות (באופן חלקי , אין נכדות יורשות כאשר אביהן נפטר , אלא רק הבנות) וזאת כדי למנוע אובדן הנחלות של שבט מישראל.

ב. לא כמענה לשאלתך אלא מתוך השאלות שהעלית , צריך להוסיף עוד שאלה כללית , למה לעצור ביעקב אבינו , למה לא להמשיך עד לאברהם (הברטנורא מציין אף את אדה"ר ומקשים עליו בזה היות ורק בישראל שייכים עניני הנחלות). אולי מיעקב מתחילים להתייחס רק ישראל , ממילא צויין ראובן כראשון האחים ואכן כדברי הר"ח , מציינים שזה בלא"ד.","539","","2536","True","True","False","","176","79.182.17.96","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49897","49895","תשובות","18/05/17 12:03","כב אייר","תשע"ז","12:03","דוד כוכב","א) כתב רש"י שעקרונית עד יעקב כלומר כל עם ישראל, ולהוציא את עשו הגוי שאינו יורש את ישראל.
ובסוגייתנו מבואר שמעשית אין צורך עד יעקב כי לא כלה שבט בישראל.

ב) שלא תאמר דהוה אמינא ראובן דוקא, מג' טעמים.
1. שלא בירכו יעקב.
2. שגלה כבר בימי יהושע מעבר לירדן.
3. שדעת רבי עקיבא במשנה במסכת סנהדרין דף קי ע"ב: "עשרת השבטים אינן עתידין לחזור, שנאמר וישלכם אל ארץ אחרת כיום הזה, מה היום הולך ואינו חוזר - אף הם הולכים ואינן חוזרים".","125","","2536","True","True","False","","201","213.151.40.172","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49899","49897","ייש"כ גדול לשניכם","18/05/17 17:26","כב אייר","תשע"ז","17:26","שמואל דוד","","595","","2536","False","True","False","","158","174.200.23.224","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49900","49897","נא הסבר","18/05/17 18:03","כב אייר","תשע"ז","18:03","אור חדש","לא הבנתי כיצד 3 ההו"א שרשמת היו גורמות לחשוב שמדובר דוקא בראובן יותר משאר שבטים (שזו היתה שאלת השואל)
אדרבה מהטעמים שכתבת היה נראה להוציא ראובן.
אם השאלה היתה למה אפילו בראובן מעיינים מעלה דבריך היו מתאימים (כי הסברת למה יש הו"א שלא לעיין בראובן ליורשיו שהרי ייתכן וכלו כולם) אך לא זו השאלה.","458","","2536","True","True","False","","166","213.151.55.19","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49902","49900","אני מסכים","18/05/17 21:10","כב אייר","תשע"ז","21:10","שמואל דוד","","595","","2536","False","True","False","","142","174.200.23.224","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49904","49900","מהסיבות הנ"ל יתכן הו"א שראובן יכלה","18/05/17 22:13","כב אייר","תשע"ז","22:13","דוד כוכב","ואומר הרשב"ם שאין זה כך ולא היתה לגמרא הו"א שראובן בדוקא יכלה. אלא סתם נקטה ראובן, ואמר אביי ככלל ששום שבט לא יכלה.","125","","2536","True","True","False","","220","213.151.40.172","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49906","49904","הבנתי","18/05/17 22:20","כב אייר","תשע"ז","22:20","שמואל דוד","","595","","2536","False","True","False","","154","174.200.23.224","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49908","49906","אני לא","18/05/17 23:15","כב אייר","תשע"ז","23:15","אור חדש","סדר הגמרא לא מתאים להסברו של הרב כוכב","458","","2536","True","True","False","","128","95.86.112.205","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49914","49908","אין קשר לסדר הגמרא","19/05/17 09:25","כג אייר","תשע"ז","09:25","דוד כוכב","שאלת השואל היתה על דברי רשב"ם: "מה ההו"א שראובן דוקא".
כלומר מה ההו"א שבא רשב"ם לדחות - שראובן דוקא יכלה.
ועל כך השבתי.","125","","2535","True","True","False","","194","213.151.40.172","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49918","49914","אבל זה לא מה שהרשב"ם בא לדחות","19/05/17 10:43","כג אייר","תשע"ז","10:43","אור חדש","כשהוזכר ראובן בגמ' (ועל זה מוסב הדיבור של ר"ח שהביא כאן הרשב"ם) הוא הוזכר בתור העליה המקסימלית של הבריתא, כלומר היה ברור שלא עולים ליעקב (הסיבה לכך תוסבר ע"י אביי לקמן אך העובדה כבר נתונה כאן- לא עולים מעל ראובן)

על הבריתא שבה הוזכר ראובן אפשר היה לשאול 'האם נקטת ראובן בדוקא?" ודחה הר"ח הו"א זו ואמר לא דוקא.

הרב שמואל תמה מה ההו"א שמישהו ישאל אם ראובן דוקא (שדוקא בו הנחלה ממשמשת ועולה מעלה, הרי זה דיני ירושה כלליים של כל העם וברור שאותו דבר יהיה גם בשאר שבטים וראובן שנקטו זה כבכל הש"ס שלדוגמאות מביאים ראובן ושמעון)

לזאת ענית שהיה הו"א שראובן יכלה, אך מה הקשר לדין שבבריתא?","458","","2535","True","True","False","","160","77.125.31.242","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב",""),new Message("49919","49918","מה לא מובן בזה?","19/05/17 17:02","כג אייר","תשע"ז","17:02","דוד כוכב","לא במקרה לא הזכיר רשב"ם כבר על הברייתא את דברי ר"ח "ראובן דנקט", אלא דוקא בד"ה אמר אביי:
הברייתא כתבה שעולים רק עד ראובן.
שאל אביי למה הזכירו ראובן ולא יעקב? ענה אביי שהברייתא משמיעה לנו דרך אגב ששבט ראובן לא ייכלה.
הייתי יכול להבין שקמ"ל הברייתא שאפילו שבט ראובן לא ייכלה. אומר ר"ח שלאו דוקא, ואף אחד לא חיפש שבט מסויים בדוקא על מנת לכלותו בהוה אמינא.","125","","2535","True","True","False","","222","213.151.40.172","0","49895","בבא בתרא|קטו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);