var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49474;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49474","0","גן עדן שהוא במזרח","16/04/17 15:34","כ ניסן","תשע"ז","15:34","עלי","כך ברש"י היום. אבל בצום גדליה האשכנזים אומרים בפתיחה לסליחות פתיחה מרש"י ובה הוא כותב 'סדור על הדרום גן רטובים ערוך על הצפון תפת שלהבים' עפ"י מדרש תהלים צ'. וראיתי את התוס' על אתר.
אשמח אם מישהו יעשה לי סדר בכיוונים לפי המקורות...( ומה רש"י עצמו סבר ? )
ואפרופו, האם אין אשכול קודם בעניין זה ?","209","","2574","True","True","False","","815","95.86.116.52","0","0","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49476","49474","הבנתי את הרמז","16/04/17 16:46","כ ניסן","תשע"ז","16:46","הודו_כי_טוב","כאן וגם כבודו וכבודי והרי ידוע לך שזה רוחני
הרי ידוע לך שלא השמש מסתובבת סביב כדור הארץ אלה להפך
היא לא אדומה בין הערביים בגלל גן של ורדים או אש הגיהנום אלה בגלל
תופעה שנקראת פיזור מיי
את גן העדן אי אפשר לראות בטלסקופ זה לא הכיוונים האסטרונומיים גיאוגרפיים
אלו כיוונים רוחניים כלשהם
האם בכלל הם ידעו שכדור הארץ הא עגול ?
האם הם ידעו היכן עובר קו התאריך ?
הרי בעל כורחם
הם הודו לחכמי יוון שהקשת זה שבירה לספקטרום
למה הם בכלל נכנסים לתחומי מדע? זה לא המגרש שלהם , במחילה

ודרך אגב בתורה רשום שהוא במזרח
ח וַיִּטַּע יְהוָה אֱלֹהִים, גַּן-בְּעֵדֶן--מִקֶּדֶם; וַיָּשֶׂם שָׁם, אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר. ט וַיַּצְמַח יְהוָה אֱלֹהִים, מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה, וְטוֹב לְמַאֲכָל--וְעֵץ הַחַיִּים, בְּתוֹךְ הַגָּן, וְעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע. י וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן; וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד, וְהָיָה, לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד, פִּישׁוֹן--הוּא הַסֹּבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ הַחֲוִילָה, אֲשֶׁר-שָׁם, הַזָּהָב. יב וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא, טוֹב; שָׁם הַבְּדֹלַח, וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם. יג וְשֵׁם-הַנָּהָר הַשֵּׁנִי, גִּיחוֹן--הוּא הַסּוֹבֵב, אֵת כָּל-אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי, הוּא פְרָת.","207","","2574","True","True","False","","235","79.182.48.71","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49478","49474","יש ראשונים ואחרונים","17/04/17 23:20","כא ניסן","תשע"ז","23:20","אביגדור","שהבינו כפשוטו לגמרי שגן עדן וגיהינום הם מקומות גשמיים.

מקורות:
יש גן עדן בעולם הזה ואי אפשר להגיע אליו בגלל להט החרב המתהפכת (שער הגמול עמוד רצה ד"ה ומה שכר).
יש גם גן עדן תחתון שהוא בעולם הזה במקום מוצנע ויש בו ריחות מענגים שכל המולבש בגוף לא יכול לשערם (טעמי המנהגים עמוד תנח).
גן עדן הוא בעולם הזה על כדור הארץ ולא מצאוהו עד היום משום שהחוקרים לא הגיעו לכל המקומות (רב פעלים ח"ב או"ח א).
היו ראשונים שכתבו שהגמול לעולם הבא בגן עדן הוא כפשוטו באופן גשמי (תורה שלמה חט"ז מילואים פל"ב אות ב בסופו).
יש גם גיהינום תחתון שהוא בעולם הזה ויש שם אש וצעקות (טעמי המנהגים עמוד תנח).

כמובן ששאר הדעות, והרמבם בראשם, נמנעים בהחלט מלהסביר כך","571","","2573","True","True","False","","232","164.138.112.169","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49494","49474","מפורש שידעו שהארץ כדורית","20/04/17 11:34","כד ניסן","תשע"ז","11:34","אליעזר מ ש","בבעל המאור על מסכת ראש השנה דף כ. מפורש שכל המידע האסטרונומי שהארץ כדורית ומרחפת בחללו של עולם ושמאור השמש סובב סביבה [וכו'] נכלל בסוד העבור כלומר במסורת התורה שבעל פה . גם ברמב"ם הלכות קדוש החודש כתוב מפורש שכל המידע האסטרונומי המפורט הזה [וכן נטיית כדור הארץ למול מישור המילקה של השמש המשתנה במחזוריות במהלך עונות השנה ]נכלל בסוד העבור, ושהחכמים ידעו כל זה. . וברי"ף וברא"ש וברשב"א ובמאירי ועוד גדולי הראשונים לא כתוב אחרת . ולכן ברור שזו המסורת של עם ישראל, והנביאים וחכמינו ידעו זאת היטב. וכן כתוב בספר: "באר הגולה" למהר"ל. וכן כתב הרמ"א[בספר תורת העולה] שחכמינו ידעו היטב את כל זה. ועוד כתב שחכמינו ידעו את כל חכמת התכונה האסטרונומיה של חכמי יון ההלניסטים, ובכמה וכמה דברים גם ידעו יותר טוב מהם . ויש עוד הרבה מה לומר בזה .[ומה שכתב אביגדור שכביכול ממסכת פסחים דף צ"ד מוכח שלא ידעו שהארץ כדורית, דבריו אינם נכונים. וכדברים הללו [של אביגדור] כבר כתב הספר המוטעה: "מאור עיניים", וחכמי ישראל יצאו כנגדו לדחות את דבריו.[תגובה חדשה לדברים מטעים שהתפרסמו עתה באחד האשכולות]","610","","2570","True","True","False","","282","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49479","49476","כמה נקודות על חלק פרטים שהעלית","17/04/17 23:25","כא ניסן","תשע"ז","23:25","אביגדור","בתוספת להערה הקודמת שכתבתי בשרשור זה, על הדעות שזה כן גשמי...

האם בכלל הם ידעו שכדור הארץ הא עגול ? - מהבבלי פסחים צד. מוכח שלא, בירושלמי מפורש שכן (אם כי יתכן שאינו מרחף בחלל אלא משוקע חציו בתוך מים, יש ראשונים שכתבו כך כמו רזיאל המלאך וכך משמע מתוס' ע"ז מא.)

האם הם ידעו היכן עובר קו התאריך ? - מכל הדיונים של האחרונים בנושא, שכל אחד מהם היה צריך לחדש פרטים שלא מפורשים בראשונים, מוכח שלראשונים לא היתה ידיעה שיש בכלל דבר כזה. ובספר מח"ר חודש גם כתב שחזל לא ידעו על זה שיש מקומות שאין בהם שקיעה כל יום.

הרי בעל כורחם הם הודו לחכמי יוון שהקשת זה שבירה לספקטרום - חכמי יוון לא ידעו שזו שבירה לספקטרום, ההבנה האופטית היא מתקופת חכמי האסלאם. אריסטו אמנם הבין שיש קשר בין המים ואור השמש לקשת, אך זו היתה הבנה בסיסית למדיי (בספרו "מטאורולוגיקה" )","571","","2573","True","True","False","","188","164.138.112.169","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49739","49479","דבריך לא נכונים","07/05/17 11:01","יא אייר","תשע"ז","11:01","אליעזר מ ש","דברי אביגדור שכתב ש"מוכח שלראשונים לא הייתה ידיעה שיש בכלל דבר כזה"(=קו התאריך) הם שקר גמור, שהרי זה מפורש ב"כוזרי" ועוד, וכתוב שם שזה בא במסורת .והחזון אי"ש גם כתב על פי דבריהם ש"קו התאריך" הוא הלכה למשה מסיני.
2]גם מה שהביא מספר:"מח"ר חודש" שחז"ל לא ידעו על זה שיש מקומות שאין בהם שקיעה כל יום , הרי מפורש עניין זה בזוהר ויקרא דף י'. וגם דבר זה היה ידוע באסטרונומיה העתיקה גם כן, בראיות מחקריות, וכמובא בפירוש הרלב"ג לאיוב. והרמ"א כתב בספר: "תורת העולה", שחז"ל ידעו כל האסטרונומיה של חכמי יון שבימיהם, ובכמה וכמה דברים ידעו בזה יותר טוב מחכמי יון.
3]וכן מהבבלי פסחים צ"ד לא מוכח כלל וכלל שכביכול לא ידעו שהארץ כדורית, וכפי שכבר כתבו הרמ"א והמהר"ל שזו פרשנות מוטעית לדברי התלמוד שם.[ויש הסברים נכוחים לכל העניין בכמה פנים]
4] וכתוב מפורש ברמב"ם הלכות קדוש החודש, מפורט: "סוד העבור" שהוא הידע האסטרונומי המפורט שהיה לחכמים בסנהדרין הגדולה בעניין מסלול הירח סביב כדור הארץ ונטיית הארץ והשמש , [שעל פיו אמרו אם החודש שעבר הוא מעובר-כלומר מלא בן 30 יום, או חסר-כלומר בן 29 יום]וכך גם מובא ב"מאור הקטן" על הרי"ף מס' ראש השנה דף כ. . ולא מובא בראשונים האחרים משהו אחר.(כלומר לא מובא בראשונים האחרים שדברים הללו לא נכללו במסורת סוד העבור. והרי בעל המאור כותב שם שזה היה בקונטרסים אצל הראשונים, והראב"ד רק השיג עליו במה שרצה לחדש על פי זה פירוש לג' המימרות שם בתלמוד) ונמצא ברור שבכלל סוד העבור במסורת התורה שבעל פה, המידע על היות הארץ כדורית ומרחפת בחללו של העולם.(היקום)והמהר"ל כתב על עזריה מן האדומים מחבר הספר "מאור עיניים" שטען שכאילו חלק מחכמי ישראל סברו שהארץ שטוחה שהוא לא הבין בדברי החכמים, ושהוא כופר במסורת של עם ישראל, ושהוא מבזה את החכמים, [והחרים את ספרו, והיו עוד חכמים גדולים שכך עשו.] [אני אישית לא רוצה להדביק תויות לאף אחד , ולא לרדוף מישהו, אבל חשוב לצטט את זה. ולגופו של עניין, ברור שזו המסורת של עם ישראל. ומי שכתב, שחז"ל, או חלק מחז"ל, סברו שהארץ שטוחה, או שלא ידע את הדברים האלו, או שהוא לא רוצה לקבל את המסורת הזו.]","610","","2553","True","True","False","","217","147.236.34.10","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49528","49494","כשחכמי ישראל יוצאים נגד דבריו","24/04/17 13:46","כח ניסן","תשע"ז","13:46","הודו_כי_טוב","האם הם מתבססים על עובדות , מסורות או סוג של אוהדים עם קביעות תפיסתית ?
ומאור השמש לא סובב סביבה נהפוך הוא .
זה הידע האסטרונומי של חז"ל ? שכל ילד בכיתה ד בבית ספר חילוני או ממ"ד יודע את ההפך ?
מה הפלא שנערים חרדים שרק פותחים בטעות ויקפדיה חוזרים בשאלה
כמובן שהם טועים שהם מתרגשים יותר מידי

נאמן הוא אביגדור שיודע מה הוא כותב ובכל מקרה בגמרא לא חסרות סתירות
עיינתי בראש השנה כ דף ב ואכן מדובר שם על העיבור התוכל לצטט את שהארץ בחללו
של עולם (שגם זה לא נכון כי היא לא שטה וכדור הארץ הוא העולם+האוטמוספירה וכל השאר זה היקום
הנביאים אולי ידעו אבל היכן זה כתוב ?
אתה טוען שיש לך הרבה הוכחות בו והראה אותם
וגם על תשכח להסביר למה לא יישמו את הידע שהיה להם, לטענתך ,להלכות
שתלויות בכך","207","","2566","True","True","False","","200","79.182.48.71","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49650","49528","תנא דמסייע לדבריך","01/05/17 18:05","ה אייר","תשע"ז","18:05","אביגדור","על דבריך שה"שיטה" לומר שחזל ידעו ידע אסטרונומי מדויק עלולה להביא לעזיבת הדת (דבר שקורה בפועל), כתב הרב מרצבך, מראשי ישיבת קול תורה, בדבריו נגד מי שטען שחזל ידעו ענייני אסטרונומיה ואסור לחלוק עליהם בזה - ציטוט:
"מסתיר הוא את פניו מהמציאות ומאשים אחרים בגילוי פנים? ולא בגלל הבערות שיש בקנאת ה' הזאת כועס ולועג אני, ואף לא בגלל מה שע"י כן קורא הוא למאמינים וחרדים מינים ואפיקורסים וכו', אלא חוששני משום שלושה דברים:
משום חילול השם שע"י כן עושה אותנו ללעג ולצחוק בעיני אחרים שלועגים על ששוללי המציאות הם היראים,
ומשום טהרת האמונה שע"י כן הוא מבלבל מושגי אמונה במה שהתורה וחז"ל אמרו במה חייבים להאמין ובמה לא,
ומשום סיכון הרבים שע"י כן הוא מסכן את אמונתם של אלה מבני הנוער שיצאו פעם וישמעו מאחרים שיפתחו עיניהם וילמדו בנין אב ממה שבדבר זה לימדונו בערות להגיב ח"ו על כל מה שלימדונו כך"
(הודפס בדגלנו, תשל"ו, הובא בחזון שמיים עמוד יא).
וכן כתב הרב קאפח על הרמב"ם יסודי התורה פ"ג הערה א, שמי שטועה וחושב שמציאות הגלגלים וכו' הם במסורת מחז"ל, יבוא חלילה לטעות גם ביסודות היהדות שהם באמת במסורת חז"ל.

לגבי טענה שהועלתה לעיל שגדולי ישראל יצאו נגד האמרי בינה, אכן המהר"ל יצא נגדו בחריפות. אך רוב גדול של הראשונים והאחרונים דווקא אחזו כאמרי בינה (לא בדווקא בסוגיא זו, אלא ביחסם לדברי מדע בחזל), במאמרי "הידיעות המדעיות של חזל תוקפן ומקורן" (שניתן להורדה, וכבוד אכסניא וכו') פרק ג אני מצטט 31 ראשונים ואחרונים כאלה. איני מגיב ישירות לטענה ההיא מטעמים המובנים לחברי הפורום.","571","","2559","True","True","False","","311","95.86.113.28","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49699","49528","כתבתי :"מאור השמש" ולא גוף השמש עצמו","04/05/17 14:35","ח אייר","תשע"ז","14:35","אליעזר מ ש","כמו כן הדבר מפורש שכל המידע האסטרונומי הנכון בענין היות הארץ כדורית ומרחפת בחללו של עולם ונטיתה וכו' ושכאשר אצלנו יום בצד השני של כדור הארץ לילה וכן להיפך, הלא מפורש ברמב"ם הלכות קדוש החודש שזה נכלל ב"סוד העבור". וגם כך כתוב במאור הקטן על הרי"ף מס' ראש השנה דף כ. והמידע אשר שם הוא נכון ואמיתי . ומי שמכחיש, הוא מכחיש את המסורת של עם ישראל על סוד העבור בתורה שבעל פה . והמהר"ל גם כך כתב. וכתב על בעל ספר: "מאור עיניים" שכתב שחלק מחז"ל סברו שהארץ שטוחה, שהוא גם לא מבין בדברי חכמים, וגם כופר במסורת , . גם הרמב"ן כתב בהקדמה לפ' על התורה שבכלל 49 שערי בינה שנמסרו למשה רבינו היו ידיעות בחכמת הטבע. גם בספר איוב: "תולה ארץ על בלימה", והפ' של הראשונים שם על כדור הארץ שתלוי באויר העולם, הוא הפירוש המקובל מדורי דורות. כך הרי כתב משה רבינו עליו השלום ברוח הקודש בספר איוב, כדי ללמדנו ידיעות בסיסיות נכונות במדעי הטבע, וכך למדוהו מדר דר לתפארת עמנו עם ישראל . ובספר קהלת:"וזרח השמש ובא השמש ואל מקומו שואף זורח הוא שם"ובתרגום יונתן שם מתרגם הסיפא של הפסוק:"זורח הוא שם" -"אזל אורח תהומא"כלומר שלאחר שהשמש שוקעת היא מאירה וזורחת על הצד השני של כדור הארץ, ששם מרחבי הים העצומים שנקראים:"תהומא" כמו שכתוב:"תהומות יכסיומו ירדו במצולות כמו אבן" וכתיב:[יונה] "תהום יסובבני סוף חבוש לראשי". ו"זורח הוא שם": כלומר, לא תאמר שטובל כאילו שם בים או עולה למעלה, אלא בשעה שאצלנו לילה השמש זורחת ומאירה שם בצד השני של כדור הארץ [בעיקר]על מרחבי האוקינוס השקט . וכך מפורש בבעל המאור, וממילא שהארץ תלויה באויר העולם, ולכן מאור השמש יכול להיות סובב סביבה תמיד .[וכן מבואר שם שהירח מקבל מאורו מן השמש ולפי זה ההשתנות במראהו במהלך החודש וכל המידע האסטרונומי הנכון בענין וכו' ושכל זה נכלל בסוד העבור ] וכן יש שם הידע הנכון שהנקודה הנגדית לירושלים היא בלב ים [ קו רוחב בערך 31 דרום -....וקו אורך145בערך מערב לגריניץ,]ויש להבין מנין ידע זאת בעל המאור? הרי מי הגיד לו שזה כך דילמא הנקודה הזו בלב יבשה גדולה? הרי מבחינה מחקרית הדבר נודע בפעם הראשונה יותר מ300 שנה לאחר שבעל המאור כתב זה, כשמגלן ואנשיו חצו את האוקינוס השקט והקיפו העולם בפעם הראשונה , וכן מנין ידע בעל תרגום יונתן על קהלת שכשהשמש"זורח הוא שם", שלאחר ששקע הוא מאיר בצד השני ,הרי הוא:"אזל אורח תהומא" כלומר הולך ומאיר שם בעיקר על מרחבי מים עצומים, מנין ידע? דילמא מאיר שם בעיקר על יבשת גדולה? אלא ודאי כל זה גם הוא בא להם בכלל המסורת על סוד העבור בתורה שבעל פה כחלק מהדברים שקבל משה מה' יתברך אבינו שבשמים ובורא העולם ומקיימו.ומפורש גם במדרש רבה פר' נשא "מזרק אחד כסף"- לפי שהארץ ככדור שנזרק מיד ליד.[ וכן בתלמוד ירושלמי מס' עבודה זרה מבואר הטעם שנהגו המון העכו"ם לפעמים לשים בפסל של העבודה זרה כדור לומר שזה כביכול תופס כל העולם תחתיו וכן נהגו לפעמים לשים ביד פסל הע"ז ציפור על שם שתופס כל הנפשות, או נהגו לשים בידו מקל לומר שרודה בכל העולם ולא היו נוהגים לשים בידו טס שטוח או חצי כדור או קוביא כי בזמן ההוא כבר היה ידוע ומפורסם לכל העולם התרבותי ולכל משכיל שהארץ כדרית ומרחפת בחללו של עולם בראיות גמורות לפחות מימי אריסטו ואילך. ולכן, גם משם היה ברור שזה כך, בנוסף למסורת הברורה שהיה לחכמינו הקדושים בענין כמבואר לעיל.וכל מי שאומר שחכמינו הקדושים או חלק מהם, התנאים או הנביאים לא ידעו נכון בענין זה, הרי אומר דברים שנדחו על ידי חכמים ידועים, וגם נראים לי לפיענ"ד לא מתקבלים על הדעת . וה' יתברך ישפות[מלשון שפיתת קדרה על האש, וכך בלשון המקרא] שלום לנו כי כל מעשינו ינחנו לטובה וגמלנו טוב.","610","","2556","True","True","False","","245","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49702","49528","השאלה אם כדור הארץ סובב השמש","04/05/17 15:16","ח אייר","תשע"ז","15:16","אליעזר מ ש","או להיפך כבר נדונה בזמן התנאים בבתי הלימוד חכמות של חכמי יון ההלניסטים שחכמינו ידעו את דבריהם כמו שכתב הרמ"א, והיו טיעונים לכאן ולכאן. אין לשאלה זו משמעות הלכתית דתית. התצפיות שמדברות על כך שהשמש והירח סובבים הארץ הם צורת דיאלוג והבנה נוחה לחישוב, וזה לא אומר שבהכרח חשבו שזה דווקא כך. וכך גם עולה מדברי הרמב"ם במורה נבוכים בענין . ולגבי נושאים נוספים, פרט את טענותיך, למה אתה מתכוון בדבריך :"למה לא יישמו את הידע שלהם להלכה"? על איזה ידע אתה מדבר? הרי אני דברתי כאן על על הנושא של הידע על כדוריות הארץ והיות מאור השמש [לאו דווקא גוף השמש עצמו במציאות] סובב סביבה ושהירח מקבל מאורו מן השמש ושיש מחזוריות שנתית בזוית הנטיה של הארץ למול השמש [ למול מישור המילקה ] וכל זה מיושם להלכה ברמב"ם הלכות קדוה"ח שכתב שחכמים ידעו כל זה בכלל סוד העיבור וזה נכלל בחישוביהם בענין החודש.","610","","2556","True","True","False","","208","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49734","49528","יצאו נגד המאו"ע לעזריה מן האדומים, כי","07/05/17 10:33","יא אייר","תשע"ז","10:33","אליעזר מ ש","יש לנו מסורת בתורה שבעל פה בכלל סוד העבור שהארץ כדורית ומרחפת בחללו של עולם. וכך גם כתוב במקרא. ולכן ברור, שפרשנותו שכאילו חלק מחז"ל סברו שהארץ שטוחה, היא פרשנות מוטעית. והיו עוד סיבות שיצאו נגד דבריו .","610","","2553","True","True","False","","217","147.236.34.10","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49701","49650","ב"ה, הסבר דברי :","04/05/17 14:58","ח אייר","תשע"ז","14:58","אליעזר מ ש","אני לא כתבתי שיש הכרח לומר שחכמינו הקדושים ידעו בהכרח את כל חידושי האסטרונומיה מהדורות האחרונים, אלא שידעו שהארץ כדורית ומרחפת בחללו של עולם וכו' וגם שלעם ישראל היה ידע במסורת, ובתנ"ך על פי פ' המסורת שיש למעלה למעלה עוד המון כוכבים וגדודי כוכבים בלי שיעור ומספר וידעו זאת כבר לפני אלפי שנים לפני שנודע הדבר בדרך מחקרית לאחר שהומצאו טלסקופים משוכללים. [וכן כדלעיל הרמ"א כתב שחכמינו ידעו כל האסטרונומיה של חכמי יון ובהרבה דברים ידעו יותר טוב מהם] ויש דברים מעניינים ומופלאים שבאו במסורת וידעו מעבר לידע המחקרי כפי שהיה בימיהם וכו' .ולגבי ה"גלגלים" ראה במאמר שכתבתי על המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בפסחים צד שממנה עולה שחכמינו כוונו נכון מדעתם הגדולה . אמנם כאמור אין שום טיעון שחכמינו בהכרח ידעו כל חידושי האסטרופיזיקה,אבל אינני יודע ומי יודע עד כמה ידעו בזה - לפחות בכללות , אבל גם בזה יש כמה דברים מעניינים להסביר בתלמוד .","610","","2556","True","True","False","","192","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49700","49699","ועוד","04/05/17 14:51","ח אייר","תשע"ז","14:51","אליעזר מ ש","ולגבי טענתך בדבר המינוחים:"עולם" ו"יקום", אלו מינוחים בסך הכל, ובלשוננו, וגם בלשון חכמינו הקדושים, המילה: "עולם" באה בכמה משמעויות, לפעמים כל הנברא ,ולפעמים כל העולם הזה, ולפעמים רק הארץ והשמש והכוכבים הקרובים אליה, ולפעמים רק כדור הארץ, ולפעמים רק המרחב שבו חי עם ישראל ועיקר העולם או רוב האומות שסביבם וכדומה.[ועוד הרי הבאתי לעיל שהרב הגדול הרמ"א כתב שחכמינון הקדושים ידעו היטב כל האסטרונומיה של חכמי יון ההלניסטים [שהיו בימיהם וכל שכן כבר בדורות שלפניהם] ובכמה וכמה דברים ידעו יותר טוב מהם. ואכן כך מוסבר טוב בכמה וכמה מאמרים בתלמוד.[ כאשר כתבתי והסברתי, ברחמי ה' עלי ]","610","","2556","True","True","False","","173","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49703","49699","כעיקרון אינני מגיב לדבריך מסיבה ידועה","04/05/17 15:33","ח אייר","תשע"ז","15:33","אביגדור","אך הפעם אחרוג ממנהגי להסב את תשומת הלב של מי שקורא את דבריך לשלוש נקודות:

1. כתבת "וכל מי שאומר שחכמינו הקדושים או חלק מהם, התנאים או הנביאים לא ידעו נכון בענין זה, הרי אומר דברי שטות ושגעון, מלבד זאת שבשוגג או במזיד הוא מבזה את תלמידי החכמים ואת המסורת שלנו".
מי שמבזה תלמידי חכמים (ולא בשוגג, כיוון שכבר הוזהר על כך) הוא מי שכותב על השבות יעקב (ח"ג סי' כ), על היפה תואר (על בראשית רבה פרשה ב סי' ו ד"ה ולא), על היעב"ץ (מטפחת ספרים דפוס לבוב עמ' 27 ד"ה כל) ועל הרב כשר (קו התאריך הישראלי שער ב פרק ט) שהם "דברי שטות ושגעון".

2. קצת מצחיק להביא את הירושלמי על כדוריות הארץ, שכותב במפורש שהמקור שלו זה אלכסנדר מוקדון וכיצד הוא גילה זאת, ובכפיפה אחת לטעון שחכמינו הקדושים ידעו זאת במסורת ברורה...

3. כתבת "הרי מבחינה מחקרית הדבר נודע בפעם הראשונה יותר מ300 שנה לאחר שבעל המאור כתב זה, כשמגלן ואנשיו חצו את האוקינוס השקט והקיפו העולם בפעם הראשונה"
מדובר כנראה בעם-ארצות בתחום... בכל העולם היווני המוסלמי ואלה מימי הביניים שידעו שהארץ כדורית, היה ברור שהיבשה כוללת רק את אירופה אסיה ואפריקה, וש"חצי הכדור התחתון" (כלשון הראשונים) כולו מים. אדרבה, הם לא ידעו על אמריקה כמובן. סטראבו היווני מהמאה ה-1 לפנה"ס כתב על כך שאפשר להקיף את כדור הארץ מצידו התחתון דרך הים. והוא לא כתב זאת ברוח הקודש של בעל המאור, ולא מהידע של מגלן...","571","","2556","True","True","False","","180","95.86.101.130","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49709","49700","מרוב עצים לא רואים את היער","04/05/17 21:18","ח אייר","תשע"ז","21:18","הודו_כי_טוב","ואני לא מתכוון לסגנון הכתיבה שלך הצפופה
אתה שוב זורק מושגים רבים ללא ציטוטים
זה לא ישנה את העובדות מה מסתובב סביב מה
מאור השמש לטענתך ניפרד מגוף השמש ומסתובב באופן חופשי ? איזה יופי ...","207","","2556","True","True","False","","179","79.182.48.71","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49704","49701","גם לא הצלחתי להבין","04/05/17 16:26","ח אייר","תשע"ז","16:26","אליעזר מ ש","מדוע יש סיבה שלא לקבל דברים המפורשים בבעל המאור וברמבם שהמידע הזה נכלל במסורת על סוד העבור. האם יש מישהו מהראשונים הידועים הגדולים שכתב אחרת שהמידע הזה לא נכלל במסורת סוד העיבור? האם הריף או הראש או המאירי וכו' כתבו אחרת ?","610","","2556","True","True","False","","195","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49708","49702","הלכות שקשורות לכדוריות הארץ","04/05/17 21:08","ח אייר","תשע"ז","21:08","הודו_כי_טוב","למשל
הם לא ידעו שאוסטרליה ודרום אמריקה קיימות וכשאלינו קיץ שם חורף ולהפך
אז מתי מברכים שם על מוריד הגשם ומשיב הרוח ?

הם לא ידעו שבצפון השמש לא שוקעת ימים רבים
איך יעשו שם קידוש ? מתי שם שבת

הם לא ידעו על קו התאריך היכן הוא מתחלף קודם ולכן חסידי גור
לא ידעו מתי יוצא יום כיפור כששהו ביפן
וגם במחלוקת האחרונים בעניין זה מוזכרים 90 מעלות ו 180 מעלות (שזה שטוח)
ולא 360 מעלות (שזה הכדור)","207","","2556","True","True","False","","233","79.182.48.71","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49705","49703","1]מבחינה מחקרית רק ידעו","04/05/17 17:03","ח אייר","תשע"ז","17:03","אליעזר מ ש","שאפשר להגיע למזרח אסיה דרך מערב [וכך ניסה קולומבוס לעשות] אולם לא ידעו בודאות היכן או עד היכן משתרעת אסיה [היבשת ]למזרח ,ואף אחד לא ידע בודאות אם בנקודה הנגדית לירושלים יש יבשת או ים או שמא הקצה המזרחי של יבשת אסיה או אי גדול מגיע עד לשם.הרי קולומבוס כך סבר והאנשים שעמו, שסברו שהגיעו להודו מצד מזרח ושכל האזור מצד מערב של הודו ועד למזרח יבשת אמריקה הוא יבשת אחת גדולה [או איים גדולים סמוכים]. בכל אופן כתבתי זאת כעוד משהו מעניין ולאו דווקא להוכיח מכאן בודאות כמו בסמינרים , זה עיסוק מעניין בחכמה .2] ולגבי חכמי ישראל שהבאת דבריהם , אני מקווה שאוכל לעיין בדבריהם בפנים ולהשיב על האשמתך שאני כביכול מבזה תלמידי חכמים .וודאי שנקי אני מכוונה כזו. ואסביר גם על עצמי, אני לא איזה קנאי ולא הולך בבגדים שחורים ולא שייך לשום זרם וגם לא כתבתי בעצמי מנפשי איזה האשמה על מישהו, אלא רק ציטטתי את המהר"ל על בעל מאור עינייים. לא כוונתי לרדוף מישהו חלילה, העיקר להתרכז בגופו של ענין [ואולי לא היה מקום לכך שהבאתי דברים קשים ספצפיים אלו ואכן בענין הזה תיקנתי את הודעתי.(גם הדבר השני הקשה מחקתי מהודעתי וריככתי הנוסח)]לגופו של ענין, זה ברור שחכמינו ידעו היטב כל מה שכתוב בבעל המאור בר"ה כ. וכפי שהוא כותב שזה נכלל במסורת על סוד העבור, לא מובן מה ההגיון לחטט ולהכחיש דבריו? האם יש מי מהראשונים הגדולים הידועים שכתב שהמידע הזה לא נכלל בסוד העבור? 3] הבעל "שבות יעקב" רק כתב שנראה לכאורה מ"פשט", סוגית התלמוד בחגיגה משהו אחר, וכתב זאת דרך משא ומתן ולא קבע בודאות שזה כך. ולמעשה הרי שם מדובר בדברי אגדה. היעב"ץ בהגהות לתלמוד מצטט המקום שכתוב בפירוש בחז"ל כדוריות הארץ וקשה לו שלכאורה במקום אחד משמע שרבי סבר כדוריות הארץ ולכאורה ממקום אחר משמע להיפך, ולא מיישב ההגהה הקצרה הזו .[וגם הרב כשר כתב כך על מקצת חכמינו בימי קדם לפי מה שהבנתי ולאוו דווקא על כל או רוב חכמינו. ולא מובן לי מה יעשה הרב כשר עם דבריו המפורשים של בעל המאור שכל המידע הזה נכלל במסורת על סוד העבור, ומה יעשה עם הטיעון שלפחות מימי אריסטו ואילך כל המשכילים ידעו היטב כדוריות הארץ בראיות גמורות ומפורסם לכל וזה ידוע בהסטוריה של המדעים וכפי שכתב הראב"ע בפירושו לישעיהו מ' שהדבר כבר נודע בראיות גמורות ואיך יתכן שחכמינו לא ידעו כל זה והרי ודאי למדו חכמת יון והיו יודעים מה שכל אדם משכיל ידע בימיהם [וכפי שכתב הרמ"א שחכמינו ידעו היטב כל האסטרונומיה של יון וגם בחלק ניכר מהדברים ידעו יותר מחכמי יון.]4] ולגבי הירושלמי, ודאי שחכמינו הדגולים חכמי הסנהדרין, שהיו אמורים להיות בקיאים בחכמות, ידעו גם הראיות על דבר כדור הארץ ,וכן ידעו על כך ראשית כל ממסורת סוד העבור,[וכנ"ל] אלא שהירושלמי מסביר ממתי המון עובדי העבודה זרה, זה התקבל אצלם בודאות. מאז הכבוש ההלנסטי וזמן אלכסנדר מוקדון, שהוא עלה בחכמתו להבין בזה, וכפי שלמד מרבו אריסטו. ועל כן מהזמן ההוא ואילך התפשט מנהג של העכומ"ז לשים לפעמים בפסל של העבודה זרה כדור ביד כדי לסמל שהוא שולט על העולם. [ולא נהגו לשים טס שטוח או חצי כדור או קוביה]5] ולגבי סרטבו היוני יתכן וכתב זאת כאפשרות שהאוקינוסים מחוברים. גם זה לא היה ידוע בודאות והיו ששיערו שהם מופרדים זה מזה על ידי יבשת גדולה שמחוברת. ואולי סרטבו שמע זאת מחכמי ישראל. וגם לפי דבריו זה לא מוכרח שהנקודה הנגדית לירושלים היא בלב ים .","610","","2556","True","True","False","","232","199.203.37.197","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49736","49703","מבחינה מחקרית היה אפשר להוכיח","07/05/17 10:43","יא אייר","תשע"ז","10:43","אליעזר מ ש","שהצד השני של כדור הארץ רובו הגדול מים רבים, רק ממגלן ואילך .(תחילת המאה ה16 למנינם)ואם יש איזה חכם מחכמי ישראל או מחכמי אומות העולם שחי לפני כן וכתב כך בדרך: "אפשר" מובן לנו, אבל אם כתב כך בדרך שודאי זה כך , זה מעניין מנין ידע זאת. (אלא אולי נאמר שהיה בימי קדם נוסע שחצה כל האוקינוס השקט ושמו נשכח)אמנם לפי דברי בעל המאור ניחא, שזה נכלל בסוד העבור במסורת התורה שבעל פה. [וכתבתי את זה כעוד הערה מעניינת, ולא כאילו לטעון כל מיני טענות, או להוכיח משהו בודאות]","610","","2553","True","True","False","","177","147.236.34.10","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49710","49704","סוד העיבור זה לא אסטרונימיה","04/05/17 21:24","ח אייר","תשע"ז","21:24","הודו_כי_טוב","אנחנו לא עוסקים בתורת הסוד
זהו סוד רוחני
אתה באמת חושב שהלבנה מתעברת פיזית כל חודש ?
הסיבה שלא מקבלים "דברים פשוטים" כמו שאתה קורא להם כי אין לדיין אלה מה שעיניו רואות","207","","2556","True","True","False","","246","79.182.48.71","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49724","49708","הם כן ידעו את כל הדברים הללו ומפורשים הם","05/05/17 09:57","ט אייר","תשע"ז","09:57","אליעזר מ ש","א] קו התאריך: מובא בדברי ה"כוזרי" ועוד, ומבואר שם שזה מקובל במסורת .
ב]חילופי עונות השנה שכאשר בחלק הצפוני של כדור הארץ חורף בחלק הדרומי קיץ וכן להיפך , מפורש ב"מאור הקטן" על הרי"ף מסכת ראש השנה דף כ. עיין שם שחילופי העונות הם בנקודות לאורך הקו הסובב שהוא נקודת ירושלים והנקודה הנגדית בצד השני בלב האוקינוס לב הים [שהיא כ31 קו רוחב דרום וכ145 ממערב לגריניץ' קו אורך] ועוד שתי נקודות ביניים בין נקודות אלו , באמצע מכאן ומכאן .
ג] הם ידעו, וכן להבדיל, אומות העולם ידעו על פי המחקר, שבצפון יש ימים ארוכים ולילות ארוכים או יום ארוך של כמה חודשים וכן לילה ארוך של כמה חודשים. ובפירוש הרלב"ג על ספר איוב מובא זה שהיה כבר ידוע גם על פי האסטרונומיה והגאוגרפיה שהייתה ידועה בימים ההם. ועיין עוד, שזה מפורש בזוהר ויקרא דף י' עיין שם.
ד] דברי הראשונים וגם האחרונים , על 90 מעלות ממזרח לירושלים שהם שש שעות, ו270 שבעים מעלות ממערב לירושלים שהם 18 שעות , מדברים על היקף הכדור מסביב, ועל גבול קו התאריך לפי המסורת המפורשת בראשונים הלכה למשה מסיני.[ כך כתוב גם ברב ה"חזון איש"-וזה ברור בדברי הראשונים][גם הסוברים שקו התאריך 180 מעלות ממזרח לירושלים -היינו בהיקף הכדור.]
ה]לפי כל הדעות קצה המזרח של עיקר יבשת אסיה ומדינת סין הגדולה הם קצה מזרח הקודם לירושלים לענין קו התאריך. ועיקר החוף של מערב יבשת אמריקה הוא קצה מערב. וירושלים והר צבי וארצנו באמצע. ונחלקו על איי האוקינוס השקט- בעיקר, האם נפלוג חציו לכאן והחציו לכאן וקו התאריך עובר בכאמצעו, שהוא הנגדי לירושלים, וכך היא באמצע. או שכל האוקינוס הגדול הזה הוא אחרי ירושלים וקו התאריך במזרח סין .
ו] "מוציא חמה ממקומה ולבנה ממכון שבתה ומאיר לעולם כולו וליושביו שברא במידת הרחמים"(הוספה לתפילת יוצר של שבת)- החמה, שעד עתה, כשאצלנו היה לילה, האירה בצד השני , כעת יוצאת משם להאיר עלינו .והלבנה שעד עתה בלילה האירה לנו, יוצאת ממכון שבתה להאיר בצד השני ששם מתחיל להיות לילה . וכך כל העולם מואר, בצד אחד יום ומאירה החמה, ובצד השני לילה, ומאירה הלבנה. ומאיר לעולם כולו וליושביו- שיש יושביו בשני הצדדים. ועכשיו מבואר למה לגבי הלבנה נקט לשון:"מכון שבתה" ולגבי החמה נקט לשון:"ממקומה", כי לשון: "מכון שבת" על משהו שאנו רואים או חשים שהוא מאיר לנו, ועד עתה היה אצלנו לילה והלבנה האירה לנו וכעת עוברת להאיר בצד השני . [של כדור הארץ]
ז]וברור, שהעובדה שהראשונים מדברים על מסורת בקשר ל"קו התאריך", וכפי שכתב הרב"חזון אי"ש" שזו הלכה למשה מסיני ,גם זה מוכיח שהיה ידוע לכל הנביאים והחכמים כדוריות הארץ.","610","","2555","True","True","False","","274","62.219.180.180","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49725","49709","מנקודת מבטנו וכך זה גם בימינו באסטרונמיה","05/05/17 10:05","ט אייר","תשע"ז","10:05","אליעזר מ ש","במינוחים תצפיתיים ,השמש זורחת ומתווה מסלול היומי בשמיים וכו'. והרמב"ם כתב שכל האסטרונומיה שהייתה מקובלת בימיו זה לא בהכרח שכך זה במציאות לכל הפרטים, אלא [ב"לימודיות"] הנחה, או בתצפית שכך קל לעבוד אתה בתצפיות . [לענין חישוב המקום הנראה של הירח הלכות קדוש החודש] (וגם, כששני גופים נעים ומשנים את מקומם זה ביחס לזה לעולם לא נוכל לקבוע בודאות מי נח ומי נע. ולא שייך לקבוע, כי גם ביחס לזמן, הוא אינו קבוע מוחלט, אלא משתנה לפי הצופה והתנועה, וקשור לשלשת הממדים האחרים. ועל כן אין זה ממש צריך להיות נוגע לנו התנועה הנצפית בזמן נתון ביחס לכוכבים המרוחקים עוד יותר וכלל הגלקסיה. אלא בתצפית ביחס לשמש ולירח ולכוכבי הלכת ולכוכבי השבת הקרובים יחסית, אנו על הארץ, מתייחסים לזה שהם סובבים אותנו.)","610","","2555","True","True","False","","205","62.219.180.180","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49733","49709","הסבר","07/05/17 10:16","יא אייר","תשע"ז","10:16","אליעזר מ ש","אם למשל מישהו בקרוסלה מסתובבת,ורואה מצד אחד בית ואחר כך מצד שני בית, אני אומר שהוא רואה את מראה הבתים חולפים ביעף על פניו, אבל זה לא הכרח שהם מסתובבים והוא עומד.","610","","2553","True","True","False","","191","147.236.34.10","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49723","49710","עיין ברמב"ם הלכות קדוש החודש","05/05/17 09:47","ט אייר","תשע"ז","09:47","אליעזר מ ש","שכתב שחוץ מכללי הלוח שכל ילד יכול ללמוד אותם, יש את סוד העבור שכולל את מה שהוא מפרט שם, שזה הידע האסטרונומי . ואין הכוונה שזה איזה סוד מסתרי תורה , אלא שזה דברים שבעיקר היו לחכמים שישבו בסנהדרין הגדולה , שילמדו את כל הדברים האלה. (כל ישראל, מי שיכול אמור להתבונן ולחשב בתקופות ומזלות, זו מצוה להתבונן בפועל ה'. אבל פרטי וכל פרטי החשבונות זה המצוה בעיקר על הסנהדרין הגדולה ללמוד -כך מובן)
2]וראה עוד בדברי בעל המאור בר"ה שכתב ידע גאוגרפי ואסטרונומי שם ,וכתב שכל זה נכלל בסוד העיבור. ויתכן שבימי קדם לפני כ3000אלף שנה ויותר היו שם דברים שלא ידעו חכמי אומות העולם על פי מחקר, ונמסר לעמנו על פי תורה שבעל פה, ואולי גם בגלל זה זה נקרא בלשון:"סוד".[גם הנתון המתוכן של ממוצע החודש הירחי הסינודי לא היה ברור לחכמי האומות ,ורק לישראל נמסר בהלכה למשה מסיני כמובא במכילתא ובפי' רס"ג. והנה, גם בלוח המוסלמי הירחי, הנתון שלהם לגבי זה, קצת פחות מדויק]
3]והידע הזה כלל גם המידע על כדור הארץ המרחף בחללו של היקום, וגם מכאן ראיה שחז"ל ודאי ידעו זאת היטב, ושהפרשנות שכאילו חז"ל או חלק מחז"ל חשבו שהארץ שטוחה אינה אלא פרשנות מוטעית.
4]ועל פי זה אמרו הסנהדרין הגדולה אם החודש שעבר יהיה מעובר כלומר מלא בן 30 יום, או חסר בן 29 יום, ולכן זה נקרא כך.
5] וכפי שכותב הרמב"ם, היו לחכמינו מסורות בעניין, וגם הוסיפו עליהם חשבונות וגימטריות מחכמי יון.","610","","2555","True","True","False","","228","62.219.180.180","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49735","49734","האם קיימת אסמכתה כתובה למסורת שלך זו?","07/05/17 10:42","יא אייר","תשע"ז","10:42","הודו_כי_טוב","","207","","2553","False","True","False","","208","79.176.12.226","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49737","49735","הרי זה מובא ברמב"ם ובבעל המאור וכך גם","07/05/17 10:50","יא אייר","תשע"ז","10:50","אליעזר מ ש","כתבו המהר"ל בספר: "באר הגולה" ועוד. ובעל המאור כתב שזה היה בקונטרסים אצל הראשונים , והראב"ד רק השיג עליו בזה שלא הסכים עם חידושו של רבינו בעל המאור לפרש פירוש חדש על פי זה את המימרות שם בתלמוד. גם בכוזרי מובא שיש מסורת בעמינו על קו התאריך וכן בעוד ראשונים וכן החזון אי"ש כתב שזה מסורת הלכה למשה מסיני, וכל המושג הזה של:"קו תאריך" הוא בגלל כדוריות הארץ. לסיכום, זו האסמכתא הכתובה, דברי הראשונים הכתובים בזה.","610","","2553","True","True","False","","206","147.236.34.10","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49747","49739","ידידי, אתה יכול להירגע. . .","07/05/17 15:28","יא אייר","תשע"ז","15:28","אביגדור","אתה באמת חושב שלא הכרתי את הכוזרי ואת בעל המאור?
אני מניח ששמת לב שאני מצטט פעמים רבות את ספר "קו התאריך הישראלי" וגם את קונטרס י"ח שעות של החזו"א, באמת חשבת שאני לא מכיר את הסוגיא?
תגובתי היתה לדברי השואל "האם הם (חז"ל) ידעו היכן עובר קו התאריך ?".
ברור לכל הלומד את בעל המאור והכוזרי, שהם לא ידעו על המשך היבשה ממזרח לסין, והם סברו ש-90 מעלות מזרחה מירושלים מסתיים העולם המיושב.
לכן, מבחינתם, לא היתה בעיה מעשית של מעבר קו התאריך וכד'.
ברור שאילו דברי הראשונים היו מיושבים בקלות עם המציאות הידועה לנו היום, לא היו כ"כ הרבה שיטות בהלכה למעשה בעניין זה (הרי האחרונים לא חולקים על הראשונים בענייני סברות או קבלה במסורת).
בנוסף, כאמור, התייחסתי לדברי השואל על חז"ל, שהתייחס לגמרא (ב"ב פד.).
אני מעתיק לך מאנציקלופדיה תלמודית כרך כב, נספח לערך יום [טור תרסה]:
"שאלת "קו התאריך" - כמו שאלות נוספות שיכולות להתעורר לאדם המקיף את הכדור - התחילה להתעורר למעשה, בתקופה הראשונה שלאחר גילוי אמריקה, שהאפשרות להקיף את העולם היתה קרובה למציאות. הראשון שמצינו שעמד על התוצאות המשונות הנולדות מהקפת הכדור, הוא ר' דוד גנז..."","571","","2553","True","True","False","","244","95.86.75.114","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א",""),new Message("49749","49747","כתבת ש...","07/05/17 17:03","יא אייר","תשע"ז","17:03","אליעזר מ ש",""לראשונים לא היתה בכלל ידיעה שיש דבר כזה"[קו התאריך] ובכן, המושג הזה מוכרח מעצם הידיעה שהארץ כדורית . וכיון שהנביאים והחכמים ידעו שהארץ כדורית על פי המקרא [ובנבואה] ועל פי המסורת, ועל פי המדעים, ברור שהם ידעו שאם מעם ישראל יגיעו לגור באיים הרחוקים אז תתעורר השאלה המעשית של היכן עובר קו התאריך , רק שבמשך אלפי שנים לא היתה בעיה מעשית כזו, ונראתה רחוקה מהמציאות -[כלומר מי יודע מתי, ואם בכלל, יגיעו פעם מבני ישראל למקומות המרוחקים ההם] לכן לא דנו בזה. [ורק נזכר בקיצור בכוזרי וכפי שפירשו ה"חזון אי"ש", וכן פירש בעוד ראשונים, הם אמרו שיש מסורת הלכה למשה מסיני שקו התאריך עובר בשש שעות ממזרח לירושלים . כך שבקצרה הם כן ציינו את זה.] ובדורות האחרונים שמבני ישראל הגיעו לשם התעוררה השאלה המעשית הזו.","610","","2553","True","True","False","","204","62.219.180.180","0","49474","בבא בתרא|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);