var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48894;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48894","0","הקדמה - אכסדרה","15/02/17 20:38","יט שבט","תשע"ז","20:38","אביגדור","הרקיע נמצא בחז"ל הן בגמרא הן בירושלמי, וכן בברייתא דשמואל, בברייתא דמזלות ואף בתפילה.
בחלק מהסוגיות מדובר ברוחניות, לפחות בחלק מהסוגיא (חגיגה יב:) אך בחלקן מדובר על סוגיות הלכתיות שיש מהן נפק"מ לדינא.
בפשטות מדובר על חצי כדור אטום.
לרקיע יש שמות נוספים - כיפה, קובה, אוהל.
(לא ניכנס כאן לשבעת הרקיעים ושמותיהם, שעליהם יתכן שמדובר בעניינים רוחניים, וזהו נושא לדיון נפרד)
השמש נמצאת במהלך היום בין הרקיע לבין הקרקע, בתחילת היום ובתחילת הלילה היא עוברת דרך פתחים שברקיע (ברוב הסוגיות משמע שיש זוג פתחים במזרח ובמערב, בירושלמי כותב שישנן שס"ה פתחים, שהרי בכל יום היא זורחת/שוקעת במקום שונה במקצת).
גם לפתחים אלה יש שמות שונים: חלונות, שערים, דלתות.
לגבי היכן השמש בלילה, נחלקו בזה (פסחים צד: כידוע, ויש לכך מקורות נוספים רבים, ועוד דעות)
וכן כתבו כמה וכמה ראשונים שזה הפשט בתפילה - "בחכמה פותח שערים" (ברכות ק"ש בערב) ו"בוקע חלוני רקיע" (שבת בבוקר) (פירושי סידור התפילה לרוקח (מן הראשונים) על ברכת המעריב ערבים, ר"ת בשיטה מקובצת כתובות יג: ד"ה השיבתנו, הובא בגליון הש"ס פסחים צד:, רזיאל המלאך דף עב. בדפוס וילנא תרל"ח, סודי רזיא ח"א אות ל ד"ה יהי, וכן ביאר את תפילה זו בפירוש עץ יוסף בשם מגיד צדק שנדפס בסידור אוצר התפילות (תחילת ברכות קריאת שמע בשבת)).

יש כמובן שהסבירו אחרת, אך בוודאי שזה הפשט הפשוט ביותר והמתיישב בפשטות עם הסוגיות.

תפיסה זו היתה מקובלת, בשינויים קלים, אצל המצרים (אצלם העולם מלבני), אכדים, שומרים, כלדיים (כשדים) בבלים, פרסים. (גם אצלם היו דיונים לגבי מספר הרקיעים - אחד, שלושה, שבעה, עוד רקיע נוסף)

מצורף קובץ PDF עם ציורים מהיפה תואר (מראשוני האחרונים), הרב שטיינזלץ, צבא השמיים.

(הבהרה: אין הכוונה לקנטר אף אחד או כתגובה לאף אחד. הכוונה כפשוטו לתת את המידע כהקדמה וכפשט הכי פשוט בסוגיא. אני יודע שיש שכתבו אחרת. אין צורך לעשות העתק הדבק מהודעות שנכתבו כבר כמה פעמים, והן לא יענו במסגרת זו)","571","pdf","2630","True","True","False","","1177","95.86.66.184","0","0","בבא בתרא|כה ע"א","0-pdf"),new Message("48898","48894","תוספת קטנה","15/02/17 22:23","יט שבט","תשע"ז","22:23","אור חדש","נראה שברוח זו צריך גם לקרוא הסוגיה של מחר בנוגע לרוחות. ר"ע הארצישראלי קובע שהרוח התדירה הינה הרוח המערבית. כמובן שכל מי שמכיר קצת את משטר הרוחות בא"י יודע שזו האמת הפשוטה הארצית הטבעית של הארץ שהרוח נושבת ברוב ימות השנה מהים ליבשה- ממערב/ צפון מערב למזרח.
נסיונות האמוראיים הבבליים להוציא דברי ר"ע מפשוטם נובעים כנראה מכך שמשטר הרוחות בבבל שונה ודברי ר"ע היו נראים להם כמוזרים מכדי לקבלם כפשוטם.","458","","2630","True","True","False","","146","213.151.53.59","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48920","48894","חלון ברקיע- מושג תצפיתי אסטרונומי","16/02/17 10:54","כ שבט","תשע"ז","10:54","אליעזר מ ש","כל חכמינו ידעו שמאור השמש סובב הארץ, ושהיא לא עוברת דרך שום חלון שמה. זה מושג תצפיתי אסטרונומי, לציין המקום הנצפה של זריחת השמש המשתנה מיום ליום. ומקורו -כנראה, ממצפי שמש עתיקים. [אולי גם כמו סטונהנג' באנגליה] יש גם פ' הגר"א שהביא הרב "חזון אי"ש", ש"חלונות ברקיע" מכוון לעניין פנימי לפי תורת הנסתר. [אולי הכוונה, שכל יום יש הנהגה חדשה לאהבת ה' לעם ישראל, וחסדי ה' על הבריאה]","610","","2629","True","True","False","","317","132.74.58.53","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48905","48898","חכמי בבל ידעו שבא"י הרוחות, ברובן, ממערב","16/02/17 09:19","כ שבט","תשע"ז","09:19","Almuaddib","ההסטה של הדיון אל הפסוקים, לא נובעת מחוסר היכרות עם משטר הרוחות בא"י, אלא מה"משחק" בין דיבור על רוחות=כיוונים (רוחות שמיים), רוחות=מנשבות, והמשלים הרוחניים שבהם.

והרוצה להחכים - ידרים.","107","","2629","True","True","False","","179","82.81.160.69","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48985","48898","הסבר ברבי עקיבא בגמ'","21/02/17 15:59","כה שבט","תשע"ז","15:59","אליעזר מ ש","אפשר שידעו שהרוח התדירית מצפון מערב ושאלו למה נקט לשון מערבית ולא צפונית .והתשובה, לרמוז שהשכינה תמיד עם ישראל גם בגלותם, כמ"ש: "גלו למדי שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם" וכו'.","610","","2624","True","True","False","","190","147.236.34.10","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("49000","48898","סיוע לדבריך","23/02/17 10:56","כז שבט","תשע"ז","10:56","אביגדור","בירושלמי ב"ב פ"ב ה"ח פשוט ש"מפני שהיא תדירה" פירושו הוא תדירא ברוחות (פני משה וקרבן העדה שם, וכן העצה לא ללכת ממזרח למוכי שחין מסיבה זו).
[זה רק סיוע, איני יודע להחליט האם אכן כך]","571","","2622","True","True","False","","183","79.176.179.44","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48909","48905","מניין לך הדבר?","16/02/17 09:51","כ שבט","תשע"ז","09:51","אור חדש","בד"כ אנו נוטים להאמין שהטבע המוכר לנו קיים בכל העולם
קשה להאמין שבמהדורות החדשות של בבל בתק' התנאים הזכירו את כיוון הרוח בא"י באותו יום.
למעשה גם בימנו לקח לי זמן לגלות מה כיוון הרוחות בבבל (משתנה מיום ליום עם העדפה קלה לדרום מזרח (המפרץ הפרסי))","458","","2629","True","True","False","","132","77.125.9.117","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48916","48909","הרבה מהם היו גם בארץ","16/02/17 10:37","כ שבט","תשע"ז","10:37","Almuaddib","החל מרב, שלמד בא"י, ועבור דרך כל "מעתיקי השמועה".

זה לא מהדורות חדשות, זה רבין, רבי זירא, רבי אסי, רבי אמי, ועוד רבים מאמוראי בבל שבילו תקופות משמעותיות בארץ ישראל.

הרשה לי להניח שאתה, בימינו, לא בילית ולו יום אחד מחייך בבבל, לכן אתה נזקק להיעזר באינטרנט כדי לדעת משהו לגבי משטר הרוחות שם.","107","","2629","True","True","False","","171","82.81.160.69","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48918","48909","2 דוגמאות נוספות שמתאימות לדבריך","16/02/17 10:46","כ שבט","תשע"ז","10:46","אביגדור","מדברי התוס':

1. תוס' שבת סה: ד"ה סהדא דן לגבי כיוון זרימת פרת וכותב "שהרי בבל במזרח א"י קאי וכל הנהרות יורדים ממזרח למערב".
תוס', על סמך הכרותם ממקומם, הסיקו שגם בבבל כל הנהרות זורמים ממזרח למערב.

2. שיטת ר"ת בצאת הכוכבים (פסחים צד., שבת לה.) שצאת הכוכבים מאוחר הרבה משקיעת כדור השמש, לא מתאימה למה שאנו מכירים בארץ (גם אם היו הבדלים קטנים במשך אלף-אלפיים השנים האחרונות). אנו רואים שלושה כוכבים כ-25 דקות לאחר שקיעת כדור השמש, מה שקרוב יותר לדברי הברייתות והגמרות.
רבים הסבירו שר"ת אמר את דבריו כיוון שבמקומו - צרפת - הצפונית יותר, זווית מסלול השמש נמוכה יותר, ואכן עובר זמן רב יותר מהשקיעה עד החשיכה (מנחת כהן חלק מבוא השמש מאמר ב פרק ה, שו"ת תבואות שמש יו"ד ס"ס צב, שו"ת מגן ושמש ח"ב או"ח סי' יח ועח, ח"ג או"ח סי' לה, ח"ד או"ח סי' מה וע. הובאו כולם בילקוט יוסף שבת ח"א עמ' תשלח (או"ח סי' רסא))
כיוון שר"ת הרי בא ליישב את דברי הגמרות והברייתות בא"י ובבבל, לדבריהם, מוכח שר"ת הסתמך על מקומו ולא ידע שהדבר לא מתאים לא"י ובבל.

(לגבי הדיון כאן האם אפשר לומר זאת לגבי הרוחות, איני יודע)","571","","2629","True","True","False","","161","79.183.79.218","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48925","48916","מי הדוברים כאן","16/02/17 11:14","כ שבט","תשע"ז","11:14","אור חדש","א''ל רבא לרב נחמן מאי תדירא אילימא תדירא ברוחות,
והא אמר רב חנן בר אבא אמר רב ד' רוחות מנשבות בכל יום ורוח צפונית עם כולן שאילמלא כן אין העולם מתקיים אפילו שעה אחת ורוח דרומית קשה מכולן ואילמלא בן נץ שמעמידה מחרבת את העולם שנאמר {איוב לט-כו} המבינתך יאבר נץ יפרוש כנפיו לתימן

הדובר המרכזי הינו רבא שלא ידוע שביקר בא"י, פונה לר"נ שלא עונה לו דבר (גם הוא בבלי אסלי).
הראיה מדברי רחב"א בשם רב שאכן היה בא"י תקופה ארוכה למדי.
אומנם אם תחזור לקישור של הודעתי הראשונה תראה שדברי רב צודקים ובוקטור הכיוון של הרוח יש גם תערובת של וקטור צפון בד"כ (אך השקול מושפע יותר מהמערבית).
לכן למעשה אין כלל חובה להבין שדברי רב סותרים את דברי ר"ע אלא אולי מוסיפים להם קצת דיוק- לא רוח מערבית היא השלטת בלעדית בא"י אלא תערובות של מערבית עם קצת צפונית ה'משמשת עימה'.
שאר הרוחות ייתכן ונזקקות גם לצפונית שלא ייחרב העולם (אין לי מושג מה כוונת רב בזה) אך וודאי שרב, שכדבריך הכיר את רוחות הארץ ידע שהן תדירות הרבה פחות מהרוח הקבועה יחסית שכיוונה מע' מע' צפון.","458","","2629","True","True","False","","100","77.125.9.117","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48922","48918","אין הוכחה שרבינו תם לא ידע","16/02/17 11:06","כ שבט","תשע"ז","11:06","אליעזר מ ש","אלא שפירש דברי רבי יהודה בברייתא בפסחים שאמרו עליה הגאונים שנדחתה מההלכה. שיכולה גם להתאים הלכה למעשה בגלות ישראל שיושבים באיזוריים הצפוניים שגלו לשם.]
(והרי בעקרון שהזמן שהוא ספק להלכה שהוא רק זמן הילוך שני שליש או שלשת רבעי מיל, לא חלק , רק אמר ,שבאיזור הצפוני יותר, מתחיל יותר מאוחר - כך אפשר לפרשו)","610","","2629","True","True","False","","203","132.74.58.53","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48923","48918","חוששני שלא דקת כאן","16/02/17 11:08","כ שבט","תשע"ז","11:08","Almuaddib","1.
טעות התוספות לגבי כיוון זרימת הנהרות, היא טעות הנובעת מחוסר היכרות עם הטופוגרפיה של בבל.
בעליהתוספות הכירו נהרות הזורמים לכל מיני כיוונים - מהאיזורים בהם גרו.

וכי תעלה על דעתך שרבנו תם, שנולד בעיר לורן (היום בחבל אלזס-לורן, בין צרפת לגכמניה), לא ידע שיש נהרות שזורמים לכל כיוון אפשרי - כפי שהיה בארץ בה נולד וגדל?

הטעות שלהם היתה בהכרת בבל - אותה לא הכירו, ודוגמאות רבות לכך. הם הכירו במקומם נהרות רבים שזורמים לכיוונים שונים - וכל מי שרואה את מפת ארצות הולדת בעלי התוספות, רואה כל כיוון אפשרי כמעט.


2.
יש מי שמייחסים לר"ת טעות פשטנית כפי זו שעשית כאן. סביר יותר, לענ"ד, שר"ת קבע את שיטתו בגלל המחלוקת הידועה בין שתי הגמרות לגבי זמני בין השמשות וצאת הכוכבים - שבת לד: מחד, ופסחים צג (והלאה) מאידך.","107","","2629","True","True","False","","186","82.81.160.69","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48953","48918","הבהרה כללית בעניין","17/02/17 10:42","כא שבט","תשע"ז","10:42","אביגדור","גם בשביל ההבנה, וגם בשביל כבוד הראשונים (שפעמים רבות בציבור, מחוסר הבנה, הידיעות על חוסר הידיעות שלהם עלולות לגרום לזלזול, וזה לא נכון לא מוצדק וכמובן לא ראוי).

ידיעות חלקיות, והתבססות עליהן להסקת מסקנות, היא דבר טבעי ומתבקש, כל דור ע"פ יכולותיו. די מתבקש להשליך ממה שמוכר לנו על שאר העולם (כשאין ידיעות אחרות ואפשרויות פשוטות לברר זאת).

דוגמא בולטת היא האמונה שהיתה מאוד מבוססת בעבר, שכל כוכב עוזר להצמחת סוג מתכת שונה (נמצא אצל האליכמיאים, ומופיע גם בראשונים באחרונים ובזוהר).
כיצד הגיעו לזה? היום זה נראה לנו מופרך מיסודו. אבל בזמנם זה היתה די הגיוני. מדוע?
הם הכירו רק 7 סוגי מתכות (אנחנו הרי לא באים בטענות על זה שהם לא הכירו את האלומיניום). הם גם הכירו רק 7 כוכבי לכת, כולל השמש והירח (אנחנו לא מתפלאים שהם לא הכירו את נפטון, כמובן).
כיוון ששני מושגים טבעיים כ"כ בסיסיים נחלקים ל-7, קצרה הדרך להניח שיש קשר ביניהם. ומכאן רק נשאר לקשר איזו מתכת קשורה לאיזה כוכב (השמש והזהב למשל).","571","","2628","True","True","False","","185","37.60.47.18","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("49007","48920","גם "חלון" על שם שאור השחר נקלט בשכבות","24/02/17 09:48","כח שבט","תשע"ז","09:48","אליעזר מ ש","האויר של הרקיע הראשון העוטף את כדור הארץ [האטמוספירה] והם מפזרים אותו והשכבה העליונה מחזירה אותו . וזהו הרקיע הראשון שנקרא וילון בחז"ל. וזה דומה לחלון עם שכבות זכוכית שקולט אור ומפזר אותו ומחזיר אותו כמו:[מלכים א' ו']"חלוני שקופים אטומים".ו"בוקע חלוני רקיע"-על אור השחר המתפשט בהדרגה ובוקע בשכבות הרקיע ,ובוקע בעבים. ועיין ישעיהו נ"ח:"אז יבקע כשחר אורך" - ושם ברש"י וברד"ק.

ואין הכוונה כלל שגוף השמש עובר דרך חלון כלשהוא שבנוי שם, כי על זה לא נופל לשון:"בוקע".
ובתחילה נראה אור השחר במקום אחד, ואז, מאחור, ממזרח לנו, כבר האיר כל המזרח. ואחר כך זה מתקדם לעברנו, וכעבור זמן מסוים האירו כל פני המזרח . ואחר כך- כעבור עוד זמן מסוים, אנו רואים את השמש עולה מעל לאופק המזרח , באותו מקום שראינו את האור בהתחלה . וזה כנראה הכוונה במה שכתוב בשם רבי יהודה החסיד, שה"חלון"צר מלפנים -קרוב לנו ,ורחב מאחור -רחוק מאיתנו, ואחר השמש יוצאת מהמקום הצר.","610","","2621","True","True","False","","237","147.236.34.10","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48924","48923","תשובה","16/02/17 11:12","כ שבט","תשע"ז","11:12","אביגדור","1. אני מבין את דבריך, אך לשון התוס' היא שכל הנהרות כך זורמים.

2. ברור שר"ת יישב בזה את הקושיא בין הגמרות הנ"ל. אך יש ראשונים שהביאו תירוצים אחרים. התירוץ של ר"ת, שמשקיעת כדור השמש עד צאת שלוש כוכבים לוקח 4 מילים, לא היתה נאמרת בארץ ישראל, לדעת האחרונים הנ"ל.","571","","2629","True","True","False","","144","79.183.79.218","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48929","48924","על כרחך, התוס' על נהרות בבל כתב","16/02/17 11:23","כ שבט","תשע"ז","11:23","Almuaddib","שאין הדעת סובלת כדבריך - שאדם שגדל על שפת נהר הזורם לצפון - יטען שכל הנהרות בעולם זורמים למערב.

וכי עוורים היו בעלי התוספות, לשיטתך?!","107","","2629","True","True","False","","197","209.88.198.77","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48926","48925","המבינתך יאבר נץ?!","16/02/17 11:20","כ שבט","תשע"ז","11:20","Almuaddib","רב - חי הרבה בא"י.

ומדבריו - המערבים את המלאך, אתה מבין שאין המדובר בתיאורים מטאורולוגיים.","107","","2629","True","True","False","","218","209.88.198.77","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48928","48926","ממ"נ","16/02/17 11:23","כ שבט","תשע"ז","11:23","אור חדש","אם רב לא דיבר במישור הפיזי הרגיל אז מה שייך להקשות מדבריו על הבנה פיזית בדברי ר"ע.
אם דיבר במישור הרגיל אז נבחן הדברים בעיניים של בני א"י ונבין כוונתו האמיתית וגם נראה שאינם סותרים דברי ר"ע (ולא כפי שטעה להבינם רבא מכיוון שחי בבבל)","458","","2629","True","True","False","","136","77.125.9.117","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48930","48929","אתה צודק","16/02/17 11:32","כ שבט","תשע"ז","11:32","אביגדור","שיכול להיות שהוא התכוון רק על בבל (אע"פ שמלשונו לא משמע כך).

וכך הבין הריטבא שם את דברי התוס' (בהנחה שאליהם הוא התכוון):
"ויש שקשה לו דכיון דבני בבל קרו לבני ישראל בני מערבא מכלל דבבל למזרחה של ארץ ישראל עומדת וכל הנהרות שהם במזרח הולכים אל הים שהוא במערב, ולאו קושיא היא כלל כי דרך הנהרות להתעקם, ועוד אולי הוא נופל לצד הים שבמזרח, וזה פשוט מאד."","571","","2629","True","True","False","","145","79.183.79.218","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48939","48930","באשכול קודם דננו בשאלה זו","16/02/17 18:26","כ שבט","תשע"ז","18:26","דוד כוכב","בקישור זה.

בצרפת מקום מגורי ר"ת הנהרות נשפכים לים מערבה.","125","","2629","True","True","False","","206","212.76.100.140","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48947","48939","יישר כוח","16/02/17 19:07","כ שבט","תשע"ז","19:07","אביגדור","אם אכן כך אז יישבת יפה את לשון התוס' הפשוטה עם המציאות (שהיתה ידועה להם).
ויישר כוח על ההפניה לשם, שכחתי את שכתבתי באשכול שם שלפי מפת הגרא פרת מתחבר לים התיכון","571","","2629","True","True","False","","141","95.86.93.98","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48948","48939","דבריך פשוט אינם נכונים","16/02/17 20:21","כ שבט","תשע"ז","20:21","Almuaddib","אתה מוזמן לבדוק את מפת צרפת. הנהרות לא הפכו את כיווני זרימתם מאז ועד היום.

רבנו תם נולד בחבל לורן בצרפת, וחי גם בטרויש.

אתה מוזמן לפתוח את מפת צרפת, כדי לראות שגם בחבל לוריין, גם באויזור טרויש, יש נהרות שזורמים לכמה וכמה כיוונים.

טרויש, לדוגמא, שוכנת על גדת נהר הסיין, נר שגם חוצה את פריס עצמה - וזורם צפוןנה ומערבה - עד תעלת למאנש.

אבל לא רחוק מטרואה, בעיר הבירה של חבל לוריין, מץ, זורם נהר המוזל, שכיוון זרימתו לצפון מזרח, עד שהוא נשפך אל נהר הריין, הנהר הגדול ביותר באיזור - הזורם לכיוון צפון.

בצרפת, נהרות רבים, ודוקא באיזור מגורי ר"ת - רובם זורמים לצפון, ולא כפי שכתבת בטעות למעלה. אל תסמוך עלי, בדוק בקישור.","107","","2629","True","True","False","","252","84.229.0.110","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48952","48948","נידון על שם סופו","17/02/17 09:21","כא שבט","תשע"ז","09:21","דוד כוכב","מה שכתבת: "נהר הריין, הנהר הגדול ביותר באיזור - הזורם לכיוון צפון", ראה את מפת סופו ביותר מ100 הקילומטרים האחרונים.
כנ"ל נהר הסֵן החוצה את פריס, שגרתי לצידו בילדותי. (ובתוספות הראשון בפרק ה' בכתובות שאל ר"י את ר' אליהו - שהיה מפריס, וגם ר"ת ענה שם על אותה שאלה. וכן בהגהות מרדכי מסכת חולין פרק ראשון רמז תשלז: "מכאן הוכיח רבינו אליהו מפריש דקשר של תפילין צריך לעשותן בכל יום בשעה שמניחן ור"ת דחה").
(הצצתי במפות לפני שכתבתי את הודעתי דלעיל).

מכל מקום באשכול הקודם הסקתי שתוספות סבר שהנהרות פונים מערבה רק מסיבת: כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם (קהלת א, ז) - והים גם בא"י וגם במערב אירופה נמצא הים במערב (עם נטיה לצפון, בצפון צרפת מעט יותר מבא"י), [וזו הסיבה שסוף הנהר הוא העיקר לענין זה]. זו ודאי סברת התוספות שאם לא כן כיצד יפרנס את הכתוב בתורה שבגבול קדמה הירדן יורד דרומה מים כנרת וְהָיוּ תוֹצְאֹתָיו יָם הַמֶּלַח (במדבר לד, יב).","125","","2628","True","True","False","","186","95.86.114.91","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48955","48952","זה נהיה לי לא נעים לעשות לך את זה שוב","18/02/17 19:41","כב שבט","תשע"ז","19:41","Almuaddib","למה אתה מתעקש לא לפתוח מפות?

"כל הנחלים זורמים אל הים" - ובאירופה יש ים לא רק במערב...

אתה יודע, בין רשימת הנהרות של צרפת שקישרתי אליך, יש רבים שזורמים לכל כיוון אפשרי.
אבל גם אם תתעקש על איזה מין קריטריון מוזר שהמצאת, כאילו לוקחים רק את סוף מהלכו של נהר - יש כאלו שלא מסתיימים במפרץ ביסקאיה או בתעלת למאנש, אלא זורמים דרומה, אל הים התיכון.

נהר הרון, לדוגמא, מהגדולים בנהרות צרפת, זורם דרומה לאורך מעל 800 ק"מ, עד שהוא מגיע אל הים - לדרום.


נהרות רבים בצרפת זורמים לכל מיני כיוונים. סהדי במרומים שלא ברור לי מדוע אתה מתעקש לפרש את דברי התוספות דוקא על הדרך בה הם ייצאו כאנשים שאין להם מושג מה קורה בסביבה בה הם חיים?

הפירוש הפשוט יותר לדברים שנכתבו בתוספות, הוא כפי שאני טוען, הם לא דיברו על כל הנהרות בעולם כולו - אלא על נהרות במקום מסויים, בו הם לא חיים, ויתכן כי אינם שולטים בגאוגרפיה שלו? אירופה כולה מלאה נהרות שזורמים לצפון, לדרום ולמזרח, למה לייחס לבעלי התוספות בורות כל כך גדולה?","107","","2627","True","True","False","","230","84.229.0.110","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48954","48953","הבהר כללית","17/02/17 16:17","כא שבט","תשע"ז","16:17","Almuaddib","לייחס לאנשים טעות, כאשר במקומם כל אחד היה רואה בעיין משהו אחר, זה מוזר מאד.","107","","2628","True","True","False","","183","84.229.0.110","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48957","48954","הבהרה","18/02/17 21:37","כב שבט","תשע"ז","21:37","אביגדור","לא נכנסתי ולא התכוונתי להיכנס לדיון (המעניין לכשעצמו) שלכם על כיוון הנהרות במקומם של בעלי התוס'.
מה שכתבתי (אכן כשמו הבהרה כללית) נכון לגבי כל הסקה על סמך חוסר ידע שלם","571","","2627","True","True","False","","173","95.86.116.72","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48959","48955","שתי הערות","19/02/17 01:05","כג שבט","תשע"ז","01:05","דוד כוכב","* נהר הרון שייך לחבל פרובנס. צרפת של בעלי התוספות היא צפון צרפת.
* דוקא בדבריי אין ייחוס בורות לבעלי התוספות. הרי הסברתי שהם עוסקים בנהרות הזורמים לים הנמצא במערב. ועל פי זה גם הסברתי למה הקריטריון כלל אינו מוזר. הבט במפט הירקון ותראה שגם בו יש קטעים הפונים לכל רוחות השמים.","125","","2626","True","True","False","","136","95.86.114.91","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48986","48985","וכיצד דבריך נכנסים בלשון הגמ'?","21/02/17 16:04","כה שבט","תשע"ז","16:04","אור חדש","","458","","2624","False","True","False","","82","213.151.53.59","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("49002","49000","יישר כח","23/02/17 17:58","כז שבט","תשע"ז","17:58","אור חדש","ראיתי שהביאו ירושלמי זה כבר בסבב הקודם (בהודעה האחרונה)","458","","2622","True","True","False","","87","213.151.53.59","0","48894","בבא בתרא|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);