var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48848;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48848","0","למה או רוב או קרוב, למה לא שילוב?","14/02/17 19:10","יח שבט","תשע"ז","19:10","אליצפן","הסוגיות בעמוד הזה ובבא אחריו עוסקות בשאלה מה קובע הרוב או הקרוב?

התלמוד דן בצורה בינרית או קרוב או רוב.

למה שלא תהיה נוסחה משולבת הלוקחת בחשבון את שני הפרמטרים. למשל שכך וכך קרוב שווה ערך לכך וכך רוב.

למשל מרחק מסוים שווה ערך לכמות מסוימת, והשקלול יקבע בהתאם לנוסחה.","502","","2629","True","True","False","","744","85.64.155.28","0","0","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48849","48848","אתן כיוון כללי לתשובה,","14/02/17 20:31","יח שבט","תשע"ז","20:31","אחיקם קשת","שמתקשר לעוד שאלות רבות בדיני הכרעות בספיקות.
אנחנו רגילים לחשיבה של סטטיסטיקה והסתברות, שכשיש ספק אנחנו מחפשים לברר מהם הסיכויים, ואיזה גובה של סיכויים צריך לדין הנידון (להוציא ממון, לחייב מיתה, לאיסורין וכו').
ההסתכלות הזו שלנו גורמת לשאלות רבות מאוד הן על גמרות והן על מפרשים.
השאלה הבסיסית ביותר היא למה א"א בסוגיות רבות לבדוק סטטיסטית ולהכריע כך. למשל בשאלה של רוב מול חזקה - למה שלא נבדוק מתוך מאה מקרים מה בד"כ מכריע יותר, וכך נפסוק.
וכן עוד שאלות רבות.
בין השאר אנו מוצאים במפרשים במקרים מסוימים שההכרעות לא מסודרות תמיד ע"פ סדר קבוע, כלומר, לפעמים הכרעה א עדיפה מב, ב עדיפה מג, אך ג עדיפה מא. כמובן שאם ההסתכלות היא סטטיסטית, זה לא שייך.

צריך לומר שההסתכלות של הגמרא שונה, והיא מבוססת יותר על הגדרות קבועות, שאמנם חלקן נלמדות מסברות (וכמובן חלקן מפסוקים), אך בסופו של דבר הגמרא מחפשת כללים קבועים שנוכל להכניס כל מקרה לתוך הגדרה של הכרעה מסוימת, ועל פיה נפסוק.","510","","2629","True","True","False","","170","95.86.112.176","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48853","48848","דוגמה לחישוב משוכלל יש בתוספות בקידושין:","14/02/17 21:58","יח שבט","תשע"ז","21:58","דוד כוכב","בסוף דף לב ע"ב - שיכלול של חכמה ושיבה.

אבל בדרך כלל לא ניתן היה לערוך חישובים ונוסחות. לא היה מאגר מידע של מספר התושבים המדוייק בכל ישוב. ומדידה היו עושים רק פעם לחישוב תחום שבת, או לעגלה ערופה. גם לימודי המתמטיקה לא היו נפוצים.
נחוצה הלכה פשוטה - מה גובר ועדיף על מה, הרוב או הקרוב.","125","","2629","True","True","False","","188","212.76.100.140","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48868","48848","אולי תשובות לכבודו >>>","15/02/17 09:41","יט שבט","תשע"ז","09:41","אבי גרינבלט","א. הריטב"א נוגע בשאלה מדוע הוכרע כרוב אם שתי ההכרעות מדאורייתא ועונה כי יתכן וההכרעה כרוב היא כעין "גמרא גמירי לה".
ב. יש הסוברים כי הרוב אינו מכריע את הספק אלא מבטל אותו היינו הרוב מבטל את המיעוט כמי שאינו וממילא ברור למה רוב עדיף על פני קרוב "שרק" מברר את המציאות.","539","","2628","True","True","False","","118","81.218.132.64","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48864","48853","במחילה: דבריך סותרים זה את זה","15/02/17 08:01","יט שבט","תשע"ז","08:01","אליצפן","1. לא היה מאגר מידע של מספר התושבים המדוייק בכל ישוב - אז איך מחשבים רוב?

2. מדידה עושים כאשר צריך למדוד. ואם צריך למדוד בין שובך לשובך כמה אמות יש אז ימדדו. כמה מאמץ צריך למדוד מרחקים קצרים כאלו?

3. לימוד מתמטיקה - אם רק תראה איך היה בנוי עולם המטבעות (שלא היה עשרוני), עולם הנפחים כאסקל"ב יגוד"ו שלא לדבר על המרחקים אזי מה זה לחשב רוב או קרוב.

4. איך "הלכה פשוטה" פותרת גזל? אם זה שייך לפלוני למה שיזכה בזה אלמוני. הנה דוגמה: שני שובכים מרוחקים זה מזה פחות מ-50 אמות. באחד יש 145 גוזלים ובשני 139. נמצא גוזל במרחק 5 אמות משובך (139) שהם 23 אמות משובך (145) למה יזכה בו בעל שובך 145 ולא בעל שובך 139?

הרי משקלו הסגולי של "הרוב" במקרה כזה נחות מה"קרוב" בצורה בולטת!","502","","2628","True","True","False","","276","85.64.155.28","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48866","48864","תשובות","15/02/17 09:31","יט שבט","תשע"ז","09:31","דוד כוכב","1. באומד - "כשם שתרומה גדולה ניטלת באומד" (מסכת ביצה דף יג ע"ב). קל לראות איזו עיר גדולה יותר. קשה לדעת את היחס שביניהם. דוגמה: איזו עיר גדולה יותר ת"א או פ"ת? באיזה יחס?

2. זה אכן מאמץ קל. רוב וקרוב זה ענין כללי ולמדידות ארוכות נצרכת מקצועיות.

3. חישוב עודף במטבעות של אחד לשש אינו קשה מחישוב במטבעות של אחד לעשר. כפל בשברים קשה הרבה יותר.

4. וכיצד תקבע בכל מקרה אם המצב הוא "בצורה בולטת" או אם לאו? אין נוסחה של שקלול שיכלו באופן מעשי להשתמש בה, לכן משתמשים בכלל שיתן את התשובה המדוייקת ביותר ברוב המקרים. אמנם מדין הנהו זיקי דחמרא שהתיר רבא בדף כד סוף ע"א משמע שדיין מובהק רשאי לאמוד כיצד לחשב את הסטטיסטיקה במקרה הספציפי שלו.","125","","2628","True","True","False","","174","212.76.100.140","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48888","48868","סברה נוספת","15/02/17 17:15","יט שבט","תשע"ז","17:15","דוד כוכב","אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת (שמות כג, ב) נטיה - משמעה הכרעה למרות שיש משקל נגדי, והוא הקרוב.","125","","2628","True","True","False","","152","212.76.100.140","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב",""),new Message("48889","48888","נא' בחד טעמא/ שמא","15/02/17 17:32","יט שבט","תשע"ז","17:32","אור חדש","","458","","2628","False","True","False","","67","213.151.53.59","0","48848","בבא בתרא|כג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);