var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48837;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48837","0","הרב אביגדור, אפשר הרחבה לנושא האנטומיה","14/02/17 11:21","יח שבט","תשע"ז","11:21","אור חדש","של נרתיק האשה וסברת הראשונים בזה?
בעז"ה אוסיף ע"ז ביאור מתיישב על הלב בדברי הגמ'","458","","2631","True","True","False","","704","213.151.53.59","0","0","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48841","48837","תודה על ההזמנה","14/02/17 15:59","יח שבט","תשע"ז","15:59","אביגדור","לצערי איני בקי בפרטי הסוגיה.
אבל אוכל להקדים באופן כללי יותר כמה נקודות שיקלו על הקשיים באי ההתאמה שנראית לעיתים בין הסוגיות למציאות הידועה לנו. דומני שהקדמות אלו חשובות לא פחות מהסוגיא עצמה.

א. רוב הראשונים והאחרונים (ובראשם הרמבם ורב האי גאון) כתבו שחזל קיבלו בסוגיות המדעיות ידיעות מחכמי המדע של זמנם, ולכן יתכן שיפלו בהן טעויות.

ב. תחום הרפואה, פיגר מבחינה היסטורית יותר מכל תחומי המדע האחרים. גם אלו שכבר ידעו לחזות ליקויי חמה ולבנה ואת מיקומם של כוכבי הלכת השונים, עדיין התלבטו האם למוח יש תפקיד חשוב בגוף או שהוא די מיותר. הסיבות לפיגור הזה הן בעיקר משום שבכל התרבויות והדתות היו בעיות בלנתח מתים, עאכו"כ לנתח חיים (הרי ניתוח של מת לא יכול ללמד כיצד המערכות פועלות). ביוון היו שכן עסקו בלנתח מתים, ויתכן שאחד מהן (הרופילוס) אף עשה זאת לגבי חיים...

ג. בכל הדורות היה עיסוק רב בענייני הפוריות והרבייה. עם זאת הסברות שלהן פעמים רבות לא התאימו למציאות. חשוב לזכור שסקרים רפואיים רציניים לא נעשו אז, ולכן גם לגדולי חכמי יוון השתרבבו אמונות עממיות, ולפעמים הם הסתייגו מהן. גם ניסויים לא היו תמיד מקובלים, ובתרבות העתיקה פעמים רבות שלא התייחסו לתוצאותיהם.

ד. בכל הסוגיות המדעיות, דברי חז"ל, הן אלו שמתאימים למציאות והן אלה שלא - מקבילים בעיקרון לדעות שרווחו בזמנם, בפרס בבל יוון מצרים ועוד. העקרונות המדעיים בחז"ל מתאימים בעיקר למדע הבבלי-פרסי, אך פרטים רבים התקבלו מכל העמים.

ה. בתחום האנטומיה, כלומר ההתייחסות לאברים, חז"ל בכמה וכמה סוגיות הקדימו אף את היוונים. יש מי שאומר שהם קיבלו זאת מהרופילוס (היווני) מאלכסנדריה, "אבי האנטומיה" שעסק במיוחד בתחום זה ובניתוחים.

ו. בתקופת הגאונים והראשונים, בכל התחומים המדעיים, ישנו חילוק בולט מאוד בין הארצות שבשליטת המוסלמים (ספרד, המזרח התיכון, צפון אפריקה, סיציליה - ובהשפעתה גם איטליה) לבין ארצות שבשליטת הנוצרים (רוב אירופה).
למוסלמים היו את ספרי היוונים (מתורגמים לערבית, פעמים רבות המתרגמים היו יהודים כיוון שהם היו בקיאים בתחילת ימי הביניים בשפות רבות), לעומת האירופאים שברוב ימי הביניים לא הגיעו אליהם ספרי היוונים.
זה גרם לכך שהמוסלמים ידעו את תגליותיהם של היוונים, ואף התקדמו. האירופאים היו בורים בכל תחומי המדע.

ז. הדבר השפיע מאוד גם על הראשונים באזורים הנ"ל. זה בולט במיוחד בכל סוגיות אלו בין הרמב"ם לבין רש"י ותוס'. אך גם בשאר הראשונים (יוצא מן הכלל הוא הרלב"ג ואביו שחיו באירופה והיו בקיאים בכתבי היוונים).
חשוב לציין שהרמבם כתב ספרים רבים ברפואה, ובהם רואים באופן ברור שהוא מסתמך ברוב דבריו על חכמי יוון. בראשם גלינוס והיפוקרטס שהקדיש לכל אחד מהם ספר בפני עצמו. (מה שייחד את הרמבם בתחום זה הוא שהיתה לו מעט ביקורת על גלינוס, בניגוד לתקופתו. וכן שהוא עסק גם בנפש וברפואה מונעת).
הבדל זה בולט גם בתחום הרפואה. בארצות האסלאם, ובעיקר בספרד ואיטליה (שאמנם היתה נוצרית אך הושפעה משכנתה סיציליה) גדולי ישראל רבים היו רופאים, ובראשם רבי שבתי דונולו. בארצות אירופה בד"כ גדולי ישראל לא עסקו ברפואה.

ח. ועכשיו ניכנס קצת יותר לתחום: הסוגיות בענייני רביה, שחלקן נראות לנו לפעמים תמוהות, מקבילות לדעות שרווחו אצל היוונים ועוד: הזרע בא מהמוח, עובר הנולד לחודש השמיני לא יחיה (ואל ישיאוך אלה המנסים להסביר שזה נכון מבחינה מדעית), דם נידה הוא הזרע של האשה, דעה שדם נידה הופך לחלב ולכן בזמן ההנקה אישה לא רואה דם נידה, עובר חי מארבעים יום (אפשר ליישב זאת עם המציאות בערך) וי"א שנקבה מיום שמונים (אצל היוונים: תשעים), אשה מתעברת סמוך לוסתה (לא מתאים לידוע לנו היום), מחלוקת האם עובר נוצר מטבורו או מראשו, העובר מקבל מהאבא את אבריו הלבנים ומהאמא את האדומים - כל אלו נמצאים אצל חכמי יוון.","571","","2631","True","True","False","","206","212.76.118.5","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48842","48837","המשך קצר","14/02/17 15:59","יח שבט","תשע"ז","15:59","אביגדור","ט. גם בסוגיא דידן רואים את ההבדל בין הרמבם לרשי ותוס'. החתם סופר (נידה יח. ד"ה כאן) והאבני נזר (יו"ד סי' רמ אות כ) הכריעו לגבי מבנה החדר והעליה וכו' באישה כרמב"ם (איסורי ביאה פ"ה מ"ג) נגד רש"י ותוס' – בגלל שדבריו מתאימים לחכמי וספרי הניתוח והטבע. וכן כתב המגיד משנה שם שהרמב"ם ביאר זאת ע"פ בקיאותו בחכמת הניתוח.

כתבתי בקצרה ולא פירטתי מקורות - המקורות לכל הנ"ל ועוד בשני המאמרים
הידיעות המדעיות של חזל - מקורן ותוקפן
http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=363
באהלי שם - האם יסודות המדע היווני התקבלו ע"י חז"ל והראשונים
http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=440","571","","2631","True","True","False","","191","212.76.118.5","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48856","48837","אנטומיה על קצה המזלג","14/02/17 22:28","יח שבט","תשע"ז","22:28","סיפורים קצרים על הדף","האגן של האשה קצת יותר רחב משל הגבר
הוא מכיל בשונה מאצל הגבר את הרחם שיושב מאחורי ומעל כיס השתן
הרחם יורד מאחורי כיס השתן ומתחבר לוג'ינה שמכוסה רירית ורדרדה
הוג'ינה נמשכת עד לפתח הקדמי של האשה למטה
הרחם עם הוג'ינה נמצאים בין שלפוחית השתן שנמצאת מקדימה
למעי הגס שנמצא מאחוריו
כיס השתן נמשך עם צינורית דקה שנפתח בצד הקדמי של הוג'ינה
השחלות נמצאות בצדדים, מתחברות לחצוצרות, מין צינורות שנשפכות
משני צידי הרחם,
האשה מדממת בגלל שהביצית שיצאה מאחת השחלות לא הופרה בזרע של גבר, אז הדופן של שריר הרחם מאבד מהנפח שלו ומדמם, כי הוא התכונן לקלוט את הבצית והוא לא קלט אותה, דם זה הופך את האשה לנידה.

אשה יכולה לדמם מסיבות אחרות, חתך או פצע בנרתיק, דם בשתן שזורם לנרתיק, זיהום חיצוני, ועוד


https://www.erler-zimmer.de/shop/fr/modeles-anatomiques/organes-structures/organes-reproducteurs/plancher-pelvien-et-organes/8015/bassin-feminin-en-coupe-mediane","599","","2631","True","True","False","","143","176.12.138.175","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48871","48841","הערות לסעיף ח'","15/02/17 14:23","יט שבט","תשע"ז","14:23","אליעזר מ ש","1] כתב:"עובר חי מארבעים יום" -ובכן זה לא מדויק שכך אמרו חז"ל ,עי' במסכת סנהדרין צא: אמר לו אנטונינוס לרבי נשמה מאימתי ניתנה באדם וכו' והמסקנה שם שאמר רבי דבר זה לימדני אנטונינוס -שנשמה ניתנה באדם משעת פקידה -כלומר מתחילת ההריון. [ואכן בשו"ת תשובות והנהגות ובעוד מקומות מביא מכאן ראיה שאיסור הריגת עובר הוא מן התורה מתחילת ההריון]מארבעים יום נגמרת יצירת ההתחברות של הנשמה עם הגוף. ומתחיל להראות כבן אדם קטנטן.
2]כתב: "וי"א שנקבה מיום שמונים" - אין הכוונה שמתחילה לחיות מיום שמונים, אלא שצורתו כנקבה מיום שמונים.[ לדעת רבי ישמעאל-וזה לענין טומאת יולדת]
3] כתב:"דם נידה הוא הזרע של האשה"-ובכן דם נידה אכן מהביצית של האשה שהיא הזרע שלה עם דם מרירית הרחם.
4] ויש לציין שבתורה כתוב "אשה כי תזריע וילדה זכר" וכו' וזה היה אז לא ברור לחכמי אומות העולם, או לא לכולם. שהרי אריסטו טען שהאדם נוצר מזרע האב, והאשה רק מסייעת, כמו גרעין של תפוח שנטמן באדמה -ןמכאן הביטוי: "אמא אדמה" ]ןחז"ל הדגישו שהאב והאם שותפים שווים בגוף האדם . ומה שאמרו אביו מזריע לובן - כי שכבת זרע של האיש לבנה -או קרוב לזה. ומה שאמרו אמו מזרעת אודם- כי הביצית של האשה היא ורדה אדמדמה קצת . כך שבזה גם אמרו נכון. ויתכן שדברו לענין יותר דומיננטיות תורשתית של האב באברים מסויימים,ושל האם באברים אחרים, בדרך כלל. וכעין מה שאמר שקלסתר פנים בא מהאב, וידוע בחוש שגם האם משפיעה .","610","","2630","True","True","False","","238","132.74.58.78","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48844","48842","מה עניין הלול של הרמב"ם במציאות?","14/02/17 16:09","יח שבט","תשע"ז","16:09","אור חדש","המעיין יראה שלדעת חכמים אשה יכולה לראות דם בכד' חודש ללידתה (ולא כרש"י שהוא המקור לכך שיש סילוק דמים ביולדת, דבר שלא הוזכר בדעת חכמים וחלוק במציאות על דברי תנאים שונים)","458","","2631","True","True","False","","137","213.151.53.59","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48845","48844","איני יודע להשיב בעניין הלול של הרמב"ם","14/02/17 16:17","יח שבט","תשע"ז","16:17","אביגדור","בעניין דם נעכר, בפשטות מובן כרש"י מהגמרא בכורות ו: שלמ"ד דם נעכר יש בחלב בעיה של היוצא מן הטמא, ומותר רק בגלל חידוש.
כך לפחות הבנתי, וכך בוודאי הבין רש"י.
אם תמצא במי מהראשונים שכותב במפורש אחרת, אשמח מאוד לשמוע
(ברב שטיינזלץ ניסה להסביר שהחלב נוצר מנוזלי הגוף שבדם. זה נכון בתור המשפט, אבל בוודאי לא מבאר את הסוגיא)","571","","2631","True","True","False","","184","212.76.118.5","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48846","48845","חוזר בי","14/02/17 16:22","יח שבט","תשע"ז","16:22","אור חדש","אכן סברת ר"מ בפשטות כרש"י, עיקר הטענה על דעת חכמים ולהלן הראיות:

א. לרש"י הטעם לדין כל ארבעת הנשים הינו אחד "סילוק דם" ואילו הגמרא אומרת זאת רק ביחס לנחבאת ומעוברת ואילו ביחס ליולדת ישנו ניסוח אחר "אבריה מתפרקין, ואין נפשה חוזרת עד עשרים וארבע חדש", קשה למה לא נאמר בגמרא שלשיטת חכמים הלידה מסלקת דמים לכד' חודש?
ב. לרש"י יוצא שיש מחלוקת במציאות בין ר"מ לחכמים בדבר שמאד קל לבררו- האם אשה שלא מניקה מקבלת ווסת בשנתיים הראשונות או שמא היא מסולקת דמים לחלוטין כל אותו זמן, דבר זה קשה לקבל כיוון שזה דבר שניכר לכל אדם.
ג. לדעת רש"י יוצא שלר"מ הנקה= סילוק מוחלט של הדם, ואפילו לאחר ד' שנים! אם המציאות היא אכן כזאת בזמן חז"ל למה חולקים חכמים על ר"מ לאחר כד' חודש?
ד. באיזו אשה נאמר הדין של "דמי טהרה", אומנם לר"מ ניתן להעמיד באשה שלא מניקה לאחר לידת בנה אך היכן רמוז עניין זה בתורה ובחז"ל ?!? ולדעת חכמים מה נאמר?
ה. המציאות המוכרת לנו מתאימה הרבה יותר למציאות המתוארת בשיטת ר"מ וכן מעידים הראשונים שכך המציאת גם בזמנם, שאשה שלא מניקה ווסתה חוזר סמוך לזמן הלידה, וקשה לקבל שחכמים , הטור והשו"ע פוסקים לפי מציאות שאינה מוכרת לנו כלל ונוטשים לחלוטין את שיטת ר"מ למרות שמציאותו דווקא כן מתאימה לנשותינו.
ו. מכח השאלה הקודמת נאלצו הפוסקים האחרונים לשנות מההלכה ולפסוק למעשה כר"מ בניגוד להכרעה הפשוטה שהלכה כאן כחכמים וגם בזה לא הלכו לגמרי כשיטתו אלא רק לחומרא ובלא תלות אם מניקה תוך כד' חודש ולא לקולא במניקה. גרוע מכך, יוצא שקיבלנו הלכה שהיא מנותקת לחלוטין מהמסורת של חז"ל ופסיקת הראשונים!
ז. לרש"י גם דין זקנה ותינוקת תלוי בסילוק דמים אך בעוד שבזקנה זה מובן הרי שבתינוקת היה לנו לומר בדיוק להפך, שכיוון שראתה פעם אחת הרי שראייה זו הינה תחילת ראיותיה ולא יפסקו דמיה עד עת זקנתה ואילו חכמים מקילים בה ללא שום סברא כלל?","458","","2631","True","True","False","","187","213.151.53.59","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48859","48856","תודה. השאלה על תק' הראשונים והבנתם","14/02/17 22:48","יח שבט","תשע"ז","22:48","אור חדש","בימנו כמובן שואלים את גוגל","458","","2631","True","True","False","","106","213.151.53.59","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48880","48871","הקדמה לתשובות לטענותיך","15/02/17 16:26","יט שבט","תשע"ז","16:26","אביגדור","לפני התשובות, אני חייב לפתוח בכמה כללים (לא אני המצאתי אותם, אלא ההיגיון הבריא). הכללים נאמרו לא רק לך אלא גם לי, אני מבטיח ב"נ לעמוד בהם, ראוי שגם אתה...
הנה הם:
א. אף אחד מאיתנו לא חוזר על אותה טענה שוב בתגובה חדשה. אין בזה תועלת. אם אתה סבור שלא עניתי על דבריך, הער על כך. אם עניתי, תשובה ראויה, קבל אותה. אם לא, תודיע. אבל אל תעתיק את טענותיך שוב.
ב. מביאים מקורות מהימנים לטענות. "היתה כזאת דעה באלכסנדריה" זה לא מקור מהימן, ולכן גם לא מצאת אותה עד היום, כנראה.
ג. מעיינים בגמרות לפני שממציאים בהם פשט שלא נכנס בהם כלל.
ד. כל אחד מאיתנו אמור לדעת מה הוא טוען, ולא להתבלבל באמצע הדיון ולטעון שבעצם הוא מההתחלה אמר להיפך.
ה. משתדלים לטעון טענות הגיוניות שרלוונטיות לדיון.
ו. לא מביאים דעת יחיד או יחידים בתור דעת כולם. ממילא, א"א "להוכיח" שזה הפשט בגמרא, מכך שמצאת מישהו שטוען כך, בזמן שראשונים אחרים כתבו אחרת.","571","","2630","True","True","False","","170","213.151.41.217","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48886","48871","ועכשיו לדיון ענייני","15/02/17 16:58","יט שבט","תשע"ז","16:58","אביגדור","שים לב שאני מתייחס לכל דבריך ע"פ המספור שלך, אני לא "שוכח" אף אחת מטענותיך.

1. ראשית, אתה צודק שהציטוט המדויק הוא "העובר נוצר" או "נגמר", כלשון המשנה והגמרא נידה ל.-ל: לנידון המדובר - התאמה בין דברי חזל לדברי הגויים - אין כמובן משמעות לתיקון זה.
עם זאת, כיוון שהדבר העיר בך מחדש את סוגיית ההפלות (שכמובן אינה העניין כאן), אז דע ששוב אתה מתבסס על דעות מסוימות כאילו שאין חולק עליהן וכאילו שהן גמרא מפורשת שמסקנותיה מקובלות על כולם. לשון המאירי שם היא "ואף לענין הטבע יש אומרים שלא נאמר כן אלא לענין רוח חיים שאינו נתן בנקבה עד שמונים יום ולזכר לארבעים". אתה לא צריך להזכיר לי שיש דעות אחרות, אבל כנראה אני צריך להזכיר לך שיש את דעת המאירי...
כמו"כ אני מעתיק לך מאנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך הפלה (המחבר הוא אחד המבינים ביותר בתחום הרפואה והלכה, שמלקט מכל הדעות וכו'): "עד ארבעים יום - לפי הגמרא, עובר עד ארבעים יום הוא מיא בעלמא. יש מהפוסקים הסבורים, שלעניין הפלה יש קולא רבה בעובר עד ארבעים יום, ואין איסור להפילו, או שהוא סניף להיתר הפלה". (כמובן שלהלכה יש לשאול רב הבקיא בהלכות אלה) שוב, אני יודע שיש דעות אחרות, אבל צריך לזכור שהפשט בגמרא לא מחויב כדבריך.

2. כנ"ל. לא הבנתי למה היית צריך לחזור על זה גם בנקבה.

3. המשפט שכתבת לא מדויק פעמיים: רוב הראשונים לא דיברו על ביצית אלא במפורש על הדם. גם ההסבר של ביצית לא מתיישב מבחינת המציאות.
אעתיק לך שוב מאנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך זרע: "מרבית הראשונים זיהו את 'זרע' האשה עם דם נידה, וסברו שיש לאשה יכולת הפעלה של 'הזרע' שלה... וכן כתבו מהאחרונים, שזרע האשה היינו דם נידה, שבא לפעמים על ידי חימוד. אכן דעות אלו קשות להבנה מבחינה רפואית, שכן לפי הידוע לנו כיום, אין כל שייכות בין דם הנידה ליצירת העובר, ועל כן קשה מה שייך השחתה על דם נידה, וכן קשה שדם נידה ממילא הולך לאיבוד, ואין לאשה שליטה רצונית על כך..... אכן גם לדעות שהסבירו את 'זרע' האשה שהיא הביצית, והיא החומר הפורה באשה המקביל לזרע באיש, ולפי ידיעותינו ברפואה כיום, עדיין קשה הדין של איסור השחתת 'זרע' האשה, שכן מה שייך השחתה והזרעה מכוונת מצד האשה, כאשר מדובר בתהליך טבעי, ולא תלוי ברצונה של האשה"

4. בפשט הפסוק "אשה כי תזריע" אין שום ידיעה מדעית מיוחדת. אדרבה, המושג של זרע האשה בכלל לא ברור, כדלעיל.
אני מעתיק לך שוב מאנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך זרע: "היו שתי תיאוריות בעבר[12]: האחת סברה, שאמנם האשה אף היא תרמה זרע, אלא שמהותו המדוייקת לא היתה ידועה, היתה הנחה שהוא דם הווסת, ושמקורו ברחם. זו היתה דעתם של היפוקרטס ושל גלינוס[13]. השניה סברה, שאין לאשה כל תרומה תורשתית, אין לה 'זרע', ואין היא מספקת אלא את המצע להתפתחות העובר, ומצע זה הוא דם הווסת[14]".
דברי חז"ל והראשונים דלעיל מתאימים לדעת היפוקרטס וגלינוס (שהרמבם סמך עליהם מאוד ברפואה וכתב עליהם את הספרים "קיצורי גלינוס" ו"פרקי אבוקראט"). זה שאריסטו חשב אחרת, ושהיו לו עוד טעויות (שחלקן נמצאות גם בחז"ל ובראשונים, הבולטת בהן היא בריאה ספונטנית), לא רלוונטי לדיון.
הפשט שכתבת על דברי הגמרא על לובן ואודם מוכיח שלא טרחת לעיין בגמרא. אני מעתיק אותה - נידה לא. "אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים, ומוח שבראשו, ולובן שבעין. אמו מזרעת אודם, שממנו עור ובשר ושערות, ושחור שבעין". וזה כדברי גלינוס, וכן כתב במפורש מגן אבות (לרשב"ץ, מן הראשונים) על אבות פ"ג מ"א שדברי חזל אלו הם כדברי חלק מחכמי האומות.

אני הקפדתי על כללי ההיגיון בכתיבת התגובות,
עכשיו החלק שלך...
אם יש בדברי איזו טעות או חוסר הבנה כמובן אשמח שתכתוב זאת, אבל באופן הראוי, כנ"ל.","571","","2630","True","True","False","","196","213.151.41.217","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("49006","48871","ומחאה כוללת נגד המגמה למצוא כביכול :","24/02/17 09:37","כח שבט","תשע"ז","09:37","אליעזר מ ש",""טעויות" בחז"ל- מגמה לא נכונה . וגם יש תשובות לטיעונים השונים שמעלה במאמרים שהביא על הידיעות המדעיות בחז"ל. ומה שאמרו למעשה, ומה שאמרו למסקנה, ודעת הכל או דעת הרוב ודאי נכון. ויש לפרש .","610","","2621","True","True","False","","174","147.236.34.10","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48897","48886","40 יום וגם מעשה שהיה","15/02/17 22:07","יט שבט","תשע"ז","22:07","סיפורים קצרים על הדף","אני לא מבין מה זה ארבעים יום
ארבעים יום ממתי, מהרגע שהזרע פגש את הביצית?
איך אפשר לחשב אתזה, זרע יכול לחיות כמה ימים בגוף האשה עד שהוא
נפגש בביצית, איך מחשבים את הרגע הזה,
הרופאים מונים היום את ההריון לפי המחזור האחרון וזה חישוב מאוד לא מדוייק
וגם 40 יום, מה זה, 24 שעות, מהשקיעה, ?

גם מבחינה אמבריולוגית כל זה אינו מובן לי, העובר מתהפך בשבוע השלישי, אפשר למנות תחילה או סוף שבוע השלישי, מה יש ביום הארבעים?

נראה לי אולי, שיום הארבעים הוא מספר שאול, כמו שאומרים ארבעים יום לפני יצירת הוולד הקב''ה מצרף זיווגים, ומשם המספר ארבעים נשאל.

ב

הפעם סיפור אמיתי!!

הגיעה אלי אשה פעם וסיפרה לי שהיא מאוד עצובה כי היא הפסיקה את ההריון שלה באמצע, היא סיפרה לי שהיא לא רצתה להפסיק ובעלה רצה, בגלל בדיקה רפואית שיצתה שלילית, היא לא סיפרה לי איזה בדיקה עשתה, אני משאר שעשו בדיקת מי שפיר, הלכו לרב מרדכי אליהו לשאול אותו, והורה להם לעשות הפלה, וזה היה בשלב הריון מתקדם,","599","","2630","True","True","False","","86","176.13.10.113","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48965","48886","יש דעות שאין לאשה אסור השחתת זרע שלה","19/02/17 18:26","כג שבט","תשע"ז","18:26","אליעזר מ ש","","610","","2626","False","True","False","","160","217.194.207.173","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48900","48897","אני משער שאינך מסתמך רק על דבריהם","16/02/17 03:06","כ שבט","תשע"ז","03:06","יהודי_קדום","ש"הלכו לרב מרדכי אליהו לשאול אותו, והורה להם לעשות הפלה, וזה היה בשלב הריון מתקדם".

אפשר בבקשה להבהיר יותר אם אכן באמת כך הורה להם הרב אליהו?

לפי מה שקראתי בפירסומיך כאן נראה לי שעליך להיזהר מאוד מכתיבה שיש בה השלכות הלכתיות, חוות דעת על חכמים, דוגמאות חולניות וכדו'. במקום להשיג רייטינג מפירסומים אלה תשיג ההיפך.
חבל כי יש לך כשרון מיוחד במינו להביא את הגמרא באופן סיפורי מיוחד. אני בטוח שאתה יכול לכתוב גם בלי דוגמאות בוטות ולאפשר לי להמשיך לקרוא מה שאתה כותב.","233","","2629","True","True","False","","231","46.116.239.22","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48904","48897","שתי הערות","16/02/17 09:17","כ שבט","תשע"ז","09:17","דוד כוכב","קורה שניתן לדעת את היום המדוייק, כאשר ההורים נפגשו רק ביום מסויים.

גם אני לא מאמין שהרב מרדכי אליהו הורה להפסיק הריון. גם במקרים שהיה נדמה שהמצב מאוד גרוע הוא לא היה רגיל לאפשר דבר כזה.","125","","2629","True","True","False","","144","212.76.100.140","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48907","48897","חוששני שהזלזול שלך אינו מבוסס כאן","16/02/17 09:37","כ שבט","תשע"ז","09:37","Almuaddib","1.
יום הארבעים דווקא יכול להתבסס מדעית. בערך בשבוע החמישי-שישי, פלוס מינוס, מתחיל לפעום לבו של העובר. אז מתחילה החלוקה של החדרים של הלב בעובר.

2.
זרע, בתוך גוף האשה, יכול להמשיך לחיות עד כ-5 ימים. זה שרופאים לא נוהגים לקבוע גיל מדוייק להריון, אלא לחשב החל מווסת אחרונה, נובע מכמה סיבות. בעיקר - כי זה קל, נוח, ומספיק טוב לצורך הטיפולים כולם. ניתן לבדוק גיל מדוייק של ההריון בבדיקות US של סקירת מערכות.

3.
גם אני מציע זהירות יתר בנושאים רגישים, ואכמ"ל.","107","","2629","True","True","False","","245","82.81.160.69","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48927","48897","לגבי שאלתך ממתי סופרים 40 יום","16/02/17 11:22","כ שבט","תשע"ז","11:22","אביגדור","ככל הנראה הכוונה מזמן הביאה (אמנם לא תמיד ניתן לדעת, אך לפעמים כן), וכמו שקדמוני.
כך משמע מהגמרא ברכות ס. "משלושה ועד ארבעים" - כמו ששלושה זה מהביאה, כך ארבעים.
וכן רש"י נידה ל. "יום ארבעים - לטבילתה".

לגבי הלשון שהבאת "ארבעים יום קודם יצירת הוולד" - לשון זו היא לשון נקיה לומר "זמן הביאה". כיוון שארבעים יום לאחר מכן נגמרת צורת הוולד.","571","","2629","True","True","False","","158","79.183.79.218","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48931","48907","יום ה 40 ???","16/02/17 11:36","כ שבט","תשע"ז","11:36","סיפורים קצרים על הדף","1 הלב נכנס לתוך העובר בשבוע השלישי בזמן שהוא מתהפך, הוא נכנס בתור שני צינורות שמאחדות לצינור לב אחד, בהמשך ביום ה 22 הוא מחולק לטבעות שיושבות אחת על השניה, ביום העשרים וארבע הטבעות הופכות לחדרים וביום ה25 הוא מקבל את הצורה הסופית שלו, תאי הלב מתחילים לפעום ביום ה 33 לכל המאוחר

2 אם זרע יכול לחיות עד חמישה ימים, אז אי אפשר לדעת את גיל העובר, גם אם ההורים הזדווגו רק פעם אחת, אלא אם כן מדברים על זיווג חוץ רחמי, מה שנוגד את הטבע

3 אני לא יודע איך אפשר לבדוק באולטרה סאונד את יום המדוייק, צריך להסביר לי,

4 בשפה האמבריולוגית מדברים על יום של 24 שעות מרגע ההזדווגות של הזרע בביצית, ומכיוון שאין דרך לדעת את הזמן המדוייק הזה, יום הוא תמיד בערך,

5 אין שום דבר מיוחד שמצויין ביום ה40 (על פי מה שקראתי) מעבר לתאי מזונפרוזוס שיוצרים את הכליות וגם הם נעלמים בהמשך, צורת העובר מתקבלת כבר בשבוע השלישי, ואיברים מסויימים כמו מערכת השתן והאיברים שלה מתפתחים אחרי יום ה40

אז מה מיוחד ביום ה40?","599","","2629","True","True","False","","86","79.176.66.79","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48932","48931","אז ככה:","16/02/17 11:44","כ שבט","תשע"ז","11:44","Almuaddib","את השלב המדוייק בו הלב מתחיל להתחלק לחדרים אצל העובר - הקדמונים לא ידעו.

את העובדה שבערך ביום הארבעים, זה המועד המוקדם ביותר בו העובר מתחיל תנועות קטנות - אנחנו יודעים היום היטב. זה, בנוסף למה שכתבתי למעלה.

כך שהקביעה של יום 40 - גם אם איננו יודעים על מה התבססה אצל חז"ל - אנו יודעים כי היא תואמת גם פרמטרים מודרניים המקובלים כיום - עיין בקישור כאן, כמו גם בקודמים שצורפו לעיל.","107","","2629","True","True","False","","258","209.88.198.77","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48933","48931","חלק מהתשובות","16/02/17 12:02","כ שבט","תשע"ז","12:02","אביגדור","2. ע"פ חזל הזרע יכול לחיות 3 ימים. אכן יש פה קושי מסוים, שהגמרא התייחסה אליו לגבי אורך ההיריון - נידה לח., שהריון יכול להיות רע"א רע"ב או רע"ג יום, כיוון שא"א לדעת מתי הזרע נקלט (רש"י). באמת צ"ב מדוע לא נקטו כך גם לגבי ארבעים יום.

3. למיטב ידיעתי, בימים הראשונים של ההריון כל העוברים מתפתחים בקצב זהה. לכן אפשר למדוד את אורכו בUS ולפי זה לדעת מה גילו המדויק בימים
(למיטב ידיעתי זה לא נכון בUS של סקירת מערכות, שהוא מאוחר יותר, ואז כבר כל עובר גדל בקצב אחר)

5. אצל פליניוס (רומאי שליקט מדברי היוונים ועוד) מפורש שהעובר מתחיל לנוע ביו ה-40. כמובן שאין זו ראיה דווקא זו כוונת חז"ל.","571","","2629","True","True","False","","379","79.183.79.218","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א",""),new Message("48934","48932","בערך 40","16/02/17 12:17","כ שבט","תשע"ז","12:17","סיפורים קצרים על הדף","העובר לא זז עד השבוע השביעי
זאת אומרת היום ה49
כמו שכתבתי, אני חוזר, יש איברים שביום ה40 עדיין לא התמיינו
כמו מערכת השתן והמין
אין שום פרמטר מודרני שאני מצליח לקשר בין יום 40 להתפתחות העובר
אם הכל בערך, אז יום ה40 יכול להיות כל יום","599","","2629","True","True","False","","60","79.176.66.79","0","48837","בבא בתרא|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);