var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48329;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48329","0","ישר כוחך ששיברת","06/02/17 11:07","י שבט","תשע"ז","11:07","אבי גרינבלט","מד"ר בשמות מג מביא את הדבר כמשל
"מה עשה משה?
נטל את הלוחות מתוך ידו של הקב"ה, כדי להשיב חמתו.
למה הדבר דומה?
לשר, ששלח לקדש אשה עם הסרסור, הלך וקלקלה עם אחר. הסרסור שהיה נקי, מה עשה? נטל את כתובתה מה שנתן לו השר לקדשה וקרעה. אמר: מוטב שתדון כפנויה ולא כאשת איש.
כך עשה משה, כיון שעשו ישראל אותו מעשה, נטל את הלוחות ושברן, כלומר, שאלו היו רואין עונשן לא חטאו".
מה כוונת המדרש "הלך" , מי הלך ? הסרסור ודאי שלא שהרי עפ"י דברי המדרש הוא נקי , האם הסרסור הלך עם האשה שהיא עם ישראל והיא עצמה קילקלה עם אחר ? בנמשל , הסרסור הלך אל האשה עם הכתובה ולא הלך עם האשה . אולי בזמן שהוא הלך אל האשה , היא קלקלה עם אחר.

אודה על הבהרת דברי המדרש","539","","2645","True","True","False","","893","81.218.132.64","0","0","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48332","48329","לענ"ד:הלך (הסרסור) ו(ראה ש)קלקלה עם אחר.","06/02/17 11:22","י שבט","תשע"ז","11:22","דביר","","617","","2645","False","True","False","","88","195.60.235.91","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48333","48332","א"כ , ברוך שכיוונתי לדעתך....","06/02/17 11:28","י שבט","תשע"ז","11:28","אבי גרינבלט","","539","","2645","False","True","False","","152","81.218.132.64","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48337","48333","ברוך שכוונת למדרש הגדול","06/02/17 11:51","י שבט","תשע"ז","11:51","דביר","מדרש הגדול: "ואשברם לעיניכם, כבר צפה הקב"ה מקודם שעתידין הלוחות להשתבר, לפי כך בשעה שנתן תורה לישראל, היו מלאכי השרת שמחים והקב"ה צועק, אמרו לפניו, רבונו שלעולם, מפני מה אנו שמחים ואתה צועק, אמר להן שאני יודע מה יהיה בסוף הדבר,
משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שנתן בתו לאחד מגדולי מלכות, והתנה עמו, ואמר לו, אתה יודע שמלך אני ובתי רכה וענוגה היא, ורוח רעה אינה יכולה לסבול, אל תעש בסחורת רבב ונפט, שמא יפול עליה, ואל תעסוק בדבר עבירה שבתי שונאה. כך קיבל עליו כל התנאין הללו, ומסר בתו לשושבינין, כיון שהביאוה והעמידוה בחצר החיצונה, ראה חתנו שלמלך שזונה יושבת בחיקו, אמר כל אחד מהן לחבירו, מה נעשה, אם אנו מחזירין אותה לאחוריה, היא אומרת לאביה והורג לאהביו, אלא נשחוט אותה.
אף כשנתן הקב"ה תורה לישראל מסרה למשה, מצא את ישראל משתחוים לעגל, אמר מה אעשה, אם אני מחזיר לוחות לאחוריהן, הקב"ה כועס והורג את ישראל, אלא אשבר אותן, לכך נאמר ואשברם לעיניכם
". (דברים ט יז)","617","","2645","True","True","False","","112","195.60.235.91","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48339","48337","תודה רבה ויש"כ !","06/02/17 12:08","י שבט","תשע"ז","12:08","אבי גרינבלט","","539","","2645","False","True","False","","113","81.218.132.64","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48340","48339","ועדיין קשה, וכי לא קלקלה בהיותה פנויה?","06/02/17 12:24","י שבט","תשע"ז","12:24","Almuaddib","לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְשַׂר שֶׁשָּׁלַח לְקַדֵּשׁ אִשָּׁה עִם הַסַּרְסוּר, הָלַךְ וְקִלְקְלָה עִם אַחֵר, הַסַּרְסוּר שֶׁהָיָה נָקִי מֶה עָשָׂה נָטַל אֶת כְּתֻבָּתָהּ מַה שֶּׁנָּתַן לוֹ הַשַֹּׂר לְקַדְשָׁהּ וּקְרָעָהּ, אָמַר מוּטָב שֶׁתִּדּוֹן כִּפְנוּיָה וְלֹא כְּאֵשֶׁת אִישׁ.


והלוא כאשר מגיע השליח (=הסרסור), עדיין לא קידש את האשה עבור השר - השולח. כלומר, כאשר קלקלה - אכן היתה פנויה. מה לי קרע כתובתה, מה לי לא קרע, בכל מקרה - פנויה היתה כשקלקלה!","107","","2645","True","True","False","","188","82.81.160.69","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48342","48340","כבודו רוצה שמ"ר ישנה את המציאות שקלקלה?","06/02/17 12:33","י שבט","תשע"ז","12:33","דביר","","617","","2645","False","True","False","","75","195.60.235.91","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48343","48340","אולי לקילקול כזה יש כפרה ע"י פרה אדומה","06/02/17 12:34","י שבט","תשע"ז","12:34","אבי גרינבלט","היות ואירע לפני הקידושין - קבלת הלוחות","539","","2645","True","True","False","","137","81.218.132.64","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48384","48340","בשטר הכתובה היו גם מקדשין - הוי לי לאנתו","07/02/17 00:34","יא שבט","תשע"ז","00:34","דוד כוכב","מסכת בבא מציעא דף קד ע"א; (ותוספתא כתובות (ליברמן) פרק ד הלכה ט) :
"אנשי אלכסנדריא היו מקדשין את נשותיהם, ובשעת כניסתן לחופה באין אחרים וחוטפים אותם מהן, ובקשו חכמים לעשות בניהם ממזרים. אמר להן הלל הזקן: הביאו לי כתובת אמכם. הביאו לו כתובת אמן, ומצא שכתוב בהן לכשתכנסי לחופה הוי לי לאינתו, ולא עשו בניהם ממזרים".
התנאי שנכתב בכתובה קבע את מועד חלות הקידושין.

מסכת כלה רבתי פרק ג הלכה טו:
"וירא ישראל את בני יוסף ויאמר מי אלה, אטו עד השתא לא ידע מאן נינהו?! אלא דשייליה אם לא איתילידו בכתובה, וכיון דאחזייה כתובה, אתייתבא דעתיה, ונשקינהו בדיל יוסף".
כלומר שהם בני נשואה בכתובה וקידושין כדין, ושניהם מוזכרים רק בכתובה. ורש"י בחומש (בראשית מח, ח-ט) פירט והפריד ביניהם: "ויאמר מי אלה - מהיכן יצאו אלו שאינן ראוין לברכה. בזה - [הראה לו] שטר אירוסין ושטר כתובה".","125","","2644","True","True","False","","356","213.151.59.236","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48345","48343","וכי נטמאה בטומאת מת???","06/02/17 12:52","י שבט","תשע"ז","12:52","Almuaddib","איזו כפרה אתה רוצה לכפרה?

זו נכשלה בבעילת זנות. אין כאן לא אשת איש ולא טומאת מת.

מעשה יפה - ודאי שלא היה כאן, אך במה מועילה קריעת הכתובה? היא לא היתה אשת איש גם אם הכתובה הזו נותרה שלמה, שהרי טרם נתקדשה לאיש!","107","","2645","True","True","False","","198","82.81.160.69","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48346","48345","לענ"ד- שלא יתבזה המלך","06/02/17 13:19","י שבט","תשע"ז","13:19","דביר","שיש לו קשר כתוב כלשהוא לכזו...
ועוד, שאחרת היו האומות מניפים כתובה זו- עם תאריך- ומוכיחים בכך כי ח"ו היה כאן מקח טעות וגם הוא הענישם ח"ו מידה כנגד מידה והחליפם באחר...","617","","2645","True","True","False","","87","195.60.235.91","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48359","48345","תבוא האם ותקנח צואת בנה","06/02/17 15:43","י שבט","תשע"ז","15:43","אבי גרינבלט","","539","","2645","False","True","False","","396","2.53.150.55","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48364","48359","מדובר בקידושי עגלה, בת הפרה?","06/02/17 16:12","י שבט","תשע"ז","16:12","Almuaddib","נבצר מבינתי היאך גררת מהרפת את הפרה האדומה לכאן.","107","","2645","True","True","False","","217","82.80.33.78","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48369","48364","פרה אדומה נועדה לכפר על חטא העגל","06/02/17 18:00","י שבט","תשע"ז","18:00","אבי גרינבלט","על שאלת כבודו שהרי הבת היתה פנויה ומה מעלה או מורידה קריעת הכתובה , הבאתי הוו"א שאולי היות ומעשה העגל היה טרם נתינת הלוחות וכעין טרום נתינת הכתובה , ניתנה פרה אדומה לכפרה ואילו היה החטא לאחר קבלת הלוחות , שמא חלילה לא היתה ניתנת כפרת פרה אדומה.
בהחלט אינו קשור טהרת מטומאת המת , אלו דברי המדרש.
"... ומה צוה הקב"ה להביא פרה אדומה, לכפר על מעשה העגל, משל לולד שטינף לחצר המלך אמר המלך תבוא אם זה הולד ותקנח צואת בנה, כך אמר הקב"ה תבוא פרה ותכפר על מעשה העגל"","539","","2645","True","True","False","","296","95.86.72.27","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48393","48384","ועדיין - לא היו הקידושין ולא חלו","07/02/17 10:50","יא שבט","תשע"ז","10:50","Almuaddib","שהרי לא מסר עדיין את הכתובה אפילו.","107","","2644","True","True","False","","167","82.81.160.69","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48422","48393","בכדי שלא יחולו לא על עמ"י ולא לאומות","07/02/17 14:06","יא שבט","תשע"ז","14:06","דביר","והרי לא ניתן להחזיר שפע-מתנה-תורה היורד מן השמים. בפרט בהגיע לעולם המעשה- נכתב על חומר גשמי. במצב כזה היה יכול להילקח ע"י אחרים הראויים ח"ו יותר.
לכן הפתרון הטוב ביותר היה שבירת הכלי הגשמי כשהרוחניות חזרה למקורה (דומה ליציאת נשמה מן הגוף) וכך אפשר לתקן את הכלי-עמ"י +הלוחות, והקב"ה יחזיר הנשמה לגוף בלוחות שניות.
אגב, גם במתן תורה הכלי-הגוף של עמ"י לא הכיל את הקדושה ופרחה נשמתם והוחזרה...","617","","2644","True","True","False","","92","213.8.158.244","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48453","48393","כאן יש כמה אפשרויות","07/02/17 20:43","יא שבט","תשע"ז","20:43","דוד כוכב","או שכן מסר לה כבר, או לאביה והיא קטנה.
או שנעשה על ידיה שליח קבלה לזכות לה.
או שאכן לא נתקדשה, והשמיד מהרה את השטר כדי שתדון כפנויה - בצדק, ולא כאשת איש - כי יחשבו שכבר ניתן לה.","125","","2644","True","True","False","","168","213.151.59.236","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48531","48453","המממפפפפף","08/02/17 12:02","יב שבט","תשע"ז","12:02","Almuaddib","או שכן מסר לה כבר, או לאביה והיא קטנה.

אם כן מה הועיל בקריעתו? היא כבר מקודשת!

וחזרת לשאלה המקורית, אם קלקלה לפני שנתקדשה, מה אכפת לנו, ואם לאחר שנתקדשה - מה הועילה קריעת הכתובה?


או שנעשה על ידיה שליח קבלה לזכות לה.


זה לא נכתב במדרש, אבל אפילו אם כך היה - שוב - מה תועיל הקריעה? הרי אם הוא שליח לקבלה, התקדשה ברגע בו הגיעו הקידושין לידיו שלו - עוד בטרם יצא לדרכו כדי להעביר לה את כתובתה. היא כבר מקודשת, וקריעת הכתובה לא משנה את העובדה הזו.


או שאכן לא נתקדשה, והשמיד מהרה את השטר כדי שתדון כפנויה - בצדק, ולא כאשת איש - כי יחשבו שכבר ניתן לה.


למראית עין אתה חושש? אבל מאחר ועדיין לא קידשה, איזו מראית עין יש כאן?","107","","2643","True","True","False","","204","82.81.160.69","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48546","48531","מדובר במדרש שהוא משל","08/02/17 13:44","יב שבט","תשע"ז","13:44","דוד כוכב","1. לא מועיל. הם מנסים לרמות את הציבור.

2. המדרש לא נכנס לפירוט כיצד נעשתה החלות. ההמשך כמו ב1.

3. כן, הם חששו רק למראית הכבוד הציבורי של המלך.","125","","2643","True","True","False","","157","95.86.115.84","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב",""),new Message("48550","48546","למזער נזקים. למה ח"ו 'לרמות את הציבור'?","08/02/17 14:02","יב שבט","תשע"ז","14:02","דביר","","617","","2643","False","True","False","","55","213.8.158.244","0","48329","בבא בתרא|יד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);