var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4824;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4824","0","אין שבת בתורה ??","04/11/10 15:34","כז חשון","תשע"א","15:34","מתפעל",""אמרו אין נדה בתורה אין שבת בתורה אין <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בתורה יכול יהו חייבין ת"ל ונעלם דבר ולא שתתעלם מצוה כולה".

ממש לא מובן. איך בכלל יתכן מצב שכל הסנהדרין טועים ומחליטים שאין שבת בתורה?
זה מצב שלא שייך בעולם כלל. מדוע צריכה התורה לתת לנו לימוד מיוחד על כך?

בהמשך אומרת הגמרא שהיחידים פטורים במקרה כזה כי זה: "זיל קרי ביה רב", והכוונה שאנחנו מצפים מכל יהודי הכי פשוט שידע שבי"ד טועה בדבר זה.
אז אם כל יהודי פשוט יודע שבי"ד טועה, איך יתכן שהם טועים???

זו גמרא מופלאה. לית נגר דליפרקינהו.

חשבתי אולי בדוחק שאולי נעמיד במקרה וכל הבי"ד התפקר רחמנא ליצלן, והיו רשעים וניסו להכשיל את עם ישראל במצוה כמו שבת.
אבל זה גם רחוק מאד מהשכל באותה מידה.","148","","4931","True","True","False","","1115","80.74.114.58","0","0","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4832","4824","מה הקושיה","04/11/10 21:15","כז חשון","תשע"א","21:15","דוד כוכב","אולי עדיף לנסח את שאלתך באופן מעט יותר 'למדני' - לשם מה נחוץ הפטור של 'לא שיעקר המצוה כולה', הרי ממילא קיים הפטור של 'זיל קרי בי רב הוא' שבהמשך העמוד, שכן שבת וע"ז מפורשים בתורה. (לגבי האופן הטכני כיצד הב"ד טועים ניתן לדמיין עשרות אפשרויות).

ואולי מדובר פה שאינם שוללים את עצם מצוות השבת אלא עוקרים אותה בפועל, כגון שאומרים שאינה קיימת אם אין ס' ריבוא, או ס' ריבוא בריבוע, או שאינה חובה בחורבן וכדומה.","125","","4931","True","True","False","","138","95.86.101.89","0","4824","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4864","4832","מה נפשך","07/11/10 08:12","ל חשון","תשע"א","08:12","מתפעל","אם יש לבי"ד הסבר טוב, כמו חורבן או ס' רבוא וכו', (או עוד עשרות אפשרויות כדבריך)
מדוע מצפים מיהודי פשוט לידע שהבי"ד טועה?","148","","4928","True","True","False","","172","80.74.114.58","0","4824","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4866","4864","אכן","07/11/10 08:41","ל חשון","תשע"א","08:41","דוד כוכב","לא מצפים שהיהודי הפשוט ידע שהבי"ד טועה.
הגמרא רק אמרה שבמקרה כזה אין הב"ד מביא קרבן, כי זו לא שגגה, זה יותר חמור.

בעניין האפשרויות כיצד זה קרה. יתכן גם כדבריך, שרשעים השתלטו על הסנהדרין. כשם שקרה שהצדוקים השתלטו על הכהונה ועבודת המקדש.
כך קרה שאחאב השליט את נביאי הבעל.
וינאי המלך (מסכת קידושין דף סו ע"א) השמיד את כל חכמי ישראל הפרושים והשליט את הרשעים בעצת 'איש לץ לב רע ובליעל'.
בדומה לכך במסכת גיטין דף סו ע"ב עוסקים במציאות שבית דין הגדול שבירושלים אינם יודעים לכתוב.","125","","4928","True","True","False","","106","212.76.102.160","0","4824","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4871","4866","ברשעים זה לא נכון","07/11/10 14:48","ל חשון","תשע"א","14:48","מתפעל","חוזרני בי.
למדנו כבר שאם הבי"ד היו מזידין, אין קרבן. רק בשוגגין.

מה שאמרתי לגבי מה שמצפים מהיהודי הפשוט לדעת, הכוונה מה שאומרת הגמרא (ד' ע"א) 'זיל קרי ביה' רב וברש"י מבאר שכל מי שתולה בבי"ד לא יכול לטעון לשוגג כי יכול לפתוח חומש ולראות שאסור לחלל שבת וכן הוא נחשב קרוב למזיד.
(אמנם ניתן היה לומר שרש"י מדבר על הדיינים שטעו אבל בפשטות מדבר על כל יהודי).","148","","4928","True","True","False","","149","80.74.114.58","0","4824","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4872","4871","הכוונה","07/11/10 15:40","ל חשון","תשע"א","15:40","דוד כוכב","כשהזכרתי שמדובר למשל ברשעים, אין הכוונה שגם הורו בזדון, ושכל מעשיהם בזדון. אלא שברור שאנשים כאלו קלים לטעות כל כך.

לשון הגמרא:
"אמר רב יהודה אמר שמואל: אין ב"ד חייבין עד שיורו בדבר שאין הצדוקין מודין בו, אבל בדבר שהצדוקין מודין בו - פטורין; מאי טעמא? זיל קרי בי רב הוא".
המדובר הוא איפא בב"ד.
לכן גם דברי רש"י עוסקים בב"ד ובדיין.
"זיל קרי בי רב הוא - דכיון דאפשר לו ללמוד ולידע לא הוי שוגג מעליא וקרוב למזיד הוי".","125","","4928","True","True","False","","130","212.76.102.160","0","4824","הוריות|ד ע"א",""),new Message("4874","4872","יתכן אבל לא בטוח","07/11/10 16:29","ל חשון","תשע"א","16:29","מתפעל","כך ראיתי במבאר של ש"ס לובלין שהבין שרש"י מדבר על כל אדם בישראל.
כי חייבין או פטורין כבר קשור למחלוקת תנאים מי המביא את הקרבן, הבי"ד או העם.
כמדומני להלכה פסקינן שהעם מביא ולא הבי"ד.","148","","4928","True","True","False","","150","80.74.114.58","0","4824","הוריות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);