var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48118;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48118","0","רבנן לא צריכי נטירותא - שרות בצבא","31/01/17 07:44","ד שבט","תשע"ז","07:44","אליצפן","בתלמוד בבבלי מסכת בבא בתרא (בדפים ז עמוד ב - ח עמוד א), נדונים פרטים רבים במה ניתן ובמה לא ניתן לגייס ממונית את רבנן (ת"ח) לצרכים ציבוריים.

מרוב הצרכים הם פטורים: למשל השתתפות בשמירה מפני גנבים,

אולם בדברים הקשורים לצורךנפש הם מחוייבים: "הכל לכריא פתיא, אפי' מרבנן. ולא אמרן אלא דלא נפקי באכלוזא, אבל נפקי באכלוזא, רבנן לאו בני מיפק באכלוזא נינהו.

מסכם ר' מנחם המאירי: (בית הבחירה למאירי מסכת בבא בתרא דף ח עמוד א): "אם לא היתה הוצאה זו בדמים לשכור פועלים אלא שיוצאים בני העיר לשם וחופרים הם בעצמם אין מכריחין תלמידי חכמים בכך שאין כבודם במלאכה פחותה כזו:

האם ראוי לגייס ת"ח לצבא שם יבצעו "באכלוזא" עבודות בזויות כגון: ניקוי שרותים, רחיצת כלים, סיוד מחנה, גרוז טנקים וכד'.

ואם נפטור אותם מעבודות אלו, האם ראוי שעבודות לא מכובדות אלו, תיפולנה על כתפי חבריהם לנשק?","502","","2643","True","True","False","","1045","85.64.155.28","0","0","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48125","48118","אינו דומה. באכלוזא=מיסוי.","31/01/17 16:07","ד שבט","תשע"ז","16:07","Almuaddib","חן מחדרו וכו' - כולל גם את רבנן. מאי חזית דדמא דידך סומק טפי?","107","","2643","True","True","False","","198","77.125.62.37","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48128","48118","הקריטריון האם אחרים עושים בעצמם או משלמי","31/01/17 16:49","ד שבט","תשע"ז","16:49","שלמה שטרסברג","מהגמרא עולה שעצם המלאכה גם אם היא מבוזה אינה פוטרת ת"ח מלעשותה אם הקריטריון הוא שהאנשים עושים זאת בעצמם ורק אם כולם שוכרים בכסף אנשים שיהיו אחראים על העבודות כגון כרית הבורות וכ' אז יש פטור לת"ח

א"כ בנידון דידן שכל הדברים הם נעשים ע"י החילים בעצמם ואין כאן צבא של שכירים אין פטור לת"ח גם מהעבודות הבזויות","205","","2643","True","True","False","","308","95.86.124.108","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48163","48118","בזמן מלחמת השחרור","01/02/17 13:03","ה שבט","תשע"ז","13:03","אליעזר מ ש","שני גדודים של בחורי ישיבות [ואברכים?] היו שתי לילות שלמים בשבוע עוסקים בעבודות ביצורים בירושלים.","610","","2642","True","True","False","","188","147.236.34.10","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48215","48118","צבא???","01/02/17 22:30","ה שבט","תשע"ז","22:30","בני","לא דיברו מעולם על צבא של ג"ע וש"ד וכפירה","620","","2642","True","True","False","","119","185.27.105.70","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48250","48118","שירות בצבא מדין נושא בעול","02/02/17 10:41","ו שבט","תשע"ז","10:41","ברוך","ר' אליצפן כתב:

ואם נפטור אותם מעבודות אלו, האם ראוי שעבודות לא מכובדות אלו, תיפולנה על כתפי חבריהם לנשק?

טמון בדבריו, שישנם שתי סברות לחייב אדם בנטירותא:
האחת, מצד עצם הצורך שלו עצמו בשמירה;
השניה, מצד חיוב גמילות חסדים ונושא בעול עם חבירו.

ואף אם תלמידי חכמים לא בעי נטירותא לעצמם, הרי שעדיין יש מקום לחייבם מצד השני. סברא זו העלה מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, במאמר 'זאת תורת ההסדר' - אשר הדפים הרלוונטיים מתוכו מצורפים כאן.","86","pdf","2641","True","True","False","","728","46.19.86.146","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב","0-pdf"),new Message("48331","48118","בן י"ח לחופה [או גם לפני כן]ובן כ' לצבא","06/02/17 11:21","י שבט","תשע"ז","11:21","אליעזר מ ש","עי' במדבר: "מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל"ושם בספרי וברש"י וברמב"ן.","610","","2637","True","True","False","","170","147.236.34.10","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48131","48128","המסקנה בדיוק הפוכה","31/01/17 18:03","ד שבט","תשע"ז","18:03","אליצפן","אם לא שוכרים פועלים (הצבא זה גיוס חובה) אלא שמגייסים את כל האזרחים לצבא, וכל הפעולות נעשות ע"י החיילים עצמם, אזי אומרת ההלכה שאין מכריחין תלמידי חכמים בכך שאין כבודם במלאכה פחותה כזו:","502","","2643","True","True","False","","234","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48142","48131","צודק ולא צודק","31/01/17 20:20","ד שבט","תשע"ז","20:20","שלמה שטרסברג","ראשית אתה צודק בהבנת הגמרא כתבתי בלי לעיין מהזיכרון ןאכן המסקנה הפוכה

לגבי ההשלכות לצבא ראשית ברור שכל מה שקשור להכשרת הלוחם ולתיפקודו המיטבי נראה פשוט שאין חילוק והכול בכלל כולל ת"ח

לגבי מלאכות בזויות נראה לי בכלל שהקריטריון הוא מה שלעצמו לא היה עושה כי זה לא כבודו יתכן שיש מקום לומר שפטור מדין תורה אבל אם לעצמו ולמשפחתו אין לו בעיה לנקות ולסדר ולהכין אוכל ולנקות שרותים הרי סימן שהוא בגדר שזה לא נקרא מלאכה שבזויה לגביו ולכן גם בצבא יצטרך לעשותה כנלע"ד","205","","2643","True","True","False","","286","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48145","48142","כנראה שלא ברור לך המונח באכלוזא","31/01/17 21:33","ד שבט","תשע"ז","21:33","אליצפן","באכלוזא = באוכלוסיא = בפרהסיא עצומה. כלומר כאשר נמצאים הרבה אנשים הרואים איך ת"ח מנקה שרותים רוחץ כלים או מגרז טנק, איפה פה כבוד התורה.

הכשרת לוחם לא צריכה לבוא על חשבון ביזיון תורה!

האם ראית אי פעם שת"ח רוחץ את המכונית שלו ליד הבית? ק"ו עבודות רס"ר במחנה צבאי?","502","","2643","True","True","False","","233","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48146","48145","דווקא ההגדרה שנתת מחייבת בד"כ את רובם","31/01/17 22:13","ד שבט","תשע"ז","22:13","שלמה שטרסברג","באכלוזא = באוכלוסיא = בפרהסיא עצומה

כשאני הייתי בצבא תורנות שטיפת כלים או שרותים נעשו ברמת הבודד ולכן אם בביתו של אותו בן תורה הוא מביא את תלמידיו לנקות את הבית והשרותים והוא לא עוזר בניקוי הבית כלל כי זה לא כבודו יהיה פטור גם בצבא אבל אם הפטור ידרש רק לצבא אבל במקומות אחרים הוא מרשה לעצמו לעשות דברים מאין אלו אין מקום לפטור זה

לגבי כל הדברים שיתכן שיצטרך לעשות בעצמו לצורך המלחמה או תפעול ותפקוד כלי הנשק שברשותו זה חלק מהכשרת הלוחם וגם ת"ח חייב להכשיר עצמו למלחמת מצווה שאינו פטור ממנה","205","","2643","True","True","False","","278","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48162","48146","אם ביחד באותה יחידה ודרגה ותפקיד","01/02/17 13:01","ה שבט","תשע"ז","13:01","אליעזר מ ש","לא נראה להפלות בין חייל ת"ח או לא, גם בניקוי מטבח הצבאי , ולא נראה כל כך שלעניין זה אמור כאן.
2] מי נקרא ת"ח לענין זה.","610","","2642","True","True","False","","189","147.236.34.10","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48227","48162","מי נקרא ת"ח לענין זה?","02/02/17 00:16","ו שבט","תשע"ז","00:16","שלמה שטרסברג","הרב מאיר הלוי אבולעפייה, יד רמ"ה, בבא בתרא דף ח עמוד א (אות פב)

"אלו תלמידי חכמים" - שבני דורן נהנין מתלמודן כיונק שנהנה משדי אמו ותורתן מגינה עליהן כמגדלות. וקיימא לן כריש לקיש ורבי יוחנן.

... ואפילו היו עשירים שבישראל - הציבור חייבין לפרוע בעבורן, שלא מפני עניותן נפטרו אלא מפני תורתן נפטרו. וכן כל מיני מסין שהצבור מטילין לבנין החומות ולהגפת הדלתות ושאר שמירת העיר אין תלמידי חכמים חייבין בהן כל עיקר.

אלא מיהו הני מילי בתלמידי חכמים העוסקים בתורה תדיר כפי יכולת כל אחד ואחד ומקימין מצות והגית בו יומם ולילה כפי כחן, כדאמרינן בשמעתין בהדיא: "אלו תלמידי חכמים שמכתתין רגליהם מעיר לעיר לישא וליתן בדבורו של מקום", כדילפינן נמי מקראי ד"גם כי יתנו בגוים עתה אקבצם ויחלו מעט ממשא מלך שרים" (הושע ח, י). אבל תלמידי חכמים שאין עוסקין בתורה תדיר כפי כחן ולא דיין לעסוק במלאכתן כדי למצוא פרנסתן ופרנסת אנשי ביתן, אלא שהם יגיעים להעשיר ומבטלין את התורה כדי לקבץ ממון הרבה, הרי אלו חייבין בכל חיובי הצבור.


שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תשנב

שאלת ממני אודיעך דעתי על מחלוקת אשר נפל בירושלם בין הבעלי בתים ובין החכמים על ענין פריעת שומרי השכונה...

מסופק אני אם יש עתה מאן דלא בעי נטירותא איני נכנס בחקירה זו עתה כי דברי יעציבו את קצת חכמים ולכן השתיקה טובה מהדבור...
","205","","2641","True","True","False","","272","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48166","48163","מי דיבר על ביצורים?","01/02/17 13:25","ה שבט","תשע"ז","13:25","אליצפן","מדברים על עבודות בזויות לא על עבודות ביצורים.

ולמה להרחיק עד מלחמת השחרור? מה כיום לא משרתים רבנים בצבא?

האם ת"ח צריכים לבוא לבושים בבגד רבניי כדי להתבזות עם התורה? עצם היות החייל ת"ח לא מספיק כדי בזיון התורה שבו?","502","","2642","True","True","False","","173","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48180","48166","לא הבנתי כלל מה הבזיון בלהיות חייל","01/02/17 15:41","ה שבט","תשע"ז","15:41","אור חדש","אדרבה, י"א* שכלי זיין נחשבים תכשיט לגבר וניתן לצאת בהם בשבת
*(לאחר קבלת הערת הרב כוכב)","458","","2642","True","True","False","","130","213.151.53.59","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48194","48180","מי דיבר על הנשק?","01/02/17 18:45","ה שבט","תשע"ז","18:45","אליצפן","מדברים על העבודות המבזות, שהתלמוד פוטר מהם את הת"ח - והצבא לא! (עיין בראש האשכול).","502","","2642","True","True","False","","233","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48195","48194","הגבתי למשפט שכתבת","01/02/17 18:50","ה שבט","תשע"ז","18:50","אור חדש","'האם ת"ח צריכים לבוא לבושים בבגד רבניי כדי להתבזות עם התורה? עצם היות החייל ת"ח לא מספיק כדי בזיון התורה שבו?'","458","","2642","True","True","False","","93","213.151.53.59","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48230","48215","אתה מכליל מוציא שם רע ומסית","02/02/17 00:36","ו שבט","תשע"ז","00:36","שלמה שטרסברג","אני לא בא להגן על דברים שאינם ראויים שקיימים בצבא במוסדות חינוך גם דתיים ובמסגרות שונות במדינה

הצבא בכללותו בפקודותיו רחוק מאוד מהגדרותיך על אף שבמכלול יש פה ושם נקודות אמת שאתה יכול להאחז בהם שמחזיקות את השקר שבדבריך אבל מכלול הדברים הוא מביש ומוציא שם רע

זכויותיהם של רבים וטובים בצבא שמוסרים ומחרפים נפשם כדי להגן על עם ישראל אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם

הצבא מאפשר גם מסגרות יחודיות ונוחות מבחינה דתית שיאפשרו לכל מי שחפץ להימנות אם אלו שמקיימים בגופם את השליחות הלאומית הדתית והתורנית של השתתפות במלחמת מצוה של עזרת ישראל מיד צר כשכל פעולות השמירה והביטחון וההרתעה של מדינת ישראל כנגד כל הקמים עליה בכלל זה

גם בשואה האיומה בארופה היו יהודים ולצערי גם רבנים שאסרו לעלות לארץ מהסיבה שרבים מהחלוצים היו פורקי עול מצוות ומחשבונות כאלה ואחרים גרמו לרבים וטובים לא לעלות לארצינו הקדושה וגרמו שלא במתכוון להרצחם בשואה האיומה

והלב זועק בהדי כבשי דרחמנא למה לך? עלינו לעשות את המוטל עלינו לנסות ולעשות את מצוות השם ולתקן בכל מקום שאנו נמצאים בו וככל שיותר בני תורה יהיו בצבא הוא יהיה יותר קדוש וטהור

אני בעד שמי שבאמת תורתו אומנותו ויומם ולילה עוסק בתורה ימשיך בכך ויבנה קומה זו בעם ישראל שערכה עצום וחשוב מאוד וגם הם לא בטוח שברמה ההלכתית הם פטורים
אבל רבים אחרים שלא עומדים בקריטריון הזה אינם נפטרים ממצות הצבא והטחת דברים כפי שאמרת והוצאת שם רע בהכללה כה גדולה לא תעזור להשקיט את המצפון של מי שדבר השם באמת לנגד עיניו","205","","2641","True","True","False","","284","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48242","48215","דילטוריא על צה"ל?!","02/02/17 07:40","ו שבט","תשע"ז","07:40","אליצפן","ירושמלי פאה, פרק א' הלכה ב

דורו של דוד (שאול) כולם צדיקים היו, ועל ידי שהיו להן דילטורים - היו יוצאים במלחמה והיו נופלים... באותה שעה אמר דוד לפני הקב"ה: "רבון העולמים! מה שכינתך לירד בארץ? סליק שכינתך מביניהון!"...

אבל דורו של אחאב עובדי עבודה זרה היו ועל ידי שלא היו להן דילטורין היו יורדין למלחמה ונוצחין...","502","","2641","True","True","False","","480","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48232","48230","[ללא נושא]","02/02/17 00:58","ו שבט","תשע"ז","00:58","בני","עדיף היה למות בשואה ולא ליפול חלילה ברוחניות כמאמרם גדול המחטיאו יותר מן ההורגו.
הדברים שכתבתי מוסכמים על ידי כל הרבנים מקיר לקיר ואם אתה מגדיר את עצמך כיהודי שמשתדל לקיים את מצוות ה' אין לי אפשרות להבין איך אתה מתווכח על דברים פשוטים וכולם מודים שאין מקום של דת בצבא.","620","","2641","True","True","False","","116","185.27.105.70","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48233","48232","דברי הבל שאין להם כמעט יסוד","02/02/17 01:20","ו שבט","תשע"ז","01:20","שלמה שטרסברג","למעט חוגים מסוימים של נטורי קרטא
לומר שעדיף למות בשואה ובלבד שלא לעלות לארץ ישראל שמא תרד ברוחניות זה פשוט דברי הבל
אתה ממשיך בקו של ההכללות כל הרבנים וכ'
אין היום כמעט רבנים שלא מבכים את התנהלותם של חלק מהרבנים שהורו לאנשיהם לא לעלות לארץ בגלל חשש של ירידה רוחנית
ומי יכול לקחת על כתפיו את דם רבבות אלפי ישראל שנרצחו בשואה בגלל אמירות שגויות כאלה והשם הטוב יכפר כי שגגה הייתה אבל לומר גם לאחר מעשה וגם לאחר שהתבררו ממדי השואה והאסון הנורא לעם ישראל שזה היה נכון וכדאי כדי שחלילה אולי לא ירדו מבחינה רוחנית???

כל דמי אחיך זועקים אלי מן האדמה - דמו דם זרעיותיו","205","","2641","True","True","False","","318","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48243","48232","כל הגדוילים המדלטרים, קטנים מול חז"ל!!!","02/02/17 07:45","ו שבט","תשע"ז","07:45","אליצפן","ירושמלי פאה, פרק א' הלכה ב

דורו של דוד (שאול) כולם צדיקים היו, ועל ידי שהיו להן דילטורים - היו יוצאים במלחמה והיו נופלים... באותה שעה אמר דוד לפני הקב"ה: "רבון העולמים! מה שכינתך לירד בארץ? סליק שכינתך מביניהון!"...

אבל דורו של אחאב עובדי עבודה זרה היו ועל ידי שלא היו להן דילטורין היו יורדין למלחמה ונוצחין...

לכן כל הגדוילים האומרים דילטוריא על צה"ל - קטני קטנים הם, אם לא פחות מזה מול חז"ל!!!","502","","2641","True","True","False","","319","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48234","48233","להלכה עדיף לכל עמ"י להפסיד מצוות","02/02/17 01:30","ו שבט","תשע"ז","01:30","דביר","אם זה יגרום ליהודי אחד לחטוא בל"ת אחד!
ובכלל, מהו המוות הנצחי והנורא יותר-בגוף או בנפש?
טיול שמתים ממנו-זה עונש או פרס?
עיוותת את מילותיו של בני.הוא לא אמר בלבד שלא לעלות לארץ ישראל, אלא בלבד שלא ליפול ברוחניות!!!
יוצא מדבריך כי הצבא ערך נשגב מרוחניות... ה' ישמרנו... ויכפר בעד מילותיך שיכולות היו לגרום לשואה בעצמם!!!","617","","2641","True","True","False","","110","195.60.235.91","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48235","48233","מצרף את דברי הרב גלזנר מגדולי רבני רומני","02/02/17 01:32","ו שבט","תשע"ז","01:32","שלמה שטרסברג","הרב עקיבא גלזנר, מגדולי רבני רומניה בימי השואה, ששרד את תופת המוות וכך כתב בשנת תש'ו (1946):

בנפשי ובמצפוני, כשאני מסכם פעילות רבנית במשך יותר מארבעים שנה, הנני מרגיש את הצורך לבטא וידוי פומבי, הודאה ציבורית על חטא: הנני מודה שאני עצמי, וביחד אתי מספר עצום של עמיתי הרבנים, לא מילאנו את תפקידנו הרוחני והדתי ברמה הנדרשת לפי צורכי התקופה הגדולה בה חיינו, שהיוותה מפנה מכריע וגורלי במהלך חייו של עמנו... האם במשך עשרים השנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה, לא היינו יכולים, ולא היינו צריכים לעשות את הבלתי אפשרי כדי לעודד, ולהגשים את העליה לארץ ישראל של חלק עצום מעמנו, שמפאת חסרונותינו, במקום להציל את חייהם בארץ ישראל ולהשתתף בהקמת המדינה, שנוכחותם בה יכלה להוות גורם חשוב בהתפתחותו הדתית של הבית הלאומי, ולאחר מכן של מדינת ישראל, ובמקום זה, הוגלו למחנות אושביץ ומיידנק בהם הושמדו במיליונים בתאי הגזים?
מתוך ספרו אילת השחר","205","","2641","True","True","False","","421","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48236","48234","סיסמאות שרחוקות מאוד מההלכה","02/02/17 01:39","ו שבט","תשע"ז","01:39","שלמה שטרסברג","ההוראה לא לעלות לא"י הייתה מחשש שיפלו ברוחניות (ולכן אין כאן שום סילוף לדבריו של בני)
והמחיר היה כבד מנשוא עיין בדברי הרב גלזנר שצרפתי קודם

אני מתקשה להאמין שיש היום יהודים שגם בדיעבד אומרים שהיה עדיף שיהודים אלו ירצחו בשואה ובלבד שלא יעלו לארץ מחשש שירדו ברוחניות.

אני מתפלא על הסיסמאות עדיף לכל עם ישראל להפסיד מצוות (וגם אתה נזהרת בדבריך ולא כתבת למות) אם זה יגרום ליהודי אחד לחטוא בל"ת אחד

לפי מה שראית בכתיבתך היפה בעבר אתה בן תורה ויקפדת מאוד בעבר להביא מקורות ופסוקים לדבריך וכאן להסתפק בסיסמאות שהמרחק בינהם לבין האמת התורנית הוא רחוק כל כל
אני תמה מאוד על כך","205","","2641","True","True","False","","265","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48237","48234","הגנה על עם ישראל היא ערך נשגב","02/02/17 01:57","ו שבט","תשע"ז","01:57","שלמה שטרסברג","וכך נפסק להלכה שבמלחמת מצוה יצא אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה
ניסיונות יש בכל מקום
רבים וטובים הולכים לצבא ומקימים מצוה חשובה זו שאיש לא נפטר ממנה ובהכנה נכונה לא נפגעים רוחנית ואדרבה מקדשים שם שמים ברבים בכל מעשיהם והנהגותיהם

צבא ישראל הוא צבא השם "כי מי הפלישתי הערל הזה אשר חרף מערכות אלוקים חיים"

וכשחלילה נתונה מדינת ישראל בסכנה בטחונית באיום על עצם קיומה הרי שכלל ישראל נתון בסכנה וממילא "צבא ההגנה לישראל" שמגן על מדינת ישראל מגן למעשה על כלל ישראל ועוסק באופן שוטף ויומיומי בפיקוח נפש של כלל ישראל ואיך אתה נוטה לזלזל כה בקלות בכך זה לא נוגד רוחניות זה עצמו צו הבורא ומימילא מעשה מצוה זה הוא בעצמו רוחניות שיש בה הצלת נפשות וזו מצוה יקרה וחשובה ועל יהיה הדבר קל בעיניך","205","","2641","True","True","False","","286","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48238","48235","הוא לא ידע שהמדינה תפנה את גוש קטיף","02/02/17 02:00","ו שבט","תשע"ז","02:00","דביר","אם היה חי היה מתחרט על מה שהתחרט","617","","2641","True","True","False","","91","195.60.235.91","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48240","48238","במקום להתמודד עם הטיעונים, אמירה נבובה","02/02/17 02:16","ו שבט","תשע"ז","02:16","שלמה שטרסברג","אני מתפלא עליך כאדם נבון
מה בין חשבון הנפש של רב גדול שהיה בשואה והבין שחוסר המעש במקרה הטוב וודאי לאלו שפעלו כנגד עליה לארץ ישראל הביא במבט ההסטורי לרצח רבבות אלפי יהודים בשואה והוא עשה חשבון נפש עם עצמו שלא עשו די וטעו כשלא פעלו כדי שיהודים יעלו לארץ ישראל

לבין מעשה נורא שעשתה מדינת ישראל כשפינתה את חלקי ארץ ישראל האהובים שהיו בחבלי גוש קטיף

אם היה יודע שיפנו את גוש קטיף היה חוזר בו וסובר שהיה עדיף להרצח בשואה?

צריך לחשוב מעט לפני שכותבים דברים כאלה שאין להם שחר וגם לא לוגיקה הגיונית","205","","2641","True","True","False","","275","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48251","48242","שאלה בסיסית","02/02/17 12:32","ו שבט","תשע"ז","12:32","דביר","1. אם תווכח כי הצדק לא איתך- תשנה עמדה? אחרת לא מומלץ להתווכח.
אם כן:
2. בשם הר' פילץ (ר"י תפרח)- אסור לדבר על מישהוא, אך מותר לדבר על משהוא, נגד דרך. והנושא כאן הוא לא האנשים הספציפיים בצה"ל...
3. ההסכמה שלי היא לא נגד עלייה לא"י ולא בעד הרצחות יהודים קדושים,
אלא אני חושב שבחישוב הסופי טובתם של הנרצחים בשואה מובטחת- נרצחו על קידוש השם ונתכפרו מכל, מאושרים בגן עדן וצחים מעוד גלגולים וגיהנום.
לעומתם, אני יותר מודאג מעולי תימן למשל שנשמתם היקרה כיום אינה במקום שמובטח לעונג, ומקוה שאין כאלו שכרתו את נשמתם והתבוללו.
4. נטורי קרתא הם לא חרדים
5. מקור מביאים כשיש מקור סותר
6. ר' פילץ-כל הxיזם (סוציליזם, קומוניזם, ציוניזם, וכו') לא מחזיקים יותר מדור=100 שנה. שים לב בהסטוריה. חכה ותווכח. פינוי גוש קטיף ע"י המדינה החכים את מי שבחר להתחיל לפקוח עיניים (בחינת אחישנה, לפני תום ה-100 שנה) על המטרות 'הקדושות' של ראשי המדינה.
בקבלה יש מושג שכמה שדבר קדוש יותר הטומאה רוצה יותר לשלוט בו. א"י זה קדש קדשים. אחדות עמ"י ושמירה הדדית זה קדש קדשים,אלא שהשטן עדיין שולט על מערכות אלו. שיישחט במהרה.
7. גזרות שמד ושלושת החמורות קודמות למצוות אחרות.
8. המקורות רבים על האיסור לחטוא מבחירה אף שהתוצאות (שבידי שמים) חמורות. דוג' הפוכה- חזקיהו שלא רצה לקיים מ"ע של פריה ורבייה כי חזה שיצא ממנו בן רשע.
9. הווה זהיר מגחלתן- זלזול בגדולים עלול להמיט אסון. אתה יקר מדי.","617","","2641","True","True","False","","137","195.60.235.91","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48261","48243","סילוף נורא","02/02/17 21:04","ו שבט","תשע"ז","21:04","בני","מה אתה מתכוין שלעבוד עבודה זרה עדיף ח"ו?????

אני רק יזכיר לך שלאחאב אין חלק לעוה"ב","620","","2641","True","True","False","","100","185.27.105.88","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48334","48250","הרי"ף מבאר מהו בזיון ת"ח באוכלוזא","06/02/17 11:37","י שבט","תשע"ז","11:37","אליצפן","רי"ף בבא בתרא מהדורת עוז והדר עמ' י"ג: "שאין דרכן את תלמידי חכמים להזדלזל בפני עמי הארץ"","502","","2637","True","True","False","","264","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48253","48251",""לחטוא מבחירה" איזה עיוות","02/02/17 14:33","ו שבט","תשע"ז","14:33","שלמה שטרסברג","אף אחד לא מכריח או כופה אדם שמתגייס לצבא לעבור על הדת אלא להפך בפקודות הצבא ובהוראות מטכ"ל ישנה עזרה גדולה לחיל הדתי בתוך הצבא

אם מלחמת מצוה ועזרת ישראל מיד צר היא מצוה ואני בטוח שאינך חולק על הרמב"ם בנושא זה הרי מחויב האדם לעשות את ההכנה הנכונה כדי שהתאפשר לו לקחת חלק במצוה חשובה זו

אני לא אומר שאין ניסיונות בצבא דרך אגב כמו בהרבה מקומות מחוץ לצבא, אבל להגדיר זאת כגזרות שמד ככפיה לעבור על המצוות זה שקר שאין לו בסיס עובדתי ככלל
(פרטים או סיפורים בודדים כאלה ואחרים יכולים להיות בכל מקום)

החישוב הסופי שלך שהיה עדיף שהיהודים ירצחו בשואה כי כך לפחות הובטח להם גן עדן כי נרצחו על קידוש השם אבל התימנים רחמנא ליצלן מהם אתה יותר מודאג וחושש שחלקם התבוללו

אני רוצה לגלות לך סוד גלוי רוב גדול של היהודים שנשארו בחוץ לארץ ולא עלו ארצה הם באמת התבוללו ולצערי הרב בעוד דור או שנים כמעט ולא ישארו יהודים בחו"ל בגלל ההתבוללות כך שבחשבון הכולל אלו שעלו לארץ על אף דברים איומים שנעשו ביחס לחלקם מבחינה דתית הרי נשארו יהודים ובהמשך רבים גם חזרו לדת וודאי לא יצאו מכלל ישראל , אבל אלו שנשארו בגולה רובם הגדול אבד לעם ישראל

ביחס לחזקיה המלך אדרבא משם מוכח שלא להכניס עצמך לכיבשונו של עולם ואם יש עליך חובה למצוות פרו ורבו אל תתחיל להכניס חשבונות. לרבש"ע יש את התיכנונים שלו ואם ירצה להביא מלך שיהיה רשע ועלול להחטיא את ישראל יש לו את הדרכים לכך גם בלעדיך ולכן אתה צריך לעשות את המוטל עליך.

וכנ"ל בתקופת השואה ישנה מצוות ישוב א"י ששקולה כנגד כל המצוות כולם שמחויבים כשאפשר לקיימה. ולהתחיל לעשות חשבונות של מה יהיה ואולי אם אשלח את בני או את עצמי התקלקל ולכן נמנע מלעלות לא"י זה נקרא ליכנס לכבשונו של עולם שבמבט הסטורי הוכח שרק מי שעלה ניצל ומי שעשה חשבונות נרצח בשואה האיומה

וכך גם ביחס למלחמת מצווה ישנה מצווה להשתתף במאמץ המלחמתי ומי שפוטר את עצמו מכך, בחשבונות שאולי אני חלש מבחינה רוחנית ואולי התקלקל ובמקום להתחזק באמונתו ולבססה ואז ללכת לצבא ןלתרום את חלקו במאמץ של כלל ישראל שהוא מצוה בוחר להשאר בחשבונות הרי הוא בכלל בהדי כבשי דרחמנא למה לך.","205","","2641","True","True","False","","303","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48259","48251","חז"ל חולקים על הרב פילץ!!!","02/02/17 18:51","ו שבט","תשע"ז","18:51","אליצפן","ילק"ש איכה רמז תתרלח

'בית ישראל יושבים על אדמתם ויטמאו אותה' (יחזקאל לו). אמר הקב"ה: הלוואי יהוון בני עמי בא"י אע"פ שמטמאין אותה.

ועוד מרבותינו בדורות האחרונים:

ר' יונתן איבשיץ, אהבת יונתן, הפטרת עקב ד"ה 'מהרי בניך'

השבעתי אתכם...מפני שכנסת ישראל אינה רוצה לצאת מגלותם ואומרת שמא ח"ו אכשל עוד בחטא, וצריך אני עוד פעם לגלות ממקומי, והפוכי מילתא לכך יעד לה השם ב"ה שיבוער היצה"ר מן הארץ, וקול מבשר ואומר 'מהרי בניך' ואם תאמר 'הנה דוב שכול בדרך', לזה אמר 'מהרסיך ומחרביך ממך יבואו' היינו שיבוער היצה"ר מן הארץ ושוב אלי ואל תחל מההריסה והחורבן וק"ל.

ר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק, מכתב, "התור" תרפ"א

אמנם כעת הסבה ההשגחה אשר באסיפת הממלכות הנאורות בסאן רעמא, ניתן צו אשר א"י תהיה לעם ישראל, וכיון שסר פחד השבועות וברשיון המלכים, קמה מצות ישוב א"י, ששקולה כנגד כל המצות שבתורה, למקומה. ומצוה על כל איש לסייע בכל יכולתו לקיים מצוה זו, ואולי על זה נאמר: "עד מתי תתחמקין" (ירמיה לא כא), ואם יתן השי"ת ויתרחב הדבר ויגדל ויפרח כשושנה, כמו שנגדלו בימי ארתחששתא, אשר היו נתונים תחת פרס, דובא - ניידא (קדושין עב א), ואף כי כעת תחת ממשלת ארץ האי - עם בריטניא המתונה - אז בטח הוא ענין העומד ברומו של עולם.


מי שעלה לארץ ניצל מהשואה, מי שנשאר נספה.","502","","2641","True","True","False","","494","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48254","48253","שתיקה לא כהודאה","02/02/17 15:21","ו שבט","תשע"ז","15:21","דביר","הרמב"ן העדיף שלא להתווכח עם הכומר, אף שהיו לו כל התשובות.
יש כאן ערבוב חזק בין קדש לחול, אמת לשקר.
בוחר שלא לקחת אחריות לבצע ניתוח מוחי לשם הוצאת הגידול מבלי לפגוע בשום עצב.
יש רבנים שעונים בנושא. אם תרצה אוכל להפנותך.
כל טוב","617","","2641","True","True","False","","77","195.60.235.91","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48256","48254","רק שלא תאמר שוב שהיה עדיף שימותו בשואה","02/02/17 15:42","ו שבט","תשע"ז","15:42","שלמה שטרסברג","ויזכו לגן עדן מאשר שיעלו לארץ ואז יש חשש שיפגעו רוחנית","205","","2641","True","True","False","","278","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48257","48254","דבריו הנוקבים של הגאון הרב טייכטל הי"ד","02/02/17 16:04","ו שבט","תשע"ז","16:04","שלמה שטרסברג","אם הבנים שמחה
מאת ר' יששכר דֹב טייכטל זצ"ל הי"ד

והנה בעשרות השנים האחרונות, נפתחו עיניהם של החופשים והכירו טעותם במה שדימו למצוא פה בגלות חפץ נפשם, ...התעוררה התשוקה כקרכם לשוב לארץ אבותינו, וכן עשו התחלה כזה. אבל, החרדים על דבר ה', עמדו והעמידו עצמם מן הצד ולא לקחו חלק בעבודתם, ...והואיל והחרדים לא טרחו בזה, אין להם השפעה כארץ כלל, והשפעה בארץ היא בידי הטורחים והבונים אותה, ... ועתה, יאמרו נא החרדים, ולא ידעתי אם יוכלו באיזה פעם לתרץ עצמם לפני בי"ד של מעלה, על מניעתם מליקח חלק בתנועת בנין הארץ, ולא נתנו אוון קשבת לקול קריאתם של צדיקי הדור הנ"ל, שהיו ידועים ומפורסמים לקדושי ה' מבלי נגיעה עצמית כלל, וכל דבריהם היו תורה שלימה ותורת אמת כמשה מפי הגבורה. ויען שההתעוררות יצאה מפיהם הקדוש, היה להם להטות את לבכם אל דבריהם, ולציית אל מיליהן. וליקח חלק במפעל הקדוש הזה. וממילא, אם גם היראים והחרדים היו כעצה ובמפעל הוה, היה לארצינו הקדושה מראה ותואר אחר לגמרי, כמעלה של קדושה, ממה שיש לה עתה, אם כי גם הפנים והתואר של עתה הוא רצוי ונחמד לפני אבינו שבשמים,...
ועוד. אלו היה הבנין של הארץ עוד מלפנים בהשתתפות ובהסכמת כל כלל ישראל, ככר היתה הארץ מבונה ומשוכללת להתקבץ בתוכה חלק גדול מיושבי הגלות, וחלק גדול מאחינו בני ישראל שנהרגו בימינו בעוה"ר היו ניצולין ע"י שהיו כבר כארץ ישראל. ועתה, מי מקבל האחריות בשביל אותו דם כשר שנשפך בימינו בעוה"ר. וכמדומה לי, שכל אלו המנהיגים שהיו מונעין את ישראל מלילך ולהשתתף עם הבונים, לא יוכלו לכפר את ידיהם ולומר: ידינו לא שפכו את הדם הזה [164].

ואם כי יש לדון את אותם החרדים שעמדו מרחוק לכף זכות, שעשו זאת מחמת זהירות יתירה דהיה בהו, מחמת היראה שאולי לא יהיה בשלימוח רוח התורה כדבעי למיהוי. אבל ימחלו לנו, ששכחו את דברי רבינו החסיד ב"חובת הלבבות" (בהקדמה), שכתב*166: "מן הזהירות - שלא תרבה להזהר".... וממש קוימו דבריו באלו החרדים, שעמדו מרחוק לחברת הבנין מחמת הזהירות היתירה דהיתה בהו. דעתה אנו ריקים מן הטובות, ושבילי הטוב שוממים ונעזבים מן מעונות ההצלה, שהיה בידינו להציל אלפי אלפים מישראל שנהרגו בעוה"ר וגם מתו במיתות משונות, ר"ל, לאלפים ורבבות, וממש נתקיימה בנו נבואת ירמיהו "אהלי שדד וכל מיתרי נתקו, בני יצאוני ואינם"168....

ואילו היו החרדים נותנים ידם לעוסקים במפעל הקדוש הזה לפני ששים חמישים או
ארבעים שנה, והיו מלהיבים את לבות בני ישראל להשתתף בזה. אז כמה הרחבה היתה לנו בארץ.
וכמה וכמה אלפים מבני ישראל היו מתיישבים שמה והיו נצלים ממות לחיים, והיו מקיימים בזה "הצל לקוחים למות". אבל כעת שהתנגדו לזה.
ולא די בהתנגדותם לחוד עוד גרמו להעלות איזה שנאה בליבות הפשוטים מן החרדים לעסק בנין הארץ. עד שאם אחד פותח פיו לדבר ולהתלהב עצמו לבנין ארצנו הוא משוקץ ומתועב בעניהם. והכל גוערין בו – אתה ציוניסט ושקץ מתועב. וגרמו בזה באמת מיאוס ושיקוץ לארץ חמדה. ואיש הפשוט שאין לו דעת עצמו להכריע מדעת התורה אם זה אמת או לא, ורוצה שיחזיקו אותו לחרד וחסיד – הוא צועק ככרוכיא על הרוצה להתעסק בבנין הארץ: אתה פושע וציוניסט , ובזה הוא מבאיש את ריחו ואת ריח ארצינו הקדושה, ובאמת הוא רק תם ושאינו יודע לשאול, ואינו יודע בין ימינו לשמאלו. ואם שכמה מן התלמידי חכמים האמיתיים, חושבים בליבותיהם מחשבות טובות במפעל הקדוש הזה. ומודים אמת בלבבם שזה רק תכליתנו – לקומם ולכונן את בית חיינו ולחונן את ארצינו ולרצות את אבניה ועפרה. אבל נשאר רק מחשבה טובה בלב בלבד. כי לא ימלא נפשו להוציא מחשבתו בדיבור, כי ירא וחת מהגערות שיגערו בו ויעשו אותו לשיקוץ ומתועב ולציוניסט. וכה היו מפיצים שנאה ושטנה בעולם החרדי נגד הכח שנתנו לבם לבנות את ארצנו על תילה. וממילא גרמו בזה גם מיאוס לארץ חמדה. ונפלו בעבירת המרגלים: שעליהם נאמר: "וירגנו באהליהם וימאסו בארץ חמדה". ומה היה סופם של המרגלים – שגרמו עי"ז בכיה לדורות. וכן המה עוד הוסיפו בכיה על בכיה. והגענו למה שהגענו היום. שבבית ישראל ראינו שערוריה על שערוריה ובכיה על בכיה, וכל זה הוא מפני שמאסנו בארץ חמדה....
אם הבנים שמחה עמודים י"ח – כ"א","205","","2641","True","True","False","","550","212.76.106.215","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48260","48259","שתיקה לא כהודאה","02/02/17 19:38","ו שבט","תשע"ז","19:38","דביר","הרמב"ן העדיף שלא להתווכח עם הכומר (אף שלמעשה נאלץ לעשות זאת), אף שהיו לו כל התשובות, משום שזה מקרר את האמונה.
יש כאן ערבוב חזק בין קדש לחול, אמת לשקר.
בוחר שלא לקחת אחריות לבצע ניתוח מוחי לשם הוצאת הגידול מבלי לפגוע בשום עצב.
יש רבנים שעונים בנושא. אם תרצה, אוכל להפנותך.
כל טוב","617","","2641","True","True","False","","93","195.60.235.91","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48270","48260","אתה לא הרמב"ן,והרמב"ן כן התווכח לא כדברך","03/02/17 00:27","ז שבט","תשע"ז","00:27","שלמה שטרסברג","אתה כידוע אם כל הכבוד לא הרמב"ן, ואף אחד כאן הוא לא הכומר.
כולם מחפשים לדון לאמיתתה של תורת אמת
זכותך לא להכנס לויכוח בנושא זה שבו קשה לך להגן על דעותיך
אבל להתלות ברמב"ן רחוקה הדרך

לעצם העינין כידוע הרמב"ן כן התוכח ואף כתב את ספר הויכוח וכדי שלא יסלפו כאלו ניצחו הם את גדול רבני ספרד לכן פירסם את תוכן הויכוח והעתקות רבות ממנו שלח לאנשים רבים (עיין כתבי הרמב"ן ח"א)","205","","2640","True","True","False","","340","212.76.113.142","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48271","48260","גם לשיטתך 100 שנה לציונות כבר חלפו מזמן","03/02/17 00:40","ז שבט","תשע"ז","00:40","שלמה שטרסברג","ב-29 באוגוסט 1897 התכנס בבזל הקונגרס הציוני הראשון ביוזמתו של בנימין זאב הרצל והוקמה ההסתדרות הציונית העולמית.

ואם נלך על מבשרי הציונות הרי הם היו עוד קודם
מְבַשְׂרֵי הציונות הם הוגי הדעות אשר יצרו את עולם הרעיונות והמונחים של ההגות הציונית ממחצית המאה ה-19, והציגו אותו בחיבוריהם, שהתפרסמו כמאמרים בעיתונות ובספרים, כתפיסות עולם ותוכניות להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. לדעת חלק מההיסטוריונים שחקרו את תופעת 'מבשרי הציונות', העיקריים שבהם פעלו בשנים 1860-1874, בטרם ההכנות לעלייה הראשונה בתרמ"ב (1881), והופעת הציונות המדינית (1896) והציונות המעשית.","205","","2640","True","True","False","","359","212.76.113.142","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48264","48261","כנראה שכבודו למד רק משנה אבל לא גמרא.","02/02/17 22:21","ו שבט","תשע"ז","22:21","אליצפן","תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קד עמוד ב - קה עמוד א

דורשי רשומות היו אומרים: כולן באין לעולם הבא, שנאמר (תהלים ס') "לי גלעד ולי מנשה ואפרים מעוז ראשי, יהודה מחקקי, מואב סיר רחצי על אדום אשליך נעלי, עלי פלשת התרועעי"

לי גלעד (ולי מנשה) - זה אחאב שנפל ברמות גלעד,
מנשה - כמשמעו,
אפרים מעוז ראשי - זה ירבעם דקאתי מאפרים,
יהודה מחקקי - זה אחיתופל דקאתי מיהודה,
מואב סיר רחצי - זה גחזי שלקה על עסקי רחיצה,
על אדום אשליך נעלי - זה דואג האדומי,

אם קרית - לא שנית, ואם שנית - לא שילשת, ואם שילשת - לא פירשו לך ","502","","2641","True","True","False","","404","85.64.155.28","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48295","48264","[ללא נושא]","03/02/17 16:04","ז שבט","תשע"ז","16:04","בני","שוב, אם כוונתך שזה בסדר לעבוד ע"ז? שילך לו ההולך לצבא ולגהינום, אני יודע שאסור לעבוד ע"ז גם אם יש עוה"ב [ולא ציינת שזה רק שיטה אחת וישנם רבים שחולקים אבל זה לא הנושא]
בכל מקרה אני מבין שכולם מסכימים שבצבא הטמא של מדינת הכפירה של היישות הציונית מורדים בקב"ה ויש שם ג' חמורות על כל המשתמע ולא רק אביזרייהו; וכל הנושא הוא האם יש חלק לעוה"ב וכו', א"כ כו"ע ל"פ שאיסור חמור מאד ללכת לשם
ולגוף "החשש הנורא" של שמירת גבולתינו אזכיר רק את דברי הגמ' כאן שאין פורענות באה אלא בשביל עמי הארץ וברגע שיעופו מכאן כל החילונים [בין אם גופם בין אם חילוניותם, ראה ברכות י.] יהיה פקע כלילא ולא יהיו כלל צרות מערבים וכו'","620","","2640","True","True","False","","88","185.27.105.90","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("48304","48295","ללכת לצבא זה לעבוד ע"ז ג"ע ושפ"ד...","05/02/17 08:02","ט שבט","תשע"ז","08:02","שלמה שטרסברג","הכללות סילופים והוצאת שם רע הם רק חלק מהדברים שניתן לכתוב על דבריך
סתם לכתוב ע"ז וכ' פשוט או בורות או סתם סילוף ושקר
אין גזרת שמד בצבא ואף אחד לא מעביר אותך על דתך יכול להיות שיש ניסיונות מסוימים כמו בהרבה מהמסגרות במדינה שהם מחוץ לגטו אבל הסיגנון הבוטה האמירות המכלילות והלא נכונות שכל מי שהולך לצבא עובד ע"ז ועובר על ג' עברות החמורות של יהרג ובל יעבור זה פשוט שליפות מהבטן שיש בהם הרבה בורות במקרה הטוב ,סילוף והוצאת שם רע והרבה עזות פנים

ישנה מצוה חשובה להשתתף במלחמת מצוה ואם יש משהו שמשתמט ממנה בגלל חולשותיו הגדולות עדיף לו שהתבייש ולא יעשה לכך פומביות

יכול להיות דיון עיניני לגבי החלק של ת"ח גדולים מה עדיף האם שיתגיסו או שימשיכו לתרום לעם ישראל ע"י לימוד התורה אבל לזרות חול באופן גורף כזה על אותם שמוסרים ומחרפים נפשם להציל את כלל ישראל , אותם שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, זה פשוט בזוי מאוד בעיני

ואצרף חלק מדבריו המופלאים של הגאון הרב זוין זצ"ל בשנת תש"ח

כל הכבוד וכל ההערצה למרנן ורבנן, גאוני עיר הקודש, אבל הרשות ניתנת לשאול: ילמדונו רבותינו, זו מנין לכם? זו מנין לכם, שבני תורה ותלמידי-חכמים פטורים מלהשתתף במלחמת מצווה של עזרת ישראל מיד הצר הצורר העומד עליו לכלותו ולהשמידו, חלילה?... וכי לא כך שנינו שבהצלת נפש - לא נפשות, אלא אפילו נפש אחת מישראל - "אין עושין דברים הללו אלא על ידי גדולי ישראל" (יומא, כ"ד ב'; רמב"ם, שבת פ"ב ה"ל) וחכמיהם (רמב"ם שם) "כדי להורות הלכה למעשה לרבים" ...
...
אם אין להשתתף בהגיוס משום חשש סכנה, הרי כל ישראל פטורים מחיוב זה, ולמה הבדלתם את בני-הישיבות לחודי בהחשבון של "מאי חזית דדמא דירך סומק טפי, דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי" (פסחים, כ"ה ב'), הרי אין שום הבדל בין דמו של גדול בתורה לדמו של עם-הארץ גמור. "אין דוחין נפש מפני נפש" (אהלות, פ"ז מ"ו) הרי נאמר אף ביחס לתינוק בן יומו!

אלא שהדבר פשוט, שעד כאן לא נחלקו הפוסקים אם חייב אדם להציל את חברו במקום ספק של סכנת עצמו ...אלא בנוגע להצלת יחיד או - נניח - אפילו רבים, אבל לא כשהדבר נוגע להצלת כלל ישראל בתורת התגוננות של מלחמת מצוה. וכי יש צורך לשנן שוב ושוב ההלכה הידועה והפסוקה (באין חולק!) ש"עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם" זוהי מלחמת מצוה (רמב"ם, מלכים, פ"ה ה"א), שעליה אמרו, ש"הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה" (סוטה, מ"ד ב'; רמב"ם, מלכים, פ"ו ה"ד)?

וכי היכן מצינו שתלמידי חכמים העוסקים בתורה פטורים מחובה זו? ואם יהיה "אכשור דרא" וכל ישראל יעסקו בתורה כלום עלינו להניח ח"ו לאויב לעשות בנו מה שלבו חפץ, מבלי להתקומם נגדו ומבלי להתגונן מפניו? אלא מאי, לא אכשור דרא, ויש ב"ה אנשים אחרים המוכשרים לצאת למערכת המלחמה? והרי שוב אותה השאלה: היכן מצינו מוקדם ומאוחר מבחינת החשיבות והפחיתות בנוגע להשתתפות בעזרת ישראל מיד צר?...

ואף זו: כלום הצלת אחרים בלבד הוא המדובר שלפנינו? כלום אין כל אחד ואחד מאתנו, באין יוצא ובאין הבדל, עומד בפני סכנת נפשות, הוא וביתו וכל אשר לו? וכי כך היא המידה, שהעוסקים בתורה לא יהיו מחויבים להציל את עצמם, אלא יעמדו מנגד ויטילו חובת ההצלה, הצלתם הם, על אחרים? וכי כך היא המידה, או וכי זו היא דעת תורה? היכן מצינו כזאת?

התורה מגינה על העוסקים בה? אדרבה, היא הנותנת: ישתתפו בני התורה במערכה, וזכות התורה תגן עליהם ועל חברים! ...

"רבנן לא צריכי נטירותא" (ב"ב, ז' ב')? רבש"ע, כלום מותר לסמוך על הנס במקום של סכנת נפשות ממש ולומד שאין רבנן צריכים שמירה? וחברון של תרפ"ט (לא תקום פעמים צרה) תוכיח, כלום לא נפלו לפני בני עולה צעירים קדושים וטהורים, כזוהר הרקיע מזהירים, מבחירי הישיבה וחכמיה? במטותא מינייכו רבנן, הקדושים ההם היו "צריכי נטירותא", או לא היו "צריכי נטירותא"? והרי הם הם אותם האויבים-הערבים שפרעו ורצחו אז והם הם אותם הפורעים ורוצחים עכשיו!
ואם אמרו על "נטירותא" של בנין חומה וכיוצא, ובזמנים רגילים, במטרת שמירה מפני שונאים העלולים לבוא (ראה רש"י, ב"מ ק"ח א') מה זה עניין לזמן של סכנת נפשות ולחובה של מלחמת מצוה?...","205","","2638","True","True","False","","447","212.76.113.142","0","48118","בבא בתרא|ז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);