var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46735;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46735","0","טעות ברש"י ?","23/11/16 11:18","כב חשון","תשע"ז","11:18","Almuaddib",""
ורמינהו:
בני העיר ששלחו את שקליהן ונגנבו או שאבדו אם משנתרמה התרומה שבעין לגזברין ואם לאו נשבעין לבני העיר ובני העיר שוקלין אחרים תחתיהן...
"

(הציטוט ממשנה בפרק ב' של מסכת שקלים)

מה קרה לפני או אחרי שנתרמה התרומה?

לפי כל מפרשי המשנה, המועד הקובע הוא מועד הגניבה או האבידה. השקלים נגנבו או אבדו לפני או אחרי שנתרמה התרומה.

אך רש"י כותב על אתר:

אם משנתרמה התרומה. אם כשבאו לדין כבר נתרמה התרומה שהיו תורמין הלשכה בג' קופות:

המועד הקובע הוא מועד העמידה בדין???

יתר על כן, מרש"י בהמשך, בעמוד הבא, ד"ה "ואם לאו", עולה כי המועד הקובע הוא הידיעה, לא העמידה בדין.


מי ידע להסביר דברי רש"י אלו התמוהים?","107","","2714","True","True","False","","775","209.88.198.77","0","0","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46736","46735","זו גם שאלת התוספות החולקים על רש"י","23/11/16 11:54","כב חשון","תשע"ז","11:54","אבי גרינבלט","מדברי רש"י בהמשך, לא משמע בצורה חד משמעית כי מדובר על רגע הידיעה ככקובע
"שנודע להם מקודם לכן" , אולי כדבריו בעמוד הקודם היינו קודם הדין .
אולי יסוד דברי רש"י בשבועה מול המשלחים או הגזברים, שמתקיימת במעמד הדין .","539","","2714","True","True","False","","144","81.218.132.64","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46747","46735","עיין רש"ש","24/11/16 02:29","כג חשון","תשע"ז","02:29","אלף בית רשי","ריטב"א כאן וביומא סה רשב"א ועוד
בפשטות וודאי לא מתכווין לעמידה בדין הנוסח כשבאו לדין זה המופע היחיד שלו בש"ס וא"כ אפשר לומר שזה הכוונה כשגילו את האבידה/הגניבה ואולי צריכים לגרוס כשבאו לידן = ליד הקופות ואז גילו","278","","2713","True","True","False","","238","24.200.181.62","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46753","46747","אז מה מקום לשאלת התוס' אם כדברי כבודו ?","24/11/16 09:26","כג חשון","תשע"ז","09:26","אבי גרינבלט",""פרש"י אם משנתרמה התרומה באו לדין נשבעים לגזברים דתנן תורמין על האבוד משמע שרוצה לפרש תורמין על האבוד שאבדו שליח קודם שנתרמה אך לא באו לדין אלא אחר שתרמו וקשה לפירושו דהוה ליה זו ואין צ"ל זו דכ"ש על הגבוי שלא נאבד שתורמין עליו וגם הפשט לא מיירי בבואם לדין"","539","","2713","True","True","False","","119","81.218.132.64","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46789","46747","חוששני שאתה טועה לגמרי","24/11/16 20:26","כג חשון","תשע"ז","20:26","Almuaddib","ודאי שמשמעות הביטוי "כשבאו לדין" הוא בדיוק כמו "כשעמדו לדין".

וזה גם לא "המופע היחיד שלו בש"ס" כפי שכתבת. עיין בכתובות עה:, רש"י ד"ה "משנתארסה".

ולנוחותך, הנה הדברים:

"משנתארסה לא. אם הביא הבעל ראיה שראו בה מומין הללו משנתארסה והיא עודה בבית אביה לאו ראיה היא ואי טעמא משום כאן נמצאו כאן היו הרי בבית אביה נמצאו אלא על כרחך רישא וסיפא פליגי ואפילו באו לדין בעודה בבית אביה אית ליה לתנא דסיפא דהיא נאמנת:","107","","2713","True","True","False","","185","77.127.88.173","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46765","46753","קושית תוספות איננה קושיית אלמואדיב","24/11/16 14:44","כג חשון","תשע"ז","14:44","אלף בית רשי","קושית תוס' היא גם לפי החלק השני ברש"י כפי שהביא אלמו , ולזאת שלחתי את המ"מ , וגם לפי הצעת הגירסא שלי קושיית תוס' בתוקפה ודוק ואשכח","278","","2713","True","True","False","","187","24.200.181.62","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46769","46765","תוכל לצרף ציטוטים מהרש"ש,ריטב"א ?","24/11/16 15:02","כג חשון","תשע"ז","15:02","אבי גרינבלט","מדברי כבודו , משמע שדברי רש"י אינם נסובים על שעת הדין . אליבא דקושיית תוס' על רש"י , דברי רש"י מדוייקים וכדברי אלמו , הידיעה קשורה בשעת הדין - "משמע שרוצה לפרש תורמין על האבוד שאבדו שליח קודם שנתרמה אך לא באו לדין אלא אחר שתרמו".
לפיכך , לא זכיתי להבין כוונת כבודו כפי שהביא בדברי המפרשים ונתינת הבנה שונה בדברי רש"י עד כדי שינוי הגירסה כיוון שלפי הבנה זו , אין מקום לשאלת התוס' על רש"י אם כוונתו , לא לרגע הדין.","539","","2713","True","True","False","","152","81.218.132.64","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46771","46769","אין לי אפשרות טכנית, אולי אחרים יכולים","24/11/16 15:14","כג חשון","תשע"ז","15:14","אלף בית רשי","ועדיין גם לשיפור הגירסא כהצעתי ואם כדברי הרש"ש שגורס ברש"י שנודעה להם עדיין קושית תוס' קשה שאינה מדברת על ידיעה אלא על מציאות זמן התרחשות הגניבה ולהשלמה התמונה בהבנת שיטת רש"י צריכים לראות הריטבא והרשבא כאן וביומא","278","","2713","True","True","False","","203","24.200.181.62","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46773","46771","תודה רבה ויש"כ","24/11/16 15:16","כג חשון","תשע"ז","15:16","אבי גרינבלט","","539","","2713","False","True","False","","116","81.218.132.64","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46797","46789","שים לב שכתבתי "כשבאו לדין"","25/11/16 03:51","כד חשון","תשע"ז","03:51","אלף בית רשי","וטוב שזה רק חשש שאני טועה ","278","","2712","True","True","False","","169","24.200.181.62","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46799","46797","זה הופך להיות כבר מעניין","25/11/16 07:04","כד חשון","תשע"ז","07:04","Almuaddib","לשיטתך, כשרש"י כותב "באו לדין" - זה כשהגיעו לבית הדין.

כשהוא כותב "בא לדין" - זה כשהגיע לבית הדין.

אבל "כשבאו לבית הדין" - זה משהו אחר. זה, זה לא כשהגיעו לבית הדין. זה משהו אחר.


הגיוני בעיניך, ההבנה המיוחדת הזו שלך?","107","","2712","True","True","False","","156","77.127.88.173","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב",""),new Message("46800","46799","לא שזה מוכיח למשמעות אחרת "כש"","25/11/16 14:20","כד חשון","תשע"ז","14:20","אלף בית רשי","אלא שיותר מתאים מבחינה לשונית אם באו לדין אחר שנתרמה וכו' ולכן יש יסוד סביר בעקבות הקושיה שלך לגירסא שונה כרש"ש "כשנודע להן" או כהצעתי "כשבאו לידן" , הבעייתיות בשני הגירסאות האלו שלתוספות שזמנו קרוב יותר לרש"י היה כנראה את הגירסה כשבאו לדין אף שתוס' עצמו מביא את דברי רש"י בנוסח שונה ובתוך דבריו כותב בלשון באו לדין אבל שאילת תוספות בכל מקרה היא לא על נקודת העמדה בדין כהבנתך אלא על ידיעה, ע"כ הצעתי פירוש שונה שאין הכוונה באו לדין העמדה בדין אלא כשבאו לדין כשבאו לדון מה לעשות שכבר נתרמה הקופה ועכשיו אין להם את הכסף וזה תואם את סוף דברי רש"י שמוסיף לומר שהיו תורמין הלשכה בג' קופות דלכאורה הפרט הזה לא שייך לתוספת הסבר על אם באו לדין העמדה בדין ,
על כך כלך לך לאחד מהפירושים הנ"ל ותבחר את הטוב ביותר במקום ללעג וללעוג","278","","2712","True","True","False","","250","24.200.181.62","0","46735","בבא מציעא|נז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);