var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46684;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46684","0","כמה הערות והארות","17/11/16 21:34","טז חשון","תשע"ז","21:34","שמואל דוד","לכבוד חברי הפורום
כמה הערות בענינים שונים במסכתא בבא מציעא,


א) התו'ס ב"מ ב. הקשו על הגמרא דאמר ראיייה בעלמא לא קני מהא דמצינו מחלוקת בדף קיח הבטה בהפקר קנה.
ותירצו שבהפקר עשה מעשה שגדר גדר קטן.
וצ"ע דלכאורה גדר מאן דכר שמיה. וכ"ה בנחלת דוד. ועיין שם שכתב שיש חילוק בין ראיה בעלמא להבטה והבטה היינו כמו הסתכלות בכוונה לשמור עיין שם וכ"כ הצפנת פענח.
אולם צ"ע סוכ"ס התו'ס כתבו שעשה גדר קטן וא"כ הדרא קושיא לדוכתא

ב) בבא מציעא נב. מבואר בגמרא שאסור למכור מטבע שנפסלה לתגר או לחרם (אנס) או להרג.
וכתב רש"י שמרמין בני אדם "ומיראה" קבלוה כו' 
ולכאורה טעם זה שייך רק אצל אנס והרג ולא לגבי תגר. ובאמת בכמה ראשונים לא גרסו תגר בגמרא (עיין רמב"ם הלכות גניבה ובאבן האזל שם) אולם עיין רש"י שמבואר להדיא שהיה בגירסתו וצ"ע

ג) בבא מציעא נב. יקבנה ויתלנה בצואר בנו או בתו כו' והנה בתוספתא הגירסא "יתלנה בצוארו"
וכתב החסדי דוד שצריך לומר בנו או בתו דאם לא כן יש איסור לא ילבש.
ויש לעיין אם כוונתו דאין איסור להלביש קטן בלבוש נקבה או"ד הוי בגד המיוחד לקטנים ולא שייך כלל לאיסור לא ילבש.
ובאמת עיין רמב"ם סוף הלכות עבודה זרה שכתב שבגד המיוחד לאיש ואשה אין בה משום לא ילבש ובקרית מלך (להגר"ח קניבסקי) שם ציין לגמרא ב"מ. נב. צואר בנו או בתו.
ועיין ברמב"ם בהלכות גניבה שכתב "צואר בנו" ולא הזכיר בתו
ועיין תוספות ב"מ מה: וברא"ש כאן ובטוש"ע חו"מ רכז שכתבו "צואר בתו" ולא כתבו בנו.
ועיין משנה כלים י"ב ז' "לתלותו בצואר קטנה" ועיין ברמב"ם בפיה"מ שם שכתב שנהגו לתלות מטבע שנפסל בנערות קטנות (ולא כתב נערים קטנים)
וברע"ב שם כתב בצואר "בנו" או בתו
והעיר עליו האמת ליעקב דמנ"ל זה , הרי קתני מתני' צואר "קטנה"
ותירץ ש"קטנה" קאי אצואר ולא על הילד הלובשו. עיין שם.
וצריך עיון בכל זה.

החותם בכבוד רב,","595","","2719","True","True","False","","842","174.200.0.36","0","0","בבא מציעא|נב ע"א",""),new Message("46689","46684","תשובות","18/11/16 11:19","יז חשון","תשע"ז","11:19","דוד כוכב","א) גם כוונת התוספות היא שהבטה היא ראיה על מנת כוונה לשמור. אלא שמצריך עם זה מעשה כלשהו. ועשיית הגדר לבדה אינה קונה כי אינה בגוף החפץ הנקנה אלא מרחוק. אבל עשיית הגדר מצטרפת להיות מעשה של שמירה יחד עם הבטה בחפץ הנקנה לצורך שמירה.

ב) גם בתגר י"ל שיקבל מיראה פן יחדול מלספק לו סחורה.
א"נ תגר מרמה כי עוסק עם אנשים רבים ובודאי ימצא מי שיוכל לרמותו.
א"נ מרמה הוא ואינו חושש כי הוא עובר מיד למקום אחר.

ג) זה שבגד המיוחד לאיש ואשה אין בה משום לא ילבש מפורש במסכת נדרים דף מט ע"ב:
"דביתהו דרבי יהודה נפקת, נקטת עמרא עבדה גלימא דהוטבי, כד נפקת לשוקא מיכסיא ביה, וכד נפיק רבי יהודה לצלויי הוה מיכסי ומצלי, וכד מיכסי ביה הוה מברך: ברוך שעטני מעיל".

אין דרך אנשים גדולים לתלות מטבע לקישוט.
בזמן חז"ל היו רגילים לתלות לבנים למשחק.
בזמן הרמב"ם היו תולים רק לבנות לקישוט.","125","","2718","True","True","False","","214","213.151.58.84","0","46684","בבא מציעא|נב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);