var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46556;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46556","0","החתול של שרדינגר או האסם של רבי יצחק?","07/11/16 10:44","ו חשון","תשע"ז","10:44","Almuaddib","(למי שלא מכיר, או זקוק לרענון - קישור להסבר הניסוי התאורטי המכונה "החתול של שרדינגר")


למדנו היום בדף היומי, בבא מציעא מב. , לגבי הברכה:


"וא"ר יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר: "יצו ה' אתך את הברכה באסמיך".
...
תנו רבנן: ההולך למוד את גורנו, אומר: יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתשלח ברכה במעשה ידינו.
התחיל למוד - אומר: ברוך השולח ברכה בכרי הזה.
מדד ואח"כ בירך - הרי זה תפילת שוא; לפי שאין הברכה מצויה לא בדבר השקול, ולא בדבר המדוד, ולא בדבר המנוי, אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר: "יצו ה' אתך את הברכה באסמיך".


אניח לרגע לכך שבמסכת ברכות כבר למדנו כי אי אפשר להתפלל על העבר, משום שאז כל הנושא כאן יהיה בעייתי גם בטרם החל האדם למדוד או לשקול. אני רוצה להתמקד לרגע במודעות של האדם, בידיעתו את הכמות המדוייקת.

כל זמן שאין הוא יודע כמה יש - הברכה יכולה לשרות. כלומר, יתכן ויהיה שם יותר. אפשר וה' יגדיל את כמות התבואה. ברגע בו מדד האדם - והוא יודע היטב את הכמות המדוייקת - אין הברכה שורה. ה' לא יגדיל עבורו את הכמות.

כלומר, ברכת ה' תלויה בידיעת האדם. אם האדם יודע בדיוק - ברכת ה' לא תחול (ההיפך אינו מוכרח, כמובן. גם אם האדם לא יודע, זה לא מכריח את ברכת ה', אבל לפחות מאפשר אותה).


==


כל זמן שהאדם לא מדד את כמות התבואה באסם, יש לנו סופר-פוזיציה. יתכן שיש כמות מסויימת של תבואה, ויתכן שיש יותר. ברגע בו ימדוד האדם את כמות התבואה - הכמות ידועה, וזהו. נס גלוי לא יקרה כאן. הברכה לא תחול.","107","","2733","True","True","False","","1103","82.81.160.69","0","0","בבא מציעא|מב ע"א",""),new Message("46559","46556","יפה","07/11/16 10:54","ו חשון","תשע"ז","10:54","אור חדש","","458","","2733","False","True","False","","93","213.151.53.59","0","46556","בבא מציעא|מב ע"א",""),new Message("107042","46559","אבל לא הוסבר","09/04/24 12:53","א ניסן","תשפ"ד","12:53","עלי","כיצד באופן מציאותי חלה הברכה. כלומר : הבה נניח שהחקלאי הכניס לגורנו כור שיבולי חטים בקליפתם, ונניח שיש בכור חטים אלף שבלים, האם כשיוציא את השבלים למדידה בסוף הדברים יהיו לו יותר מ-1000 שבלים, או שמשקלם יהיה יותר מהכור שהכניס, כלומר שהם יתפחו וישקלו יותר ?
או שמא בד"כ קיים הפסד שכיח מסויים עם הזמן מסיבות שונות, כמו רקבון או מחלות, תולעים, וכדו', שבגללו יש בממוצע הפסד נפח של 10% לפרק זמן מסויים, והברכה תהיה שהפסד זה יהיה קטן מהצפוי ?
אם אינו יודע כמה הכניס איך יכול החקלאי לדעת אם חלה ברכה בחטים, הרי אין כל בסיס להשוואה ?
האפשרות הראשונה היא על טבעית בודאי ואילו השניה עשויה להיות טבעית.
אלמואדיב בקש לומר, אם הבנתי נכון, שעניין זה דומה לניסוי בחתולו של שרדינגר, אך לא ראיתי שהסביר את ההשוואה ( האנלוגיה ) עד הסוף. אשמח אפוא להסבר יותר מפורט.","209","","23","True","True","False","","25","188.114.102.138","0","46556","בבא מציעא|מב ע"א",""),new Message("107043","107042","נעשה עסקה","09/04/24 13:05","א ניסן","תשפ"ד","13:05","אור חדש","אתה תסביר איך פועלת השזירה הקוונטית

ואז אלמו יסביר לך איך פועלת בפועל הברכה

סגור?","458","","23","True","True","False","","24","188.114.102.67","0","46556","בבא מציעא|מב ע"א",""),new Message("107046","107043","בתור רופא","09/04/24 14:37","א ניסן","תשפ"ד","14:37","עלי","אני מסוגל דווקא להסביר באופן פשוט כיצד הברכה שורה בדבר הסמוי מן העין, אבל פיזיקה מודרנית ? אינני בטוח שאפילו הפיזיקאים מבינים עד הסוף...
הרי אין לך ברכה גדולה מהתפתחות העובר מתאים בודדים עד יצור שלם ( לא רק של האדם אלא גם בצומח ובבע"ח ), ובד"כ העובר מצוי ברחם ומתפתח שם וא"כ הוא סמוי מן העין...גם כיום רק חלק קטן מהתהליך מובן לנו אך בחלקו הגדול עדיין לא ונתון למחקר רב.","209","","23","True","True","False","","27","188.114.102.216","0","46556","בבא מציעא|מב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);