var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46447;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46447","0","אבדת אביו ואבדת רבו","29/10/16 20:38","כז תשרי","תשע"ז","20:38","אבי גרינבלט","שבוע טוב,

הנושא בוודאי שאינו פשוט כלל ועיקר אך תורה וללמוד אנו צריכים.
"שאביו הביאו לעולם הזה ורבו שלמדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא ואם אביו חכם של אביו קודמת"

א. האם יש מקור מן התורה התומך בקדימות הרב את אביו (סברה כנגד פסוקים) ?
ב. אם קדימות הרב היא בגלל שגם האב חייב בכבודו , מדוע כאשר האב חכם (האם בהכרח גם מלמד את בנו ?) , הוא פטור מלכבד את הרב ?
ג. מה בנוגע לחומרות שבכיבוד הורים המבטאות את חשיבות הענין (אריכות ימים/עונשין) ?","539","","2742","True","True","False","","847","95.86.70.13","0","0","בבא מציעא|לג ע"א",""),new Message("46455","46447","תשובות","29/10/16 22:42","כז תשרי","תשע"ז","22:42","דוד כוכב","א. רמז במקרא לעדיפות הרב המובהק על האב, הרב נקרא (מלכים ב ב, יב; ומלכים ב יג, יד) אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו - פעמיים אב.
ועוד, שכבוד הרב הוקש לכבוד הבורא עצמו: את ה' אלהיך תירא - לרבות תלמידי חכמים.
הענין שהעולם הבא עדיף על העולם הזה מפורש בדברים ז, י וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ לֹא יְאַחֵר לְשֹׂנְאוֹ אֶל פָּנָיו יְשַׁלֶּם לוֹ. ובתרגום אונקלוס: "ומשלים לשנאוהי טבון דאנון עבדין קדמוהי בחייהון לאובודיהון לא מאחר עובד טב לשנאוהי טבון דאנון עבדין קדמוהי בחייהון משלם להון". וברש"י: "ומשלם לשנאיו אל פניו - בחייו משלם לו גמולו הטוב כדי להאבידו מן העולם הבא".

ב. קדימות הרב אינה בגלל שגם האב חייב בכבודו, מדובר גם כשרבו של הבן אינו רבו של האב.
כאשר האב חכם אין הבן פטור מלכבד את הרב, אלא שחיוב כיבוד אב יחד עם החיוב לכבדו בהיותו חכם - חמור מחיוב כבוד הרב המובהק. אבל גירסת הירושלמי והרי"ף והשו"ע (יו"ד רמב, לד) שמדובר רק כשאביו שקול כנגד רבו.

ג. החומרות שבכיבוד הורים קיימות גם בכיבוד רבו.","125","","2742","True","True","False","","211","212.76.103.81","0","46447","בבא מציעא|לג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);