var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45812;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","53")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45812","0",""לימא פליגא דרב אדרבה"","03/08/16 16:37","כח תמוז","תשע"ו","16:37","אבי גרינבלט","העיקרון של רב - שהגנב משלם כפל או טביחה ומכירה כשעת העמדה בדין ולא כשעת גניבה (כאשר כמובן שינוי בשווי הגניבה נגרם ממילא ולא ע"י הגנב) , ישלם כשעת הגניבה ולא כשעת העמדה בדין.
העיקרון של רבה - הגנב ישלם כפל או טביחה (ומכירה) כאשר השינוי נגרם ממילא ולא בגללו , כשעת הגניבה ולא כשעת העמדה לדין
מה משמעות שאלה זאת ?
רב קודם לרבה במספר דורות ודעתו ממילא קודמת לדעת רבה גם בזמן וגם בחשיבות.
האם השאלה היא רק להבנה האם אכן רב סובר אחרת מהעיקרון של רבה ?
קצת לא מובן מדוע הניסוח בצורה הזאת
לאחר מכן מתברר שכוונת רב שונה ואין דעתו חלוקה על דעת רבה , מדוע שלא נבין בצורה שונה את דעת רבה ותתאים דעתו לדעת רב מה גם ש"רב תנא הוא ופליג" ?
אודה על הארת הדברים.","539","","2835","True","True","False","","801","81.218.132.64","0","0","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45813","45812","דברי רב הובאו קודם","03/08/16 21:44","כח תמוז","תשע"ו","21:44","דוד כוכב","כיון שהם הוזכרו אגב אורחא.
תוך כדי הדיון בדברי רב מביאה הגמרא את דברי רבה ושואלת האם בהכרח הם חלוקים (קורה שאפילו רבא תלמידו של רבה חולק על רב, חפש: "מסתברא מילתיה דרב"), וחוזרת הגמרא להסביר במה בדיוק עוסק רב - באופן שאינו מתנגש בדברי רבה.","125","","2835","True","True","False","","168","95.86.118.215","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45816","45812","לא ברור עם רבה חולק או לא על רב כאן","04/08/16 08:56","כט תמוז","תשע"ו","08:56","Almuaddib",".


לפי רב, גם אחרי כל ההסברים והאוקימתות, תשלום הקרן תמיד יהיה על פי השווי בשעת הגנבה - "אחייה לקרן כעין שגנב".

לפי רבה, תשלום הקרן משתנה לפי מעשיו של הגזלן. אם נשברה החבית ממילא - משלם כשווי בעת הגנבה, ואם שבר או שתה - כבשעת העמדה לדין.

מדובר במקרים שונים, ולא נודעת דעתו של רב אם יש לו הבדל בין שבר לבין נשבר מאליו.

===========

הניסוח של הגמרא "לימא פליגא דרב אדרבה " בא בפשטות להמשיך את הבירור בשיטת רב. שהרי כבר למעלה ראינו כי יש מה לברר, לאחר שהעמדנו כשהתיקר או הוזל מאליו - למרות שזה לא כתוב. הואיל ויש מה לברר - באים להמשיך ולברר לפי ההשוואה לדברי רבה.
הדיון מתרחש אחרי ימיו של רב - וגם אחרי ימיו של רבה. בבית המדרש מבררים את דברי רב, גם באמצעות עימות של דברים אלו עם דברי רבה.","107","","2834","True","True","False","","159","209.88.198.77","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45818","45812","נקודה נוספת להבנה בהמשך סוגיא זו","04/08/16 11:36","כט תמוז","תשע"ו","11:36","אבי גרינבלט","בדף סו,א במעין סיכום לדעות רבי אילעאה ורבי חנינא שדעתם , תואמת את דעת הברייתא שהובאה , מעלה הגמרא (לימא) תיובתא על רב שדעתו חולקת על דעת הברייתא .
ואם דעת רב חולקת על הברייתא , זה יוגדר כתיובתא ? מה עם "רב תנא הוא ופליג" . האם הכוונה רק לחדד את הלומדים (וכאמור הדברים הועלו על הכתב בתקופה מאוחרת יותר בוודאות שהרי דעת רב מוזכרת עם דעות אמוראים מאוחרים יותר) , האם הלשון תיובתא מקובלת בכה"ג ?
תודה ויש"כ לעונים לשאלתי הקודמת ומראש גם לזו","539","","2834","True","True","False","","123","81.218.132.64","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45819","45818","רק כמפלט אחרון טוענים "רב תנא הוא ופליג"","04/08/16 13:23","כט תמוז","תשע"ו","13:23","דוד כוכב","הגמרא מעדיפה קודם למצא כיצד ניתן ליישב שבברייתא לא תהיה סתירה=תשובה=תיובתא לדברי רב.","125","","2834","True","True","False","","175","95.86.118.215","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45820","45819","סברה ?","04/08/16 13:45","כט תמוז","תשע"ו","13:45","אבי גרינבלט","עיקר שאלתי על הניסוח "תיובתא"
מדברי מהר"ץ חיות
"... ותוכל עפ"ז להסיר קושי' חוו"י סימן צ"ד דמ"ט פעם אמרו רב תנא הוא ופליג ופעם מקשה על רב מן המשנה. (רב היה בתקופת המעבר מתנאים לאמוראים)
אבל האמת דרב היה מבי"ד של רבי, ובאותן הענינים שהיה רב בישיבה אחת עמו, בין הסכים לדעת רבינו הקדוש בין חלק, אז ועשו הבי"ד הסכמה מוחלטת לסתור דבריו, הנה בכנון זה אין לאחר סתימת המשנה כלום, אחר שהלכות אלו נחלטו ע"י עמידה למנין, אבל באותן ההלכות סתומות אשר נסתמו זולתו באמת יוכל לחלוק וכו' וכן ר' וחיא אשר ג"כ מב"ד של רבי היה יכול לחלוק על סתם משנה בהלכות אלו שלא הי' במנין וכו'."

למעט ההלכות מבית רבי , רב יכול לחלוק על כל הלכה ובודאי אם זו ברייתא ולא משנה.","539","","2834","True","True","False","","123","81.218.132.64","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45825","45820","לא, קבלה","04/08/16 23:27","כט תמוז","תשע"ו","23:27","דוד כוכב","יד מלאכי כללי התלמוד כלל קנ:
"לא אמרינן רב תנא הוא ופליג אלא מתוך דוחק גדול כמ"ש ה"ע בש"ב פ"ב וכן מצאתי להריטב"א בשיטת עירובין דף ג' רע"ג ודף ס"ו ע"א ולר' בצלאל בשיטה מקובצת על ב"מ דף י"ט ע"ד וכ"כ כריתות בלשון לימודים ש"ג סי' קמ"א יע"ש ואף גם זאת מצינו דאיתותב רב מברייתא ולא משני תלמודא רב תנא הוא ופליג".","125","","2834","True","True","False","","177","95.86.118.215","0","45812","בבא קמא|סה ע"א",""),new Message("45829","45825","תודה רבה","05/08/16 08:41","א אב","תשע"ו","08:41","אבי גרינבלט","","539","","2833","False","True","False","","79","46.19.86.178","0","45812","בבא קמא|סה ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);