var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45716;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45716","0","הערות סו"פ שור שנגח","26/07/16 02:03","כ תמוז","תשע"ו","02:03","שמואל דוד","א)נג: אמר רבא שור ואדם שדחפו לבור לענין נזקין כולן חייבין כו'
וברש'י לענין נזקין- כגון אם דחפו שם 'אדם' והוזק כו' דהא דקיימא לן לגבי בור שור ולא אדם, בקטלא קיימא לן כגון אם נפל לתוכו 'עבד' ומת כו'
לכאורה צריך עיון דפתח באדם וסיים בעבד ומה כוונתו בזה.

ב)נג: לענין ד' דברים ודמי ולדות אדם חייב ושור ובור פטור (פטורין) כו'
וברש'י אדם שדחפו חייב אבל השור והבור פטורין דקיימא לן איש בעמיתו ולא שור בעמיתו וכן בדמי ולדות אנשים כתיב ולא שוורים. עכ"ל
המיעוט הוא איש ולא שור , אנשים ולא שוורים , ומנ"ל למעט בור. וצע"ק

ג) נג:-נד. ר' יהודה מיחייב על כלים בבור כו' ונפל שמה שור או חמור .... ולא כלים ורבי יהודה או לרבות את הכלים ורבנן או לחלק (דלא תימא אינו חייב עד שיפול שם שור וחמור ביחד - רש"י) ורבי יהודה לחלק מונפל משמע (לשון יחיד - רש'י) ורבנן ונפל טובא משמע (כמו ועשה בצלאל ואהליאב , ובא האות והמופת , ובא הארי ואת הדוב - רש'י)

יש לעיין אם "טובא משמע" היינו אפילו הרבה (יותר משנים) או דילמא רק שנים , דהנה המקורות שהביא רש'י רק מלמדנו שלשון יחיד קאי גם על שנים ואפשר שעל שלש ויותר לא או דילמא לא שנא.

ד)נד: אמר רב ירמיה .... לא מיבעיא שור שהוא פקח דחייב אבל שור חרש שוטה וקטן אימא חרושתו גרמה לו קטנותו גרמה לו וליפטר קמ"ל
ויל"ע מדוע לא קאמר גמרא "אימא שטותו גרמה לו" וצע"ק

ה) נה. אווז ואווז הבר כו' אריך קועיה (חרטומו ביק בלע"ז - רש'י) גמלא פרסא כו' אלים קועיה (צוארו עב - רש"י)
לכאורה צ"ע בשינוי פירושו.","595","","2837","True","True","False","","757","63.143.228.159","0","0","בבא קמא|נו ע"א",""),new Message("45717","45716","תשובות","26/07/16 05:03","כ תמוז","תשע"ו","05:03","דוד כוכב","א) נקט לרבותא - אפילו עבד הרגיל להמכר בשוק, שהיתה הוה אמינא שישלם את ערכו. וברישא נקט רש"י את לשון הש"ס.

ב) כך הקשה בשיטה מקובצת מסכת בבא קמא דף נג ע"ב:
שיטה
לענין ארבעה דברים ודמי ולדות חייב שור ובור פטורים. שור אימעיט מארבעה דברים מאיש בעמיתו וכו' ומדמי ולדות מאנשים ולא שוורים אבל בור קשה דבור ליכא קרא למעוטי. ויש לומר דכיון דשור פטור הוא הדין בבור. שיטה.


ג) גם בפסוק איירי ביותר משנים - (שמות לו, א) וְעָשָׂה בְצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב וְכֹל אִישׁ חֲכַם לֵב.

ד) אכן בכת"י פירנצה נוסף גם: "שטותו גרמה לו".

ה) אכן הערוך פירש בשניהם צואר. ור"ח פירש שוקיו. ואפשר שרש"י פירש לצדדים כפי שהכיר באווזי מקומו.
הערה לענין שרש"י פירש ע"פ מראה עיניו:
ידוע המעשה ברש"י שהסתפק בצורת האפוד, ויצא לחוץ להרהר בזה ונזדמנה לו שרה של עכו"ם גלוית זרועות רוכבת על סוס. והבין רש"י שלא לשוא זימנו לו מהשמים מראה שכזה. וזהו שכתב בפירושו בשמות כח, ד:
"ולבי אומר לי שהוא חגור לו מאחוריו, רחבו כרוחב גב איש, כמין סינר שקורין פורציינ"ט בלעז [חגורה] שחוגרות השרות כשרוכבות על הסוסים".","125","","2837","True","True","False","","174","95.86.118.215","0","45716","בבא קמא|נו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);