var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45419;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","36"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45419","0","מדוע סירב עולא להצטרף לחכמי בבל","08/07/16 15:31","ב תמוז","תשע"ו","15:31","אשבח","לניחום אבלים?
האם דברי עולא הקשים נאמרו להלכה או נובעים מכעס/אופי וכדו'?
וכי עולא לא רצה לנחם? ודאי שרצה!
אלא שדבריו תמוהים לי.
מדברי הגמרא עולה כי עולא (1) סירב להצעת חכמים ללכת איתם לניחום אבלים משום שאינו רוצה להיות נוכח במקום שלדעתו מהרהרים אחר מעשי ה': "אמר להו: מאי אית לי גבי נחמתא דבבלאי? דגידופא הוא, דאמרי מאי אפשר למיעבד, הא אפשר למיעבד עבדי" (דף לח עמוד א).

ויש לשאול:
איך אפשר לומר כך על חכמי בבל שבתי הכנסת ובתי המדרש שלהם הם מקדש מעט? ("...ואהי להם למקדש מעט, אמר רבי יצחק: אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל. ורבי אלעזר אמר: ‏זה בית רבינו שבבבל", מגילה דף כט עמוד א)‏.‏
וכן הגמרא במנחות דף קי עמוד א אומרת:
"... הביאי בני מרחוק - אמר רב הונא: אלו גליות של בבל שדעתן מיושבת עליהן כבנים...".

אז מדוע אמר עולא שניחום אבלים של חכמי בבל 'גידופא הוא'? האם דברים קשים אלה נובעים מאופיו של עולא או שמא אמר כאן עניין הלכתי?

ידועים דבריו הקשים שאמר על רב הונא - למרות שרב הונא היה גדול הדור בבבל :
קידושין דף מה עמוד ב
"... נתקדשה שלא לדעת אביה וניסת שלא לדעת, ואביה כאן, רב הונא אמר: אוכלת, רב ירמיה בר אבא אמר: אינה אוכלת. אמר עולא: הא דרב הונא - כחומץ לשנים וכעשן לעינים...".

אך מצאתי גם שעולא אומר (בסופו של דבר...) גם דברים טובים על הבבליים:

פסחים דף פח עמוד א
"עולא איקלע לפומבדיתא, קריבו ליה טירינא דתמרי. אמר להו: כמה כי הני בזוזא? - אמרו ליה: תלת בזוזא. - אמר: מלא צנא דדובשא בזוזא, ובבלאי לא עסקי באורייתא!..." .
אך בהמשך כשהבין שלמרות שהתמרים 'מתפקדים' כמשלשלים ובכך מקשים על הלימוד אמר (בהמשך, שם:)
"...בליליא צערוהו [התמרים]. אמר: מלא צנא סמא דמותא בזוזא בבבל, ובבלאי עסקי באורייתא! ".

(אפסיק כאן כי השבת מתקרבת לביתי...תחילת ההמשך בהודעה הבאה..)
(1)
עולא הוא בן ארץ ישראל ותלמיד מובהק של רבי יוחנן. ‏ירד מפעם לפעם לבבל, הביא לשם משמועות רבו וחכמי א"י, ולא"י הביא משמועות בבל.
ראה ברכות לח: "דרש רב חסדא משום רבינו, ומנו - רב: שלקות מברכין עליהם בורא פרי האדמה; ורבותינו היורדין ‏מארץ ישראל, ומנו - עולא משמיה דרבי יוחנן...‏".
וכן בהמשך שם:
"דרש רב נחמן משום רבינו, ומנו - שמואל: שלקות מברכין עליהם בורא פרי האדמה; וחברינו ‏היורדים מארץ ישראל, ומנו - עולא, משמיה דרבי יוחנן...‏".","507","","2851","True","True","False","","1187","85.250.34.148","0","0","בבא קמא|לח ע"א",""),new Message("45422","45419","המשך...","08/07/16 19:14","ב תמוז","תשע"ו","19:14","אשבח","גם במסכת תענית דף ט עמוד ב מובא המקרה בעולא ואכילת התמרים שהובא לעיל, אלא ששם הוא בא מיד אחר עוד סיפור שמתאר את דעתו הקיצונית-שלילית של עולא על הבבליים (ואולי בכך הגמרא רומזת לנו לשים לב לעובדה זו):
"עולא איקלע לבבל, חזא פורחות [עננות קלה] . אמר להו: פנו מאני, דהשתא אתי מיטרא [הכינו כלים כי עומד לרדת גשם]. לסוף לא אתי מיטרא. אמר: כי היכי דמשקרי בבלאי הכי משקרי מיטרייהו. עולא איקלע לבבל, חזי מלא צנא דתמרי בזוזא. אמר: מלא צנא דדובשא בזוזא ובבלאי לא עסקי באורייתא! בליליא צערוהו. אמר: מלא צנא דסכינא בזוזא ובבלאי עסקי באורייתא! ".
לדעת עולא, גם הטבע בסביבת הבבליים אינו מתנהג כדרך האמת שלו - כאילו עולם הבבליים עולם אחר הוא.
גם עולם הנשים הוא עולם בפני עצמו לדעת עולא עפ"י רב יוסף, נאמר במסכת שבת דף סב עמוד א: "...אלא אמר רב יוסף: קסבר עולא - נשים עם בפני עצמן הן" - אמירה שגם אם לא הייתה נאמרת לא הייתה משנה דבר בסוגיא אבל כן מצביעה - ובעקיצה - מה דעת סביבתו של עולא על דעותיו הקיצוניות. (המשך יבוא...בע"ה)","507","","2851","True","True","False","","273","85.250.34.148","0","45419","בבא קמא|לח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);