var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45160;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45160","0","דמָּאוּס בלישה או דִּמְאַוַּוס בלישה?","17/06/16 12:46","יא סיון","תשע"ו","12:46","אשבח","רש"י על הגמרא כאן מפרש
" דמאוס בלישה - שמדובקת בו עיסה דמאוס לשון לכלוך ".
רש"י נותן פירוש בתוך פירוש:
1. דמאוס בלישה=שמדובקת בחבל עיסה
2. דמאוס=(החבל) מלוכלך.

ומה אין כאן?
אין מה שדבר ראשון עולה במוחנו: שמראה החבל דוחה ומגעיל - שהחבל מָאוּס !
בא רש"י ואומר לנו:
לא כתוב 'מְאִיס בלישה' אלא כתוב:
"דִּמְאַוַּוס בלישה" שפירושו
שמדובקת בחבל עיסה!

וכן מצינו במסכת יומא דף נג עמוד א
"... רבא כד הוה מיפטר מיניה דרב יוסף הוה אזיל לאחוריה, עד דמנגפן כרעיה ומתווסן [בשני ו"ו !, אשבח] אסקופתא דבי רב יוסף דמא" [תרגום חופשי: כשרבא היה נפרד מרבו, רב יוסף שהיה סגי נהור, הוא היה הולך לאחוריו כשפניו מופנים לרב יוסף, וכה גדולה הייתה יראת הכבוד של רבא לרב יוסף עד שלא שם לב והיה נתקל במשקוף והדם מפציעה זו היה מלכלך את המשקוף].

ובאין רש"י על ומתווסן אסקופתא - נפנה למפרשים נוספים:

בית הבחירה למאירי

רבה [צ"ל רבא. אשבח] כשנפטר מרב יוסף שהיה רבו היה הולך לאחוריו עד שיצא מן הבית אף על פי שהיה רבו סגי נהור ולא היה יודע בזה כלום והיו לפעמים רגליו מתנקפות עד שהיתה האסקופא של בית רבו מלוכלכת בדם וכשהודיעו לרב יוסף שכך היה הוא עושה בירכו להיות ראש ישיבה אחריו ונתקיימה בו:

הרמב"ם בהלכות נזקי ממון פרק ב הלכה יד מפרש:
"... ואם היה על החבל אוכל ובעת אכילתן פסקוהו משלם גם על החבל נזק שלם".
להרמב"ם פשוט: שהבצק על החבל הוא לא לכלוך ולא מאיס!","507","","2876","True","True","False","","1011","109.67.162.142","0","0","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45169","45160","תודה רבה ויישר כוח על ההערה! ובשטיינזלץ","19/06/16 00:41","יג סיון","תשע"ו","00:41","amdavid","הביא גם גרסה "דמתווס"","175","","2874","True","True","False","","356","109.66.185.10","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45172","45160","עוד.... שבת קיג: "זימנין דמיתווסן מאניה"","19/06/16 08:13","יג סיון","תשע"ו","08:13","אשבח","כאן פירוש המילה 'דמיתווסן' משמעו שספג מים שהושרה במים (מדובר שם על דין מי שעובר בשבת באמת מים).

רש"י שם: "זימנין דמיתווסן מאניה - ישורו במים".","507","","2874","True","True","False","","224","79.181.219.80","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45174","45160","יש"כ","19/06/16 09:38","יג סיון","תשע"ו","09:38","Almuaddib","","107","","2874","False","True","False","","104","82.81.160.69","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45175","45160","מצ"ב שתי סריקות, לחיזוק. הראשונה - ונציה","19/06/16 09:45","יג סיון","תשע"ו","09:45","Almuaddib","דפוס ונציה, בו נכתב "דמאווס".

קטע מכתב יד מאוסף טיילור-שכטר, קיימברידג', בו כתוב "דמתווס".","107","jpg","2874","True","True","False","","137","209.88.198.77","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","0-jpg"),new Message("45170","45169","האם תוכל להעלות כאן את גרסת שטיינזלץ","19/06/16 05:59","יג סיון","תשע"ו","05:59","אשבח","בבקשה?
העובדה שרש"י לא התייחס למיאוס יחד עם הידיעה מיומא על 'מתווסן' הביאה אותי לעמוד גם כאן שאין מדובר במיאוס.","507","","2874","True","True","False","","239","37.26.148.222","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45171","45170","תודה, ראיתי עכשיו. וחלק מפירושו דחוק!","19/06/16 06:41","יג סיון","תשע"ו","06:41","אשבח","ונראה שמודה הוא בכך.
וגם חֲבָל שלא ציין מהו כתה"י. (אנסה בע"ה לבדוק).

הסבר מדוע נ"ל שחלק מפירושו דחוק:
לאחר הציון שיש גרסא בה כתוב 'דמתווס' והבאת הסברו של רש"י, שטיינזלץ מוסיף:

"...ושמא הוא ['דמאוס', אשבח] קשור גם למלה ״מעיסה״ (1) — מין תבשיל מבצק רך, ומאוס יהא עניינו - שנילוש החוט עם מעט בצק" -

'ושמא' פירושו זה דחוק מאוד עד בלתי סביר:
== וכי למה יהא דוקא סוג מסויים של בצק על החבל?
== ואיך ולמה "שנילוש החוט עם מעט בצק" ולא פשוט 'התלכלך?
==== ויתרה מכך פירושו זה "...מבצק רך, ומאוס..." נראה דוחה את פירוש רש"י ואת כתה"י, והוא נמשך להשאיר את המילה 'דמאוס' במשמעות מֵאוּס - היינו גועל!


(1) 'מעיסה', ככוונתו הנ"ל, מצינו בפירוש המשנה לרמב"ם מסכת חלה פרק א:
" אם הרתיח את המים עד שהוא רותח מאד ונתן לתוכו הקמח ולש אותו בו נקרא מעיסה. ואם יצק המים הרותחין על הקמח נקרא חליטה...".","507","jpg","2874","True","True","False","","378","37.26.148.150","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","0-jpg"),new Message("45173","45171","כתב היד בו כתוב "דמתווס" הוא","19/06/16 09:37","יג סיון","תשע"ו","09:37","Almuaddib","T-S NS 329.970 .

כך כתוב שם:

"...היו מחטטין ..חבל דלי וניפסק החבל ונשבר דלי (וניפסק) ........................... ..שלמין נזק שלם ..מע מ.. ...... בתר מעיקרא אזלינן תרגומא א?ח?.. ......................... ..ה הוא דמתווס .............. ..?א? נשבר דלי ?קת?ני ..."

לתשומת לב, בדפוס ונציה כתוב הו' כפולה - דמאווס.


וישר כח!","107","","2874","True","True","False","","170","82.81.160.69","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45177","45173","יישר כוח... בהזדמנות זו שאלה בערבית:","19/06/16 10:22","יג סיון","תשע"ו","10:22","אשבח","האם יש קשר ל'ווסח' ?","507","","2874","True","True","False","","244","37.26.147.169","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45176","45175","והשניה - פרגמנט מכת"י","19/06/16 09:47","יג סיון","תשע"ו","09:47","Almuaddib",".","107","jpg","2874","True","True","False","","112","209.88.198.77","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","0-jpg"),new Message("45180","45175","ועוד מקור שכתוב מתווס","19/06/16 12:23","יג סיון","תשע"ו","12:23","amdavid","בכתבי יד תלמודיים

(שורה שלישית מלמעלה)","175","","2874","True","True","False","","422","82.81.94.108","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45178","45176","מדהים ... נפלא! יישר כוח ענק!","19/06/16 10:24","יג סיון","תשע"ו","10:24","אשבח","","507","","2874","False","True","False","","202","37.26.147.169","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45179","45176","ובשלישי נראה שכתוב 'דמאווס' וצריך","19/06/16 11:22","יג סיון","תשע"ו","11:22","אשבח","בדיקה מה כתוב שם בדיוק.
בעיקר שאם יש שני ו"ו אז צריך להסביר מדוע הו"ו הראשונה מעוקלת.
מתוך:

Vatican, Bibliotheca Apostolica ‎‎, Ebr. 116-117‎

טור ימני, שורה עשירית מלמעלה.","507","jpg","2874","True","True","False","","325","79.181.219.80","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","0-jpg"),new Message("45210","45177","לא","20/06/16 14:18","יד סיון","תשע"ו","14:18","Almuaddib","","107","","2873","False","True","False","","114","82.80.33.78","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45181","45180","שם כתוב "דמתוום", לכן לא הבאתיו","19/06/16 12:30","יג סיון","תשע"ו","12:30","Almuaddib",".","107","","2874","True","True","False","","126","82.81.160.69","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45182","45180","יפה! לאור זאת בדקתי המילה בכל הש"ס","19/06/16 12:39","יג סיון","תשע"ו","12:39","אשבח","ומצאתי היקרות אחת נוספת על מה שהובא ממסכתות יומא ושבת, והיא במסכת פסחים דף סה עמוד ב:
"... כדתניא הדם והדיו והחלב והדבש יבשים חוצצין לחין אין חוצצין והא קמתווסי מאנייהו (ותנן) היו בגדיו מטושטשין ועבד עבודתו פסולה...".

האם יכול להיות שהתוודענו למילה ארמית לא שכיחה?","507","","2874","True","True","False","","279","109.64.46.253","0","45160","בבא קמא|יח ע"א",""),new Message("45183","45181","אכן, נראה שהמ"ם סופית והסמ"ך","19/06/16 12:41","יג סיון","תשע"ו","12:41","אשבח","דומות בכל המקומות שם - ואולי לכן נקרא זאת 'מתווס' -בסמ"ך?
(מה גם שאיני יודע מהו "מתוום"!).","507","jpg","2874","True","True","False","","317","109.64.46.253","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","0-jpg"),new Message("45211","45210","תודה.","20/06/16 14:20","יד סיון","תשע"ו","14:20","אשבח","","507","","2873","False","True","False","","178","37.26.148.178","0","45160","בבא קמא|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);