var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45076;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45076","0","למה עבד פסול,מה הקשר בין ייחוס למהימנות?","15/06/16 18:21","ט סיון","תשע"ו","18:21","אליצפן","ועל פי עדים בני חורין בני ברית

דאי אשמעינן עבד, משום דאין לו יחס, אבל נכרי דיש לו יחס - אימא לא; ואי אשמעינן נכרי, משום דלא שייך במצות, אבל עבד דשייך במצות - אימא לא, צריכא.

מה הקשר בין הייחוס של העבד לבין המהימנות שלו בעדות?

האם בשל כך שהעבד אינו יודע מי אביו, יוצא שגם שתוקי ואסופי פסולים לעדות?","502","","2879","True","True","False","","854","85.64.155.28","0","0","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45078","45076","הסיבה בעבד היא זילותו, ולא חוסר ידע","15/06/16 19:32","ט סיון","תשע"ו","19:32","דוד כוכב","השוה לדברי הרמב"ם הלכות עדות יא, ה; והשו"ע חו"מ לד, ח:
"וכן הבזויין פסולין לעדות מדבריהם והם האנשים שהולכין ואוכלין בשוק בפני כל העם וכגון אלו שהולכין ערומים בשוק בעת שהן עוסקין במלאכה מנוולת וכיוצא באלו שאין מקפידין על הבושת, שכל אלו חשובין ככלב ואין מקפידין על עדות שקר".","125","","2879","True","True","False","","168","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45081","45076","גם אני פסול לעדות","15/06/16 19:54","ט סיון","תשע"ו","19:54","הודו_כי_טוב","אני אוכל בחוץ בלי הרבה חשבון איך שאני נראה בצורה זו וזה הופך אותי לזול וגם משחק לפעמים בקוביה (לוטו) לובש בגדים מרופטים ולפי חזל אדם שנראה זול =שקרן או מועד לשקר וזה בעצם הבעיה של הפוסל לא רוצים שאעיד לא צריך ,ההפסד של הבית דין כנראה אל תסתכל בקנקן אלה במה שיש בו , משפט שחז"ל בעצמו כתבו לא חל במקרה זה
ופעם אחת בחיים שהתבקשתי להעיד בבית משפט לתעבורה באתי בבגדים מכובדים ( פלא נכון?)","207","","2879","True","True","False","","304","46.19.86.20","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45084","45076","עבד פסול מגזירת הכתוב, לא בשל מהימנות","15/06/16 21:20","ט סיון","תשע"ו","21:20","amdavid","ראה רמב"ם הלכות עדות פרקים ט ואילך.
לכן גם גוי פסול ואפילו יהיה מלך .

"העבדים פסולין לעדות, דין תורה: שנאמר בעדים "ועשיתם לו, כאשר זמם לעשות לאחיו" (דברים יט,יט), מכלל שאחיו כמוהו--מה אחיו בן ברית, אף העד בן ברית. קל וחומר לגויים: אם עבדים שהן במקצת מצוות פסולין--הגויים, לא כל שכן."

עדות זו מצווה , ולא רק בירור עובדות, ויש לה דינים והלכות משלה. ולכן גם נשים, חשובות ככל שתהיינה, פטורות ממנה ולא בשל שאינן נאמנות שהרי יש מצוות שהן נאמנות להעיד (נדה למשל). כמו כן קרובים פסולים להעיד ואפילו משה רבינו על אהרון, ולא משום חוסר נאמנות אלא מגזירת הכתוב ואכמ"ל.","175","","2879","True","True","False","","264","109.66.185.10","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45101","45076","עיינת בסוגיא בפח,א ?","16/06/16 11:37","י סיון","תשע"ו","11:37","אבי גרינבלט","האם שם ניתן להבין את התשובה לשאלתך ?
הסוגיא שם דנה בנושא העדות מכיוון אחר ולא מכיוון מהימנותו של העבד ומרחיבה את ענין הייחוס בעבד.

"מר בריה דרבינא אמר אמר קרא (דברים כד, טז) לא יומתו אבות על בנים לא יומתו על פי אבות שאין להם חייס בנים...עבד נפקא ליה בקל וחומר מגר ומה גר דלמעלה הוא דאין לו חייס אבל למטה יש לו חייס פסול לעדות עבד שאין לו חייס לא למעלה ולא למטה אינו דין שיהא פסול לעדות אלא מדכתב רחמנא לא יומתו אבות על בנים דמשמע לא יומתו על פי אבות שאין לו חייס בנים שמע מינה עבד שאין לו חייס לא למעלה ולא למטה הוא דפסול לעדות וכו'"","539","","2878","True","True","False","","137","81.218.132.64","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45083","45078","מכאן יוצא שגם שתוקי ואסופי פסולים.","15/06/16 20:42","ט סיון","תשע"ו","20:42","אליצפן","","502","","2879","False","True","False","","134","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45086","45081","חז"ל דיברו על הרוב","16/06/16 08:05","י סיון","תשע"ו","08:05","דוד כוכב","היות וידעת לבוא בבגדים מכובדים כשצריך זה מראה שהמשפט: "אל תסתכל בקנקן אלה במה שיש בו" חל עליך. והרמב"ם דיבר על אותם זולים שגם בפנימיותם הם זולים.
אמרו במשנה מסכת קידושין דף מ ע"ב: "וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ - אינו מן היישוב", מי שגם לומד דף היומי וגם עובד ודאי שאינו בכלל זה.

וככלל, היום המצב שונה. בתרבות של פעם אדם מכובד לא היה מהין להיראות שלא באופן מכובד. היום, בתרבות המערב הפרוע (אמריקא, לא אנגליא), כשנשיא עושה ג'וגינג בבגדי התעמלות זה נחשב לגזעי.","125","","2878","True","True","False","","143","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45096","45081","לוטו? לפי חלק מהדעות אתה חשוד על הגזל","16/06/16 11:01","י סיון","תשע"ו","11:01","Almuaddib","ודאי שמי שחשוד על הגזל, פסול לעדות.","107","","2878","True","True","False","","129","209.88.198.77","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45087","45083","לא, אצלם קרה שהאב אינו ידוע","16/06/16 08:08","י סיון","תשע"ו","08:08","דוד כוכב","והם יכולים להעשות ת"ח גדולים ומכובדים.
בעבד זה מובנה, לא חשוב מי האב. ובהפקרא ניחא ליה.","125","","2878","True","True","False","","111","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45085","45084","אבל בסוגיא שלנו הסיבה היא שאין לו ייחוס","16/06/16 08:02","י סיון","תשע"ו","08:02","אליצפן","אבל בסוגיא שלנו הסיבה היא שאין לו ייחוס, ולא גזירת הכתוב.

מכאן השאלה שלי. מה הקשר בין ייחוס למהימנות בעדות?","502","","2878","True","True","False","","173","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45098","45085","לכאורה זו אכן קושיא אלימתא על הרמב"ם","16/06/16 11:06","י סיון","תשע"ו","11:06","amdavid","וראה בכס"ה ולח"מ שהניחו דברי הרמב"ם בצ"ע (מפני קושיה אחרת -שהדרשה שכתב הרמב"ם לא נודע מקורה.)
אך כבר כתבו האחרונים בכמה מקומות ש"כן דרך רבנו לכתוב דרשא פשוטה הנזכרת בשום מקום אע"פ שאינו הולך על דרך הש"ס דידן כמבואר בהרבה מקומות" (מרכבת המשנה על אתר)","175","","2878","True","True","False","","246","82.81.94.108","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45099","45086","כל כך יפה... יישר כוח!","16/06/16 11:21","י סיון","תשע"ו","11:21","אשבח","","507","","2878","False","True","False","","161","37.26.147.135","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45088","45087","למה עבד לא יכול להיעשות ת"ח? ע"ע טבי","16/06/16 08:51","י סיון","תשע"ו","08:51","אליצפן","למה עבד לא יכול להיעשות ת"ח? ע"ע טבי עבדו של ר"ג.

משנה מסכת ברכות פרק ב

וכשמת טבי עבדו קבל עליו תנחומין אמרו לו תלמידיו לא למדתנו רבינו שאין מקבלין תנחומין על העבדים אמר להם אין טבי עבדי כשאר כל העבדים כשר היה:

משנה מסכת סוכה פרק ב

אמר רבי שמעון מעשה בטבי עבדו של רבן גמליאל שהיה ישן תחת המטה ואמר להן רבן גמליאל לזקנים ראיתם טבי עבדי שהוא תלמיד חכם ויודע שעבדים פטורין מן הסוכה לפיכך ישן הוא תחת המטה

מה הקשר בין האינטליגנציה לייחוס? כהן גדול עם הארץ כשר לעדות ועבד ת"ח פסול?","502","","2878","True","True","False","","191","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45090","45088","לא מדובר באינטלגנציה אלא ברצינות","16/06/16 08:57","י סיון","תשע"ו","08:57","דוד כוכב","טבי הוא היוצא מהכלל המעיד על הכלל: "אין טבי עבדי כשאר כל העבדים - כשר היה" (ברכות פרק ב משנה ז). כלומר שככלל שאר העבדים אינם כשרים ואי אפשר לסמוך על רצינות עדותם.","125","","2878","True","True","False","","145","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45091","45090","מה הקשר בין הייחוס שלהם לרצינות של עדותם","16/06/16 09:08","י סיון","תשע"ו","09:08","אליצפן","","502","","2878","False","True","False","","129","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45092","45091","המחוייבות שלהם היא רק לחיי הרגע","16/06/16 09:13","י סיון","תשע"ו","09:13","דוד כוכב","ולא למורשת המשפחתית.
(בראשית יח, יט) כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט.","125","","2878","True","True","False","","140","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45093","45092","מה המחוייבות המשפחתית של שתוקי ואסופי?","16/06/16 09:22","י סיון","תשע"ו","09:22","אליצפן","","502","","2878","False","True","False","","139","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45105","45093","לאברהם יצחק ויעקב","16/06/16 12:48","י סיון","תשע"ו","12:48","דוד כוכב","","125","","2878","False","True","False","","105","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45097","45096","כסף שאדם שם בלוטו הוא מפקיר אותו שם","16/06/16 11:04","י סיון","תשע"ו","11:04","הודו_כי_טוב","איזה גזל זה בדיוק ?
ואחוזים מהכסף הולכים לתרבות וחינוך
האנשים שמסתובבים בבתי הכנסת ומבקשים כסף
אתה כטוח לאן הכסף הולך ?","207","","2878","True","True","False","","223","46.19.85.154","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45100","45097","הפקר? ואולי דוקא אסמכתא?","16/06/16 11:26","י סיון","תשע"ו","11:26","Almuaddib","להולכים אחרי פסיקות הרב יוסף, ודאי שאסור - שפסק לספרדים שזו אסמכתא(1).


וראה גם בדברי הרב פיינשטיין (2) ובדברי הרב הדאיה (3).



===========

וכדי להסביר בפשטות את העניין, צייר בנפשך שברגע בו עמדת לרכוש כרטיס לוטו, נוחתת על ידך חללית, יוצא ממנה אדם ומבהיר לך כי הוא יודע בוודאות, שכן בא מן העתיד, שכרטיסך לא עומד לזכות.
האם עדיין תפקיר את כספך ותקנה?

אם אליהו הנביא מבטיחך נאמנה שכרטיסך אינו זוכה, עדיין תרכוש כרטיס?

האם האנשים שמכספם אתה מקווה לזכות, באמת הפקירו אותו, או שמדובר באסמכתא?


===========




(1) יביע אומר חלק ז' חלק חושן משפט סימן ו.

(2) אגרות משה או"ח חלק ד' סימן ע"ו

(3) ישכיל עבדי חלק ח' סימן ה'","107","","2878","True","True","False","","200","82.81.160.69","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45103","45098","הערה: על האחרונים-הרמב"ם לא ממציא דרשות","16/06/16 12:12","י סיון","תשע"ו","12:12","אליצפן","הערה: על "תרוצי" האחרונים - הרמב"ם לא ממציא דרשות.

זה לא קביעה שלי אלא של הרמב"ם בעצמו, כנגד מה שהעלילו עליו:

קובץ תשובות הרמב"ם ואגרותיו, (לפסיא) ח"א סימן ק"מ

ודע, שכל הדברים הסתם שבו - תלמוד ערוך הוא בפירוש: בבלי או בירושלמי או מספרא או משנה ערוכה או תוספתא - על אלו סמכתי ומהן חברתי! ודבר, שהוא מתשובת הגאונים אומר בפירוש: הורו הגאונים... וכיוצא בזה. ודבר, שהוא מפלפולי, - אומר בפירוש: "יראה לי" או "אני אומר", מכאן אתה למד

אז במחילה מכבודם של האחרונים, שאולי לא ראו את דברי הרמב"ם, שמו בספריו דברים שלא עלה על דעתו.","502","","2878","True","True","False","","156","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45106","45099","חן חן","16/06/16 12:48","י סיון","תשע"ו","12:48","דוד כוכב","","125","","2878","False","True","False","","88","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45102","45100","תוכל בבקשה לפרש את המושג 'אסמכתא'","16/06/16 11:41","י סיון","תשע"ו","11:41","הודו_כי_טוב","גם אם אני אזרוק כרית ואליהו הנביא יגלה לי שיש בה יהלום לא אזרוק את הכרית
ברגע שאני משלם מהכסף הצפציפי הזה אני בטח מתייאש הרבה יותר משטר של מאה שח שנופל לי מאחורי הגב ירים אותו מישהוא ויגיד שזה שלו כי זה מזומן ללא סימנים
ואפילו יספר לי שמצא מה שנפל לי ושהוא לא מתכוון להחזיר
ומה זה הבורסה ?השקעה לטווח ארוך או השקעה לאבדון ?","207","","2878","True","True","False","","228","46.19.85.154","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45104","45101","זה דווקא מחדד את שאלתי","16/06/16 12:18","י סיון","תשע"ו","12:18","אליצפן","מה הקשר בין ייחוסו של אדם למהימנות של עדותו? כך שאפילו גר פסול לעדות (ע"פ הציטוט) רק משום שאין לו יחוס אבות.

בעוד שכשהגר היה עוד גוי היה לא ייחוס אבות ורק כשהתגייר איבד ייחוס זה.

למה העדר ה"ייחוס" הזה מונע ממנו להעיד?","502","","2878","True","True","False","","168","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45108","45102","בפשטות - לא באמת היפקרת את הכסף","16/06/16 12:52","י סיון","תשע"ו","12:52","Almuaddib","וביתר עומק - עין ברשימת המקורות שהובאה לעיל.","107","","2878","True","True","False","","134","209.88.198.77","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45113","45102","יש הבדל","16/06/16 13:02","י סיון","תשע"ו","13:02","דוד כוכב","אי אפשר לדעת את העתיד, ומבחינת רוב הסיכויים אין יהלום בכרית, וגם כדאי להשקיע במניות טובות.
אבל רוב המשקיעים בהגרלה לא מבינים שמראש ברור שמתמטית זה ממש לא משתלם כי סך הכל הסיכוי להרוויח הרבה יותר קטן מהסיכוי להפסיד, ולכן למפעל הפיס הענין משתלם, הם בטוח מרוויחים והבכירים משתכרים משכורות עתק. אם המנויים היו מבינים היטב את המתמטיקה הם לא היו מניחים את כספם שהרוויחו ביגיעה רבה על קרן הצבי תמורת אשליות.

אסמכתא זה כאשר האדם מבטיח לתת אם יקרה כך וכך, אבל הוא בטוח שזה לא יקרה.
להלכה זה לא גזל, אלא רק אבק גזל. לכן פסול לעדות רק מי שעוסק בזה ואין לו מקצוע נוסף.
ראה בקישור זה.","125","","2878","True","True","False","","168","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45117","45103","הרמב"ם עוסק פה בהלכות עצמן","16/06/16 13:28","י סיון","תשע"ו","13:28","דוד כוכב","אבל כשהרמב"ם מזכיר את הדרשה מנין נלמדת אותה הלכה, הוא לא תמיד מקפיד להזכיר דוקא את הפסוק שנזכר בגמרא, ומדי פעם הוא מביא פסוק אחר.","125","","2878","True","True","False","","146","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45107","45104","גזירת הכתוב ?","16/06/16 12:50","י סיון","תשע"ו","12:50","אבי גרינבלט","לפי הפסוק המופיע "לא יומתו וכו'"","539","","2878","True","True","False","","112","81.218.132.64","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45109","45105","מנין לך שה"אסופי" הוא בכלל יהודי?","16/06/16 12:53","י סיון","תשע"ו","12:53","אליצפן","אולי הוא עבד? ולא מצאנו שאסופי פסול לעדות!","502","","2878","True","True","False","","125","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45111","45107","הסוגיא שלנו לא משתמשת בנימוק הזה","16/06/16 12:58","י סיון","תשע"ו","12:58","אליצפן","הסוגיא שלנו לא משתמשת בנימוק הזה, אלא בנימוק של "ייחוס".

אז תתמקד בנימוק הזה ולא בנימוק שאתה שולף מהרמב"ם.","502","","2878","True","True","False","","171","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45114","45109","הוא לא עבד כי הולכים לפי הרוב","16/06/16 13:08","י סיון","תשע"ו","13:08","דוד כוכב","מסכת מכשירין פרק ב משנה ה-ז:
"עיר שישראל ונכרים דרים בה... מצא בה תינוק מושלך אם רוב עכו"ם עכו"ם ואם רוב ישראל ישראל".","125","","2878","True","True","False","","161","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45112","45111","לא "שלפתי", רק שאלתי (לא ראיתי רמב"ם)?","16/06/16 13:02","י סיון","תשע"ו","13:02","אבי גרינבלט","המקור הוא הפסוק שממנו לומדים כי יש צורך בייחוס.
היכן מצויין שהבעיה היא מהימנותו של העבד ?","539","","2878","True","True","False","","97","81.218.132.64","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45124","45114","העבד נופל בין הכיסאות הוא כבר לא גוי","16/06/16 15:02","י סיון","תשע"ו","15:02","אליצפן","אז אולי ה"אסופי" הוא בן של שפחה שנטשה אותו?","502","","2878","True","True","False","","171","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45123","45117","אבל גם הפסוק ה"אחר" נמצא בחז"ל.","16/06/16 14:59","י סיון","תשע"ו","14:59","אליצפן","","502","","2878","False","True","False","","162","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45128","45123","חיפשו ולא מצאו אותם בחז"ל","16/06/16 17:05","י סיון","תשע"ו","17:05","דוד כוכב","","125","","2878","False","True","False","","105","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45127","45124","כיון שזה מיעוט לא חוששים לזה","16/06/16 17:03","י סיון","תשע"ו","17:03","דוד כוכב","","125","","2878","False","True","False","","99","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45130","45127","להערכתי היו יותר עבדים מבני חורין.","16/06/16 17:11","י סיון","תשע"ו","17:11","אליצפן","זה היה כח העבודה במקום המכונות של היום.

תראה למשל על מה מדברים בחז"ל:

תלמוד בבלי מסכת כתובות דף נט עמוד ב

ואלו מלאכות שהאשה עושה לבעלה: טוחנת, ואופה, ומכבסת, מבשלת, ומניקה את בנה, מצעת לו המטה, ועושה בצמר.
הכניסה לו שפחה אחת - לא טוחנת ולא אופה ולא מכבסת,
שתים - אין מבשלת ואין מניקה את בנה,
שלש - אין מצעת לו המטה ואין עושה בצמר,
ארבע - יושבת בקתדרא;

כך שלפחות לכל אשה יש בממוצע כמה שפחות.

מה לגבי עבדים? היחס בין ילודת בנים ובנות הוא כמעט חצי חצי הרי שבסה"כ באוכלוסיה היהודית היו יותר עבדים מיהודים.","502","","2878","True","True","False","","177","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45132","45128","זה שלא מצאו לא אומר שהרמב"ם הביא אותו מע","16/06/16 17:15","י סיון","תשע"ו","17:15","אליצפן","זה שלא מצאו לא אומר שהרמב"ם חידש זאת מעצמו. זה אומר שהמקורות שהיו לפני הרמב"ם אבדו במהלך הגלות. כיום לאט לאט מוצאים אותם ורואים שאין הרמב"ם אומר דבר משל עצמו בספר משנה תורה.","502","","2878","True","True","False","","143","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45133","45130","רק עילית העשירים החזיקו עבדים","16/06/16 17:20","י סיון","תשע"ו","17:20","דוד כוכב","ובהם מדברת המשנה.
במסכת קידושין דף עה ע"א מבואר שהרוב כשרים הם ואינם לא עבדים לא ממזרים לא שתוקי ואסופי וכו' וכו'.","125","","2878","True","True","False","","141","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45135","45132","זה לא סביר","16/06/16 17:24","י סיון","תשע"ו","17:24","דוד כוכב","לצורך הדיוק צריך לברר אצל הבקיאים היטב במשנת הרמב"ם, אבל כמדומני שאין פרופורציה בין מספר ההלכות שלא נמצא מקורם לבין מספר הדרשות שהרמב"ם שינה את מקורם, ולפי הצעתך לא היה צריך להיות פער שכזה.","125","","2878","True","True","False","","151","212.76.113.1","0","45076","בבא קמא|טו ע"א",""),new Message("45145","45135","מציע לך לעיין בספריו של הרב ב"ז בנדיקט","16/06/16 21:56","י סיון","תשע"ו","21:56","אליצפן","מציע לך לעיין בספריו של הרב ב"ז בנדיקט זצ"ל

הרמב"ם ללא סטיה מן התלמוד
אסופת מאמרים
מרכז התורה בפרובנס

אתה תראה כמה מקורות הוא חשף שלא היו ידועים עד כה.","502","","2878","True","True","False","","183","85.64.155.28","0","45076","בבא קמא|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);