var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45039;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45039","0",""אין אומרים תצא פרה בטלית וכו'"","13/06/16 16:46","ז סיון","תשע"ו","16:46","אבי גרינבלט","אחרי משנה שכולה כתב רמזים , מגיעה הגמרא ומאירה את עיננו ומבארת
שלא נסבור שאם ההפרה הזיקה את הטלית , בעל הטלית יכול לעשות דין לעצמו ולגבות את הפרה בדמי נזקו אלא , רק בי"ד ישומו את הנזק.
מה ההו"א שכך יהיה , לית דין ולית דיין ?
מן הסתם , שאלה כזאת בודאי נידונית ע"י גדולי עולם , טרם זכיתי למצוא מי עסק בזה.","539","","2880","True","True","False","","826","81.218.132.64","0","0","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45040","45039","ע' דף כז ע"ב עביד איניש דינא לנפשיה","13/06/16 19:30","ז סיון","תשע"ו","19:30","דוד כוכב","","125","","2880","False","True","False","","153","212.76.113.1","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45042","45039","עפ"י ההמשך אולי הבנה אחרת","13/06/16 21:52","ז סיון","תשע"ו","21:52","אבי גרינבלט","לכאורה לאור העובדה שבי"ד גובין מהמזיק רק מקרקע ולא ממיטלטלין ואם תפס הניזק ממיטלטלין השווים לנזק , אין מוציאים מידו , משמע שהיתה מציאות שבעל הטלית תפס את הפרה וצריך היה לומר את הדין הקודם.
מאידך העובדה שבי"ד אינם גובים ממיטלטלין ( והש"ך בחו"מ תיט כבר שואל על הבעייתיות שמזיק לכאורה לא יפצה הניזק אם אין לו קרקע), ניתן להבין את הניזק מדוע תפס את הפרה , כדי למנוע נזק בלתי הפיך אם למזיק אין מיטלטלין אחרים.","539","","2880","True","True","False","","129","46.19.86.142","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45041","45040","ומדוע לא נאמרו אצלנו הדברים ?","13/06/16 20:10","ז סיון","תשע"ו","20:10","אבי גרינבלט","לפחות הפניה למקום.
ודעת ר"נ שם שעביד איניש דינא לנפשיה וכך נפסק שם להלכה.
שם מדובר על גזילה והתפיסה היא עד העמדה בדין.
האם מדובר באותה המציאות ?","539","","2880","True","True","False","","120","46.19.86.226","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45044","45041","כי אינם ממין "עביד איניש דינא לנפשיה"!","13/06/16 22:44","ז סיון","תשע"ו","22:44","אשבח","בפשטות,
הכלל בדף כז: "עביד איניש דינא לנפשיה" אומר (ומומחש בדוגמא... ) שראובן רשאי לעשות דין לעצמו ע"י הענשת שמעון, ואפילו להכותו, כדי למנוע משמעון לגרום לראובן הפסד ממון לְפָחוֹת בשווה פרוטה.
הדיוק להלכה שם עפ"י ר"נ הוא שגם כשאין הפסד - תקף הכלל "עביד איניש דינא לנפשיה" - בניגוד לרב יהודה האומר שהכלל תקף רק כשיש הפסד.

ואילו בדף יד: ודאי נגרם נזק לשניהם : זה לטליתו וזה לפרתו (הנזק לשניהם נגרם בו בזמן - רגל הפרה קרעה את הטלית והטלית סיבכה את רגל הפרה שנשברה (רש"י ד"ה פרה שהזיקה טלית - דעת התוס' לא כך).
על הנזק הכפול שנגרם לשניהם אומרת הגמרא:
"פרה שהזיקה טלית, וטלית שהזיקה פרה, אין אומרים תצא פרה בטלית וטלית בפרה, אלא שמין אותה בדמים "

ויש דין ויש דיין...","507","","2880","True","True","False","","202","79.177.0.25","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45045","45044","א"כ מה ההו"א שבעל הטלית יתפוס את הפרה?","13/06/16 22:51","ז סיון","תשע"ו","22:51","אבי גרינבלט","אטו בפשיעי עסקינן ?
לכן בעוניי , לא הבנתי את הקשר לסוגיא בכז,ב","539","","2880","True","True","False","","136","95.86.70.13","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45046","45045","שאלתך היתה:","14/06/16 01:39","ח סיון","תשע"ו","01:39","דוד כוכב","הכיצד יעלה על הדעת שבעל הטלית יכול לעשות דין לעצמו.
על כך השבתי: למה לא? הרי ככלל קי"ל שאכן אדם עושה דין לעצמו.

אבל באמת ההווה אמינא של הגמרא לא עסקה בעשיית דין לעצמו אלא בפסק בית הדין.","125","","2879","True","True","False","","189","212.76.113.1","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45047","45046","אכן, כך הבנתי את מטרת ההפניה לדף כז:","14/06/16 06:01","ח סיון","תשע"ו","06:01","אשבח","ולכן תגובתי "כי אינם ממין..." באה בהקשר ל"מדוע לא נאמרו...".","507","","2879","True","True","False","","183","79.177.0.25","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45048","45046","אולי לחדד את כוונתי","14/06/16 09:11","ח סיון","תשע"ו","09:11","אבי גרינבלט","ברור , שהו"א מצד התופס קיימת ,
לכאורה , זאת התנהגות עבריינית מוכרת , אפילו אלימות מסויימת והעובדה שהוא ניזוק ע"י הפרה מעבר לאמוציות המובנות (הוא לא "גואל דם" , אולי "דמים"...) , אינה מתירה התנהגות כזאת .
האם צריך הדבר בכלל להיאמר ? כאילו יאמרו לאדם , תיזהר לא לגזול....

אפילו לגבי הסוגיא בכז,ב פוסק המחבר עם הסתייגות של הטור
"יכול אדם לעשות דין לעצמו. אם רואה שלו ביד אחר שגזלו יכול לקחתו מידו. ואם האחר עומד כנגדו יכול להכותו עד שיניחנו (אם לא יכול להציל בענין אחר) "
כלומר , את שלו הוא נוטל ובדין והטור עוד מסייג רק אם אין לו דרך טובה יותר להציל את מה ששייך לו , אבל הניזק , שיתפוס את מה שלא שלו (כי הוא חושב "שמגיע" לו") ?!

אולי צריך לומר שגם במדה ושווי הפרה גבוה במעט משווי הטלית , אולי היינו חושבים שיותירו את התפיסה , אלא שבכל מקרה , צריכה להתבצע השומא ע"י בי"ד גם כאשר התפיסה אינו רחוקה בצורה מהותית משווי הנזק.","539","","2879","True","True","False","","156","81.218.132.64","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45049","45048","זה עברייני ע"פ חוק חדש וזה לכתחילה בהלכה","14/06/16 09:28","ח סיון","תשע"ו","09:28","דוד כוכב","וכך נהג [בצדק - ע"פ עיקר הדין] רבה בר בר חנה במסכת בבא מציעא דף פג ע"א. ושכנגדו פונה אז לבי"ד.","125","","2879","True","True","False","","148","212.76.113.1","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45052","45048","אולי, רק אולי אם תישאר בארבע אמות הגמרא","14/06/16 09:50","ח סיון","תשע"ו","09:50","אשבח","ומפרשיה ולא תערב בשלב מוקדם את פסקי ההלכה, כפי שהינך נוהג, אפשר שאז כשלא ייכנסו שאלות מההלכה ~ שהיא המסכמת את הגמרא ~ לתוך גוף ואמצע הסוגיא יהנלמדת נגיע ללימוד הגמרא כגמרא, ובע"ה אח"כ נזכה גם ללמוד את ההלכה הפסוקה (ובע"ה עוד יותר גדולה, אולי נדע לצטט מי ומה מהפסיקות השונות באותה סוגיא יתאים לבוא)","507","","2879","True","True","False","","211","37.26.148.142","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45050","45049","עפ"י הטור, זה לא לכתחילה , רק בדיעבד..","14/06/16 09:34","ח סיון","תשע"ו","09:34","אבי גרינבלט","לפי המחבר בסוגייא שלנו אולי עוד הבנה

"חצר שהוא של שניהם לשוורים ולאחד מהם לשאר דברים והכניס בה טליתו וחבירו שמיוחדת לו לשורים הכניס בה שורו והזיק השור לטלית וגם הטלית לשור אין אומרים יצאו זה בזה אלא שמין הנזקין בב"ד וכל מי שהזיק יותר ישלם": (חו"מ שפט)

אולי הו"א להסכמה "שבשתיקה" שבחצר שותפים , "סוגרים חשבון" , בתוך המשפחה...
כלומר , אין כאן תפיסה מכוח "תחושת צדק" , אלא אולי הבנה מסויימת , שזה תקין לפעול בצורה כזאת","539","","2879","True","True","False","","117","81.218.132.64","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45051","45050","הטור אינו חולק על האמורא","14/06/16 09:46","ח סיון","תשע"ו","09:46","דוד כוכב","ראה בדרכי משה בסוף דברי הטור שמפרש את דבריו רק בהלואה.","125","","2879","True","True","False","","124","212.76.113.1","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב",""),new Message("45056","45051","תודה ויש"כ","14/06/16 10:02","ח סיון","תשע"ו","10:02","אבי גרינבלט","","539","","2879","False","True","False","","65","81.218.132.64","0","45039","בבא קמא|יד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);