var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44479;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44479","0","מהי מעילה? להלן מקצת מֵעִנְיָנֶיהָ:","04/05/16 21:00","כו ניסן","תשע"ו","21:00","אשבח","נאמר בספר ויקרא פרק ה פסוקים יד-טז: " נֶ֚פֶשׁ כִּֽי-תִמְעֹ֣ל מַ֔עַל וְחָֽטְאָה֙ בִּשְׁגָגָ֔ה מִקָּדְשֵׁ֖י יְהוָ֑ה וְהֵבִיא֩ אֶת-אֲשָׁמ֨וֹ לַֽיהוָ֜ה אַ֧יִל תָּמִ֣ים מִן-הַצֹּ֗אן בְּעֶרְכְּךָ֛ כֶּֽסֶף-שְׁקָלִ֥ים בְּשֶֽׁקֶל-הַקֹּ֖דֶשׁ לְאָשָֽׁם: וְאֵ֣ת אֲשֶׁר֩ חָטָ֨א מִן-הַקֹּ֜דֶשׁ יְשַׁלֵּ֗ם וְאֶת-חֲמִֽישִׁתוֹ֙ יוֹסֵ֣ף עָלָ֔יו וְנָתַ֥ן אֹת֖וֹ לַכֹּהֵ֑ן וְהַכֹּהֵ֗ן יְכַפֵּ֥ר עָלָ֛יו בְּאֵ֥יל הָאָשָׁ֖ם וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ: וְאִם-נֶ֙פֶשׁ֙ כִּ֣י תֶֽחֱטָ֔א וְעָֽשְׂתָ֗ה אַחַת֙ מִכָּל-מִצְוֹ֣ת יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֖ר לֹ֣א תֵעָשֶׂ֑ינָה וְלֹֽא-יָדַ֥ע וְאָשֵׁ֖ם וְנָשָׂ֥א עֲוֹנֽוֹ: וְ֠הֵבִיא אַ֣יִל תָּמִ֧ים מִן-הַצֹּ֛אן בְּעֶרְכְּךָ֥ לְאָשָׁ֖ם אֶל-הַכֹּהֵ֑ן וְכִפֶּר֩ עָלָ֨יו הַכֹּהֵ֜ן עַ֣ל שִׁגְגָת֧וֹ אֲשֶׁר-שָׁגָ֛ג וְה֥וּא לֹֽא-יָדַ֖ע וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ: אָשָׁ֖ם ה֑וּא אָשֹׁ֥ם אָשַׁ֖ם לַיהוָֽה:".
להבנת מהי מעילה נביא מקצת מֵעִנְיָנֶיהָ:
1. דין מעילה קיים מדין תורה רק כאשר האדם עושה שימוש ברכוש ההֶקדש בשוגג (מוציא רכוש מרשות ההקדש, או נהנה ממנו בשווה פרוטה), ואז על המועל להוסיף חמישית על סכום קרן המעילה וגם להביא קרבן "אשם מעילות" שהוא אַיִל (כבש זכר) בן שנתיים.
2. מכירת נכסי הקדש היא פעולה האסורה מהתורה.
3. בקרבנות המוקטרים כָּלִיל, כמו: עולה, מנחת חביתין, מנחת כהן, פרים ושעירים הנשרפים - יש דין מעילה מרגע הקדשת הקרבנות עד שנעשית בהן המצווה.
4. בקודשי קודשים: חטאת ואשם ושני כבשי עצרת המוקרבים לזבח שלמים יש דין מעילה מרגע שהוקדשו עד זריקת דמם - הואיל ונאכלים לכהנים אינם נחשבים "קודשי ה'".
5. בקודשים קלים: שלמים שאינם שני כבשי העצרת, בכור בקר או צאן, מעשר בהמה וקרבן פסח - אין בהם מעילה לפני זריקת דמם, והמעילה היא רק באימורים שהוקטרו - הואיל ונאכלים לבעליהם - אינם נחשבים "קודשי ה'".
6. קודשי בדק הבית - כמעט בכול קודשי בדק הבית יש מעילה.
7. במעילה מהתורה על המועל להוסיף חמישית על סכום קרן המעילה וגם להביא קרבן.
8. העושה בזדון שימוש בנכסי ההקדש לוקה ומשלם רק מה שמעל ולא מוסיף חומש (ויש גם דעה שחייב מיתה בידי שמיים).
9. המועל בשוגג מביא איל (כבש זכר) בן שנתיים בשווי של לפחות שני סלעים (=שקלים), , לקרבן הנקרא "אשם מעילות", ומשלם את שווי המעילה בתוספת רבע מערך המעילה ("חומש מלבר" - חמישית על סכום קרן המעילה).
10. הקדש יוצא לחולין לאחר המעילה בו.
11. מי שהזיק לנכסי ההקדש משלם רק את הקרן ואינו בדין מעילה.
12. אם ההנאה או ערך ההוצאה מרשות ההקדש הוא פחות משווה פרוטה - אין מעילה (אבל אסור לעשות כן).
13. "קודשי המזבח וקודשי בדק הבית מצטרפין זה עם זה למעילה" - מי שנהנה בפחות משווה פרוטה מ"קודשי המזבח" ובפחות משווה פרוטה "מקודשי בדק הבית" - ושתי ההנאות יחד מצטרפות לשווה פרוטה - מתחייב בדין מעילה.
14. שלא כמו בדיני התורה האחרים בהם קובע הכלל ש״אין שליח לדבר עברה״ והשליח הוא המתחייב בדין העברה - במעילה ״יש שליח לדבר עברה״ – ולכן המשלח הוא המתחייב בדיני מעילה ולא השליח.
15. מסכת מעילה בתלמוד הבבלי עוסקת, בעשרים ואחד דפיה, בדין המועל בהקדש. בתלמוד הירושלמי אין מסכת מעילה.
(מתוך מחברתי).","507","","2921","True","True","False","","1169","79.183.10.193","0","0","קידושין|נד ע"ב",""),new Message("44501","44479","ענין 11","05/05/16 20:51","כז ניסן","תשע"ו","20:51","חכימא","המזיק נכסי הקדש פטור, לא? הרי נכסי הקדש אינם בגדר "שור רעהו"!","583","","2920","True","True","False","","91","188.120.154.165","0","44479","קידושין|נד ע"ב",""),new Message("44504","44501","מה שפטור הוא מחומש לא מתשלום הקרן!","06/05/16 01:15","כח ניסן","תשע"ו","01:15","אשבח","אך קודם אברך את חכימא בברוך המצטרף ...
ולענין 11 ששם כתבתי:
" מי שהזיק לנכסי ההקדש משלם רק את הקרן ואינו בדין מעילה" אכן כך הוא!
להלן תמצית הסימוכין לכך הכתובים במחברתי:
בבא מציעא דף צט:
אמר שמואל: האי מאן דגזיל חביצא דתמרי מחבירו, ואית בה חמשים תמרי, אגב הדדי - מזדבנן בחמשים נכי חדא, חדא חדא - מזדבנן בחמשים. להדיוט - משלם חמשים נכי חדא, להקדש - משלם חמשים וחומשייהו, מה שאין כן במזיק, דלא משלם חומשא.
רש"י שם: מה שאין כן במזיק - הקדש, אחומשין קאי.
תוס' בבא קמא דף ו: ד"ה שור רעהו "והא דאמר שמואל בהשואל (ב"מ ד' צט:) כי יאכל פרט למזיק דלא משלם חומש ומשמע הא קרן חייב? היינו מדרבנן! ". ע"כ.
כלומר, עפ"י התוס' המזיק הקדש פטור מדאורייתא אך חייב מדרבנן.
המאירי בבא קמא דף ו: משמע מדבריו שהמזיק הקדש חייב מדאורייתא: " ומ"מ שור שלנו שנגח שור של הקדש או של הקדש שנגח את שלנו פטורים לגמרי רעהו אמר רחמנא ולא של הקדש אבל שור שלנו שאכל ערוגה של הקדש יראה מדברי גדולי המפרשים שהם חייבין ולענין זה הקדש והדיוט שוים הם ושדה אחר קרינא ביה לא נתמעט אלא מן הנגיחה דקרא דשור רעהו בנגיחה הוא דכתיב וכן יראה בפרק השואל צ"ט ב' בשמועת האי מאן דאכל חביצא דתמרי..." יעו"ש.
חשוקי חמד בבא קמא דף ו: "...משא"כ למ"ד מבעה זה שן, הרי שמה שכתבה המשנה 'נכסים שאין בהם מעילה' [ראה בבבא קמא דף ט: וברש"י שם, אשבח], לא נאמר אלא על נזקי ממון, ולא על נזקי אדם, ואין ראיה שאדם שהזיק הקדש פטור, ויתכן שבאמת חייב מדאורייתא".
וזה טיפה בים בסוגיא מסועפת זו.","507","","2919","True","True","False","","258","79.183.10.193","0","44479","קידושין|נד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);