var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44479;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44479","0","מהי מעילה? להלן מקצת מֵעִנְיָנֶיהָ:‏","04/05/16 21:00","כו ניסן","תשע"ו","21:00","אשבח","נאמר בספר ויקרא פרק ה פסוקים יד-טז: " נֶ֚פֶשׁ כִּֽי-תִמְעֹ֣ל מַ֔עַל וְחָֽטְאָה֙ בִּשְׁגָגָ֔ה מִקָּדְשֵׁ֖י יְהוָ֑ה וְהֵבִיא֩ אֶת-אֲשָׁמ֨וֹ לַֽיהוָ֜ה ‏אַ֧יִל תָּמִ֣ים מִן-הַצֹּ֗אן בְּעֶרְכְּךָ֛ כֶּֽסֶף-שְׁקָלִ֥ים בְּשֶֽׁקֶל-הַקֹּ֖דֶשׁ לְאָשָֽׁם: וְאֵ֣ת אֲשֶׁר֩ חָטָ֨א מִן-הַקֹּ֜דֶשׁ יְשַׁלֵּ֗ם וְאֶת-חֲמִֽישִׁתוֹ֙ יוֹסֵ֣ף ‏עָלָ֔יו וְנָתַ֥ן אֹת֖וֹ לַכֹּהֵ֑ן וְהַכֹּהֵ֗ן יְכַפֵּ֥ר עָלָ֛יו בְּאֵ֥יל הָאָשָׁ֖ם וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ: וְאִם-נֶ֙פֶשׁ֙ כִּ֣י תֶֽחֱטָ֔א וְעָֽשְׂתָ֗ה אַחַת֙ מִכָּל-מִצְוֹ֣ת יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֖ר ‏לֹ֣א תֵעָשֶׂ֑ינָה וְלֹֽא-יָדַ֥ע וְאָשֵׁ֖ם וְנָשָׂ֥א עֲוֹנֽוֹ: וְ֠הֵבִיא אַ֣יִל תָּמִ֧ים מִן-הַצֹּ֛אן בְּעֶרְכְּךָ֥ לְאָשָׁ֖ם אֶל-הַכֹּהֵ֑ן וְכִפֶּר֩ עָלָ֨יו הַכֹּהֵ֜ן עַ֣ל ‏שִׁגְגָת֧וֹ אֲשֶׁר-שָׁגָ֛ג וְה֥וּא לֹֽא-יָדַ֖ע וְנִסְלַ֥ח לֽוֹ: אָשָׁ֖ם ה֑וּא אָשֹׁ֥ם אָשַׁ֖ם לַיהוָֽה:".‏


להבנת מהי מעילה נביא מקצת מֵעִנְיָנֶיהָ:‏

‏1.‏ דין מעילה קיים מדין תורה רק כאשר האדם עושה שימוש ברכוש ההֶקדש בשוגג (מוציא רכוש מרשות ההקדש, ‏או נהנה ממנו בשווה פרוטה), ואז על המועל להוסיף חמישית על סכום קרן המעילה וגם להביא קרבן "אשם ‏מעילות" שהוא אַיִל (כבש זכר) בן שנתיים. ‏
‏2.‏ מכירת נכסי הקדש היא פעולה האסורה מהתורה.‏
‏3.‏ בקרבנות המוקטרים כָּלִיל, כמו: עולה, מנחת חביתין, מנחת כהן, פרים ושעירים הנשרפים - יש דין מעילה מרגע ‏הקדשת הקרבנות עד שנעשית בהן המצווה.‏
‏4.‏ בקודשי קודשים: חטאת ואשם ושני כבשי עצרת המוקרבים לזבח שלמים יש דין מעילה מרגע שהוקדשו עד ‏זריקת דמם - הואיל ונאכלים לכהנים אינם נחשבים "קודשי ה'".‏
‏5.‏ בקודשים קלים: שלמים שאינם שני כבשי העצרת, בכור בקר או צאן, מעשר בהמה וקרבן פסח - אין בהם ‏מעילה לפני זריקת דמם, והמעילה היא רק באימורים שהוקטרו - הואיל ונאכלים לבעליהם - אינם נחשבים ‏‏"קודשי ה'".‏
‏6.‏ קודשי בדק הבית - כמעט בכול קודשי בדק הבית יש מעילה. ‏
‏7.‏ במעילה מהתורה על המועל להוסיף חמישית על סכום קרן המעילה וגם להביא קרבן. ‏
‏8.‏ העושה בזדון שימוש בנכסי ההקדש לוקה ומשלם רק מה שמעל ולא מוסיף חומש (ויש גם דעה שחייב מיתה ‏בידי שמיים). ‏
‏9.‏ המועל בשוגג מביא איל (כבש זכר) בן שנתיים בשווי של לפחות שני סלעים (=שקלים), , לקרבן הנקרא "אשם ‏מעילות", ומשלם את שווי המעילה בתוספת רבע מערך המעילה ("חומש מלבר" - חמישית על סכום קרן ‏המעילה). ‏
‏10.‏ הקדש יוצא לחולין לאחר המעילה בו.‏
‏11.‏ מי שהזיק לנכסי ההקדש משלם רק את הקרן ואינו בדין מעילה. ‏
‏12.‏ אם ההנאה או ערך ההוצאה מרשות ההקדש הוא פחות משווה פרוטה - אין מעילה (אבל אסור לעשות כן).‏
‏13.‏ ‏"קודשי המזבח וקודשי בדק הבית מצטרפין זה עם זה למעילה" - מי שנהנה בפחות משווה פרוטה מ"קודשי ‏המזבח" ובפחות משווה פרוטה "מקודשי בדק הבית" - ושתי ההנאות יחד מצטרפות לשווה פרוטה - מתחייב ‏בדין מעילה.‏
‏14.‏ שלא כמו בדיני התורה האחרים בהם קובע הכלל ש״אין שליח לדבר עברה״ והשליח הוא המתחייב בדין ‏העברה - במעילה ״יש שליח לדבר עברה״ – ולכן המשלח הוא המתחייב בדיני מעילה ולא השליח.‏
‏15.‏ מסכת מעילה בתלמוד הבבלי עוסקת, בעשרים ואחד דפיה, בדין המועל בהקדש. בתלמוד הירושלמי אין מסכת ‏מעילה.
(מתוך מחברתי).‏","507","","2921","True","True","False","","1169","79.183.10.193","0","0","קידושין|נד ע"ב",""),new Message("44501","44479","ענין 11","05/05/16 20:51","כז ניסן","תשע"ו","20:51","חכימא","המזיק נכסי הקדש פטור, לא? הרי נכסי הקדש אינם בגדר "שור רעהו"!","583","","2920","True","True","False","","91","188.120.154.165","0","44479","קידושין|נד ע"ב",""),new Message("44504","44501","מה שפטור הוא מחומש לא מתשלום הקרן!","06/05/16 01:15","כח ניסן","תשע"ו","01:15","אשבח","אך קודם אברך את חכימא בברוך המצטרף ...

ולענין 11 ששם כתבתי:‏
‏" מי שהזיק לנכסי ההקדש משלם רק את הקרן ואינו בדין מעילה" אכן כך הוא!‏

להלן תמצית הסימוכין לכך הכתובים במחברתי:

בבא מציעא דף צט:
אמר שמואל: האי מאן דגזיל חביצא דתמרי מחבירו, ואית בה חמשים תמרי, אגב הדדי - מזדבנן ‏בחמשים נכי חדא, חדא חדא - מזדבנן בחמשים. להדיוט - משלם חמשים נכי חדא, להקדש - ‏משלם חמשים וחומשייהו, מה שאין כן במזיק, דלא משלם חומשא.‏
רש"י שם: מה שאין כן במזיק - הקדש, אחומשין קאי.

תוס' בבא קמא דף ו: ד"ה שור רעהו "והא דאמר שמואל בהשואל (ב"מ ד' צט:) כי יאכל פרט למזיק ‏דלא משלם חומש ומשמע הא קרן חייב? היינו מדרבנן! ". ע"כ.
כלומר, עפ"י התוס' המזיק הקדש ‏פטור מדאורייתא אך חייב מדרבנן.‏

המאירי בבא קמא דף ו: משמע מדבריו שהמזיק הקדש חייב מדאורייתא: " ומ"מ שור שלנו ‏שנגח שור של הקדש או של הקדש שנגח את שלנו פטורים לגמרי רעהו אמר רחמנא ולא של הקדש ‏אבל שור שלנו שאכל ערוגה של הקדש יראה מדברי גדולי המפרשים שהם חייבין ולענין זה הקדש ‏והדיוט שוים הם ושדה אחר קרינא ביה לא נתמעט אלא מן הנגיחה דקרא דשור רעהו בנגיחה הוא ‏דכתיב וכן יראה בפרק השואל צ"ט ב' בשמועת האי מאן דאכל חביצא דתמרי..." יעו"ש.‏

חשוקי חמד בבא קמא דף ו: "...משא"כ למ"ד מבעה זה שן, הרי שמה שכתבה המשנה 'נכסים ‏שאין בהם מעילה' [ראה בבבא קמא דף ט: וברש"י שם, אשבח]‏, לא נאמר אלא על נזקי ממון, ולא על נזקי אדם, ואין ראיה שאדם שהזיק הקדש ‏פטור, ויתכן שבאמת חייב מדאורייתא".

וזה טיפה בים בסוגיא מסועפת זו.","507","","2919","True","True","False","","258","79.183.10.193","0","44479","קידושין|נד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);