var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44086;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","50"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44086","0","דאגמריה עיסקא כאילו מלמדו ליסטות","12/04/16 00:41","ד ניסן","תשע"ו","00:41","דוד כוכב","האם רצוי לעסוק בביזנס?

על כך כאן.","125","","2941","True","True","False","","863","212.76.123.9","0","0","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44088","44086","מחילה מכבודו","12/04/16 01:49","ד ניסן","תשע"ו","01:49","עם הארץ","אבל לא הבנתי לאן הלכת עם זה?
ר׳ שוטנשטיין שמפרש בפשטות ובבהירות.","248","","2941","True","True","False","","235","107.143.89.119","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44120","44086","ההבדל בין 'עיסקא' ל-אֻמָּנוּת והמחלוקת:","12/04/16 21:54","ד ניסן","תשע"ו","21:54","אשבח","'עיסקא ' היא התעסקות בקנייה ומכירה ובד"כ היא מתבצעת בין שני צדדים. כל עיסקא יכולה להיות משתנה ובתנאים משתנים - ובכל מקרה - בתנאים מוסכמים שהגעה אליהם לא מובטחת תמיד.
'עיסקא ' גם מושפעת מגורמים רבים: תנאי קלים משתנים וקיצוניים (בצורת, שפע), תנאי שוק (ביקוש והיצע למשל), מחיר חומרי גלם עולה ויורד, וכו'.
מטבע הדברים אדם שפרנסתו מתבססת על 'עיסקא' - פרנסתו אינה מובטחת בכל ימות השנה כדי לקיים "חיים".


לעומת זאת:

אֻמָּנוּת היא מלאכה, עבודה, יצירתיות בחומר וכל הנעשה בדרך כלל בעמל כפיו של האדם.
אֻמָּנוּת עמידה לאורך "חיים" יותר מעיסקא ואין בה, לרוב, רבים מגורמי הסיכון שיש בעיסקא.

לענ"ד, עפ"י ההגדרות הנ"ל שכתבתי לעיל, אפשר להסביר מאי איכא בינייהו בין ת"ק לרבי יהודה (...ואולי בזה גם לתרום את חלקי באשכול מסתעף זה...):

לדעת ת"ק אב המלמד את בנו 'עיסקא' קיים את חובת האב על הבן.
לדעת רבי יהודה בלימוד הבן 'עיסקא' לא קיים האב את חובתו על הבן, ורק אב המלמד את בנו אֻמָּנוּת קיים את חובת האב על הבן.","507","","2941","True","True","False","","224","79.182.39.231","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44089","44088","מה תשובותיו לקושיות?","12/04/16 02:32","ד ניסן","תשע"ו","02:32","דוד כוכב","רש"י פירש שלרבי יהודה אם לימדו סחורה לפעמים אין לו במה לעשות סחורה ועומד ומלסטם.
ואני תמהתי: וכי אין מעשים בכל יום שגם בעל אומנות מובטל, ולכן עלול לעמוד וללסטם? - למשל הסנדלר, כאשר לכל הכפר יש כבר נעלים. ואדרבה סוחר יכול לסחור בכל סחורה שהיא, אבל בעל אומנות בקי רק באומנותו!

ועוד שאלות: לרבי יהודה אסור ללמד סחורה? אז אף אחד לא יעסוק בסחורה? ממי יקנו? למה אמוראים כן עסקו בסחורה?","125","","2941","True","True","False","","165","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44113","44088","מן הראוי","12/04/16 17:06","ד ניסן","תשע"ו","17:06","עלי","שמי שמצטט או מתיחס לפירוש כמו שוטנשטיין שאינו קיים במחשב ובפורטל, יצטט את הפירוש גם עבור אלו שאינו תחת ידם, כמוני...
הן במקרה זה והן בכלל !","209","","2941","True","True","False","","169","194.114.146.227","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44091","44089","שאלת שאלות, אך תשובותיך אינן תשובות כלל!","12/04/16 08:32","ד ניסן","תשע"ו","08:32","Almuaddib","הנה, למשל, כתבת כאן בתשובתך:

"כי אין מעשים בכל יום שגם בעל אומנות מובטל, ולכן עלול לעמוד וללסטם? - למשל הסנדלר, כאשר לכל הכפר יש כבר נעלים. ואדרבה סוחר יכול לסחור בכל סחורה שהיא, אבל בעל אומנות בקי רק באומנותו!"

אבל שם קבעת בדיוק ההיפך, בלי כל פקפוק:

"אין חוששין שמא לא ימצא הסנדלר קונה לסנדליו וילסטם, כי אין ליסטות בסנדלרות. מה שאין כן בעיסקא שיש בה הונאה ריבית ורמאות."


איזו מין תשובה ריקה היא זו?","107","","2941","True","True","False","","158","82.81.160.69","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44095","44091","זו לא התשובה אלא השאלה","12/04/16 11:36","ד ניסן","תשע"ו","11:36","דוד כוכב","השאלה היתה למה מבחין רש"י בין סוחר מובטל לבין סנדלר מובטל?
והתשובה היא שבסוחר החשש אינו שילסטם בחרב, אלא בתרמית.","125","","2941","True","True","False","","132","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44102","44095","וסנדלר לא יכול לשדוד באמצעות תרמית?","12/04/16 12:22","ד ניסן","תשע"ו","12:22","Almuaddib","וכי אינו יכול למכור מוצר נחות תחת הטענה שהוא מוצר טוב? להשתמש בפחות מסמרים, או לרמות בכל אופן אחר את הלקוח?","107","","2941","True","True","False","","119","209.88.198.77","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44106","44095","אתה זוכר, אגב, שרש"י עצמו היה סוחר?","12/04/16 14:45","ד ניסן","תשע"ו","14:45","Almuaddib","","107","","2941","False","True","False","","98","209.88.198.77","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44103","44102","לבסוף הוא יפסיד אמון. במסחר זה לחם","12/04/16 12:29","ד ניסן","תשע"ו","12:29","דוד כוכב","","125","","2941","False","True","False","","114","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44104","44103","סנדלר מפסיד אמון, וסוחר לא?","12/04/16 13:33","ד ניסן","תשע"ו","13:33","Almuaddib",".","107","","2941","True","True","False","","105","82.81.160.69","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44107","44104","מוצר פגום יתגלה, מחיר סחורה - לא","12/04/16 14:57","ד ניסן","תשע"ו","14:57","דוד כוכב","","125","","2941","False","True","False","","116","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44108","44106","מקובל שעסק ביין, יש השערות","12/04/16 15:00","ד ניסן","תשע"ו","15:00","דוד כוכב","אבל היו אמוראים שעסקו במסחר והתייחסתי לכך במאמר.","125","","2941","True","True","False","","123","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44109","44107","ולסנדלים, אין מחיר? אינם סחורה?","12/04/16 15:48","ד ניסן","תשע"ו","15:48","Almuaddib","","107","","2941","False","True","False","","107","209.88.198.77","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44115","44108","התחושה שלי, ע"פ מאפייני רש"י במסכת חולין","12/04/16 17:15","ד ניסן","תשע"ו","17:15","דוד כוכב","שהוא היה מורה הוראה בבית המטבחים.","125","","2941","True","True","False","","144","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44110","44109","כל הכפר בקי במחיריו","12/04/16 16:34","ד ניסן","תשע"ו","16:34","דוד כוכב","","125","","2941","False","True","False","","140","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44112","44109","דבר שני, יש עבודה יצרנית ויש תחמנית","12/04/16 16:49","ד ניסן","תשע"ו","16:49","דוד כוכב","ראה בקישור זה. בגמרא במסכת סנהדרין דף כד ע"ב פסלו משחק בקוביה רק אם אין לו אומנות אחרת.
מסביר הרמב"ם שמשחק בקוביה עוסק באבק גזל. להלכה אי אפשר לתבוע אותו להחזיר את הכסף בנימוק שלא הבנתי שהסיכוי שלי להרוויח זניח, לכן אינו נפסל תמיד לעדות - זה אינו השוק השחור. אך כשאין לו אלא אומנות אלא זו הוא פסול לעדות - כי זה השוק האפור. הוא אינו עסוק ביישובו של עולם = עבודה יצרנית, אלא רק בכיצד לעבוד על אנשים ולו בתחום הדימדומים, ולחלוב אותם.
סוחרים רבים אינם רחוקים מזה. הם אינם עוסקים בייצור אלא בלשכנע אנשים להניח את קרן כספם. קרוב לזה אמרו במסכת קידושין דף פב ע"א: "החמרין רובן רשעים", ופירש רש"י: "מפני ליסטיות".

"וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ - אינו מן היישוב... א"ר יוחנן: ופסול לעדות" (מסכת קידושין דף מ ע"ב).
יָפֶה תַלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן (אבות ב, ב).
היצר סולד מעבודה יצרנית.
ות"ח סולד מעבודה תחמנית.","125","","2941","True","True","False","","167","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44126","44112","מוציא אתה שם רע על רבים מגדולי ישראל","13/04/16 13:55","ה ניסן","תשע"ו","13:55","Almuaddib","שעסקו במסחר, בבנקאות, ובעוד עבודות רבות ש"אינן יצרניות".

תמהני מתי דאס קאפיטאל של מארקס, הפך להיות חלק מתורת ישראל.","107","","2940","True","True","False","","148","82.81.160.69","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44116","44113","קצת סבלנות לא תזיק","12/04/16 17:32","ד ניסן","תשע"ו","17:32","עם הארץ","","248","jpg","2941","False","True","False","","268","107.143.89.119","0","44086","קידושין|ל ע"ב","0-jpg"),new Message("44118","44116","ומה כתוב בהערה 39 למטה?","12/04/16 20:39","ד ניסן","תשע"ו","20:39","דוד כוכב","","125","","2941","False","True","False","","109","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב",""),new Message("44131","44126","אין בעיה במסחר למי שלמד אומנות או תורה","13/04/16 23:05","ה ניסן","תשע"ו","23:05","דוד כוכב",""וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ - אינו מן היישוב" (מסכת קידושין דף מ ע"ב).

יש סוגים של מסחר ובנקאות שהם יצרניים ולא ספקולטיבים, ותורמים למשק.","125","","2940","True","True","False","","144","212.76.123.9","0","44086","קידושין|ל ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);