var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43889;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43889","0",""כאן באדם אחד,כאן בשני בני אדם"","30/03/16 11:20","כ אדר ב","תשע"ו","11:20","אבי גרינבלט","וכך פוסק הרמב"ם , הל' גניבה ג,טו
"גנב ונמכר וחזר וגנב. אם לשני גנב הרי זה נמכר פעם שנייה ואפילו גנב למאה אנשים נמכר מאה פעמים".
מה יהיה הדין כאשר העבד בוחר להירצע לאדון הראשון , מה יעשו שאר הנגנבים ? כיצד יקבלו את כספם מהעבד ? המצאת הוצאה לפועל , עדיין לא באה לעולם...
האם נאמר שמזלם גרם ? אולי כן שכן אם אין לו , בכל מקרה לא ניתן יהיה למכור אדם פעמים רבות כ"כ בימי חייו....","539","","2956","True","True","False","","799","81.218.132.64","0","0","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43891","43889","פגיעתן רעה... נשתחרר העבד חייבין לשלם","30/03/16 13:51","כ אדר ב","תשע"ו","13:51","דוד כוכב","אמרו במשנה במסכת בבא קמא דף פז ע"א:
"העבד והאשה פגיעתן רעה, החובל בהם - חייב, והם שחבלו באחרים - פטורין, אבל משלמין לאחר זמן; נתגרשה האשה, נשתחרר העבד - חייבין לשלם".

עבד אינו יכול לשלם את חובותיו. ובדין זה לא חילקה המשנה בין עבד עברי לכנעני, למרות שחילקה בדין אחר שברישא.

לכשישתחרר ביובל ישלם אולי את חובותיו.","125","","2956","True","True","False","","188","95.86.87.9","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43895","43889","נראה שבי"ד לא יסכימו לרציעת העבד","30/03/16 23:30","כ אדר ב","תשע"ו","23:30","אשבח","כאשר הוא חייב לאנשים רבים.

דעתי ענייה זו מבוססת על כך ש:
א. רק מי שמכרוהו בי"ד נרצע
ב. רציעת העבד נעשית בפני בי"ד של שלושה (1) - כך שביה"ד ודאי לא יאפשרו לעבד זה להיתחמק מתשלום חובותיו ע"י בחירתו להירצע - (שאם יירצע יש לחכות עד ליובל או למיתת אדונו של הנרצע שבאחד משני אלה הוא קונה עצמו) - כשקיים הפוטנציאל שיוכל לשלם את חובו לאחרים: בתום שש שנים אצל האדון הראשון + מענק שחרור שעל האדון לתת לו,
שוב יימכר ע"י בי"ד לשני+מענק וכו' (עבד שמכרוהו בי"ד נמכר לשש שנים ולא יתר על כן!).

ועוד מקרים בהם עבד לא נרצע - הלוא המה כתובים בדף כא עמוד ב.......

(1) רמב"ם הלכות עבדים פרק ג הלכה ט:
"כיצד רוצעין מביאו לב"ד של שלשה ואומר דבריו לפניהם ומגישו לסוף שש אל הדלת או אל המזוזה כשהן עומדין בבניין..."","507","","2956","True","True","False","","207","79.180.216.44","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43892","43891","ישר כח","30/03/16 14:21","כ אדר ב","תשע"ו","14:21","אבי גרינבלט","","539","","2956","False","True","False","","99","81.218.132.64","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43897","43891","רְאָיָה מעבד כנעני שהזיק אתה מביא?!","31/03/16 10:52","כא אדר ב","תשע"ו","10:52","אשבח","לא הבנתי איך הגעת להביא דעתך מדיני עבד כנעני שגרם נזק בזמן עבדותו ?!
השאלה של אבי מדברת על אדם שצבר חובות אצל מספר אנשים בהיותו חופשי ולא על נזק שגרם העבד - בהיותו עבד!

ועוד תמוה בעיניי שאתה מביא ראייתך לשאלה של אבי - בה מדובר אך ורק על עבד עברי שנמכר ע"י בי"ד - ממשנה שבעצמך אתה כותב ש"ובדין זה לא חילקה המשנה בין עבד עברי לכנעני."

אבהיר דעתי:
המשנה שהבאת מדברת בפירוש על "העבד והאשה פגיעתן רעה" - שפגיעתו של עבד כנעני שהוא כבר עבד בפועל, פירוש: עבד או אשה שחבלו באחרים פטורים מלשלם כל עוד הם בסטטוס עבד/אשה, היה והעבד ישתחרר או האשה תתגרש "משלמין לאחר זמן" זה - את החוב שנוצר בזמן עבדותו של העבד או בזמן נישואי האשה - מכספי עמל כפיהם בסטטוס החדש, שעכשיו שלהם הוא, או בדרך אחרת.

מכאן שטעותך, לענ"ד, נובעת מהשוואתך את חובת החזר החוב של העבד שנוצר בזמן העבדות ולפני הסטטוס החדש, להחזר חוב שנוצר כשהאדם היה חופשי ועכשיו הוא עבד.

לכן, לענ"ד אין במשנה זו כפי שהבאת כדי לענות לשאלה בה מדובר על חובות שנוצרו שלא בזמן עבדות.

כמו כן, לענ"ד, כך יש להשיב על שאלת אבי:
עבד שנמכר ע"י בי"ד בגלל חוב ומבקש להירצע - תידחה בקשתו אם יש לו חובות המחכים לו בחוץ.

(צד בולט במשנה המבדיל בין עבד לאדם חופשי הוא בתשובה לשאלות: למי "הולך" הכסף המשולם בגלל שחבלו בעבד? ולמי הולך הכסף שמשולם לאדם חופשי שחבלו בו?)","507","","2955","True","True","False","","194","79.180.216.44","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43898","43895","תודה ויש"כ","31/03/16 12:30","כא אדר ב","תשע"ו","12:30","אבי גרינבלט","בכל מקרה , אם העבד גנב סדרתי , יהיו כאלו שככל הנראה לא יזכו לראות את כספם בכל מקרה.
כמה פעמים יכול אדם להימכר לעבד ?
עוד לפני הצעתך (שנשמעת הגיונית וסבירה וכך באמת הסברנו אצלנו) , עבד נרצע הוא מציאות לא שכיחה מכמה סיבות
א. כמובן רק עבד זכר נרצע.
ב. עבד כהן , אסור לרוצעו שכן אתה מטיל בו מום.
ג. האדון "צריך" להאריך ימים (ואחרי שהוא קונה "אדון" לעצמו , רק שערות לבנות הוא יצבור במהלך חייו...)
ד. אם העבד או האדון חולים - אין רציעה
ה. אם אין האדון אוהבו את עבדו (אחרי שהוא גנב ממנו , כמה אהבה יכולה לפרוח כאן...)

ממש כפי שציינת את הגמרא בדף כב,א","539","","2955","True","True","False","","128","81.218.132.64","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43914","43897","הייתי ער לשתי טענותיך וכבר השבתי עליהן","31/03/16 19:39","כא אדר ב","תשע"ו","19:39","דוד כוכב","א. טענה א': במשנה מדובר בעבד כנעני.
תשובה: ראה בהודעתי לעיל כיצד דייקתי מהמשנה שמדובר גם בעבד עברי.

ב. טענה ב': במשנה מדובר בחובות שנתעוררו בזמן היותו עבד, ולא באלו שלפני כן.
תשובה: ראה בהודעתי לעיל שהסברתי את נימוק דין המשנה - שאין ביכולת העבד לשלם למרות שהחוב חל עליו. נימוק זה נכון ומתקיים גם לגבי חובות קודמים.","125","","2955","True","True","False","","140","95.86.87.9","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43899","43898","אכן, גם אני הבנתי כמוכם! יישר כוח!","31/03/16 12:33","כא אדר ב","תשע"ו","12:33","אשבח","","507","","2955","False","True","False","","143","79.180.216.44","0","43889","קידושין|יח ע"א",""),new Message("43915","43914","הבנתי ואסתפק בהבהרתך. תודה.","31/03/16 19:45","כא אדר ב","תשע"ו","19:45","אשבח","","507","","2955","False","True","False","","150","79.180.216.44","0","43889","קידושין|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);