var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43238;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43238","0","מתא מחסיא זו סורא? ובבל - עיר או מדינה?","16/02/16 11:13","ז אדר א","תשע"ו","11:13","שיננא","דאמרה ליה התקבל לי גיטא במתא מחסיא וזימנין דמשכחת ליה בבבל

לא מובן, לכאורה מתא מחסיא נמצאת בתוך המדינה בבל, לא?","146","","2998","True","True","False","","1781","84.94.81.172","0","0","גיטין|סה ע"א",""),new Message("43239","43238","מתא מחסיא אינה סורא, בבל היא עיר","16/02/16 11:18","ז אדר א","תשע"ו","11:18","דוד כוכב","בבל.","125","jpg","2998","True","True","False","","260","213.151.63.19","0","43238","גיטין|סה ע"א","0-jpg"),new Message("43249","43238","חיפשתי בגוגל לגבי בבל","16/02/16 13:48","ז אדר א","תשע"ו","13:48","לינקוש","ומצאתי את זה ","58","","2998","True","True","False","","229","84.94.81.172","0","43238","גיטין|סה ע"א",""),new Message("43242","43239","או שכן, או שלא","16/02/16 11:42","ז אדר א","תשע"ו","11:42","הראל","לגבי מתא מחסיא:
לפי הזכור לי, באגרת רש"ג כתב במקום אחד "מתא מחסיא דמתקריא סורא" ובמקום אחר "דמקרבא לסורא".
[וראה אשר מצאתי כעת פה]

לגבי בבל:
תוס' סוכה לד ע"ב סבור אחרת -
נפקא מינה לגיטי נשים. כדפירש בקונט' דקיימא לן בפ''ק דגיטין (דף ו.) דבבל כארץ ישראל לגיטין דאין צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם דשכיחי מתיבתא ובקיאין לשמה וגם עדים מצויין לקיימו והיינו מה שקורין בורסיף דמשתני שמה ובסוף במה מדליקין (שבת דף לו: ושם) פי' עוד לשון אחר ונפקא מינה לענין שמו ושמה ושם עירו ושם עירה ולא יתכן דבבל הוא שם המדינה כדאמר (קדושין דף עא.) א''י עיסה לבבל ואמרי' פרק עשרה יוחסין (שם) עד היכן הוא בבל ואין כותבין שם המדינה בגט אלא שם העיר:","46","","2998","True","True","False","","463","84.94.81.172","0","43238","גיטין|סה ע"א",""),new Message("43245","43242","מתא מחסיא סורא ובבל","16/02/16 12:43","ז אדר א","תשע"ו","12:43","דוד כוכב","איגרת רב שרירא גאון, רבנן סבוראי, אות צג:
"ובי מדרשיה דרב הונא קרוב למתא מחסיה הוא, ורב חסדא חבר הוה לרב הונא [עירובין סב, ב] ובסורא הוה. ובשניה דרב הונא בנייה רב חסדא לבי רב בשנת תר"ד".
רב הונא היה בסורא (תענית דף כא ע"ב).
במהדורת מצגר הע' 70 מביא מאוצר הגאונים שישיבת מתא מחסיא (קרית הישיבה) היתה בעיר סורא (ע"ע שם). לפיכך יש לפרש "בנייה רב חסדא לבי רב" שבנה את קרית הישיבה שכונתה מתא מחסיה כשכונה לצד סורא.
ובזה ניחא מה שמוכח במסכת ביצה דף כט ע"א שהם שני מקומות שונים.

בבל ביסודה היא עיר, ופעמים כל המחוז נקרא על שמה. כמו גם ירושלים.","125","","2998","True","True","False","","386","213.151.63.19","0","43238","גיטין|סה ע"א",""),new Message("43246","43245","מקוה שראית","16/02/16 12:47","ז אדר א","תשע"ו","12:47","הראל","בקישור שהבאתי לעיל,
את הקטע הזה:

רב שרירא גאון באגרתו אמר:

רב שבקיה לשמואל בנהרדעא דהוא דוכתיה ומקום תורה, ואתרחיק לדוכתיה שלא הייתה בה תורה, והוא סורא, דמתקרי "מתא מחסיא", דהוו נפישי ישראל התם וכו'.
[=רב עזב את שמואל בנהרדעה שהיה מקומו ומקום תורה, והרחיק למקום שלא היה בו תורה, והוא סורא הנקראת "מתא מחסיא" שהיו ישראל רבים שם].

וכך כתב הראב"ד בספר הקבלה: "והלך לסורא היא מתא מחסיא והיה שם לראש עד שנפטר". לפ"ז סורא ומתא מחסיא הם עיר אחת.
נייבויער הסתפק בזה, כי אין רמז בגמרא שסורא ומתא מחסיא הם עיר אחת, וממקומות שונים בש"ס נראה שהן שתי ערים.


(הנה, בזכות הציטוט שלך ובזכות הציטוט הזה - אכן כפי שכתבתי בתחילת ההודעה הקודמת - במקום אחד כתוב באגרת כך ובמקום אחר כתוב אחרת)


ומקוה גם שראית את התוס' שהבאתי לעיל שממאן לומר שבבל היא עיר.","46","","2998","True","True","False","","375","84.94.81.172","0","43238","גיטין|סה ע"א",""),new Message("43248","43246","שני מקומות במקום אחד","16/02/16 13:02","ז אדר א","תשע"ו","13:02","דוד כוכב","שכונה בעיר.
משום כך נקראים מקום אחד ומשום כך נקראים ב' מקומות.


כפות תמרים מסכת סוכה דף לד ע"א:
"תוספות נ"מ לגיטי נשים וכו' ובס"פ ב"מ וכו'. יש להליץ בעד רש"י דנהי דשם המחוז הוא בבל מ"מ יש עיר א' דהיא עיר המלוכה דעיקר שמה בבל ובתשובת הריב"ל ח"ג סימן ס"ח מייתי שם גט א' שנכתב בעיר בבל וכתבו שם בבל בגט והיא העיר שנקראת עתה בפי העם בגדד וכן ראיתי בתשובת מהרי"ט א"ה ס"ס י"א דהביא ראיות רבות דשם העיר הוא בבל ועי"ש".

חתם סופר מסכת סוכה דף לד ע"א:
"בבל בורסף. עיי' מגיני שלמה במס' שבת שכ' תלמיד טועה כ' בתוס' דבבל היא מדינה ולא עיר ומייתי מכמה סוגי' דבבל עיר היה ומקרא מלא ע"כ קרא שמה בבל כי שם בלל ה' וקאי על העיר והמגדל עיי' ס"פ נח ולפע"ד בהגה' מועטת בתוס' ופסקי תוס' דשבת ודסוכה י"ל וכוונתם עפ"י מ"ש בפוסקים...,.","125","","2998","True","True","False","","246","213.151.63.19","0","43238","גיטין|סה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);