var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43080;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43080","0","אשה ושבעת בניה","09/02/16 10:03","ל שבט","תשע"ו","10:03","אבי גרינבלט","אמרה לו , בניי לכו ואימרו לאברהם אביכם וכו" , מעבר למעמד הקשה שבפרידה מאחרון בניה , מה למדים מכך שביקשה מבניה שיעבירו את המסר לאברהם אבינו ? הרי היא עולה למרום ויכולה למסור לאברהם אבינו את המסר ? אם המסר נועד לנו , היא יכלה לומר את המסר לפני שקפצה מן הגג ? האם העובדה שנטלה את נפשה במו ידיה , היא המונע ממנה למסור בעצמה את המסר ? אם כך , כיצד יצתה ב"ק ואמרה "אם הבנים שמחה" ?
תורה היא וללמוד אנו מבקשים.....","539","","3005","True","True","False","","849","81.218.132.64","0","0","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43082","43080","דבריה היו תפילה","09/02/16 10:28","ל שבט","תשע"ו","10:28","דוד כוכב","כפירוש השיטה מקובצת בבא קמא דף נ ע"א על: "כך אמרתי: דבר שאותו צדיק מצטער בו יכשל בו זרעו?!".","125","","3005","True","True","False","","167","95.86.89.112","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43085","43080","ושמא ברגע האחרון תינצל נפשה? ועוד:","09/02/16 10:50","ל שבט","תשע"ו","10:50","אשבח","תפילתן של תינוקות אלה היא זעקה גדולה יותר.","507","","3005","True","True","False","","157","79.179.143.90","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43086","43080","ואולי תשובה נוספת","09/02/16 11:07","ל שבט","תשע"ו","11:07","אבי גרינבלט","ישנם מקורות מאוחרים יותר שמהם ניתן להבין אולי בשונה את מה שאירע לאחר רצח בנה הקטן ואולי הבנה נוספת מדוע ביקשה מבנה למסור את הדברים.
א. פסיקתא רבתי - "...ונטלו את מרים אמם והרגו אותה" משמע כלל לא התאבדה.
ב. איכה רבה - "לאחר ימים, נשתטית עלתה האישה, ונפלה מן הגג ומתה" , משמע לא התכוונה לכך מלכתחילה.

ובאיכה רבה הלשון עוד יותר מפורטת "נפלה אמו עליו, והייתה מחבקתו ומנשקתו ואמרה לו: בני, לך אצל אברהם אביכם ואמור לו: כך אמרה אמי - אל תזוח דעתך עליך ותאמר: בניתי מזבח והעליתי את יצחק בני, הרי אמנו בנתה שבעה מזבחות, והעלתה שבעה בנים ביום אחד. אתה ניסיון ואני מעשה" .

מדרש אחר המופיע בב"ר וירא נו,ח "דבר אחר - אמר ר' יצחק: בשעה שבקש אברהם לעקוד יצחק בנו, אמר לו: אבא, בחור אני, וחוששני שמא יזדעזע גופי מפחדה של סכין ואצערך, ושמא תפסל השחיטה ולא תעלה לך לקרבן, אלא כפתני יפה יפה.
מיד - "ויעקד את יצחק" (בראשית כב, ט). כלום יכול אדם לכפות בן שלושים ושבע? אלא לדעתו. מיד - "וישלח אברהם את ידו" (שם, י) - הוא שולח יד ליטול את הסכין, ועיניו מורידות דמעות, ונופלות דמעות לעיניו של יצחק מרחמנותו של אב, ואף על פי כן, הלב שמח לעשות רצון יוצרו. והיו המלאכים מתקבצין כתות כתות מלמעלן. מה היו צווחין? "נשמו מסילות, שבת עובר אורח הפר ברית מאס ערים" (ישעיהו לג, ח) - אין רצונו בירושלים ובבית המקדש, שהיה בדעתו להוריש לבניו של יצחק".
יצחק אינו בוכה , יצחק מוכן למסור את נפשו, ואדרבה, הוא הולך במודעות מלאה ובנכונות לקראת מעשה זה. כמו הבנים אצלנו, ובעיקר הבן הצעיר, הולכים בלב בוטח.

אפשר לומר שזהו הסיפור של עם ישראל בכל הדורות , מסירות נפש על קדושת השם יתברך.","539","","3005","True","True","False","","150","81.218.132.64","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43087","43080","אני אינני","09/02/16 12:43","ל שבט","תשע"ו","12:43","עלי","בר הסמכא ללמד מדרש ואגדה, אולם כאשר אני קורא סיפורים כאלו ברור לי שלא עמדו שם ( יהודים ובודאי לא שאינם יהודים ) עם סרט וצילמו ולא עם מקלט והקליטו, ולא עם מחברת ורשמו. הסיפור על אשה ושבעה בנים שנרצחו בזה אחר זה בשל מסירות נפשם ליהדות וסירובם להשתחוות לצלם היה מפורסם באופן כללי, אך הגירסא הספרותית המובאת בפנינו התפתחה אח"כ עד הגעתה לשלימות בבית המדרש ובתלמוד ובמדרש.
יש לשער שהכותב 'בנה' את הדו שיח מבחינה הדרגתית תוך התאמת הפסוקים וגם בת הקול לא בהכרח נשמעה והיא פרי רוחו של הכותב כאילו מהשמיים אמרו כך כי כך מתאים היה להיאמר על התנהגותה ומעשיה, וההתיחסות לאאע"ה גם היא פרי רוחו ובאותו האופן.
דומה הדבר להצמדת פסוקי השירה לבע"ח שונים בפרק שירה. וכי עלה בדעתך שבע"ח שונים אומרים פסוקי תנ"ך כשירה לקב"ה ? כותב פרקי שירה בנה כביכול את האמירות האלו המשקפות תכונות ויחס בין בעלי החיים לקב"ה כאילו התכונות והיחס עצמם הם הלל ושירה לקב"ה.
מתי נכתבו המדרשים הללו ? מרבית המדרשים נוצרו בא"י בתחילת תקופת התלמוד אבל אינני יודע אם ניתן לדעת במדויק לגבי כל מדרש מתי בדיוק נוצר. על זה צריך לקרא בספרי המחקר ויש ספרות מחקר בעניין אך אינם כרגע תחת ידי.","209","","3005","True","True","False","","171","194.114.146.227","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43130","43080","מכוח מסירות הנפש שלך גם אנ עמדתי בניסיון","11/02/16 00:19","ב אדר א","תשע"ו","00:19","שלמה שטרסברג","הרי אם קוראים את הדברים כפשוטם יש כאן קושי גדול
זה מדמה כנס של הורים שכולים שאחד שואל את חברו כמה בנים שיכלת והוא עונה לו אחד מניף השואל ידו בביטול ואומר אני 7

ברור שלא זו הכוונה כמדומה לי ששמעתי בשם הרב צבי יהודה קוק זצ"ל (לא בטוח) שאמר שהיא בעצם אומרת לבניה לכו ועלו ואמרו לאברהם אבינו שמכוח המסירות נפש שלך בעקדת יצחק הטבעת בחותם שורש האומה את יכולת המסירות נפש ומכוח זה היה לי כוח לעמוד בניסיון העצום שנוסתי כאן.

ואולי ע"פ זה ניתן גם להסביר שכשאנו מזכירים בר"ה את עקדת יצחק זו לא רק עקדת יצחק ההיסטורית של אברהם אבינו אלא את כל העקדות ומסירות הנפש של עם ישראל במהלך כל ההיסטוריה ואנו מבקשים מרבש"ע שכל תישפוכת הדמים הזאת תעלה לפניו ותסנגר על עם ישראל שבמהלך ההיסטוריה רוויית הדם שלו רבים מסרו את נפשם על קדושת השם מכוח עקדת יצחק","205","","3003","True","True","False","","328","109.65.154.99","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43088","43086","מצורף עוד גרסה מספר חשמונאים שבידי","09/02/16 14:14","ל שבט","תשע"ו","14:14","אשבח","יושם לב שֶׁשֵּׁם האשה לא מופיע,
וכן שבפסוק לפני האחרון כתוב: "...וגם את אם הבנים המיתו לאחרונה".

בקובץ שלושה עמודים.","507","pdf","3005","True","True","False","","189","79.179.143.90","0","43080","גיטין|נז ע"ב","0-pdf"),new Message("43098","43086","אני הבנתי בגמרא בדומה למדרש איכה","09/02/16 21:32","ל שבט","תשע"ו","21:32","דוד כוכב","שלא יכלה לעמוד בצער.","125","","3005","True","True","False","","139","95.86.89.112","0","43080","גיטין|נז ע"ב",""),new Message("43107","43087","האם הוויות אביי ורבא הוקלטו? היש","10/02/16 12:42","א אדר א","תשע"ו","12:42","אשבח","סרט או הקלטה ממעמד הר סיני?

גם את הוויות אביי ורבא וכל מה שאתה לומד במשנה ובגמרא "לא עמדו שם ( יהודים ובודאי לא שאינם יהודים ) עם סרט וצילמו ולא עם מקלט והקליטו, ולא עם מחברת ורשמו" !!! (ציטוט מדבריך).

גם את התורה לא הסריטו ולא הקליטו ! האם יש ספק באמיתותה?
גם את המשנה והגמרא לא הסריטו ולא הקליטו ! האם יש ספק באמיתותם?

למה אתה לא כולל את התורה והמשנה בדברים שאתה כותב: "הגירסא הספרותית המובאת בפנינו התפתחה אח"כ עד הגעתה לשלימות" ?

ומה עם רבי עקיבא, שהיה דורש על כל תג ותג וקושר כתרים לאותיות? היש לך עדות מוקלטת או סרט וידאו ביוטיוב לאמיתות הדבר?

האם ניתן להתכחש לגרעין סיפור האשה ושבעת בניה הקדושים כי יש גרסאות שונות לסיפור? ודאי שאינך מתכחש לכך!

עכשיו נניח שתיאור המציאות האיומה של אגדות החורבן עבר "עריכה" - אז מה?
חשוב על כך שאולי ללא העריכה (אם הייתה כדבריך!) אנשים קשי יום (שאינם רופאים או מהנדסים וכו') לא היו מסוגלים לתאר בדמיונם את עובדת קידוש ה' ושאר מסרים שיש במדרשי הגמרא.
============
אתה כותב: "יש לשער שהכותב 'בנה' את הדו שיח מבחינה הדרגתית תוך התאמת הפסוקים וגם בת הקול לא בהכרח נשמעה והיא פרי רוחו של הכותב כאילו מהשמיים אמרו כך כי כך מתאים היה להיאמר על התנהגותה ומעשיה, וההתיחסות לאאע"ה גם היא פרי רוחו ובאותו האופן."

נו... השערתך השערה נחמדה, ואכן " בת הקול לא בהכרח נשמעה", ונכון גם ש "ההתיחסות לאאע"ה גם היא פרי רוחו" וכו'
נו... אז מה?
הרי כל ילד בגן יודע זאת, אבל כשאתה כותב זאת, אני שואל את עצמי "מה הוא בא להביע כשהדברים כל כך פשוטים וברורים"? ואיני מוצא תשובה אלא השערה:
אתה אוהב לנגוע בחוחים ומתעלם מן השושנה!

אני יודע שכמו שהגמרא, המיוסדת על אדני פז, מביעה בשפת ההלכה ובמפורש את דברי התורה, ואנו מקבלים זאת כיחידה אחת, כך גם המדרש מיוסד על אדני פז והוא בא להוסיף ולהביע בשפתו דרך הנהגה ומסרים.
נכון הוא, שלעיתים המדרשים גורמים קשיים מיוחדים למי שאינו דובר שפה זו וקשיים גדולים יותר למי שבכ"ז מנסה להבין את המסר של המדרש רק מתוך עולמו וסביבתו בלבד - ואינו שם ליבו לכך שלפעמים עולמו צר כעולם נמלה.

בחרתי באופן אקראי את המדרש הבא ממסכת שבת דף פט עמוד א:
"ואמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום מצאו להקדוש ברוך הוא שהיה קושר כתרים לאותיות. אמר לו: משה, אין שלום בעירך? - אמר לפניו: כלום יש עבד שנותן שלום לרבו? אמר לו: היה לך לעזרני. מיד אמר לו: ועתה יגדל נא כח ה' כאשר דברת".
מה שאמר רבי יהושע בן לוי היה במציאות או לא היה?
ודאי שלא היה!
ומי שיגיד שהיה ממש כפשוטו, הרי הוא הוא גולם או לפחות בור ועם הארץ!

=======
"דברי תורה קשים לקנותם ככלי מילת ונוח לאבדם ככלי ‏פשתן. דברי שטות ודברי תפלות נוחים לקנותם וקשים לאבדם ‏כשק" — אבות דרבי נתן, כ״ח.‏","507","","3004","True","True","False","","174","79.179.143.90","0","43080","גיטין|נז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);