var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42763;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42763","0","חידה: איך יתכן בן ממזר מנשואין כדת משה ‏","15/01/16 08:01","ה שבט","תשע"ו","08:01","אשבח","וישראל?

יודגש:‏

אין זה המקרה שבדף לג. : "... מפני תקנת ממזרים.... והיא לא ‏שמעה ולא ידעה ואזלה ומינסבא, ואיכא ממזרים..."– ‏ מקרה שבו הממזר לא נולד מבעלה אלא נולד מאיש אחר! .

החידה שואלת על ממזר שנולד לבעל ואשה ללא פסול ממזרות וכדו' ושנישאו כדת משה וישראל (אין בזה ‏התחכמויות :) )‏","507","","3031","True","True","False","","986","79.176.81.249","0","0","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42764","42763","היה תנאי בגירושיה הראשונים","15/01/16 10:22","ה שבט","תשע"ו","10:22","המכריע","ולאחר לידת בנה, עברה על התנאי ונתבטל גיטה למפרע","199","","3031","True","True","False","","203","213.151.63.210","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42789","42763","פתרון החידה ומקורה בחשוקי חמד:","17/01/16 14:01","ז שבט","תשע"ו","14:01","אשבח","‏1.‏ ראובן נשא את דבורה כדת משה וישראל
‏2.‏ בתוך נישואיה קיבלה דבורה קידושין משמעון.‏
‏3.‏ ראובן ודבורה היו בטוחים שקידושין אלה לא תופסים כי היא כבר אשת איש ולכן לא ‏קיבלה גט משמעון.‏
‏4.‏ בשלב זה, ראובן בעלה שלח לה גט אך ביטלו לפני שהגיע אליה.‏
‏5.‏ וכאן נכנסת הגמרא שלנו בדף לג. האומרת שבמצב זה " כל דמקדש אדעתא דרבנן ‏מקדש, ואפקעינהו רבנן לקידושין מיניה ", היינו, דמבורר למפרע שכאשר שמעון קידש ‏את דבורה היא הייתה פנויה!‏
‏6.‏ נולד לראובן ודבורה בן (או יותר...)‏.
בן זה של דבורה וראובן הוא ממזר!

החידה היא של החשוקי חמד בגיטין דף לג. וזה לשונו:

חידה: איך יתכן הנושא אשה כדת משה וישראל ובניו ממזרים
חידה. איך יתכן שהנושא אשה כדת משה וישראל, ולא היו בנישואין שום פגם, ונולדו להם ילדים, ולאחר זמן הודיעו להם, שילדיהם ממזרים, אף שהם עצמם אין בהם כל פגם?
תשובה. אדם שנשא אשה כדת משה וישראל, אלא שלאחר הנישואין שלהם קיבלה קידושין מאחר, והיו בטוחים שלא חלו הקידושין, ולכן לא קיבלה גט ממנו, ועתה שלח לה הבעל גט, וביטל אותה, ולכן אפקעינהו רבנן לקידושין מיניה, וא"כ נתברר למפרע שכשהשני קידש אותה היתה פנויה, וממילא בניה שנולדו לה מבעלה הראשון, הם ממזרים.
וכן משמע מרע"א בגיטין (דף לג ע"א) שכתב ונפקא מינה לדינא בין אם הגט בטל משום אפקעינהו, או משום שיש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה, בקידשה אחר קודם הגט הזה, דאם צריכים לבוא לידי אפקעינהו, א"כ קדושיו קידושין, אבל אם נימא דעקרה לדבר תורה ולא אפקעינהו, אין קידושי השני קידושין ודאי אלא דחיישינן דהוי כאילו אמרה נתגרשתי. עיין שם.

‏","507","","3029","True","True","False","","187","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42766","42764","למרות שבגוף ההודעה יש ממרכיבי הפתרון","15/01/16 13:10","ה שבט","תשע"ו","13:10","אשבח","- (אף שלא אליו התכוונתי) - איני רואה בכך פתרון החידה, לענ"ד.
עדיין יש להבין בתשובתו כיצד ומדוע מתחבר לכך "גירושיה הראשונים", היו גירושין שניים? "הראשונים" למה לי?
האם לפי התשובה בן זה נחשב ממזר בגלל שנולד מגרושת אביו לאביו?

עכ"פ, התשובה אליה נתכוונתי נמצאת בדף של היום (גיטין לג.)!","507","","3031","True","True","False","","165","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42767","42764","פירוק תשובתו על ציר הזמן כך","15/01/16 15:59","ה שבט","תשע"ו","15:59","אשבח","הוא לענ"ד:

‏1.‏ הבעל אומר לאשה: הרי זה גיטך בתנאי ש....‏
‏2.‏ נולד בנם המשותף.‏
‏3.‏ התנאי מקויים – ולכן היא גרושה למפרע עוד לפני לידת הבן.
עד כאן, לענ"ד, חסר השלב המכריע,
אחרת למה הבן ממזר? אומנם נכון שהוא נולד בחטא אביו שבא על גרושתו וכו' ‏אבל ממזר?!","507","","3031","True","True","False","","169","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42773","42767","גירושיה מנישואיה הראשונים","16/01/16 21:18","ו שבט","תשע"ו","21:18","המכריע","א. נישאה.

ב. נתגרשה בתנאי שלא תלך לבית אביה שנתיים.

ג. נישאה לאחר.

ד. ילדה בן.

ה. נכנסה לבית אביה.

כעת. גיטה בטל למפרע ועדיין היא נחשבת נשואה לראשון ובנה מן השני ממזר כדין אשת איש שילדה לאחר. למרות שבזמן לידתה היתה בחזקת כשרה מכל הכיוונים.

לזה אני התכוונתי.","199","","3030","True","True","False","","256","212.76.106.149","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42778","42773","ג. הוא השלב ההכרחי והמכריע שחסר","16/01/16 22:33","ו שבט","תשע"ו","22:33","אשבח","בתשובה הראשית שלו!

אלא שעכשיו קשה לי:
1. מהו "ב. נתגרשה בתנאי .." - ממה נפשך, אם נתגרשה אין זה נוגע לחידה כלל. ואולי הכוונה היא שאמר לאשתו "הרי זה גיטך על מנת שלא תלכי לבית אביך שנתיים" ואז אפשר לעבור לשלב הבא בתשובתו (וגם זה לאחר קבלת הדעה שגם קציבת הזמן לשנתיים ~ הגדול משלושים יום וגם שלא אמר 'לעולם' ~ הוי כריתות).
2. איך במציאות מתקיים "ג. נישאה לאחר" - הרי התנאי (ב.) עדיין לא 'הופעל' ?!
3. איך קידושיה השניים, "לאחר", תפסו? הרי היא אשת איש לראשון!

4. אם הבן נולד מהאחר - אין זו שאלת החידה כלל (ולהבנתי לא לכך נתכוון).
ואם הבן נולד לראשון (בעל התנאי) - הרי שחסר לי ידיעת התשובה ל-3. לעיל.

אני מזכיר: התשובה אליה נתכוונתי נמצאת בדף לג. - אף שאולי תשובתו נראית דומה, בחלקה, עדיין כפי שהיא, אינני מצליח להבין את הציור לגמרי. וכלעיל.","507","","3030","True","True","False","","150","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42781","42778","לכן באה ההבהרה","17/01/16 03:17","ז שבט","תשע"ו","03:17","המכריע","אולי קיצרתי מעט לכן הבהרתי כעת.

נתגרשה בתנאי - זה בדיוק הרי זה גיטך על מנת וכו'.

לגבי קציבת הזמן מבואר להדיא בראשונים שדוקא לעולם אין זה כריתות.
אפשר גם לומר ל' יום ונישאה והתעברה מיד.

כשהגט מעכשיו הנישואין תופסים.
אמנם מבואר בפרק בתרא שזו תרבות רעה להינשא קודם קיום התנאי, אבל אם נישאה זה תפס בהנחה שהיא תקיים התנאי.

כוונתי שהבן נולד מהאחר. וכיון שעברה על התנאי, כעת מתברר שהגט לא חל, וממילא היא נחשבת אשת הראשון וממילא בנה מהשני ממזר. אבל איני רואה מדוע זה לא תואם בדיוק ללשון החידה, נשואה כדת משה וישראל לשני, שניהם לא ממזרים, הבן כביכול מבעלה, ובכל זאת הוא ממזר.

לא חיפשתי היטב אבל לא ברור לי מה התשובה מדף לג. אם הכוונה לאפקעינהו רבנן לקידושי, הרי היא פנויה למפרע ובניה אכן פגומים כדין בני פנויה אבל לא ממזרים.
נמתין בסבלנות עד שיגלה את תשובתו וניווכח.","199","","3029","True","True","False","","293","212.76.106.149","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42787","42781","תשובתו לאחר הבהרה זו ברורה לי","17/01/16 13:54","ז שבט","תשע"ו","13:54","אשבח","ויישר כוח גדול.
אך עדיין תשובתו היא רק מקרה דומה לחידה - כי הממזר נולד מהשני - ובחידה הוצאתי אפשרות תשובה זו, שאומנם יש בה את המרכיב "נשואה כדת משה וישראל", אך נוסף בה לשני, וזה לא תואם בדיוק ללשון החידה.

הערתו "אם הכוונה לאפקעינהו רבנן לקידושי, הרי היא פנויה למפרע ובניה אכן פגומים כדין בני פנויה אבל לא ממזרים" - מובאת בהשלמה מסויימת בפתרון החידה אותו אביא מיד.","507","","3029","True","True","False","","161","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42791","42789","שאלה","17/01/16 14:10","ז שבט","תשע"ו","14:10","אבי גרינבלט","1 - ברור
2 - חסר משמעות
3 - הם אכן לא תופסים
4 - ולכן אינה מגורשת והיא אשת איש כפי שנפסק ע"י רבי(אהע"ז קמא,ס)
5 - מדוע היתה פנויה ?
דרך אגב , החת"ס שואל מדוע חכמים לא הפקיעו נישואין של חייבי לאוין ותשובתו , היות והקידושין אכן לא היו על דעת חכמים , אין להם הכוח להפקיעם.","539","","3029","True","True","False","","101","81.218.132.64","0","42763","גיטין|לג ע"א",""),new Message("42793","42791","ל - 3 שכתב ראה בהמשך הפתרון רע"א","17/01/16 14:20","ז שבט","תשע"ו","14:20","אשבח","(הוספתי לאחר תגובתו).","507","","3029","True","True","False","","139","79.176.81.249","0","42763","גיטין|לג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);