var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42358;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","45"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42358","0","מהי קדושת א"י?","21/12/15 20:41","ט טבת","תשע"ו","20:41","אור חדש","להלן הצעה חדשה להבנת המושג "קדושת א"י" כך שיסביר הדינים השונים בצורה המתקבלת על הדעת והלב
את הדברים מסרתי אתמול בשיעור שבועי על הרמב"ם היומי, שבו עסקנו בהלכות תרומות בספר זרעים להרמב"ם.

הרמב"ם סידר את הלכות הספר כך:
הלכות כלאים
הלכות מתנות עניים, הלכות תרומות, הלכות מעשרות, הלכות מעשר שני ונטע רבעי
הלכות ביכורים ושאר מתנות כהונה שבגבולין
הלכות שמיטה ויובל
בפרק א' של הלכות תרומות נכנס הרמב"ם לברור המעמד ההלכתי מבחינה גאוגרפית של הלכות הספר כיוון שכמובן הלכות אדמה קשורים בא"י דוקא ובפשטות נובעים מקדושת הארץ.

על פניו ניתן היה לחלק את ההלכות בצורה שונה, בהתאם לצבעים שהדגשתי, הלכות הקשורות בקדושה למול הלכות הקשורות בתיקון החברה ודאגה לעניים.

המחשבה הנ"ל נובעת מהתפיסה המקובלת הרגילה לחשוב שהיסוד לסוגי ההפרשות השונות שמצווה בהן החקלאי הישראלי תלוי בשני עניינים שונים כאמור, חיוב הנובע מקדושת הארץ למול חיוב הנובע מכך ש"...כל ישראל והנלוה עליהם כאחים הם שנאמר בנים אתם לה' אלהיכם ואם לא ירחם האח על האח מי ירחם עליו ולמי עניי ישראל נושאין עיניהן הלעכו"ם ששונאין אותו ורודפים אחריהן הא אין עיניהן תלויות אלא לאחיהן." (רמב"ם הלכ' מתנות עניים פ"י הל"ב)
תוצאה נוספת למחשבה הנ"ל הינה הצורך היסודי לברר לעצמנו היכן הם גבולות הארץ הקדושה, שהרי רק הקדושה הקיימת באזורים מסוימים היא היוצרת את הדינים השונים. אומנם דבר זה לא מובן כיוון שאנו ראוים שדיני המצוות התלויות בארץ למעשה תלויות בגדרים שונים לחלוטין והם "שיהיה המקום כבוש ע"י ישראל, למען הציבור ועל דעת לקיים שם חיים היונקים מירושלים"

על כן לדעתי אין לחלק כלל את ההלכות לשתי חטיבות נפרדות ויש לראות את כולן כמערכת אחדותית שעניינה "חלוקת המשאבים הראויה בציבור הישראלי בין החקלאים היצרנים לעניים ולעוסקים בצרכי הציבור- הלווים והכהנים"
מדוע א"כ העניין תלוי במיקום גאוגרפי דווקא ולא ב"כל מקום שידורו בו ישראל"?
א: אה"נ שהנביאים אכן תיקנו (וכך גם פוסק הרמב"ם) שמקומות שיש בהם ריכוזים יהודיים ינהגו חלק מהמצוות כגון הפרשת מעשרות ושמיטה (בעמון מואב ומצרים) אומנם בפועל נראה שהלכה זו לא נתקיימה בידי היהודים ורק בא"י נהגו ענייני תרו"מ וכ"ש שמיטה
ב: נראה שהתורה חייבה מערכת חלוקה זו רק במקום שיכול להתקיים בו קיום של ציבור ישראלי (לא הרבה פרטים אלא חיים מדיניים כלליים) במידה והשטח לא מיועד לכללות האומה אלא נכבש לשם יחיד או בלא קישור לתכלית הקיום של הציבור הישראלי שהינה עבודת ה' בבית המקדש הרי שאין כאן גדר של "ציבור" וממילא לא מחיבת התורה בכלל המצוות של ספר זרעים לרמב"ם.
מהנ"ל יוצא שהקדושה שחשבנו שהיא הסיבה למצוות התלויות בארץ הינה רק תוצאה או ביטוי לקיום שלם של עמ"י היושב בצורה בטוחה והוגנת על אדמתו.","458","","3053","True","True","False","","959","77.127.89.37","0","0","גיטין|ח ע"א",""),new Message("92815","42358","יפה ואמת","19/08/21 00:32","יא אלול","תשפ"א","00:32","אמלתראות","ולכן קשה מאד לקיימם, וב"ה יש יהודים טובים שמבינים הסוגיא ומתגברים על כל המרגלים שמלמדים היפך מהלך שהוסברת","267","","985","True","True","False","","40","172.58.227.134","0","42358","גיטין|ח ע"א",""),new Message("92993","92815","נא הסבר","22/08/21 19:15","יד אלול","תשפ"א","19:15","איתן","לא הבנתי את המהלך, נסה בבקשה להסביר יותר.
אבל שים לב שמעשר שני הוא חלק מההלכות הנוגעות לקדושה. ואילו המעשר שקשור לדאגה לעניים הוא מעשר עני.","123","","982","True","True","False","","79","95.86.117.145","0","42358","גיטין|ח ע"א",""),new Message("92996","92993","אדרבה","22/08/21 19:31","יד אלול","תשפ"א","19:31","אור חדש","מעשר זה שהינו גם דאגה לעניים וגם דאגה לקדושת האדם וקישורו לקדושת ירושלים הוא המוכיח על כך שאין אלו מערכות זרות אלא כשני צדדים לאותו מטבע","458","","982","True","True","False","","58","147.161.13.103","0","42358","גיטין|ח ע"א",""),new Message("93066","92993","ארגוני השמיטה","23/08/21 19:23","טו אלול","תשפ"א","19:23","אמלתראות","יש כיום כמה מהלכים בשמיטה.

יש שעושה מזה איזשהו מצוה נדירה, שהיא כאילו חק, וקונים פיסת אמה על אמה ומרגיש שמקיים המצוה וגם יש לו הברכה בכיס של וצויתי, אבל לא יאכל פירות שמיטה, וגם אינו מהדר לאכול פירות ארה"ק שעברו תהליך של קיום מצות התליות בארץ וגם יקנה ממחבלים וכד' העיקר ש'הוא' קיים המצוה ה'נדירה'.

ויש שעושים יותר מזה שמחזקים החקלאים בממון, אבל ימשיך בחוצפתו במהלך הקודם, ולא יתמוך בחקלאים באכילת הפירות, ולא אכפת לו שארה"ק יישרף, העיקר שהוא נתן כסף ושלום על ישראל.

ויש מי שמבין שהתורה חי וקיים ונושמת, ואוכל פירותיה, ואומר ייש"כ להקב"ה שנותן לו הפירות, ומקיים מצותיה, ומבין שכך רצון התורה לחלק לעניים ולעשירים, וטוב לו.

ולכן ייש"כ למהלך שביארת, ונזכה לזה.","267","","981","True","True","False","","63","172.58.227.106","0","42358","גיטין|ח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);