var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42004;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42004","0","אין מוקדם ומאוחר אצל דוד המלך?","30/11/15 08:13","יח כסלו","תשע"ו","08:13","Almuaddib","
דרש רבא:
מפני מה נענש דוד? מפני שקרא לדברי תורה זמירות, שנאמר: "זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי".
אמר לו הקב''ה: ד''ת שכתוב בהן "התעיף עיניך בו ואיננו", אתה קורא אותן זמירות? הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו; דכתיב: "ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש" וגו', ואיהו אתייה בעגלתא



נניח בצד את העובדה שפסוק ממשלי מוגדר כאן כדברי תורה, אבל המועד! על פי דרשת רבא, הקב"ה מעניש את דוד על כך שלא הכיר פסוק מספר משלי, שכתב שלמה בנו!","107","","3077","True","True","False","","959","84.228.233.48","0","0","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42005","42004","שאלה יפה !","30/11/15 10:09","יח כסלו","תשע"ו","10:09","אבי גרינבלט","אולי אפשר לומר מסברה ,
תמיד כאשר אנו דנים בחטאיהם של גדולי האומה ואנו קוראים במהלך פרשיות השבוע האחרונות על הדברים , בודאי שאיננו חלילה רוצים להבין במדוייק מהו החטא היות ואיננו ראויים כלל לדון בנ"ל , מה שכן אנו ראויים לעשות הוא, למצוא ולו מעט הבנה בהנהגת הקב"ה את עולמו ובהקפדתו על צדיקי עולם "וסביביו נשערה" ובאמת , כיצד ניתן להבין את העובדה שנשיאת הארון היתה כולה פלאית כידוע (כך הכהנים בחציית הירדן וכך בבני קהת ודרך "נשיאתם" את הארון) ואת זה דוד המלך צריך כנראה היה לקחת בחשבון.
דוד המלך , בודאי אינו צריך לקרוא פסוק שכתוב במשלי על מנת לדעת את ערכם של דברי תורה , זה מיועד לכולנו , אצל דוד המלך הבחינה איננה מתקרבת כלל למה שבכלל אנו מסוגלים לתפוס .
כווערט על הביטוי המופיע לעיתים "גמרא גמור זמורתא תהא" שתלמוד לומדים ומבינים ודנים ולא משאירים את הדברים ללא ביאור , מקשרים לדברי דוד המלך ועונשו בדבר
ישר כוח גדול על השאלה המיוחדת !","539","","3077","True","True","False","","182","81.218.132.64","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42012","42004","משאלתך אני למד לפחות שני דברים:","30/11/15 18:17","יח כסלו","תשע"ו","18:17","אשבח","א. רבא רצה לתת תוקף משמעותי מאוד לדרשתו ולכן שם את דברי משלי בפי ה' וכך גם בין השיטין ה' מודיע לדוד מה יכתוב בנו בעתיד וכו' וכו' וכו' ....

ב. שאין לי ולא תהיה לי יכולת לדעת או להבין אפילו קצת מן הקצת ממטרת דרשת רבא אבל כן יש לי שכר כשאני מתעסק במדרשו - אף שאני עושה זאת רק בדרך קריאה בלבד.","507","","3077","True","True","False","","184","109.67.196.227","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42015","42004","וכי תורה זו בלבד נאמרה מקדם?","01/12/15 01:33","יט כסלו","תשע"ו","01:33","דוד כוכב","כיוצא בזה במסכת עבודה זרה דף ה ע"א:
"מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו, דור דור ופרנסיו, כיון שהגיע לדורו של ר"ע, שמח בתורתו ונתעצב במיתתו, אמר: (תהלים קלט, יז) וְלִי מַה יָּקְרוּ רֵעֶיךָ אֵל, מֶה עָצְמוּ רָאשֵׁיהֶם".
והמזמור מתחיל במילים: (תהלים קלט, א) לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד.

ובמסכת מגילה דף ו ע"א:
"ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (ישעיהו כו, י) יֻחַן רָשָׁע בַּל לָמַד צֶדֶק [בְּאֶרֶץ נְכֹחוֹת יְעַוֵּל וּבַל יִרְאֶה גֵּאוּת ה']. אמר יצחק לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, יֻחַן עשו! - אמר לו: רָשָׁע הוא. - אמר לו: בַּל לָמַד צֶדֶק? - אמר לו: בְּאֶרֶץ נְכֹחוֹת יְעַוֵּל. - אמר לו: אם כן - בַּל יִרְאֶה גֵּאוּת ה'.
ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (תהלים קמ, ט) אַל תִּתֵּן ה' מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה. אמר יעקב לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, אַל תִּתֵּן לעשו הרָשָׁע תאות לבו. זְמָמוֹ אַל תָּפֵק - זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו".

אלא שאמר רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי במסכת אבות דרבי נתן פרק לא:
"תשע מאות ושבעים וארבע דורות קודם שנברא העולם היתה תורה כתובה ומונחת בחיקו של הקדוש ברוך הוא".
כבר קיימת היתה, וגם לפני שנכתבה - ידועה היתה ללומדיה.","125","","3076","True","True","False","","178","213.151.51.194","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42084","42004","עיין בעניין","06/12/15 09:45","כד כסלו","תשע"ו","09:45","כדי","בתוס' גיטין (סח.) ובגליון הש"ס בגיטין (נה:) ובגליון הגרי"ב אצלינו בסוטה (לו:) עה"פ ורועה זונות וכו'.

לענ"ד ביאור הדברים הוא שאע"פ שהפסוקים אכן מאוחרים, היו כמה רעיונות או דוֹגמות שעברו במסורת מדור לדור, עד שחלקם נוסחו ונכנסו לכתבי הקודש, וכעין הא דסנהדרין (כב:) ובכ"מ, אתא יחזקאל ואסמכה אקרא.","249","","3071","True","True","False","","285","79.183.6.96","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42006","42005","אבל","30/11/15 10:53","יח כסלו","תשע"ו","10:53","עלי","אלמואדיב הנכבד. וכי הדו שיח בין הקב"ה לדבע"ה התקיים לדעתך בפועל ? ברור שזהו ניסוח שחיבר אחד התנאים או מה שסביר יותר אחד האמוראים למדרש הזה, כביכול וכאילו התקיים דין ודברים זה, כדי להסביר מדוע נחשב פרץ עוזה שהינו מאורע טראומתי לא רק עבור עוזה אלא גם לדוד, לחטא של דוד, שטעה בנשיאת הארון בעגלה ובלויים במקום בכתף ובכהנים, מה גרם לדוד לטעות זו. אין אפוא להתפלא שמחבר המדרש השתמש בפסוקים ממשלי - שנכתב לאחר דהע"ה. הרעיון העולה מהפסוקים הוא העיקר ולא עצם הציטוט. מטרת המדרש להסביר שלא בכדי טעה דוד. היו גורמים בהתנהלותו והתנהגותו שהביאוהו לכך, ודומה טעותו לטעותם של נדב ואביהוא בני אהרן, שרצו להתקרב לשכינה באהבה רבה אך לא ביראה מספקת. ואם איני טועה כבר דנו בזה באשכול קודם בעבר ( ואיני זוכר איזה ומתי ) בפורום. ואכמ"ל.","209","","3077","True","True","False","","165","194.114.146.227","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42016","42015","שתי קושיות לי על דבריך:","01/12/15 08:48","יט כסלו","תשע"ו","08:48","Almuaddib","הראשונה - שמא תאמר תורה קיימת לפני בריאת העולם - וכי משלי שלמה תורה הם? שאם היו קיימים לפניו - אין הם משלי שלמה אלא תורת ה'.

והשניה קשה הימנה - שראה דברי הראב"ע בקהלת פרק א', הנה הזמן גם הוא נברא, ביחד עם בריאת העולם. ואם הזמן נברא - אי אפשר לדבר כלל וכלל על לפני הבריאה, שאין קיום ללפני אלא לאחר בריאת הזמן, ועיין היטב.","107","","3076","True","True","False","","169","209.88.198.77","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42040","42016","תשובות","02/12/15 13:45","כ כסלו","תשע"ו","13:45","דוד כוכב","א. דברי שלמה: "התעיף עיניך בו ואיננו" עוסקים בחשיבות התורה. עיקרון זה של מעלת התורה הוא עצמו דברי תורה, והוא היה קיים לפני בריאת העולם.

ב. מבואר בספרים שהזמן בענינים רוחניים אינו כזמן הגשמי. הזמן הרוחני הוא ענין של סיבה ומסובב. התורה קדמה לבריאת העולם, משמעות הדבר שהתורה היא סיבה לעולם, ואין העולם סיבה לתורה. העולם נברא לפי צופן התורה.

"כד ברא קודשא בריך הוא עלמא אסתכל בה באורייתא וברא עלמא, ובאורייתא אתברי עלמא... כד בעא קודשא בריך הוא למברי עלמא הוה מסתכל בה באורייתא בכל מלה ומלה ועבד לקבלה {=כנגדה} אומנותא דעלמא, בגין דכל מלין ועובדין דכל עלמין באורייתא אינון {=משום שכל הדברים והמעשים הם בתורה}, ועל דא קודשא בריך הוא הוה מסתכל בה וברא עלמא" (זוהר פרשת תרומה דף קסא ע"א).","125","","3075","True","True","False","","221","213.151.51.194","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42045","42040","עקרון א' שלך רקורסיבי להלל!","02/12/15 17:12","כ כסלו","תשע"ו","17:12","Almuaddib","","107","","3075","False","True","False","","106","209.88.198.77","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42046","42045","אין כאן שום בעיה","02/12/15 17:51","כ כסלו","תשע"ו","17:51","דוד כוכב","אפרט את דבריי,

לטענתך שמשלי שלמה אינם תורה, עניתי שבלי להכנס לדיון על כל משל ומשל - פסוק זה ודאי דברי תורה הוא, ובהכרח שקדמון הוא, שהרי הוא עוסק בחשיבות התורה, והתורה על חשיבותה כבר היתה מקדם.
פסוקים העוסקים במעלת התורה גם הם עצמם תורה. אסור לאומרם ללא ברכת התורה או במקומות המטונפים.
תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת ה' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי. פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת ה' בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם. יִרְאַת ה' טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד מִשְׁפְּטֵי ה' אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו. הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. (תהלים יט, ח-יא).

לטענתך לעיל "שאם היו קיימים לפניו - אין הם משלי שלמה אלא תורת ה'".
אין זה נכון, שלמה אחז בדברי אביו בפסוק השני שבתהלים: כִּי אִם בְּתוֹרַת ה' חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה. תורת ה' יכולה להעשות גם תורתו של הלומד, כדברי רבא במסכת עבודה זרה דף יט ע"א: "בתחילה נקראת על שמו של הקדוש ברוך הוא ולבסוף נקראת על שמו, שנאמר: בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה". התוכן הוא תורת ה', ויש מקום רב לשלמה לנסח להמתיק ולהמשיל את הדברים כיד ה' הטובה עליו.","125","","3075","True","True","False","","169","213.151.51.194","0","42004","סוטה|לה ע"א",""),new Message("42089","42084","וכן מוכח בכמה סוגיות","06/12/15 10:01","כד כסלו","תשע"ו","10:01","דוד כוכב","שבהן מבארת הגמרא דברי אמורא קדום על פי אמורא מאוחר בלשון: "וכפלוני, דאמר פלוני...". הרי שהרעיון כבר היה קיים וידוע, ורק ניסוח אותו האמורא המאוחר הוא שנתקבע לדורות.","125","","3071","True","True","False","","140","213.151.51.194","0","42004","סוטה|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);