var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41925;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41925","0","טומאת חולין בפחות מכביצה","24/11/15 09:10","יב כסלו","תשע"ו","09:10","שמל","יש להבין למה הותר לטמאות חולין בפחות מכביצה, כשיש לו אפשרות לקחת חתיכה מהעיסה הטמאה ולהשתמש בה לרצועה המחברת בין העיסה הטהורה לטמאה, והרי חתיכה זו לא תטמא את העיסה הטהורה כיון שהיא פחות מכביצה, ואם אפשר למה להרבות טומאה, וצע"ג.","552","","3084","True","True","False","","963","77.125.244.40","0","0","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41940","41925","אין שום איסור לטמא חולין","25/11/15 11:03","יג כסלו","תשע"ו","11:03","אור חדש","היתה הנהגה של חברים שהחמירו על עצמם לאכול חוליהן בטהרה. לא דאו' כלל.
מדרבנן ייתכן ויש מחלוקת אך קושייתך על מ"ד שאין איסור ולכן לא קשה כלל","458","","3083","True","True","False","","148","212.76.101.202","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41972","41925","שתי תשובות","26/11/15 17:38","יד כסלו","תשע"ו","17:38","דוד כוכב","לשון בית הבחירה למאירי מסכת סוטה דף ל ע"א:
"מאן דאמר פחות מכביצה סבירא ליה דאסור לגרום טומאה לחולין שבארץ ישראל ואותו פחות מכביצה טהור הוא אף על פי שהוא מקבל טומאה הואיל ואינו מטמא אחרים מותר ומאן דשרי בכביצה אינו חושש לטומאת אותו כביצה שמותר לגרום וכו' אף במקום שמטמא אחרים".
כלומר שיש מספר דעות:
* י"א שאין שום איסור לטמא חולין.
* י"א שאסור לטמא חולין בא"י.
* ויש דעה אמצעית שאסור לטמא בטומאה חמורה שגם מטמאה הלאה, אבל דבר שרק נטמא ואינו מטמא (פחות מכביצה) מותר לטמאו. אין חומרה בטומאתו, היא הרי לא תמשיך ותטמא.

והערה נוספת.
במסכת תפילין פרק א הלכה יט:
"מעשה שהלך רבי אליעזר לאובלין אצל בעל הבית אחד, נהגו שיטבל במערה, פשט רבי אליעזר את כליו ופשט את תפיליו, אמר ליה, רבי, והלא מי המערה הזו יפים משל זו, ולא היה בין זו לזו אלא ארבע אמות, לבש רבי אליעזר את כליו ונתן את תפיליו, שלא היה רבי אליעזר מהלך ארבע אמות בלא תפילין. כך היה רבי אליעזר עושה מצות תפילין קבע".
מדובר פה באותו רבי אליעזר של סוגייתנו.
רבי אליעזר היה נוהג כמו רבו (מסכת סוכה דף כח ע"א) והיה מדקדק שלא ללכת ארבע אמות בלא תפילין. ואף על פי כן, אפילו רבי אליעזר המקפיד הגדול, אילו היה רואה שמדובר בפחות בד' אמות, הוא לא היה מקפיד ולא היה מתלבש ומניח את תפיליו.
[והיינו כדברי המגן אברהם בסימן צא ס"ק ג; היפך מדבריו בסימן ב ס"ק ו].
מכאן אתה למד על טומאה של פחות מכביצה.
"לא ניתנה תורה למלאכי השרת".","125","","3082","True","True","False","","178","213.151.51.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41942","41940","עיין בסוגיא","25/11/15 11:29","יג כסלו","תשע"ו","11:29","שמל","כמדומה שכבודו לא למד את הסוגיא. כדאי שתלמד את כל הסוגיא עם רש"י, ואח"כ תשיב!!","552","","3083","True","True","False","","90","185.18.206.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41945","41942","אנא קרא עד סוף הסוגיה","25/11/15 11:50","יג כסלו","תשע"ו","11:50","אור חדש","בנוסף כדאי לציין במדוייק על איזו סוגיה ובאיזה דף שאלתך
ציינת כט' ושאלתך מל' ע"א והתשובה בל' ע"ב","458","","3083","True","True","False","","113","212.76.101.202","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41949","41942","מה ראית לכתוב נוסח לא נאה זה למשיב","25/11/15 17:13","יג כסלו","תשע"ו","17:13","אשבח","שהשיב כהבנתו - למרות שניסוח שאלתך משתמע לכמה וכמה פנים?
אולי, לדעתך, המשיב לא השיב לשאלתך, אבל כל מה שכתב המשיב נכון !

אני לכשעצמי, ניסיתי שוב ושוב ללמוד מהי שאלתך ולא עלה בידי מובן חד משמעי,

ע"כ אודה אם תואיל להבהירה יותר, למשל:

כתבת "למה הותר לטמאות חולין בפחות מכביצה"?

1. איפה נאסר לטמא חולין כדי לשאול למה הותר? מותר אף לאכול חולין שנטמאו אם הם לא מעשר שני.

2. האם כוונתך למה הותר לטמא חולין באֹכֶל טמא (למשל) ששיעורו "בפחות מכביצה"?
או
3. האם כוונתך למה הותר לטמא חולין ששיעורו "בפחות מכביצה"?

כי לפני שעוברים לדף ל ולפני שמדברים על שתי העיסות הרי שלכוונה הראשונה הלימוד יתחיל בכך שאֹכֶל טמא מטמא אֹכֶל אחר אם שיעורו כביצה (שיעור זה נקבע משום שזהו השיעור המרבי שיכול אדם לבלוע בבת אחת. ראה יומא פ.) ולכוונה השניה הלימוד יתחיל בשיעור "כלשהו" .","507","","3083","True","True","False","","154","79.181.206.215","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41948","41945","............","25/11/15 13:59","יג כסלו","תשע"ו","13:59","שמל","בהחלט רצוי לציין איזה דף.
אך כדי לענות כל תשובה שהיא, איני יודע איך אפשר להשיב בלי ללמוד את הסוגיא המדוברת.","552","","3083","True","True","False","","80","185.18.206.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41973","41972","תן לחכם ויחכם עוד","26/11/15 17:57","יד כסלו","תשע"ו","17:57","שמל","למתמיהים ולבעלי המוסר היקרים, פרשתי את דברי. ‏
הנה רש"י קרוב לתחילת העמוד כתב 'ונותנת מן העיסה הטהורה פחות מכביצה בין ‏החלה הטהורה ובין העיסה הטמאה' ועיין בהגהות הב"ח שם שציין בדברי רש"י חידוש שאף ‏מהחלה הטהורה. והדברים צריכים ביאור, דהנה להלן (רש"י ד"ה מאי לאו בהא) פירש רש"י ‏הטעם שבמשנה אמרו רק 'פחות מכביצה' הוא 'משום דכמה דאפשר למעוטי טומאה ‏דאמצעית ממעטינן, דאסור לגרום טומאה לחולין, אלא משום תקנת תרומה הוא דשרי והא ‏אפשר בהכי' הרי שרש"י מפרש המשנה כמ"ד שאסור לגרום טומאה, אלא שמשום תקנת ‏תרומה התירו, וכאן הבן שואל, אם כן כל ההיתר הוא משום תקנת תרומה, הרי יכול ‏לעשות כן ע"י העיסה הטמאה ולמה לו לטמאות את העיסה הטהורה, דהיינו שיניח פחות ‏מכביצה מהעיסה הטמאה והיא לא תטמא את העיסה הטהורה. נעבור הלאה לאוקימתא ‏השלישית אמרו שלר"א מותר לגרום טומאה, ופירש רש"י הטעם שלתנא של המשנה לא ‏אמרו אלא פחות מכביצה ולא כביצה [הרי מותר לטמאות חולין] משום 'דתנא דמתניתין ‏סבר אף על גב דמותר לגרום לה טומאה, מיהו כל כמה דאפשר למעוטי לא מפשינן להו ‏לגרום להן טומאה בחנם, והא אפשר בהכי, הלכך כביצה לא דחשיב' וכאן גם צ"ב, מי ‏ביקש ממנו להשתמש בעיסה הטהורה, יכול להשתמש בעיסה הטמאה, ובכך ימנע לגמרי ‏מטומאת העיסה הטהורה. ‏
חשבתי שמי שלומד את הסוגיא עד סופה עם רש"י, יבין מיד את הקושי שבדבר זה, ומה ‏שהשיבו מדברי המאירי, אנחנו עומדים על פירוש רש"י, ורש"י סובר שנוטל מהעיסה ‏הטהורה, ואם כן מה תשובה יש בדבר. ‏","552","","3082","True","True","False","","107","185.18.206.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41981","41973","אכן כך כתב הרמב"ם","26/11/15 22:14","יד כסלו","תשע"ו","22:14","דוד כוכב","רמב"ם על משנה מסכת חלה פרק ב משנה ח:
"ואח"כ יקח פחות מכביצה מעיסה טמאה ויבדילנו, ויתן בצדו מכאן עיסה טהורה ובצדו מכאן עיסה טמאה שיהיה אותו החלק שהוא פחות מכביצה באמצע".
וכך פסק בחבורו פרק ז' מהלכות בכורים בהלכה יב.

והחולקים אפשר שסוברים שפחות מכביצה שאינו מטמא היינו דוקא כשנטמא בהיותו פחות מכביצה.","125","","3082","True","True","False","","165","213.151.51.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41984","41981","דוחק גדול","27/11/15 08:45","טו כסלו","תשע"ו","08:45","שמל","דוחק גדול לומר כן, כיון שנאמרה הלכה שאינו מטומא בעודו פחות מכביצה, לא אכפת לן כיצד קיבל טומאה, כי דרגת הטומאה היא שווה בין אם קיבל בעודו פחות מכביצה ובין אם קיבל טומאה בכביצה. ותו לא מידי.","552","","3081","True","True","False","","100","185.18.206.194","0","41925","סוטה|כט ע"א",""),new Message("41985","41984","מנין","27/11/15 08:54","טו כסלו","תשע"ו","08:54","דוד כוכב","מנין הבטחון שלא נאמרה הלכה כך: שבעודו פחות מכביצה אינו נטמא בטומאה חמורה המטמאה גם אחרים. טופח על מנת להטפיח.","125","","3081","True","True","False","","170","213.151.51.194","0","41925","סוטה|כט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);