var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4190;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4190","0","קושיית רעק''א בענין ברירה ותירוצה","03/10/10 00:39","כה תשרי","תשע"א","00:39","שצל","המשנה בדף מז: אומרת שבית שחציו לע''ז וחציו של יהודי נידון כמחצה על מחצה אך אבניו ועציו מטמאין ומסביר רש''י לפי שאין ברירה.כל האבנים מטמאים

הציטוט מובא בתחתית העמוד.

ומקשה בתוס' רעק''א על המשניות
ע''פ תוס' בתמורה לב: שאין הדיון במשנתנו קשור לסוגיית ברירה,
הואיל ודוקא כאשר הדבר מעולם לא היה מבורר והיה תמיד מעורב
ישנה מחלוקת האם ישנה ברירה או לא .

אך אם בהתחלה החלקים היו מבוררים ואח''כ התערבו אין הדבר קשור לסוגיית ברירה משום שאין הדבר קשור לבירור המציאות הקודמת למפרע.

רעק''א מפנה לתרומת הדשן סי' שלז שכתב בהואיל ויד שניהם שווה בכל הכותל
היה גם בהתחלה חוסר בירור וממילא הדבר קשור לסוגיית ברירה

(אם מישהו יוכל להסביר את עומק הדיון תבא עליו הברכה)

אך רבי יוסף שאול נתנזון בעל שואל ומשיב בפירוש בית שאול על המשניות,

אומר שהפשט בתוס' בתמורה הוא שלמ''ד אין ברירה לא צריך להגיע לדין ברירה
במקרה זה.
אך לדעת הסוברים שיש ברירה גם כאשר לא היתה תערובת מתחילה
חל דין ברירה
עיין שם ( מופיע במשניות יכין ובועז)
עיין עוד ריטב''א בנושא ובמהדיר של מוסד הרב קוק

נידון מחצה על מחצה אבניו עציו ועפרו מטמאין כשרץ שנאמר {דברים ז-כו} שקץ תשקצנו
רש''י
אבניו ועציו ועפרו. של אותו כותל מטמאין כשרץ אפילו חלקו לפי שאין ברירה. שרץ אין מטמא במשא
","157","","4974","True","True","False","","992","79.181.130.57","0","0","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4195","4190","הבהרת הקושיא","03/10/10 08:42","כה תשרי","תשע"א","08:42","שצל","דין ברירה שיך דוקא במציאות לא מבוררת שצריכה להתברר למפרע ואין זה קשור למציאות שהיתה מבוררת והשנתה ובסוגייתנו הואיל והאבנים היו מבוררות
והתערבו ישנה כאן מציאות שבעצם מבוררת אך בפועל מעורבת

והשואל ומשיב מסביר שאין זה הפשט בתוס' בתמורה לב:

מי שוכל לעיין בתרומת הדשן ובבית שאול על המשניות ולהבביר את תירוצם
תבא עליו הברכה","157","","4974","True","True","False","","83","79.182.111.27","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4245","4190","תשובת תרומת הדשן","04/10/10 15:09","כו תשרי","תשע"א","15:09","שצל","משמע מתרומת הדשן שמשמעות מחצה על מחצה במשנה היא שיד שניהם שווה בכל הכותל
ו
ממילא המקרה תלוי בסוגיית ברירה כי היתה כאן מציאות לא מבוררת.
ולכן הדיון קשור לסוגיית ברירה.

אך לא לכל שיטות הראשונים מדובר במציאות כזאת

אך עדיין טעון בירור בתשובתו למאי נפקא מינה במילים מחצה על מחצה אם המחצה
לא מבורר","157","","4973","True","True","False","","74","212.76.115.53","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4253","4245","אולי לכן רש''י פירש שנ''מ לד' אמות","04/10/10 21:07","כו תשרי","תשע"א","21:07","שצל","אך עדיין מדוע רש''י לא פירש בפשטות שהאיסור הוא משום ספק ?

וממילא מחצה על מחצה כפשוטו ולא צריך להגיע לדין ברירה

ייתכן שזה קשור לענין שהמשנה עוסקת גם בעניני טומאה וממילא

יהיה נ''מ לספק.
ושוב תבא הברכה על מי שירחיב בענין.

מקורות בענין תוס' תמורה לב: ובית שאול על המשניות לר' יוסף נתנזון

עוד נקודה בענין זה. שיש שהקשו שהואיל והאיסור הוא דרבנן יש ברירה
בדרבנן אך כבר דחו זאת מספר אחרונים שהרי לא ידבק בידך מאומה
הוא איסור דאורייתא.","157","","4973","True","True","False","","154","95.86.112.238","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4256","4253","כנראה בגלל שזהו הפשט","04/10/10 21:48","כו תשרי","תשע"א","21:48","שצל","שלא ניתן להגדיר בצורה מבוררת את החלקים בבית משותף
אם למישהו תהיה תשובה טובה יותר שיכתוב אותה","157","","4973","True","True","False","","117","95.86.112.238","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4280","4256","אפשרות נוספת","06/10/10 01:27","כח תשרי","תשע"א","01:27","שצל","הואיל והטומאה היא מדרבנן ייתכן שבספק רבנן לא גזרו וממילא צריך להגיע לדין ברירה ","157","","4971","True","True","False","","138","79.182.114.228","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4281","4280","אך יקשה","06/10/10 01:36","כח תשרי","תשע"א","01:36","שצל","שאם בספק דרבנן של טומאת ע''ז נלך לקולא אם כן גם לענין ברירה הרי יש ברירה בדרבנן ואם נאמר שישנה חומרא בעכו''ם גם בדרבנן ממילא גם לענין ספק נחמיר גם
בדרבנן ","157","","4971","True","True","False","","129","79.182.114.228","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4283","4281","יש אומרים","06/10/10 08:32","כח תשרי","תשע"א","08:32","דוד כוכב","שהדין שיש ברירה בדרבנן אין טעמו משום ספק דרבנן לקולא, אלא מעיקר הדין.","125","","4971","True","True","False","","96","212.76.100.222","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4284","4283","כך דעת המהרש"ל בפ"ה דב"ק ועוד פוסקים","06/10/10 08:59","כח תשרי","תשע"א","08:59","דוד כוכב","אך דעת הר"ן בפ"ג דגיטין והרמב"ם שהוא מטעם ספק דרבנן לקולא.","125","","4971","True","True","False","","108","212.76.100.222","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4287","4283","תודה רבה ","06/10/10 15:06","כח תשרי","תשע"א","15:06","שצל","","157","","4971","False","True","False","","129","109.64.128.142","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4289","4283","התכוונתי","06/10/10 15:32","כח תשרי","תשע"א","15:32","שצל","שאם נאמר שרש'י העמיד את הגמרא במציאות שלא היתה מבוררת לכתחילה כדי
שלא ניכנס לבעייתיות של ספק דרבנן לקולא מול חומרא דע''ז לא מובן מדוע עדיף
לנקוט במציאות של ברירה בדרבנן שאע''פ שיש ברירה בדרבנן החמירו בע''ז
אולי הרב התכוון שלא שייך להחמיר בדבר שהוא עיקרון בניגוד לספק שבו שייך להחמיר
אם הרב יוכל להבהיר כוונתו","157","","4971","True","True","False","","150","109.64.128.142","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב",""),new Message("4306","4289","כוונתי","06/10/10 23:33","כח תשרי","תשע"א","23:33","דוד כוכב","התייחסותי היתה רק לנקודה בדבריך בה הוזכר דין דרבנן לקולא יחד עם דין ברירה.

לגבי שאר דבריך לא הגבתי, לצערי אני לא נמצא כרגע מספיק בסוגיא.","125","","4971","True","True","False","","118","95.86.67.139","0","4190","עבודה זרה|מז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);