var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41839;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41839","0","במה חלקו בן עזאי ורבי אליעזר?","18/11/15 13:40","ו כסלו","תשע"ו","13:40","Almuaddib","משנה סוטה, פרק ג' משנה ד'
אינה מספקת לשתות עד שפניה מוריקות ועיניה בולטות והיא מתמלאת גידין והם אומרים הוציאוה שלא תטמא העזרה.

אם יש לה זכות היתה תולה לה. יש זכות תולה שנה אחת יש זכות תולה ב' שנים יש זכות תולה ג' שנים.

מכאן אומר בן עזאי: חייב אדם ללמד את בתו תורה, שאם תשתה - תדע שהזכות תולה לה.

ר''א אומר: כל המלמד בתו תורה (כאילו) לומדה תפלות.

ר' יהושע אומר רוצה אשה בקב ותפלות מט' קבין ופרישות...



המשנה מתארת את הקורה לסוטה שנטמאה, כשהיא שותה את המים. מייד - והדגש הוא על המיידיות - היא מתחילה את תהליך המוות הנוראי, מוות שכולם רואים שאינו מוות רגיל.

אבל... יש את זו שזכותה תולה לה, ועל כן לא תמות מייד. כלומר, היא שתתה את המים - ונשארה בחים, למרות שנטמאה והיתה אמורה למות.

הואיל וכך, הרי שיש סכנה אמונית גדולה, אותה אשה שיודעת בעצמה שנטמאה, וידעה שהיא עומדת למות, רואה שאין כך הדבר. עלולה היא לחשוב שמא אין דין ואין דיין, אין מנהיג לבירה וכיוון שכך - ניתן לעשות הכל.


מה זה תפלות?

מדברי רבי יהושע שבהמשך, נראה כי כוונתו ליחסי אישות. אשה מעדיפה לחיות בעוני, אך כשבעלה מצוי אצלה, מאשר לחיות עושר - אך בפרישות.

מכאן, נעלה בחזרה לדברי בן עזאי. בן עזאי חושש שהסוטה שיודעת בעצמה שנטמאה, תבוא לזלזל במים המרים, משום שלא הרגו אותה, והיא לא היתה יודעת זכותה תלתה לה. אומר בן עזאי, שילמד אדם את בתו תורה, כדי שתדע שלא שהמים אין בהם כלום, אלא שזכותה עמדה לה.
עונה כנגדו רבי אליעזר, שאם כך - הרי הוא כאילו מלמדה לנאוף. שיודעת שאם יש לה זכות - זכותה תעמוד לה.

===========

הערה לגבי סוגיית לימוד תורה לנשים:

מאחר ולענ"ד אלו הם דברי בן עזאי, הרי שלא ניתן להשתמש בדבריו כדי לקבוע שמוטלת על האב חובה כללית ללמד את בתו תורה. בן עזאי גם לא אומר ההיפך, הוא פשוט לא מתייחס כלל לסוגיה זו. בן עזאי מעיר הערה נקודתית, ונוסח המשנה הוא שמעיד שזו הערה נקודתית, שהרי דבריו מתחברים לדיון שלפניכן - "מכאן אומר".

דעת רבי אליעזר, מנגד, ידועה. "אין חוכמה לאשה אלא בפלך". כלומר, אין כאן ויכוח בין בן עזאי לר"א לגבי לימוד תורה לנשים בכלל, אלא דיון בעצתו של בן עזאי לגבי חובת לימוד האב את בתו.","107","","3088","True","True","False","","1384","209.88.198.77","0","0","סוטה|כ ע"א",""),new Message("41853","41839","במה חלקו בן עזאי ורבי אליעזר","18/11/15 21:33","ו כסלו","תשע"ו","21:33","דוד כוכב","אתה מנסה לנתב את מחלוקת בן עזאי ורבי אליעזר למחלוקת ספציפית לענין סוגייתנו בלבד.

אולם הביטוי "מכאן אומר בן עזאי" משמעותו שמכאן היתה רק הוכחה עבורו לכלל שבידו ש"חייב אדם ללמד את בתו תורה". ולטענתי בן עזאי לשיטתו שחובה לְמַצּוֹת עד תום כל בדל ידיעה בתורה שמא תִּמָּצֵא בה תועלת.

ודעת של רבי אליעזר בהכרח אינה אמורה רק בענין סוטה, אלא גם ענין פעוט וצדדי כטעם עונשי חטא העגל הוא לא רצה ללמד אשה, כמובא בבבלי וכן בירושלמי שהביא התוספות.

משמעות "מלמדה תפלות" נתון במחלוקת הפרשנים.
רש"י ועוד מפרשים מבינים מהמשך הסוגיה שהאשה תרכוש אנטלגנציה ותשתמש בה לחטוא. ויש אומרים שכיום שנשים לומדות מכל חכמות והוויות העולם טעם זה פחות רלוונטי. (וראה את לשון החפץ חיים). יש אומרים שלפיכך האיסור הוא רק בגמרא וסוגיות חריפות. הקושי על כך הוא: וכי איזו חריפות יש בטעמי המיתות השונות בחטא העגל שביאר רבי אליעזר לתלמידיו לבסוף.
אולם הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה א, יג כתב: "מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן". במקום להעמיק ולהפיק לקחים ענייניים הן עושות צחוקים. והרי קי"ל שלא ישנה אדם לתלמיד שאינו הגון (מסכתות מכות דף י ע"א; חולין דף קלג ע"א). וכתבו הפרישה והחיד"א שאשה שרואים שהיא רצינית יצאה מכלל "רוב הנשים", ולית לן בה.","125","","3088","True","True","False","","206","164.138.117.106","0","41839","סוטה|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);