var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41780;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41780","0","דווקא בן עזאי מחייב אדם ללמד בתו תורה?","15/11/15 15:20","ג כסלו","תשע"ו","15:20","אשבח",""מכאן אומר בן עזאי: חייב אדם ללמד את בתו תורה, שאם תשתה תדע שהזכות תולה לה".

והרי התנא בן עזאי מעולם לא נשא אשה - כפי שלמדנו בדף ד: "והאיכא בן עזאי דלא נסיב", וגם אם נשלים הציטוט משם: "איבעית אימא: נסיב ופירש הוה" עדיין הוא מבטל מצוות פריה ורביה !?

ראשית תשובה, לענ"ד, אפשר למצוא בדברי בן עזאי על הביקורת עליו ביבמות דף סג עמוד ב:
"תניא, רבי אליעזר אומר: כל מי שאין עוסק בפריה ורביה - כאילו שופך דמים .... בן עזאי אומר: כאילו שופך דמים וממעט הדמות, שנאמר: ואתם פרו ורבו. אמרו לו לבן עזאי: יש נאה דורש ונאה מקיים, נאה מקיים ואין נאה דורש, ואתה נאה דורש ואין נאה מקיים! אמר להן בן עזאי: ומה אעשה, שנפשי חשקה בתורה, אפשר לעולם שיתקיים על ידי אחרים".
על גדלותו ושקדנותו של בן עזאי אנו מוצאים גם ברש"י בקידושין מט: "בן עזאי ובן זומא - תלמידים היו ובחורים ולא באו לכלל סמיכה ולא היו בימיהם כמותם בתורה כדתנן (סוטה דף מט) משמת בן עזאי בטלו השקדנים.".

על גדלותו בתורה מעיד בן עזאי על עצמו כשהוא אומר "כל חכמי ישראל דומים עלי כקליפת השום, חוץ מן הקרח הזה" כשכוונתו לרבי עקיבא! (כך מובא בכורות דף נח. : "ר"מ אומר באחד באלול ר"ה למעשר בהמה, בן עזאי אומר וכו'. תניא: אמר בן עזאי, הואיל והללו אומרים כך, והללו אומרים כך - האלולין מתעשרין לעצמן. וליחזי טעמיה דמאן מסתבר! וכי תימא לא מצי קאי אטעמייהו, והתניא, בן עזאי אומר: כל חכמי ישראל דומין עלי כקליפת השום חוץ מן הקרח הזה! ").

גם את "לא תגורו מפני איש" קיים בן עזאי קיים היטב :
"תנו רבנן: בעל קרי שנתנו עליו תשעה קבין מים - טהור; נחום איש גם זו לחשה לרבי עקיבא, ורבי עקיבא לחשה לבן עזאי, ובן עזאי יצא ושנאה לתלמידיו בשוק" (נחום איש גם זו ורבי עקיבא היו רבותיו של בן עזאי. בן עזאי היה לבסוף תלמיד חבר לרבי עקיבא).

ואולי לא בכדי אומר רבא בהוריות דף ב: "ראוי להוראה וכו'. כגון מאן? אמר רבא: כגון שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא" (שהרי שניהם לא הוסמכו ).

על חסידותו אומרת הגמרא בברכות נז: "...הרואה בן עזאי בחלום יצפה לַחֲסִידוּת".

על מותו של בן עזאי אומרת הגמרא בחגיגה דף יד: אחר שנכנס לפרדס:
"...בן עזאי הציץ ומת, עליו הכתוב אומר יקר בעיני ה' המותה לחסידיו".","507","","3092","True","True","False","","1204","79.180.192.79","0","0","סוטה|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);