var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41674;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41674","0","האם היו מצוות שנהגו קודם מתן תורה? כן!","05/11/15 22:16","כג חשון","תשע"ו","22:16","אשבח","יש מצוות שנהגו מלבד ז' מצוות בני נח.
הערה 1: הדברים באים לאחר שאלה שנשאלה היום בשיעור המקוון. לצערי לא קראתי שם השואל.

במחשבה מיידית נשיב בשאלה: וכי מהו שנצטווה נח להכניס לתיבה בהמות טהורות?

אבל עדיף להיתלות באילנות גדולים (שיטה שאינה מומלצת לבעלי שיער ארוך :) )

כתב הרמב״ם במורה נבוכים פרק מט הלכה ג (מהדורת הרב קאפח):
" אבל טעם הַיִּבּוּם, הרי מפורש שהיה מנהג קדום לפני מתן תורה והניחתו התורה: "וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל-אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ": {בראשית לח,ח}".

הנה עינינו הרואות שהנשר הגדול במעופו הרוחני לא חש כלל להודיע לנו שהיו מצוות שנהגו בהם קודם מתן תורה מלבד ז' מצוות בני נח.

כתב הרשב"ם בפירושו לפסוק "עֵ֕קֶב אֲשֶׁר-שָׁמַ֥ע אַבְרָהָ֖ם בְּקֹלִ֑י וַיִּשְׁמֹר֙ מִשְׁמַרְתִּ֔י מִצְוֹתַ֖י חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי": {בראשית כו,ה}:

" חֻקּוֹתַ֥י וְתוֹרֹתָֽי . לפי עיקר פשוטו כל המצות השכליות כגון גזל ועריות וחימוד ודינין והכנסת אורחים כלם היו נוהגין קודם מתן תורה אלא שנתחדשו ונתפרשו לישראל וכרתו ברית לקיימן "

מסכת סנהדרין נט. : "...דא''ר יוסי בר' חנינא כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה לבני נח ולא נשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח [רק לישראל נאמרה ולא לבני נח וזאת משום שמסיני ואילך רק ישראל חייבים בה ובני נוח פטורים ממנה מאותו זמן. לדוגמא: גיד הנשה. - אשבח] ואנו אין לנו אלא גיד הנשה ואליבא דר' יהודה אמר מר [הגמרא דנה בכלל הראשון של רבי יוסי ברבי חנינא - אשבח] כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה אדרבה מדנשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח..."","507","","3103","True","True","False","","1075","79.180.192.79","0","0","סוטה|י ע"א",""),new Message("41677","41674","בני ישראל לא היו קיימים כשנאסר עליהם","06/11/15 09:09","כד חשון","תשע"ו","09:09","אשבח","גיד הנשה!

נשים לב: למרות שבני ישראל לא היו קיימים עדיין, ולמרות שֶׁשֵּׁם יעקב הוחלף ל'ישראל' רק ארבעה פסוקים לפני כן, אומרת התורה עַל־כֵּ֡ן לֹֽא־יֹאכְל֨וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־גִּ֣יד הַנָּשֶׁ֗ה אֲשֶׁר֙ עַל־כַּ֣ף הַיָּרֵ֔ךְ עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה כִּ֤י נָגַע֙ בְּכַף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּגִ֖יד הַנָּשֶֽׁה: (בראשית פרק לב פסוק לג)...
איסור אכילת גיד הנשה, האופן בו נאסר, איזכורו בספר בראשית, ועוד - מחייב לפתוח את הגמרא בסנהדרין נט. ללמוד שם ולעיין ברש"י שם בד"ה 'ואליבא דרבי יהודה אומר': "...שנכתב במקומו ואחר מתן תורה כתבו משה במקום המעשה על העתיד לידע מאיזה טעם נאסר להם..." .
יסוד הדברים של רש"י הנ"ל הוא במסכת חולין דף ק: במשנה שם אומר ר' יהודה ..."והלא מבני יעקב נאסר גיד הנשה..." (וצ"ע מדוע המשנה אומרת בני יעקב ולא בני ישראל כבפסוק) ואומר שם רש"י: " אמרו לו. פסוק זה שהזהירו עליו בסיני נאמר ועד סיני לא הוזהרו אלא שנכתב במקומו לאחר שנאמר בסיני וכתב וסידר משה את התורה כתב המקרא הזה על המעשה על כן הוזהרו בני ישראל אחרי כן שלא יאכלו גיד:"

פשוט שיש צדדים נוספים בנידון כמו מה שנראה ראיה מדברי הגמרא ורש"י שמשה "סידר את התורה" לאחר שנאמרה בסיני.
אבל אין בי לא דעה ולא יכולת לנגוע בקצה עניינים אלה.","507","","3102","True","True","False","","211","79.180.192.79","0","41674","סוטה|י ע"א",""),new Message("47321","41674","בחידושי הר"ן שב"נ מצוים גם על הצדקה","27/12/16 10:14","כז כסלו","תשע"ז","10:14","אליעזר מ ש","בחי' על מס' סנהדרין כתב שבני נח חייבים גם לתת צדקה לעניים והראיה לכך שסדום ובנותיה נענשו על ש-[ בנביא יחזקאל]"גאון שבעת לחם ויד עני ואביון לא החזיקה".כנראה זה בכלל ה"דינים", [אולי זה אפילו מפורש שם בר"ן] כי שבע מצוות בני נח הם כידוע כמו שבע כללים, שלכל כלל יש פרטים . כגון שבמצוה על איסור גילוי עריות יש שש או שבע שאסורות 1]אשת איש 2]משכב זכר 3] משכב בהמה4] אמו ובתו 5] אחותו מאמו 6] אשת אביו (לשעבר, ה"אקס" של אביו)או 7] יש אומרים אחות אביו. וראה עוד בהקדמת רב ניסים גאון לתלמוד שהביא עד 28 ועד 30 מצוות לבני נח.","610","","2685","True","True","False","","195","147.236.34.10","0","41674","סוטה|י ע"א",""),new Message("47283","41677","למה לאחר שנאמרה בסיני?","23/12/16 13:12","כג כסלו","תשע"ז","13:12","קותי","משה רבנו כתב את ספר הברית לפני מעמד הר סיני
וכלל את הכל מבראית עד מתן תורה
ואז כתב גם עניין גיד הנשה והסביר להם, מה שלא ידעו, מדוע אינם אכלים את גיד הנשה
ביום ה' בסיוון הקריא להם את ספר הברית ועל זה אמרו נעשה ונשמע
סוף סוף הבינו את את משמעות מעשיהם עד אותו היום
רש"י מסביר זאת בקצרה בספר שמות","217","","2689","True","True","False","","318","79.177.119.217","0","41674","סוטה|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);