var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41441;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41441","0","עשה דוה ל"ת ועשה","14/10/15 13:24","א חשון","תשע"ו","13:24","אבי גרינבלט","הגמרא דנה בסוף העמוד אליבא דברייתא ראשונה (בתחילת העמוד) מניין לומדים שעשה דוחה ל"ת ועשה ? תשובת הגמרא מהלאו של "ופאת זקנם לא יגלחו" בכהנים יש איסור גילוח זקן וגם עשה של "קדושים יהיו".
3 שאלות בדבר ,
א. האם האיסור קיים רק בכהנים ? ומה לגבי ישראל ?
ב. מה הקשר בין הלאו לעשה ?
ג.האם עשה זה אינו רלבנטי לכל ישראל ? מה הייחודיות בכהנים ?","539","","3124","True","True","False","","923","81.218.132.64","0","0","נזיר|נח ע"א",""),new Message("41469","41441","[ללא נושא]","16/10/15 13:34","ג חשון","תשע"ו","13:34","אשבח","הערה: ככלל 'אין עשה דוחה לא תעשה ועשה' וזו ההלכה (1).


ל- א:
האיסור קיים כידוע גם בישראל. ראה רמב"ם להלן.
ל-ב:
ברגע שנזיר מצורע נטמא והוחלט הרי כל ימי היותו מוחלט נופלים וכך גם קדושתו והעשה בטל מאליו - ומעתה העשה של תגלחת הצרעת יש בכוחו לדחות את הלא-תעשה של 'תער לא יעבור על ראשו'. (מקווה שתשובתי מכוונת לשאלתך...).

ל-ג:
הייחודיות בכהן היא ממש כמו שהבאת את הגמרא בסוף שאלתך : בכהן יש בנוסף ל'לאו גרידא' של ישראל על גילוח הזקן גם עשה של קְדֹשִׁ֤ים יִהְיוּ֙ .


ספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה קע
"האזהרה שהזהיר הכהנים (ר"פ אמור) לא יקרחו קרחה בראשם ופאת זקנם לא יגלחו ובבשרם לא ישרטו שרטת. ואלו השלשה לאוין בעצמם כבר קדמו לכל ישראל בכלל ואמר (קדושים יט) לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית, ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת (ראה יד), ושרט לנפש לא תתנו בבשרכם (קדושים יט). ואולם נכפלו בכהנים להשלים הדין לבד כמו שהתבאר בסוף מכות (כ א) כשבארו משפטי אלו השלש מצות. ואילו היו לאוין מיוחדים בכהנים ולא יהיו להשלים דין אבל מצות בעצמן היה הכהן חייב על כל מעשה מהם שתי מלקיות, מצד שהוא ישראל ומצד שהוא כהן, ואין הענין כן, אבל [=אלא] מלקות אחד לבד כשאר ישראל כמו שהתבאר במקומו (על"ת [=עיין לא תעשה של גילוח הזקן - .אשבח.] מד - ה ולק' קעא [=איסור קרחה. .אשבח.]). והבין זה השרש ושמרהו":


(1) ברור לי שכוונת הדברים שכתבת: "שעשה דוחה ל"ת ועשה" מכוונים לנזיר שבסוגיא - כיוצא מן הכלל הזה.","507","","3122","True","True","False","","192","109.64.200.190","0","41441","נזיר|נח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);