var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41390;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41390","0","האמנם "פתח אהל מועד" נאמר רק בשלמים?!","09/10/15 11:01","כו תשרי","תשע"ו","11:01","יגאל אמיתי","הגמרא בדף מ"ה לומדת שגילוח הנזיר, צריך להיות לאחר קרבן השלמים, כיוון שבשניהם נאמר "פתח אהל מועד". והמפרש אף מדגיש "ולא מצינו שאר קדשים טעונין פתח אהל מועד".

ואולם, גם בעולה וגם בחטאת, שני הקרובנות הנזיר הנוספים - נאמרו גם נאמרו ובמפורש "פתח אהל מועד"!

בעולה פעמיים (ויקרא א', ג', וה') ובחטאת פעם אחת (שם, ד', ד').

אז מדוע מתעקשת הגמרא דווקא על לימוד מקרבן שלמים?!","543","","3129","True","True","False","","904","46.19.85.181","0","0","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41392","41390","שמא ואולי דלא כפירוש המפרש","09/10/15 14:29","כו תשרי","תשע"ו","14:29","הראל","יש גרסה כזו בגמרא:
"בשלמים הכתוב מדבר שנאמר כאן פתח אהל מועד ונאמר בשלמים ושחטו פתח אהל מועד..."
מגרסה זו משתמע שיש כאן גזירה שוה (ודלא כפירוש המפרש, הקשה מאוד כפי שכתבת, ולפלא שלא מצאנו לעת עתה מי שהעיר על כך!).

אלא שקשה על כך קצת מהמשך הגמרא: "אתה אומר בשלמים הכתוב מדבר או אינו אלא פתח אהל מועד ממש", והרי אם זו גזירה שוה שניתנה מסיני אז איך אפשר לוותר עליה? (יש לי רעיון בדוחק קצת איך ליישב קושיה זו, ואכמ"ל)","46","","3129","True","True","False","","350","84.94.81.172","0","41390","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41397","41390","דלתות ההיכל פתוחות בשלמים שהם דורון","09/10/15 16:31","כו תשרי","תשע"ו","16:31","שמואל נבון","ודין זה לא מצינו בשאר קדשים
רש״י . זבחים ס״א. ד״ה ושני","515","jpg","3129","True","True","False","","176","84.228.29.85","0","41390","נזיר|מה ע"א","0-jpg"),new Message("41399","41390",""ושחטו פתח אהל מועד"","09/10/15 16:56","כו תשרי","תשע"ו","16:56","דוד כוכב","לשון המשנה כאן: "ושוחט את השלמים ומגלח עליהם".
לכל הדעות הקרבן שעליו הנזיר מגלח צריך להשחט, בכך נקבעת הקרבתו.
ורק בשלמים כתוב (ויקרא ג, א-ב) וְאִם זֶבַח שְׁלָמִים קָרְבָּנוֹ... וּשְׁחָטוֹ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד.","125","","3129","True","True","False","","210","95.86.118.110","0","41390","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41394","41392","עוד...","09/10/15 16:08","כו תשרי","תשע"ו","16:08","אשבח","חובת ההקרבה של כל סוגי הקרבנות ('קודשי מזבח') בבית המקדש - נאמרה במפורש בספר דברים פרק יב פסוקים יג-יד: "הִשָּׁמֶר לְךָ֔ פֶּֽן-תַּעֲלֶ֖ה עֹלֹתֶ֑יךָ בְּכָל-מָק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר תִּרְאֶֽה: כִּ֣י אִם-בַּמָּק֞וֹם אֲשֶׁר-יִבְחַ֤ר יְהוָה֙ בְּאַחַ֣ד שְׁבָטֶ֔יךָ שָׁ֖ם תַּעֲלֶ֣ה עֹלֹתֶ֑יךָ וְשָׁ֣ם תַּעֲשֶׂ֔ה כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוֶּֽךָּ".
איסור ההקרבה של קודשי-מזבח מחוץ לעזרה נאמר במפורש בספר ויקרא פרק יז פסוקים ח-ט: "וַאֲלֵהֶ֣ם תֹּאמַ֔ר אִ֥ישׁ אִישׁ֙ מִבֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל וּמִן-הַגֵּ֖ר אֲשֶׁר-יָג֣וּר בְּתוֹכָ֑ם אֲשֶׁר-יַעֲלֶ֥ה עֹלָ֖ה אוֹ-זָֽבַח: וְאֶל-פֶּ֜תַח אֹ֤הֶל מוֹעֵד֙ לֹ֣א יְבִיאֶ֔נּוּ לַעֲשׂ֥וֹת אֹת֖וֹ לַיהוָ֑ה וְנִכְרַ֛ת הָאִ֥ישׁ הַה֖וּא מֵעַמָּֽיו:".
מכאן שכל המקריב קרבן מחוץ לעזרה גם מבטל מצוות עשה של "שָׁ֖ם תַּעֲלֶ֣ה עֹלֹתֶ֑יךָ וְשָׁ֣ם תַּעֲשֶׂ֔ה כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוֶּֽךָּ" - וגם עובר על לא תעשה של "הִשָּׁמֶר לְךָ֔ פֶּֽן-תַּעֲלֶ֖ה עֹלֹתֶ֑יךָ בְּכָל-מָק֖וֹם אֲשֶׁ֥ר תִּרְאֶֽה" (המילה הִשָּׁמֶר מורה על 'לא תעשה' כמו המילים "פן" ו"אל").","507","","3129","True","True","False","","174","109.64.200.190","0","41390","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41400","41397","איך זה בדיוק עונה על השאלה?","10/10/15 19:34","כז תשרי","תשע"ו","19:34","לינקוש","","58","","3128","False","True","False","","235","84.94.81.172","0","41390","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41402","41400","לבקשתך הבהרה:גילוח הנזיר לאחר שלמים כיון","10/10/15 20:27","כז תשרי","תשע"ו","20:27","שמואל נבון","שבשניהם נאמר ׳פתח אהל מועד ׳
והלא נאמר ׳ פתח אהל מועד׳ בשאר קרבנות.
תשובה : פתח אוהל מועד הכוונה בקורבן שיש לו תכונה מיוחדת שהדלתות חייבות להיות פתוחות.
וזה שלמים.
בשאר הקורבנות אין חיוב.","515","","3128","True","True","False","","190","2.54.163.234","0","41390","נזיר|מה ע"א",""),new Message("41408","41402","עוד... בשלמים נדרש מעשה חיצוני:","10/10/15 22:25","כז תשרי","תשע"ו","22:25","אשבח","יש קורבנות שאינם כשרים למטרת הקרבתם אלא עד שייעשה מעשה חיצוני המכשירם להקרבה: כך הוא שעיר יוהכ"פ שאינו מוכשר להקרבה כשעיר לה' - עד שיוגרל, ובשלמים המעשה החיצוני שיכשירם להקרבה הוא: "דאמר רב יהודה אמר שמואל: שלמים ששחטן קודם שנפתחו דלתות ההיכל - פסולין, שנאמר (ויקרא פרק ג פסוק ב) וּשְׁחָט֕וֹ פֶּ֖תַח אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד - בזמן שהוא פתוח, ולא בזמן שהוא נעול" (יומא דף סב עמוד ב).
פוסק הרמב"ם בהלכות מעשה הקרבנות פרק ה הלכה ה: "שלמים ששחטן קודם שיפתחו דלתות ההיכל פסולין שנאמר פתח אהל מועד בזמן שפתוח [לשון פתח אינו אלא החלל והפותח והנועל קרוי דלת], אפילו היו דלתותיו מוגפות [סגור ולא נעול] הרי זה כנעול, אבל הפרוכת שעליו אינה פוסלת [וילון עצמו אינו חשוב אלא כפתח פתוח דלצניעותא בעלמא עביד]". בסוגריים המרובעים משולב פירוש רש"י מזבחים דף נה עמוד ב

(כידוע השלמים, ובכללם שלמי הנזיר, הם קדשים קלים ששחיטתם בכל מקום בעזרה -ולא בפנים, בצפון המזבח - כקודשי קודשים- ולכן שייך בהם פתח ההיכל. [להוציא שני כבשי עצרת שהם שלמי ציבור הקדושים בקדושת קדשי קדשין ושחיטתן בצפון]).","507","","3128","True","True","False","","184","109.64.200.190","0","41390","נזיר|מה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);