var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40967;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40967","0","האם אבשלום נתלה באלה בשערותיו או לא.","26/08/15 16:09","יא אלול","תשע"ה","16:09","שמואל נבון","ידוע הסיפור שאבשלום נתלה בשערותיו. רק שהוא קשה לי עם מה שאנחנו לומדים בדף שהוא מסתפר בתדירות די גבוהה.
לפי האמור בשמואל ב י״ח ט׳
ט וַיִּקָּרֵא, אַבְשָׁלוֹם, לִפְנֵי, עַבְדֵי דָוִד; וְאַבְשָׁלוֹם רֹכֵב עַל-הַפֶּרֶד, וַיָּבֹא הַפֶּרֶד תַּחַת שׂוֹבֶךְ הָאֵלָה הַגְּדוֹלָה וַיֶּחֱזַק רֹאשׁוֹ בָאֵלָה וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ, וְהַפֶּרֶד אֲשֶׁר-תַּחְתָּיו, עָבָר. י וַיַּרְא אִישׁ אֶחָד, וַיַּגֵּד לְיוֹאָב; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה רָאִיתִי אֶת-אַבְשָׁלֹם, תָּלוּי, בָּאֵלָה.

לא מוזכר שיער.
האם יתכן שמקור הסיפור הוא מתמונות של נוצרים על סמך תרגום לקוי ?
האם נתלה בראשו ולא בשיערו ?","515","","3169","True","True","False","","939","84.228.138.61","0","0","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40969","40967","שכוייח גדול","26/08/15 17:41","יא אלול","תשע"ה","17:41","אור חדש","אשריך שזכית לא להשאר שבוי בקונספציה הישנה ובחנת הנתונים מחדש.

המקור הוא בחז"ל והובא ברש"י שם:
ויתן בין השמים ובין הארץ . אמרו רבותינו ( סוטה י ב ) : שלף חרבו לקוץ שערו , וראה גיהנם פתוחה תחתיו

ייתכן שהסיבה להעדיף הטענה שנתלה בשערו דווקא נובעת מהעובדה שבמקרה כזה מובן למה לא הצליח לרדת ולהתיר שערו הארוך מסבך האלה, אם היה נתקע רק עם הראש מסתבר שהיה די לו ב"תרגיל מתח" פשוט כדי להשתחרר ולקפוץ חזרה לארץ.

אומנם היותר מסתבר הוא שאכן נתלה בראשו ומכח המכה אף נפצע קשות ואיבד הכרתו ולכן אין כלל דין ודברים בינו ליואב כשבא להורגו

אומנם לא ברור א"כ כיצד ידע הנער שסיפר ליואב על כך שאבשלום תלוי באלה שלא היה מת אז שאם ראהו מפרפר פרפורי גסיסה לא היה יואב מקפיד עליו שלא הרגו בעצמו וגם רואים שהיה בו חיות רבה כשבא אליו יואב שהרי גם אחרי ג' השבטים בליבו נצרכו עשרת נערי יואב להשלים הריגתו.","458","","3169","True","True","False","","214","95.86.101.18","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40983","40967","דווקא תרגום השבעים מדוייק","27/08/15 08:47","יב אלול","תשע"ה","08:47","שלום","לפחות לפי התרגום האנגלי שמצאתי לתרגום השבעים (לא יודע יוונית)

Then David's men caught up with AbSalom, who was riding his mule. And as the mule took off into a dense thicket, his head got caught in the branches of an oak tree, where he hung between the sky and the ground; for the mule just took off and left him hanging there.","136","","3168","True","True","False","","159","212.143.134.129","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40971","40969","לאחר עיון במהר״ל מצאתי שגם בסוטה ט: כתוב","26/08/15 17:55","יא אלול","תשע"ה","17:55","שמואל נבון","שנתלה בשערו, ״ אבשלום נתגאה בשערו לפיכך נתלה בשערו ״
משכך אני שואל שאלה כללית.","515","","3169","True","True","False","","187","84.228.138.61","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40974","40971","רמ״ע מפאנו","26/08/15 18:32","יא אלול","תשע"ה","18:32","עם הארץ","״אבשלום בא באדם נזיר הנזכר בנדרים ד׳ ב' תניא אמר שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא פעם אחד... הוא תיקונו של אבשלום שם היה שערו סבה כי נתגאה בשערו, והיה נזיר, כדאיתא בנזיר והבחור הלזה היה נזיר לגלחם לשמים, וכאן בשערות היה תיקונו בסוד שערות אדם הראשון.״

פרקי דרבי אליעזר:
״ ...אבשלום בשערו ונהרג בשערו, אבשלום גבור כח היה במלחמה והיה חרבו מצומדת על מתניו, ומפני מה לא שלף חרבו וכרת שער ראשו וירד, אלא ראה גיהנם שנפתחה מתחתיו, אמר מוטב לי להתלות בשער ראשי ולא לירד באש, לפיכך היה תלוי באלה, רבי יוסי אומר שבעה פתחים לגיהנם, נכנס אבשלום עד חמשה פתחים של גיהנם, ושמע דוד התחיל מיילל ומספד וקרא על אבשלום חמשה בני בני, שנאמר וירגז המלך ויעל על עלית השער וגו', בני אבשלום בני בני והחזירו מחמשה פתחים, והתחיל מהלל ומשבח ליוצרו ואמר (תהלים פ"ו) עשה עמי אות לטובה ויראו שונאי ויבושו, כי אתה ה' עזרתני ונחמתני, עזרתני ממלחמת אבשלום, ונחמתני על אבלי. (פרק נג)","248","","3169","True","True","False","","309","107.143.89.119","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40975","40974","נשארתי עם הקושי איך זה מתיישב עם הדף.","26/08/15 18:40","יא אלול","תשע"ה","18:40","שמואל נבון","אדם שמסתפר כל שנה/חודש/שבוע. ?","515","","3169","True","True","False","","156","84.228.138.61","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40976","40975","אבל כתוב לך גם כמה מהר צימח!","26/08/15 19:44","יא אלול","תשע"ה","19:44","Almuaddib","ראה את המשקל שהיה אחת לשנה.","107","","3169","True","True","False","","169","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41096","40975","מיקל - לא כתוב כמה.","03/09/15 12:28","יט אלול","תשע"ה","12:28","מתי פינקל","כמו שכבר כתבו כאן, לא חייב להקל אלא אם רוצה. לאחר שגדל שערו, לא כתוב כמה היקל בכל שלושים יום, יכול להיות ששמר על אורך מסויים של שערותיו ואורך זה די לו כדי להתלות באילן.","537","","3161","True","True","False","","65","91.195.163.17","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40978","40976","אם שקל =כ20 גרם , שערו גדל ל 4 קג בשנה","26/08/15 19:59","יא אלול","תשע"ה","19:59","שמואל נבון","","515","","3169","False","True","False","","157","2.54.13.26","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40984","40983","לא מדוייק בכל הדברים","27/08/15 09:26","יב אלול","תשע"ה","09:26","Almuaddib","וַיִּקָּרֵא, אַבְשָׁלוֹם, לִפְנֵי, עַבְדֵי דָוִד; וְאַבְשָׁלוֹם רֹכֵב עַל-הַפֶּרֶד, וַיָּבֹא הַפֶּרֶד תַּחַת שׂוֹבֶךְ הָאֵלָה הַגְּדוֹלָה וַיֶּחֱזַק רֹאשׁוֹ בָאֵלָה וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ, וְהַפֶּרֶד אֲשֶׁר-תַּחְתָּיו, עָבָר...

אבשלום נקרה לפני עבדי דוד - בתרגום הם פעילים, זה לא סתם קורה להם. אלה זה לא אלון, בעץ אלון אין סובך - באלה יש. מכאן גם ההבדל בין דרשת חז"ל לבין מה שכתוב כאן. אדם לא ניתלה בסובך בראשו, בשערו - כן. בתרגום הוסיפו את ענפי עץ האלון שאינם במקור, אולי משום שהמתרגמים לא הכירו את סובך האלה. חז"ל - הכירו גם הכירו.","107","","3168","True","True","False","","176","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40993","40983","מחשבה נוספת לגבי המתרגמים בתרגום השבעים","27/08/15 10:58","יב אלול","תשע"ה","10:58","Almuaddib","בפסוק שלנו, החלק הרלבנטי הוא הבא:

" וַיִּקָּרֵא אַבְשָׁלוֹם לִפְנֵי עַבְדֵי דָוִד
וְאַבְשָׁלוֹם רֹכֵב עַל-הַפֶּרֶד
וַיָּבֹא הַפֶּרֶד תַּחַת שׂוֹבֶךְ הָאֵלָה הַגְּדוֹלָה
וַיֶּחֱזַק רֹאשׁוֹ בָאֵלָה
וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ
וְהַפֶּרֶד אֲשֶׁר-תַּחְתָּיו, עָבָר

ןבתרגום השבעים:



καὶ συνήντησεν ᾿Αβεσσαλὼμ ἐνώπιον τῶν παίδων Δαυίδ
καὶ ᾿Αβεσσαλὼμ ἦν ἐπιβεβηκὼς ἐπὶ τοῦ ἡμιόνου αὐτοῦ
καὶ εἰσῆλθεν ὁ ἡμίονος ὑπὸ τὸ δάσος τῆς δρυὸς τῆς μεγάλης
καὶ περιεπλάκη ἡ κεφαλὴ αὐτοῦ ἐν τῇ δρυΐ
καὶ ἐκρεμάσθη ἀνὰ μέσον τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γῆς
καὶ ὁ ἡμίονος ὑποκάτω αὐτοῦ παρῆλθε


את הביטוי "תחת סובך האלה הגדולה", תרגמו ליוונית לביטוי
ὑπὸ τὸ δάσος τῆς δρυὸς τῆς μεγάλης

שמשמעותו בערך היא "תחת הסבך של עץ אלון גדול". δρυὸς (קרי: דריוס) הוא עץ אלון.


מנגד, בישעיהו, בו יש לנו אלה ואלון באותו הפסוק, הם תירגמו בדיוק אלה ואלון.

τερέβινθος עבור עץ האלה, ו- βάλανος עבור האלון.

כלומר, הם ידעו להבחין בין אלו לבין אלו. אם כך, נשארת השאלה מדוע בשמואל ב', במעשה אבשלום, החליפו את האלה הגדולה באלון גדול.","107","","3168","True","True","False","","216","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40985","40984","לא מוכרח","27/08/15 09:50","יב אלול","תשע"ה","09:50","אור חדש","אומנם הפרד נכנס תחת הסבך אבל הראש נתפס באלה עצמה, אדרבה מזה שלא כתוב ש"הראש נתקע בשובך" אפשר לדייק שנתקע בענפי העץ עצמם.
האלה הינה עץ ים תיכוני המוכר גם לבני יוון","458","","3168","True","True","False","","144","37.26.148.227","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40986","40985","בני מצרים, לא בני יוון","27/08/15 10:12","יב אלול","תשע"ה","10:12","Almuaddib","והעובדה שהם תרגמו אלון במקום אלה, מעידה שלא היתה להם היכרות עם הצמח - או שהאמינו שלקוראיהם זה יבלבל.

שהרי העובדה שאלה ואלון אינם אותו עץ, ידועה לכל מי שבקי בתנ"ך, שהרי כבר הנביא ישעיהו מזכיר במפורש שאלו שני מיני עצים שונים; "...ושבה והיתה לבער כאלה וכאלון אשר בשלכת...".","107","","3168","True","True","False","","154","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40988","40986","אתה צודק חלקית","27/08/15 10:17","יב אלול","תשע"ה","10:17","אור חדש","אכן חובר ביוונית במצרים אלא שנעשה ע"י חכמי ישראל ולא ע"י גויים מצרים נבערים","458","","3168","True","True","False","","113","37.26.148.203","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40990","40988","אודה לתשובה לשאלה המקורית איך זה מתיישב","27/08/15 10:40","יב אלול","תשע"ה","10:40","שמואל נבון","הדף , שבו כתוב שהוא מסתפר אחת ל שנה/חודש/שבוע.

הצעה לתשובה : שהוא רק הקל בשיער מה שנוסף. אבל השאיר משקל 200 שקלים בשקל המלך.","515","","3168","True","True","False","","137","2.54.52.182","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("40992","40990","עובדה, שערו היה אז מספיק ארוך","27/08/15 10:54","יב אלול","תשע"ה","10:54","דוד כוכב","יתכן ששערו היה גם קשה מתולתל ומקורזל, וזה סייע ללכידתו.
ואם תרצה להניח שאפילו אצלו, למרות ששערו צמח במהירות, לא היה די בשנה/חודש/שבוע שיצמח מספיק, המסקנה תהיה שבאותה תקופה הוא נמנע אף מאותה תספורת תדירה.","125","","3168","True","True","False","","170","212.76.97.233","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41016","40992","תשובה שקיבלתי מאיציק חיימוב","27/08/15 13:05","יב אלול","תשע"ה","13:05","שמואל נבון","חידוש יפה
לפי דעתי בתקופה שהוא נלחם באביו, לא היה לו פנאי "לסלסל בשעירו" וכל שכן לא להתגלח או להסתפר. כך שזה גם מתיישב עם הדעה של הרב דוד כוכב מהפורום.
לגבי דעתו של שמואל נבון, שמצאת במס' סוטה שבאותו רגע שרצה לחתוך את שיערו שהסתבך בסבך וראה גיהנום פעור לרגליו, אפשר למצוא הקבלה יפה מפרשת "וישב" שבו מסופר על יוסף שהיה בבית שר הטבחים (פוטיפר), כותב רש"י לפני הפסוק שאשת פוטיפר באה ליוסף; "והיה יוסף מסלסל בשיערו, מיד שלח בו את הדב..." כלומר ייתכן שאבשלום בתקופה האחרונה גידל וצמח את שיערו כדי שיאמרו "כזה נאה" ונענש מידה כנגד מידה!","515","","3168","True","True","False","","196","2.54.156.123","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41018","40993","כהמשך לדבריך","27/08/15 13:23","יב אלול","תשע"ה","13:23","אור חדש","במגילה מסופר שנהגו לעשות שינויים קטנים כדי שהדברים ייראו יותר הגיוניים מאשר כפי הופעתם בטקסט המקורי
היה להם התלבטות מה יותר הגיוני:
לכתוב שהסתבכו רק שערותיו באלה ואז לא מובן למה לא חתך השער (ניסו לא להזדקק למדרשים או שלא הכירו דרש זה)
או לכתוב שראשו נתקע בין ענפי עץ חזקים שזה קיים באלון ולא כ"כ מצוי באלה ואז מובן למה לא חתך ראשו כדי לרדת וכן מובן למה כתוב שנתקע ראשו
נראה שבחרו באופציה השניה והרשו לעצמם להפוך האלה החלושה לאלון החזק","458","","3168","True","True","False","","171","95.86.101.18","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41021","41016","וכאן ההבדל הגדול","27/08/15 16:19","יב אלול","תשע"ה","16:19","דוד כוכב","יוסף שבשעה שיצרו נתחזק עליו ראה לפניו דמות דיוקנו של אביו ואחז בדרכו - נעשה לצדיק יסוד עולם.

אבשלום שבשעה שיצרו נתחזק עליו התמרד באביו - נירקב שמו לדיראון עולם.","125","","3168","True","True","False","","185","212.76.97.233","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41022","41016","כמה זמן ארך המרד הזה?","27/08/15 16:25","יב אלול","תשע"ה","16:25","Almuaddib","","107","","3168","False","True","False","","127","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41057","41018","הכביד שערו מיקל בתער - רשות ולא חובה","30/08/15 14:43","טו אלול","תשע"ה","14:43","זילבר פדואל","הרא"ש בדף ח. כותב על נזיר עולם "ואם רצה אינו מגלח"
להבדיל מ"הריני נזיר כשער ראשי" שמגלח אחת ל-30 יום.
כלומר החלופות שבוע/שנה /חודש הם "נקודות יציאה" למר כדאית ליה, אבל אין זה אומר שחייב.
ואם כך כוונת המשנה (ד.) "הכביד שערו מיקל בתער" זה דבר סוביקטיבי

וייתכן שאבשלום בחר לא להתגלח באותו זמן","504","","3165","True","True","False","","156","213.151.40.11","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41023","41022","לא הרבה","27/08/15 16:42","יב אלול","תשע"ה","16:42","אור חדש","בזמן זה מפיבושת הספיק רק "לא לעשות שפמו ולא לכבס בגדיו"
מתספורת לא נחשב שנמנע. כנראה שבגלל שלא הכביד עדיין שערו בזמן קצר כזה (מכאן יוצא שכל הסיפור היה כחודש).
כוונת עשיית הרגליים עלומה היא...","458","","3168","True","True","False","","123","95.86.101.18","0","40967","נזיר|ד ע"ב",""),new Message("41026","41023","שאלתי היתה כתשובה לנכתב דלעיל, על מה שלא","27/08/15 17:48","יב אלול","תשע"ה","17:48","Almuaddib","הספיק אבשלום וכו'.

כאשר כל העסק אינו ארוך, אין משמעות לכך שלא הספיק.","107","","3168","True","True","False","","147","209.88.198.77","0","40967","נזיר|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);