var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40962;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","36"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40962","0","תומת ישרים תנחם בבא מציעא","26/08/15 11:30","יא אלול","תשע"ה","11:30","יל12","שואלת הגמרא מאי שנה מלווהדלא מהימן ליה ללווה?
עונה הגמרא:לווה מקיים ביה במלווה "תומת ישרים תנחם",
מלווה מקיים ביה בלווה:"וסלף בוגדים ישדם" ואיני מבין הדברים שהרי מצינו בעולם הפך הדברים?
אשמח עם תוכלו לענות לי תשובה","519","","3169","True","True","False","","1207","192.115.90.150","0","0","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40964","40962","כך דרכו של עולם","26/08/15 12:43","יא אלול","תשע"ה","12:43","אור חדש","מי שעושה לך טובה אתה אוהב אותו וממילא דן אותו לכף זכות אבל אם אילצו אותך לעשות טובה לפלוני דעתך תהיה שלילית עליו ותדונו מסתמא לכף חובה","458","","3169","True","True","False","","159","37.26.148.222","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40965","40962","פירש שם רש"י:","26/08/15 14:03","יא אלול","תשע"ה","14:03","דוד כוכב",""לוה מקיים במלוה - מקרא זה תומת ישרים תנחם, אם לא שאדם נאמן וישר הוא לא היו מעשרין אותו מן השמים, שנאמר תומת ישרים תנחם".


וכתב בספר בניהו בן יהוידע לבעל הבן איש חי שם:
"נראה דברובא קא משתעי, דעל הרוב הנאמן מתעשר, וכמו שאומרים העולם: אל"ף בי"ת אמונה ברכה, גימ"ל דל"ת גניבה דלות. ומלוה מקיים ביה בלוה וסלף בוגדים ישדם, היינו נמי על הרוב".","125","","3169","True","True","False","","225","212.76.97.233","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40966","40964","[ללא נושא]","26/08/15 14:47","יא אלול","תשע"ה","14:47","יל12","בס"ד
תודה. אך תשובת כבודו טובה רק לחלקו הראשון של הפסוק כיצד יסתדר עם חלקו השני הרי לא נכפה כאן דבר.","519","","3169","True","True","False","","101","192.115.90.150","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40989","40965","השאלה היתה על המצוי בעולם","27/08/15 10:25","יב אלול","תשע"ה","10:25","אור חדש","אם תשאל 50 אנשים ברחוב מה דעתם על העשירים בכלל והטייקונים בפרט, האם תקבל תגובות בנוסח "כולם צדיקים טהורים וגומלי חסדים" או שמא תתקל ב"כולם גנבים שקרנים"?

דרשותיהם של רש"י והגרי"ח לא בהכרח מציינות את הדעה המצויה בעולם אלא את האמת האבסולוטית (מסתבר שבאמת רובם ישרים אלא שהקנאה מעוורת עיני העולם)","458","","3168","True","True","False","","159","37.26.148.155","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40994","40989","לחינם אתה חולק על רש"י וחכמי ישראל","27/08/15 11:01","יב אלול","תשע"ה","11:01","דוד כוכב","לא מדובר בטייקונים בעת הקפיטליסטית.
מדובר כאן באמידים שבכפר שגם מלוים לדלים, שהציבור מכירם נותן בהם אמון וסוחר עימם, וּבַדָּלִים שרוב בני אדם בְּדֵלִים מלעסוק עמם.
"כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא... לעושה פרקמטיא לתלמיד חכם" (מסכת ברכות דף לד ע"ב).","125","","3168","True","True","False","","179","212.76.97.233","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40995","40994","תקרא קצת בספר ירמיה וכן בספרות הכללית","27/08/15 11:13","יב אלול","תשע"ה","11:13","אור חדש","תגלה שבכל התקופות העשירים היו מנצלים העניים ועושקים אותם
רגש הקנאה ג"כ איננו המצאה של העת החדשה בלבד.

כתבתי בעצמי שאם זכית וקיבלת 'טובת הנאה' מהעשיר דעתך תהיה חיובית עליו ותנסה לשכנע כל מכריך ש"בניגוד למה שאומרים עליו ולמרות שהוא כזה עשיר הוא דוקא בן אדם"
גם דבר זה בטבע האדם הנצחי הוא","458","","3168","True","True","False","","157","37.26.148.238","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("40997","40995","לא הבנת את דברי","27/08/15 11:24","יב אלול","תשע"ה","11:24","דוד כוכב","התמקדת מדי בביטוי "עת הקפיטליסטית". ובהמשך הבנת במילים "מלוים לדלים" כאילו פירשתי כמוך.

אתה ניסית לומר שפירוש רש"י ורי"ח אינו נכון כי תיאורם אינו אמת במציאות.
אני הראתי כיצד אף שיש גם עשירים נוכלים, דברי רש"י אמת ברוב אלו שהם די אמידים עד שבאפשרותם להלוות, ביחוד בחברות קטנות (בהן לא ניתן לרמות שוב ושוב).","125","","3168","True","True","False","","184","212.76.97.233","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("41001","40997","אנא קרא שוב הודעותיי","27/08/15 11:40","יב אלול","תשע"ה","11:40","אור חדש","בדיוק להפך
אני כתבתי שפירוש רש"י ורי"ח נכון "במציאות" אם כי תיאורם אינו מבטא את תפיסת העולם הכללית אלא רק את תפיסתם של אותם שזכו להנות מטובת העשירים (למשל קיבלו מהם הלוואה שלא בריבית רצח.

בכך ניסיתי ליישב תמיהתו של פותח האשכול שטען שדרך העולם שונה מהמבואר בגמרא.
הסברתי שהעולם אכן מקנא בעשירים ולא סומך עליהם אך אותם שזכו ללוות מהם בלא ריבית מתהפכים להיות אוהביהם וסומכים על דיבורם.

לא הבנתי היכן ראה בעולם שיש אמון כלפי אנשים שבאים לבקש כסף, ולכן לא טרחתי ליישב תמיהה זו.","458","","3168","True","True","False","","198","95.86.101.18","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("41003","41001","אין אלו דברי רש"י ורי"ח","27/08/15 11:53","יב אלול","תשע"ה","11:53","דוד כוכב","רש"י דיבר על המציאות ולא על האשליה, וביחוד מוכח הדבר בדברי רי"ח.

בדבריך "מה דעתם על העשירים בכלל והטייקונים בפרט" רמזת למה שכתבתי, שאין טענה לאנשים על אמידים מקומיים אלא רק על עשירים גדולים, עריצים - כלכלית או כוחנית.","125","","3168","True","True","False","","195","212.76.97.233","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("41006","41003","זהו התרוץ לשאלת פותח האשכול","27/08/15 11:58","יב אלול","תשע"ה","11:58","אור חדש","הוא סבר שהרגיל אצלינו לחשוד בכשרות העשירים הינו חוק הנכון ביחס לכלל העשירים
ואילו אני (ונראה שגם אתה) מחלק בין עשירים שאין לאדם מגע עימם ולא מקבל מהם טובות הנאה (שאותם ה"עולם" שונאים וחושדים בהם) לבין עשיר שבאת עימו במגע חיובי שאותו אינך שונא ואף מעריך אותו מאד, מובן שעשיר של עיירה קטנה המפורסם בחסידותו שייך למין השני ואין חולק ע"כ.","458","","3168","True","True","False","","154","95.86.101.18","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("41011","41003","אגב אני אכן מסביר אחרת מרש"י","27/08/15 12:17","יב אלול","תשע"ה","12:17","אור חדש","לדעתי אדם שזכה להלוואה בלא ריבית מהעשיר יסמוך עליו אינטואיטיבית בגלל שעשה לו חסד
בשלב השני הוא אולי גם יסביר לעצמו בשכלו שאמונתו בעשיר הצדיק הגיונית כי משמים העשירו אותו על יושרו וצידקותו אך כלל לא בטוח שיגיע לידי מחשבה זו","458","","3168","True","True","False","","159","95.86.101.18","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א",""),new Message("41012","41011","כך גם מדוייק בגמרא","27/08/15 12:29","יב אלול","תשע"ה","12:29","אור חדש","שדווקא לווה סומך על העשיר כיוון שעשה לו חסד בהלוואתו. שאר האנשים (כידוע גם לנו מדרך העולם) מקיימים בהם "כל אשר להם שלנו הוא ומגזל שגזלו עשו העושר הזה"","458","","3168","True","True","False","","133","37.26.147.220","0","40962","בבא מציעא|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);