var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40222;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","8")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40222","0","בל תוסיף "בל תוסיף"","05/07/15 12:02","יח תמוז","תשע"ה","12:02","אור חדש","מתני' סוכה שבעה כיצד גמר מלאכול לא יתיר את סוכתו אבל מוריד את הכלים מן המנחה ולמעלה מפני כבוד יו''ט האחרון של חג:
גמ' ... אין לו מקום להוריד כליו מהו? ר' חייא בר (רב) אמר פוחת בה ארבעה ור' יהושע בן לוי אמר מדליק בה את הנר ולא פליגי הא לן והא להו הא תינח סוכה קטנה סוכה גדולה מאי איכא למימר דמעייל בה מאני מיכלא דאמר רבא מאני מיכלא בר ממטללתא מאני משתיא במטללתא:

רש"י
אבל מוריד הוא את הכלים. ואת המצעות שנשתמש בהן בתוכה כדתניא בפ' הישן (לעיל דף כח:) היו לו כלים נאים ומצעות נאות מעלן לסוכה: מפני כבוד יום טוב. שמראה כמכין עצמו לקראתו למקום שיסעוד שם הלילה:
גמ' אין לו מקום. אחר לאכול שם (שיוריד כליו וצריך לאכול בסוכה) ביו''ט האחרון: מאי. מה יעשה להוכיח שאינו מוסיף על המצוה לעשות סוכה שמנה ימים: פוחת בה ארבעה. טפחים ופוסלה:
מדליק בה את הנר. דאמרי' (דף כט.) שרגא בסוכה קטנה לבר ממטללתא:

רש"י וכל הראשונים הסבירו שהבעיה שנידונה בגמרא הינה "כיצד יוכיח שלא בא להוסיף על מצוות סוכה ביום שאינו מצווה בה- שמ"ע" והפתרונות הם או לאכול בבית או לפסול הסוכה או להכניס לסוכה דבר שלא מכובד לסוכה.

מס' קשיים יש בהסבר זה:
א: הנושא של המשנה הינו "כבוד יו"ט של שמ"ע" כפי שמסיימת המשנה במפורש ולא "בל תוסיף"
ב:"בל תוסיף" לא מוזכר כלל לא בגמרתנו ולא בכל סביבותיה ו"הוכנס" לכאן רק כדי להסביר למה צריך "לפסול" הסוכה
ג: אם אכן יש כאן חשש לבל תוסיף דאו' שנפתר ע"י פסילת הסוכה כיצד ניתן לפתור הבעיה ע"י הכנסת נר או סיר לסוכה (הרי זה לא פוסלה לכאו')
ד: בעקבות השאלה הנ"ל נאלץ ר' מנוח לפסוק שסוכה אכן נפסלת אם יש בה כלים לא מכובדים, אומנם אע"פ שזו מסקנה ישירה להסבר של רש"י בסוגיה אף פוסק לא הסכים להלכה עם שיטת ר' מנוח, א"כ הסברו של רש"י מוביל למסקנה לא נכונה להלכה!
ה: למה אין כלל דיון בגמרא לגבי הבעיה הנדונה במשנה והיא "כיצד מראה עצמו שמכבד היו"ט"? הרי לרש"י כל הדיון הינו כיצד לא יעבור על בל תוסיף.
ו: לכאו' אין אדם עובר על בל תוסיף שלא בזמן המצווה אא"כ מכוון מפורשות שעושה לשם מצווה, אצלינו לא מכוון לכך וע"כ לא אמורה להיות כלל בעיית "בל תוסיף"

ליישוב כל הקושיות הנ"ל מוצע הסבר חלופי :
הנושא של הגמרא הינו אותו הנושא שבו סיימה המשנה והוא "להראות כבוד ליו"ט של שמ"ע"
החידוש הוא שחלק מהותי מהוראת הכבוד לשמ"ע הינו בכך שיום זה הינו יום עצמאי מיוחד ואינו נכלל בימי חג הסוכות, דבר זה נתבאר בסוגיה הקודמת למשנתינו ושם סיכמה הגמרא את כלל ההבדלים שבהם ניכר היום כנבדל מסוכות בר"ת "פז"ר קש"ב" כאשר ר' זה כדברי רש"י: רגל בפני עצמו: שאין יושבין בסוכה:

כלומר חשיבות היום וכבודו בתור יו"ט עצמאי ניכרת בכך שלא יושבים בסוכה! ממילא אדם שנאלץ לשבת בסוכה בשמ"ע כיוון שאין לו מקום אחר לאכול בו נשאר רק עם "פז קש"ב" וחסר לו בהוראת כבוד היום
שואלת הגמרא מה יעשה? ועונה שאו שיפסול הסוכה או יראה שיושב בה לכבוד יו"ט שמ"ע ולא מצד חיובי חג הסוכות","458","","3220","True","True","False","","1035","164.138.121.61","0","0","סוכה|מח ע"א",""),new Message("40239","40222","מס' תיקונים קלים","06/07/15 11:11","יט תמוז","תשע"ה","11:11","אור חדש","ר' מנוח עצמו כ' כפי הצעתנו בפירוש הסוגיה.
הראשונים הבינו בדעת הרי"ף שסוכה שהכניסו בה נר או כלים לא מכובדים נפסלת בהכי ור' מנוח רק הביא דבריהם
אומנם כאמור אין זה מוסכם על הפוסקים המאוחרים","458","","3219","True","True","False","","90","213.151.62.100","0","40222","סוכה|מח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);