var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4011;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","38"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","20")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4011","0","מי חשוב יותר, הלולב או ההדס?","24/09/10 12:35","טז תשרי","תשע"א","12:35","דוד כוכב","על כך כאן.","125","","4965","True","True","False","","759","213.151.43.103","0","0","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4027","4011","ללולב אין טעם","25/09/10 19:22","יז תשרי","תשע"א","19:22","משיב מאורות דף היומי","","142","","4964","False","True","False","","192","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4034","4027","ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה ל סימן","26/09/10 00:23","יח תשרי","תשע"א","00:23","דוד כוכב","פרי עץ הדר אלו ישראל
מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים
כפות תמרים אלו ישראל מה התמרה הזו יש בו טעם ואין בו ריח כך הם ישראל יש בהם שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים
וענף עץ עבות אלו ישראל מה הדס יש בו ריח ואין בו טעם כך ישראל יש בהם שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה
וערבי נחל אלו ישראל מה ערבה זו אין בה טעם ואין בה ריח כך הם ישראל יש בהם בני אדם שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים

ומה הקדוש ברוך הוא עושה?
להם לאבדן אי אפשר
אלא אמר הקדוש ברוך הוא
יוקשרו כולם אגודה אחת והן מכפרין אלו על אלו
ואם עשיתם כך אותה שעה אני מתעלה הה"ד (עמוס ט) הבונה בשמים מעלותיו
ואימתי הוא מתעלה כשהן עשויין אגודה אחת שנאמר (שם) ואגודתו על ארץ יסדה.","125","","4963","True","True","False","","131","95.86.112.35","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4046","4034","לולב אינו תמר","26/09/10 07:21","יח תשרי","תשע"א","07:21","משיב מאורות דף היומי","","142","","4963","False","True","False","","198","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4069","4046","[ללא נושא]","26/09/10 21:30","יח תשרי","תשע"א","21:30","איתן","משיב, אני ממש מתפלא עליך. ודאי שבמשל של הטעם והריח - ללולב יש טעם, והכוונה לפירותיו, לתמרים

גם הלולב עצמו נאכל כשהוא רך, מה שנקרא "לבבות דקל". אבל עד כמה שאני זוכר מדובר אחרי כבישה, וא"כ - גם ענבי ההדס נאכלים אחרי כבישה. (על כל זה בחנויות הטבע).

ועוד נקודה -
בחב"ד ישנה פרשנות הפוכה, שהריח הוא המצוות והטעם הוא התורה.
לדוגמא ראה כאן (אינני זוכר כעת המקור המדויק בכתבי אדמורי חב"ד).","123","","4963","True","True","False","","239","212.76.108.85","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4081","4069","בסדר,","27/09/10 02:08","יט תשרי","תשע"א","02:08","משיב מאורות דף היומי","אבל, אם המשל אינו עובד ברמה מדויקת, זה מוריד מערכו ומהשימוש בו כדי להגדיר את הטעם שבכל חלק ממצות ארבעת המינים.

בקיצור, אם התורה לא אמרה ליטול תמרים אלא לולב שאינו אכיל בכלל ואין לו לא טעם ולא ריח, יש לשים לב לכך בכל הסבר גורף על טעמי מצוה זו ברובד ראשון.","142","","4962","True","True","False","","212","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4083","4081","בתורה כתוב:","27/09/10 08:33","יט תשרי","תשע"א","08:33","דוד כוכב","(ויקרא כג, מ) כַּפֹּת תְּמָרִים, משמע לכאורה שיש בו פירות - תמרים,
ואף על פי כן מותר לקחת ללולב גם מהדקל - שהוא הזכר של התמר, ואין בו פירות.
והטעם:
או ששניהם סוף סוף מאותו מין העץ ונחשבים לאחד, ונראים אותו הדבר, עד לגדילת הפירות.
או אפשר שהטעם הוא שפירות התמר לא יגדלו ללא ההזרעה מ'מתחל' הדקל, וגם בזמן חז"ל עסקו בהזרעה זו, כדברי המשנה במסכת פסחים ד משנה ח "מרכיבין דקלים כל היום",
ופירש ר' עובדיה מברטנורא:
"ענף רך של דקל זכר מרכיבו בדקל נקבה שהזכר עושה פירות והנקבה אינה עושה פירות".
ואם כן כשם הילדים הם גם בני האבא, כך התמרים הם גם פירות הדקל - האב.

תודה לגיסי האחראי על גידולי השדה בישוב בגולן, שהיגיע אלי בדיוק כשההתחלתי לכתוב הודעה זו, וסייעני ביידע בעניין, כולל על שקיימת המשנה.","125","","4962","True","True","False","","273","95.86.112.35","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4084","4083","בתורה שבעל פה כתוב","27/09/10 10:56","יט תשרי","תשע"א","10:56","משיב מאורות דף היומי","שלא לוקחים את התמרים אלא את הלולב. לולב זה משהו אחר מהתמר.

המדרש שהבאת הוא ברמה של דרש אבל קשה להניח שזה פשט במצוה.","142","","4962","True","True","False","","205","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4089","4084","לולב אינו משהו אחר מהתמר","27/09/10 15:42","יט תשרי","תשע"א","15:42","דוד כוכב","לולב הוא ענף אמצעי מעץ התמר.

ויקרא רבה פרשת אמור פרשה ל סימן טו:
"אינו נוטל אלא לולב - לִּבָּהּ של תמרה".","125","","4962","True","True","False","","110","95.86.112.35","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4090","4089","בטח שכן","27/09/10 15:56","יט תשרי","תשע"א","15:56","משיב מאורות דף היומי","אחרחת הדין היה ליקח תמרים ולא לולב","142","","4962","True","True","False","","260","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4092","4089","עוד הבדלים בין לולב לתמר","27/09/10 16:13","יט תשרי","תשע"א","16:13","משיב מאורות דף היומי","כמובן שאני מבין את כל המדרשים שאתה מביא בבקיאות נפלאה, על הקשר בין לולב לתמרים, אבל זה לא מועיל לגבי הרובד של פשט פשוט, אלא רק ברמה של הדרש-מדרש.

וזאת כי רבו ההבדלים בין לולב לתמר:

א. תמר הוא מקבל טומאה, ולולב אינו מק"ט.

ב. לולב כשר לסכך לרבי יהודה, שהסכך צריך דווקא מד' מינים, ותמר פסול לסכך כמו אתרוג בגלל שהוא מק"ט

ג. לולב מדקל נקבה כשר

ד. ולא רק שלולב אינו תמר, אלא שלולב שנפתח לגמרי על הדקל, ונעשה ממש ענף, הוא כבר פסול, וזה דין מאוד משמעותי.

ה. כלומר, שהתורה לא מחפשת בלולב את פרי הדקל, וגם לא את ענץ הדקל, אלא משהו נוסף הטעון בירור.

ו. כמובן שברמת הרעיון אפשר לחבר בין לולב לתמר, כמו שבכל המדרשים שאתה מביא, אבל ברמה של פשט מדויק קשה לעשות זאת, כי סוף סוף תמר פסול לד' מינים, ורק לולב כשר.","142","","4962","True","True","False","","225","85.130.130.141","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4189","4092","משיב אנא הסבר מה ברצונך לומר","03/10/10 00:35","כה תשרי","תשע"א","00:35","איתן","משיב,
אני קורא שוב ושוב את דבריך ואינני מבין מה אתה רוצה.

מדרשי ארבעת המינים אינם חדשים לך, בין אלו המדברים על ריח וטעם, בין האחרים, הם אינם ברובד הפשט, אינם טעמא דקרא, נא הסבר לאן אתה חותר בשאלותיך אלה.","123","","4956","True","True","False","","220","95.86.96.248","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("4197","4189","בסדר","03/10/10 09:16","כה תשרי","תשע"א","09:16","משיב מאורות דף היומי","אין לי ברירה, ואני חייב להסביר.

כותרת ההודעה היתה: מי חשוב יותר, הלולב או ההדס?

ועל זה אני אומר שלא נכון להגדיר באופן גורף שהלולב חשוב יותר בגלל שיש לו טעם, כי אכן אין לו טעם.

א"א למרוח את המפגש הישר עם המציאות עם מדרשים, למרות שהם קודש קדשים, אבל המדרש לא יכול לומר לנו שלולב הוא תמר.

ועוד ראיה מהדף היומי, מז' א' משם משמע שהמשתחוה לתמר, הלולב מותר לכו"ע.

משא"כ אם הוא משתחווה לכל הדקל, לולבו מהו למצוה.

היה נכון לומר שהלולב חשוב יותר כי הוא גבוה יותר בטבע, ולכן כתוב בגמ' שצריך שהלולב יצא מההדס טפח, ומפרש רש"י כשם שבמינו גבוה מכולם.

בדרך הפשט היה אפשר לומר, שהלולב מסמל את הגזע, ההדס את הענף, הערבה את העלה, והאתרוג את הפרי.

כל הנ"ל הוא ריצוי על הגשמים כמבואר בתענית ב' ב'. כשם שד' מינים אלו א"א להם בלי מים, כך א"א לעולם בלי מים.

חורף בריא, וסליחה אם הגזמתי.","142","","4956","True","True","False","","222","82.166.18.134","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("14657","4197","הקפצה","14/10/11 08:40","טז תשרי","תשע"ב","08:40","דוד כוכב","מסתבר שגם לפני שנה, טרם הגיע המכריע, היתה קיימת פינתו.","125","","4580","True","True","False","","148","212.76.110.164","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("14735","14657","נכון אבל","17/10/11 16:21","יט תשרי","תשע"ב","16:21","נחמן","הרב המכריע למד מהר את כללי הפורום, ולמד לברוח מכל עניין היוצא מגבול ביאור הדף היומי כפשוטו.

ייתכן והצדק איתו

מועדים לשמחה","182","","4577","True","True","False","","107","82.242.204.206","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("14761","14735","צודק ר' נחמן","19/10/11 13:51","כא תשרי","תשע"ב","13:51","המכריע","אבל מה שלא הבנתי איך עלה בדעתך להזכיר את שמי בקשר לנושא, האם מישהו שאל אותי ולא שמתי לב (ובינתיים נמחק, כי כעת איני רואה כלום).","199","","4575","True","True","False","","182","212.179.87.180","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("14762","14761","ראה לעיל ד"ה "הקפצה" מאת ר' דוד כוכב","19/10/11 14:03","כא תשרי","תשע"ב","14:03","לינקוש","","58","","4575","False","True","False","","253","77.124.171.232","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א",""),new Message("14765","14762","הכוונה","20/10/11 18:18","כב תשרי","תשע"ב","18:18","דוד כוכב","לא היתה חלילה כוונה לערער על זכויות יוצרים, אלא להביא ראיה נוספת להשפעה מן העתיד...","125","","4574","True","True","False","","93","31.44.134.197","0","4011","בבא בתרא|צו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);